Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

MartinE

Medlem
Vet inte riktigt vad det är med Mesnil-skumpa men det verkar inte blända lika många konsumenter som ungt jfrt med t.ex Cramant eller Avize. Däremot verkar ju lagringsbarheten och utvecklingen hos många viner därifrån vara finfin.
Rent generellt så är ju vinerna från Le Mesnil-sur-Oger rena syrabomberna som unga, varför det är lätt att uppfatta dem som strama och bångstyriga. De behöver helt klart tid för att lugna ner sig och visa upp sin rätta sida! Det mest extrema exemplet är ju Salon, men jag tycker att stilen känns igen hos de flesta av producenterna i byn.
 

Jimmy A

Medlem
Eftersom det var halvdag på kontoret så kan man ju smygstarta med lite champagne när man står och förbereder middagen.

Olivier Horiot Metisse
Första gången vi provar något från denna producent. Smaken är ren med gröna äpplen, citrus och en läcker liten apelsin ton i avslutningen. Tyvärr är avslutningen lite för kort och tunn i övrigt. 82p.
IMG_1616.JPG
 
Röda och gula äpplen dominerar i smaken. Även en touch av bokna äpplen har tillkommit sedan förra gången(tre år sedan) jag drack den. Lite citrus, en del smultron, aningens kryddor och mineraler. Komplext. Syran ger vinet en härlig friskhet. Eftersmaken är längre än medel och domineras av äpplena, men kryddor och mineraler tar för sig lite mer här. I avslutningen finns en pust av blodgrape. Riktigt bra just nu. Jag gillar verkligen den här champagnen.
Min sista flaska. Jag tror också dom lämnat Special Club.
IMG_9070.JPG
 

chambertin

Medlem
Röda och gula äpplen dominerar i smaken. Även en touch av bokna äpplen har tillkommit sedan förra gången(tre år sedan) jag drack den. Lite citrus, en del smultron, aningens kryddor och mineraler. Komplext. Syran ger vinet en härlig friskhet. Eftersmaken är längre än medel och domineras av äpplena, men kryddor och mineraler tar för sig lite mer här. I avslutningen finns en pust av blodgrape. Riktigt bra just nu. Jag gillar verkligen den här champagnen.
Min sista flaska. Jag tror också dom lämnat Special Club.
Visa bifogad bild 8574
Ja dom lämnade SC 2005 och -04 var sista årgången under SC- etikett. Numera heter deras Millésime Cuvée Benjamin och görs på exakt samma sätt som det som förr blev Special Club.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
För att fira min återkomst till de levandes vanliga vardag fick det bli blandat bubbel och skaldjursrisotto.

Marguet 2008, otroligt mogen och fin, med massa kokos och lime. Bäst ikväll enligt mig tätt följd av Damien Hugot 2006.
Sist denna afton kom Savart L'overture deg 15 som var allt för knuten med en rejäl syra. Kan bli bra som attan om några år men denna kvällen gick ålder före skönhet.

PS. Kanske skall tillägga att min fru satte Hugot långt före Marguet och hon har ju en viss poäng, Marguet körde på "more is more" medan Hugot var klart mer subtil så det beror kanske lite på om man är sugen på extra allt eller finstämda fioler.


PPS. Savart tog sig bra under kvällen och hade säkerligen varit grym idag om någon skwätt lyckats överleva.
20161104_202131[2].jpg
 

Åskar

Medlem
Huré Frères Brut Rosé Insouciance

Kylskåpskall är den knuten och anonym, efter en stund ute i stugvärmen så känner vi en häftig sval doft av menthol/mynta och mandelmassa :cool:

Pigg och uppfriskande syra, mycket pressad citron, hallon och kartiga röda försommarbär; det finns ett djup i bakgrunden av soleran som för tankarna till honung och sockervadd. En uns krita, flinta och sälta. Kexig inte brödig -- tänker på ljusa spröda kex som Saltiner. Eftersmaken är lite alkoholstick och aningen jästig då den är så pass nydeggad (april), lite skalbeska i form av skal från en frukt, kanske grapefrukt, i slutklangen.

