Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

matage

Medlem
Nej, blir också lite konfunderad, kan inte hellar minnas att jag sett någon NV Rosé, @matage det var inte möjligtvis 2010 Grand Celliers Rubis du köpte av FVL?
Nu gjorde ni mig osäker en stund,!men den såldes som NV på FVL och flaskorna har inga årgångsmarkeringar..

image.jpeg


Jag var inne på årgångsrosen men snålade på det till förmån för fler Coeur du Cuvee 08 ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu gjorde ni mig osäker en stund,!men den såldes som NV på FVL och flaskorna har inga årgångsmarkeringar..

Visa bifogad bild 8059

Jag var inne på årgångsrosen men snålade på det till förmån för fler Coeur du Cuvee 08 ;)
-Måste ha brunnit lite i proppskåpet där, vet inte hur jag kunde missat att de hade en NV rosé, då hade jag nog köpt på mig också men det kan mycket väl vara så att jag var allt för upptagen med att jag SMS-lån för att få tillräckligt många CDC 08 och Grand Cellier Rubis att jag inte såg skogen för alla träd.
 

Fredrik.A

Medlem
På Heidsieck och några till finns information på bakre etiketten men på de flesta går det inte att se. Man får fråga producenten/importören.
För Charles Heidsieck kan man läsa på baksidan. De skriver inte ut basårgången uttryckligen men skriver ut buteljeringsår och degorgeringsår. Om buteljeringsåret är 2009 så innebär det att basårgången är 2008.
Kanon, tack!

Då kan jag meddela att det ser ut att vara basår 2008 på flaskorna från Vikingline.
 

Jerobaum

Medlem
Jacquesson Cuvee No 739
Första gången jag provar Jacquesson, och blev tyvärr besviken. Vet inte om den var dålig eller om jag helt enkelt inte gillade den låga dosagen, men brukar inte ha problem med det.
Tydlig ek och fyllig smak, men något annat störde. Min fru gick till och med över till stilla vitt vin. Blir nyfiken på att pova någon annan Jacquesson istället, som ju flera verkar hålla högt. Tips?
Visa bifogad bild 8041
drack den på köksbaren i umeå. tyvärr inte heller så imponerad
 

Jerobaum

Medlem
Kan tipsa om att Vikingline så sent som förra veckan sålde dessa för ca 230 kr samt Blanc des Millénaires 1995 för strax över 800 kr!



Finns det något enkelt sätt att få fram basårgångnen för en flaska?
några kompisar åker till åland om någon vecka. finns dessa med på samtliga båtar eller hur funkar det?
 

gece

Man vänjer sig.
Häromveckan dracks en 2008 GH Martel Cuvée Victoire. Var i akut behov av lite maffigare skumpa med fat och frukt och detta var den enda som stod att erbjuda i butiken. Barnarov befarades, men det var ingen större fara. Fortfarande hyfsat ung eller kanske i en tidig mognadsfas, mer komplexitet kan nog utvecklas men vi har en ganska välj sammansatt helhet med massor av härligt bröd, röda & gula äpplen, hasselnötter/nougat. Fylligt? Jo tack. Dosagen upplevdes inte direkt som snål men vad gör väl det. Gott, hade gärna druckit detta ur lite mer ändamålsenliga glas än flöjter men det funkade. Generöst och okomplicerat men också välgjort och med en vilande potential. Uppskattades stort av mitt champagneovana sällskap.

Tyvärr är producentens hemsida svårkonsumerad och inte riktigt så innehållsrik som man kan önska, men -07 verkar vara 50/50 PN/Ch och fatlagras ett år vilket låter rimligt för nollåttan också.
 

MartinE

Medlem
Som jag tidigare nämnt spenderade sambon och jag delar av årets semester på en liten roadtrip genom Europa. Vi hann med nio länder på elva dagar. Och givetvis dracks det en del vin när tillfälle gavs! Här följer en kort resumé av de mest minnesvärda:

1990 La Grande Dame (dracks på Goldener Karpfen i Fulda): Det finns alltid ett mått av oro när man beställer in en ”äldre” champagne som man har stora förhoppningar på. Framförallt när det är på en restaurang som man aldrig varit på tidigare och där man inte alls förväntade sig att hitta flaskan ifråga i vinlistan. Men det visade sig att oron var totalt obefogad: champagnen kändes förvånansvärt pigg! Doften var mogen och fruktig med inslag av mogna gula äpplen, torkad frukt, smör och brioche. Smaken var utvecklad och torr och utmärktes av gula äpplen, persika samt en lätt bitter ton av persikokärna och grapefrukt. Hög syra. La Grande Dame 1990 är fantastisk idag och kommer, baserat på den här flaskan, att kunna leverera i många år till! 93 p

IMG_0320.JPG


2008 Chartogne-Taillet Les Barres (på enstjärniga Alice i Milano): Den här flaskan (vingårdschampagne på 100 % pinot meunier) har jag förgäves letat efter i flera år, så när jag hittade den i vinlistan på underbara Alice i Milano kändes det självklart att plocka in den. Det här är en fantastisk, men fortfarande ung, champagne! Fruktig, nötig, komplex och något utvecklad doft med inslag av bland annat gul frukt, bivax och lakrits. Mycket frisk, mycket torr och något fruktig smak med mineral och citrus. Uttrycksfull, men på ett svårdefinierat vis. Hög årgångstypisk syra. 91 p.

