Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jerobaum

Medlem
Jag är väldigt glad över SAS nya business class-skumpa: Charles Heidsieck Brut Réserve. När jag flög till Hongkong häromdagen hade de till och med skrivit ut basårgången (2008) i vinlistan. Ett härligt vin som säkert skulle kunna misstas för en prestige på en blindprovning. Det fanns till och med lite kolatoner som i Blanc des Millénaries 1995.

Jag ska köpa på mig ett par lådor av det här vinet och lägga i min tomma källare. Dock från någon billigare källa än Systembolaget.
Något tips på vart man köper in det billigare?
 

Pontus

Medlem
Jag är väldigt glad över SAS nya business class-skumpa: Charles Heidsieck Brut Réserve. När jag flög till Hongkong häromdagen hade de till och med skrivit ut basårgången (2008) i vinlistan. Ett härligt vin som säkert skulle kunna misstas för en prestige på en blindprovning. Det fanns till och med lite kolatoner som i Blanc des Millénaries 1995.

Jag ska köpa på mig ett par lådor av det här vinet och lägga i min tomma källare. Dock från någon billigare källa än Systembolaget.
Vad tror du om lagringsduglighet?
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Legras & Haas Blanc de Blancs Grand Cru 2008

Ung och rätt god men borde luftats. Lite mer källartid kommer göra gott.
 

Pontus

Medlem
Damien Hugot Extra Brut Millésime 2006. Hur god som helst. Doft av hav och mogna äpplen. Initialt smak av mogna äpplen följt av citrus, citrusskal och lite grapefruktbeska. Eftersmaken är magnifik och drar åt honung och nötter med lite vaxig munkänsla. Relativt hög syra, fin mineralitet. Känns drickfärdig. 92p.
 
Bonnaire-1.jpg

NV (2008) Bonnaire Prestige

Vinifiering
Detta är Bonnaires årgångslösa prestigechampagne som görs till 85% av en årgång och resterande på reservviner. Provat exemplar har 2008 som basårgång.
Vinet är en blanc de blancs från producentens bästa lägen i Cramant. Vinifiering på ståltank, malolaktisk jäsning, minst 60 månader på jästen och en dosage på sex gram per liter.

Bedömning

Tyvärr något av en besvikelse främst beroende på den urlakade initiala smaken.
Doften är knuten men förnimmer om vaniljyoghurt, päron och jordgubbar.
Smaken är inledningsvis urvattnad av krusbär, vitpeppar och vingummin. Avslutningen är dock sofistikerad med honungstoner och tallbark. Hög syra. Lång eftersmak.
Denna champagne är sannolikt bäst om tio år men faktum är att inte ens två timmars luftning i glas ger någon vidare smakutveckling.

Karaktär
  • Intensitet: 65
  • Komplexitet: 80
  • Längd: 85
Betyg
73 (82) poäng
 

magnum

Epernay, Frankrike
Bonnaire-1.jpg

NV (2008) Bonnaire Prestige

Vinifiering
Detta är Bonnaires årgångslösa prestigechampagne som görs till 85% av en årgång och resterande på reservviner. Provat exemplar har 2008 som basårgång.
Vinet är en blanc de blancs från producentens bästa lägen i Cramant. Vinifiering på ståltank, malolaktisk jäsning, minst 60 månader på jästen och en dosage på sex gram per liter.

Bedömning

Tyvärr något av en besvikelse främst beroende på den urlakade initiala smaken.
Doften är knuten men förnimmer om vaniljyoghurt, päron och jordgubbar.
Smaken är inledningsvis urvattnad av krusbär, vitpeppar och vingummin. Avslutningen är dock sofistikerad med honungstoner och tallbark. Hög syra. Lång eftersmak.
Denna champagne är sannolikt bäst om tio år men faktum är att inte ens två timmars luftning i glas ger någon vidare smakutveckling.

Karaktär
  • Intensitet: 65
  • Komplexitet: 80
  • Längd: 85
Betyg
73 (82) poäng
Detta måste vara en defekt flaska i normala fall är det en underbar champagne. Hoppas du har fler!
 

Martin H

Medlem
Jacquesson Cuvee No 739
Första gången jag provar Jacquesson, och blev tyvärr besviken. Vet inte om den var dålig eller om jag helt enkelt inte gillade den låga dosagen, men brukar inte ha problem med det.
Tydlig ek och fyllig smak, men något annat störde. Min fru gick till och med över till stilla vitt vin. Blir nyfiken på att pova någon annan Jacquesson istället, som ju flera verkar hålla högt. Tips?
image.jpeg
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    45,3 KB · Visningar: 152

Martin H

Medlem
Jacquesson Cuvee No 739
Första gången jag provar Jacquesson, och blev tyvärr besviken. Vet inte om den var dålig eller om jag helt enkelt inte gillade den låga dosagen, men brukar inte ha problem med det.
Tydlig ek och fyllig smak, men något annat störde. Min fru gick till och med över till stilla vitt vin. Blir nyfiken på att pova någon annan Jacquesson istället, som ju flera verkar hålla högt. Tips?
Visa bifogad bild 8041

Provade idag igen, är nu rätt säker att den är korkad...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Kan tipsa om att Vikingline så sent som förra veckan sålde dessa för ca 230 kr samt Blanc des Millénaires 1995 för strax över 800 kr!



Finns det något enkelt sätt att få fram basårgångnen för en flaska?
På Heidsieck och några till finns information på bakre etiketten men på de flesta går det inte att se. Man får fråga producenten/importören.
 

matage

Medlem
Drack en NV Vilmart Cuvée Rubis i helgen över två dagar och var minst sagt positivt överraskad. Deg Okt 2014 och köpt i FVL's senaste kampanj.

Väldigt livlig mousse initialt men som snabbt lugnade sig till precis lagom nivå.
Grädde, hallon, gröna jordgubbar, rödvinbär uppbackat med mineraltoner, lime-zest och en kryddig honungsartad blommighet som band ihop det hela. Mer utvecklad dag två och gjorde sig bäst när temperaturen stigit något.

Ångrar bittert att jag bara köpte ett trepack för detta var nog den bästa Rosé jag druckit...
 

Elvis

Medlem
Finns det något enkelt sätt att få fram basårgångnen för en flaska?

För Charles Heidsieck kan man läsa på baksidan. De skriver inte ut basårgången uttryckligen men skriver ut buteljeringsår och degorgeringsår. Om buteljeringsåret är 2009 så innebär det att basårgången är 2008.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Drack en NV Vilmart Cuvée Rubis i helgen över två dagar och var minst sagt positivt överraskad. Deg Okt 2014 och köpt i FVL's senaste kampanj.

Väldigt livlig mousse initialt men som snabbt lugnade sig till precis lagom nivå.
Grädde, hallon, gröna jordgubbar, rödvinbär uppbackat med mineraltoner, lime-zest och en kryddig honungsartad blommighet som band ihop det hela. Mer utvecklad dag två och gjorde sig bäst när temperaturen stigit något.

Ångrar bittert att jag bara köpte ett trepack för detta var nog den bästa Rosé jag druckit...
Aldrig provat deras NV Rosé men deras 2009 Grand Celliers Rubis är klart den bästa Rosé jag har druckit, tror den kommer bli helt galen med några år till i källaren...
 
Toppen