Schysst, elegant och kvalitativ, men spretig, smaker behöver integreras, nästa flaska får bli om några år.
89+
 
bedel-1.jpg

NV Françoise Bedel Dis, Vin Secret Extra brut

Vinifiering
Françoise Bedel från Crouttes-sur-Marne är en renlärig biodynamisk producent som således tror att kosmiska krafter och andra ockulta ting påverkar druvornas kvalitet. Man praktiserar exempelvis omdragningar enligt Maria Thuns månkalender vilket alla kritiskt tänkande människor inser är rent nonsens. Hur månen är positionerad mot stjärnbilder skall inte vara en hantverksproducents fokus, givet att man har ett begränsat antal arbetstimmar att lägga.

Om man som jag har en naturvetenskaplig bakgrund är det ofattbart hur stor bristen på kritiskt tänkande är bland våra vinjournalister när det gäller biodynamisk odling. Och ännu värre är det på krogen. Det är snarare regel än undantag att ett vin på en svensk stjärnkrog presenteras som biodynamiskt som att det skulle vara något positivt. Min erfarenhet är tvärtom, med biodynamiska viner kommer ett magiskt drömprispåslag på ungefär 25% per flaska.

Oavsett vad man tycker om biodynamisk odling så är det egalt när ett vin skall bedömas, och därför provar jag helst hel- eller halvblint när det är möjligt. Min ståndpunkt är att de biodynamiska odlarna är helt fokuserade på terroir och hantverksmässig vinifiering och att det är därför Selosse, Léclapart, Leclerc-Briant och de andra smakar så bra som de gör. Inte för att små vättar under jorden puttar upp grödor eller att nedgrävda husdjurskranier fyllda med vattenvirvlade örter påverkar druvorna.

Denna standardchampagne består av 95% pinot meunier och 5% chardonnay med basårgången 2006. Vinifiering på både ekfat och ståltank. Åtta år på jästen och degorgerad i april 2015. Dosage på 1,4 gram men den säljs även som brut, då med dosage på 6,1 gram.

Bedömning
Tyvärr en rejäl besvikelse i jämförelse med producentens mycket bra årgångsviner.
Doften medelstor av aceton, yuzu och honung.
Smaken är mycket torr och jag hittar honung, yuzu, citron, vitpeppar, brieostskal och en del mineraler. Liten, okomplicerad kropp och lång men lågintensiv eftersmak som nog är resultatet av pinot meunier i kombination med låg dosage.
Glasutvecklingen är begränsad.

Karaktär
  • Intensitet: 70
  • Komplexitet: 83
  • Längd: 80

Betyg
81 (81) poäng
 

magnum

Epernay, Frankrike
bedel-1.jpg

NV Françoise Bedel Dis, Vin Secret Extra brut

Vinifiering
Françoise Bedel från Crouttes-sur-Marne är en renlärig biodynamisk producent som således tror att kosmiska krafter och andra ockulta ting påverkar druvornas kvalitet. Man praktiserar exempelvis omdragningar enligt Maria Thuns månkalender vilket alla kritiskt tänkande människor inser är rent nonsens. Hur månen är positionerad mot stjärnbilder skall inte vara en hantverksproducents fokus, givet att man har ett begränsat antal arbetstimmar att lägga.

Om man som jag har en naturvetenskaplig bakgrund är det ofattbart hur stor bristen på kritiskt tänkande är bland våra vinjournalister när det gäller biodynamisk odling. Och ännu värre är det på krogen. Det är snarare regel än undantag att ett vin på en svensk stjärnkrog presenteras som biodynamiskt som att det skulle vara något positivt. Min erfarenhet är tvärtom, med biodynamiska viner kommer ett magiskt drömprispåslag på ungefär 25% per flaska.

Oavsett vad man tycker om biodynamisk odling så är det egalt när ett vin skall bedömas, och därför provar jag helst hel- eller halvblint när det är möjligt. Min ståndpunkt är att de biodynamiska odlarna är helt fokuserade på terroir och hantverksmässig vinifiering och att det är därför Selosse, Léclapart, Leclerc-Briant och de andra smakar så bra som de gör. Inte för att små vättar under jorden puttar upp grödor eller att nedgrävda husdjurskranier fyllda med vattenvirvlade örter påverkar druvorna.

Denna standardchampagne består av 95% pinot meunier och 5% chardonnay med basårgången 2006. Vinifiering på både ekfat och ståltank. Åtta år på jästen och degorgerad i april 2015. Dosage på 1,4 gram men den säljs även som brut, då med dosage på 6,1 gram.