IMG_0479.JPG


2008 Francis Boulard Les Rachais (på enstjärniga Tokuyoshi i Milano): Brödig och fruktig doft av ljust lantbröd, persika, aprikos, citron, honung och kex. Mycket frisk och mycket torr smak av mineral, omogen gul frukt och grapefrukt. Tydligt ung och ännu inte den fantastiska fruktkoncentration man normalt förknippar med årgången. Mycket hög syra. 89(+) p.

IMG_0517.JPG


2006 Montenisa Franciacorta Contessa Maggi (på Soho i Genua). En slamkrypare – skjut mig inte för att jag inkluderar den i den här tråden! Ibland är det ju kul att testa mousserande viner från andra regioner än Champagne och då kan en flaska franciacorta komma väl till pass - framförallt när man befinner sig i närheten. Det här är ett fatlagrat och mycket välgjort vin! Dessutom klart champagnelikt. Komplex, efter hand klart fruktig, doft med inslag av jäst, citron, gul frukt och vanilj. Torr och frisk smak av mineral och persika; viss komplexitet men inte det djup man förknippar med champagne. Ändå mycket bra! 82 p.

IMG_0544.JPG


Gosset Grand Rosé (på L’Apostrophe i Reims): Diskret, jordig doft med inslag av röda bär, krut och rostat bröd. Torr, frisk, bärig och klart kryddig smak av jordgubbar och blodgrape. Hög syra. Mycket trevlig! 85 p.

IMG_0611.JPG


2006 Dehours Lieu-dit Maisoncelle (på enstjärniga Le Millénaire i Reims): Något utvecklad och något kryddig doft. Jag känner en kombination av smält smör, hallon, örter, läder och järn. Frisk och mycket torr smak av röda bär, blodgrape, örter och järn. Hög syra. Mycket bra, men inte på samma nivå som den underbara 2004:an! 88 p.

IMG_0674.JPG


Till sist några rader om 2006 Clos des Goisses, som jag fick möjlighet att smaka i samband med ett besök på Philipponnat: Flaskan ifråga hade i och för sig öppnats redan dagen före och det påverkade så klart (på ett positivt sätt) min upplevelse, men det här är helt klart den mest utvecklade unga Clos des Goisses jag någonsin druckit! Den är så klart fortfarande väldigt ung och lär vinna på att lagras i sisådär tio år till, men den är redan otroligt bra! 90(+) p idag.
 

tobbe81

Medlem
kanske en utav de bästa 2008 som har gjorts kontra kvalite och pris enligt mina egna åsikter- Detta var min sista konsumtions 2008 här hemma har 10 kvar i mitt lagringsskåp som jag nog inte kommer att röra på några år framöver nu. Fortfarande helt fantastisk trots sin unga ålder gillar kraften syran och de olika smakbryggor som denna unga bjuder på i dagens läge vill inte ens tänka på denna bdn framtid med många års lagring 92P
14184323_10157425083200008_2797346842129658952_n.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
kanske en utav de bästa 2008 som har gjorts kontra kvalite och pris enligt mina egna åsikter- Detta var min sista konsumtions 2008 här hemma har 10 kvar i mitt lagringsskåp som jag nog inte kommer att röra på några år framöver nu. Fortfarande helt fantastisk trots sin unga ålder gillar kraften syran och de olika smakbryggor som denna unga bjuder på i dagens läge vill inte ens tänka på denna bdn framtid med många års lagring 92P Visa bifogad bild 8104
Fem kvar... aja baja inte röra....:ängel:
 
Roger-Coulon-1.jpg

NV Roger Coulon Réserve de l’Hommée

Vinifiering
Roger Coulon är en liten odlare i premier cru-byn Vrigny, med anor från början av 1800-talet. Produktionen är på begränsade 95 000 flaskor per år och filosofin är ekfat och dragning åt biodynamisk foliehattsproduktion. Chefsvinmakare är Eric Coulon.

Réserve de l’Hommée är odlarens NV från relativt sett äldre stockar i Vrigny och Pargny lès Reims. Blenden är i princip en tredjedel var av chardonnay, meunier och pinot där chardonnay-musten jästs på ekfat. Malolaktisk jäsning har genomförts. Fem år på jästen och dosage på sex gram per liter.

Bedömning
Något oväntat påminner detta om en fruktig ståltanks-blanc de blancs med kraftig syra.
Doften generös men något enkelspårig av smör och honung med lättflyktiga nyanser av salvia och krut.
Smaken domineras av en allt för hög syra som förstör möjligheterna till ett djup i smaken. Första munkänslan ger vanilj och grape. Eftersmaken ger vitpeppar och hårda Conference-päronskal. Ingen vidare balans men de enskilda smakerna för sig själva är lovande.
En timmas glasutveckling frigör en intressant havssmak, typ ostronskal och tång.
Denna champagne bör sparas i åtminstone två, tre år till.

Karaktär
  • Intensitet: 80
  • Komplexitet: 82
  • Längd: 84
Betyg
80 (84) poäng
 
Toppen