Bedömning
Tyvärr en rejäl besvikelse i jämförelse med producentens mycket bra årgångsviner.
Doften medelstor av aceton, yuzu och honung.
Smaken är mycket torr och jag hittar honung, yuzu, citron, vitpeppar, brieostskal och en del mineraler. Liten, okomplicerad kropp och lång men lågintensiv eftersmak som nog är resultatet av pinot meunier i kombination med låg dosage.
Glasutvecklingen är begränsad.

Karaktär
  • Intensitet: 70
  • Komplexitet: 83
  • Längd: 80

Betyg
81 (81) poäng
Selosse är inte biodynamisk!;)
 

Micael J

Vinintresserad ölnörd
_DSC5849.jpg

2008 Veuve Clicquot Champagne Brut Vintage
Jag dricker sällan (väldigt sällan) champagne och jag har därför väldigt dåliga referensramar. Jag vet dock när jag gillar något och det här var underbart!

Snygg och ren, blekt ljusgul färg och en doft av nyrivet citronskal, gröna äpplen samt lite bröd.

Smaken följer doften fint med granny smith, citron, mineraler och lite bröd fast med en rejäl dos av syra och en bra struktur. Jag börjar förstå varför folk gärna stoppar champagne i sina källare för det här måste lagras helt magiskt bra.

Känns dumt att ge poäng egentligen men om jag skulle bedöma det som ett vitt vin hade jag nog landat en bit över 90 iaf. Galet gott.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 8637
2008 Veuve Clicquot Champagne Brut Vintage
Jag dricker sällan (väldigt sällan) champagne och jag har därför väldigt dåliga referensramar. Jag vet dock när jag gillar något och det här var underbart!

Snygg och ren, blekt ljusgul färg och en doft av nyrivet citronskal, gröna äpplen samt lite bröd.

Smaken följer doften fint med granny smith, citron, mineraler och lite bröd fast med en rejäl dos av syra och en bra struktur. Jag börjar förstå varför folk gärna stoppar champagne i sina källare för det här måste lagras helt magiskt bra.

Känns dumt att ge poäng egentligen men om jag skulle bedöma det som ett vitt vin hade jag nog landat en bit över 90 iaf. Galet gott.
Välkommen i träsket och dumpa surölen.;)

Kommer en hel del intressant champagne på bolaget framöver med tonvikt på toppåret 2008 så du vet...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Röda och gula äpplen dominerar i smaken. Även en touch av bokna äpplen har tillkommit sedan förra gången(tre år sedan) jag drack den. Lite citrus, en del smultron, aningens kryddor och mineraler. Komplext. Syran ger vinet en härlig friskhet. Eftersmaken är längre än medel och domineras av äpplena, men kryddor och mineraler tar för sig lite mer här. I avslutningen finns en pust av blodgrape. Riktigt bra just nu. Jag gillar verkligen den här champagnen.
Min sista flaska. Jag tror också dom lämnat Special Club.
Visa bifogad bild 8574
Special Club bruker aldrig vara särskilt speciellt enligt mig, snarare tvärtom. Hatté 04 är däremot en riktigt bra champagne och en av de bästa Special Club jag druckit. Blev nu lite sugen och poppa en...
 

chambertin

Medlem
Special Club bruker aldrig vara särskilt speciellt enligt mig, snarare tvärtom. Hatté 04 är däremot en riktigt bra champagne och en av de bästa Special Club jag druckit. Blev nu lite sugen och poppa en...
Gör det ! Dom är på topp nu (drack en i söndags).
Lite förvillande med Club Trésors de Champagne (som sammanslutningen av de 28 odlarna heter numera). Vinerna går däremot under namnet Spécial Club fortfarande.

Man kan stilla undra hur många viner som fallerar på den andra provningen efter 3 års flaskjäsning (vilket ju sker på den unika flaskan som SC har). Vad gör odlaren om panelen som provar underkänner vinet då ? Häller ut ? Säljer med samma flaska men med annan etikett ?
 

Elvis

Medlem
Man kan stilla undra hur många viner som fallerar på den andra provningen efter 3 års flaskjäsning (vilket ju sker på den unika flaskan som SC har). Vad gör odlaren om panelen som provar underkänner vinet då ? Häller ut ? Säljer med samma flaska men med annan etikett ?

Jag har hört att det har hänt en gång men det kan vara en skröna. Det kan mycket väl vara så att det aldrig har hänt eller kommer att hända.
 

Daniel A

Administratör
When in Stockholm... så svänger jag nästan alltid förbi Eriks Vinbar. Har blivit något av mitt givna vardagsrum i huvudstaden!

DSC_1652.JPG


2004 Paul Bara, Annonciade BdN
Deg. december 2015 (där omkring). 100 % pinot noir. Såvitt jag kan utröna är det här första årgången Annonciade släpps. I Sverige dyker den upp imorgon (17e nov) på webblanserningen! Hade jag vetat det när jag drack den hade jag nog lagt ner lite mer tid på att analysera vinet. :)

En väldigt kraftig doft. Rostat bröd, lite fat och en superhärlig ton av björnbär. På tungan är syran väldigt vass. Smaken är lite mer återhållsam jämfört med näsan. Det är liksom lite svulstigt i nosen, men elegant på tungan. Även här finns de där trevliga björnbären. Det är bra, och det har en ordentlig intensitet som för mig betyder att dess storhetstid ligger många år i framtiden. 91p, med stor potential.

Om inte Raveneau hade varit på webblanseringen imorgon hade jag kanske försökt knipa en flaska. ;)

DSC_1655.JPG


2002 Devaux, D Millésimé
Blandning av 50 % chardonnay och 50 % pinot noir. Verkar släppas sju år efter årgången, så antar att deg-datum på den här är någon gång under 2009.
Den här finns från 2008 på bolaget, och jag har sneglat på den flera gånger. Tänkte jag skulle vägleda mitt sneglande genom att ta in en flaska av 2002an som beslutsunderlag. ;)

Det är fina bubblor. Fin kexig brödighet, gröna äpplen, citron och lite rostade toner (som helt försvinner efter 1+ timme). På tungan är det lite återhållsam frukt, lite nygräddat bröd, citrus. Efter ett tag finns det lite sötare päron, tänk typ… päronmos med rätt mycket citron/lime i. Gott! Inledningsvis är det riktigt skarp syra, men det lugnare ner sig och drar sig tillbaka (förvånansvärt) snabbt. Bra eftersmak. 90p. Borde nog plocka på mig någon 2008a, trots allt...
 

mnor

Medlem
Har druckit lite skumpa de två senaste helgerna, tar allt direkt från minnet.

2000 Clos des Goisses - Äpple, bröd, citrus och inslag av tropisk frukt + tydliga oxiderade toner. Ganska kort eftersmak. Tycker att det var gott även om jag blev lite förvånad över hur oxiderad flaskan var. Hade lite högre förväntningar 89-90 poäng

2002 - Cuvee sir Winston Churchill - det mest maskulina och kraftiga vinet av alla de viner som jag drack. Mycket trevligt med äpplen, viss rökighet, smör, kex. Med tanke på hur bra denna flaska var, så har jag riktigt höga förväntningar när jag öppnar nästa flaska 93-94 med potential att nå högre.

2007 Belle Epoque -Äpple, bröd och citrus, väldigt trevlig aperitif champagne med liten sötma som var trevlig. En positiv överraskning 91 poäng.

2009 Cristal - tropisk frukt, bröd, nötter, citrus. Väldigt tillgänglig och bra champagne, blev överraskad av hur tillgänglig den var. Skulle lätt kunna korka upp någon mer flaska i närtid. 92 poäng

NV Krug (2006 bas) - Äpple, nötter, citrus, toner av krita. Ytterligare en mycket bra skumpa, som motsvarade mina förväntningar. 92 poäng
 

Jimmy A

Medlem
Gaston Chiquet Blanc de Blancs d'Ay
IMG_1644.JPG


Det här var kul. På näsan är det först en fin vanilj ton som sedan blir en mjuk honungs doftande äppelmos på något sätt efter en tids luftning. Min sambo känner en liten stickig ingefära doft som jag inte riktigt hittar.
Blommig smak med inslag av mint och kanske lite mandel.
Det här lätt värt 90 poäng.
 

kimnyblom

Medlem
Leclerc-Briant La Ravinne är ok men sämre än deras andra monocru-champagner, ändå allmänbildande att prova och hyfsat prisvärt för 333:-. Jose-Michel har en hel del champagner med mycket PM, ingen favoritproducent men finns en hel del nördar som gillar dem. Laherte Frères har en rosé på 100% meunier som sannolikt är intressant, har dock ej provat själv.

Tack för tipsen ska försöka lägga vantarna på några av dessa så att man får testa lite fler PM Champagner.
 

kimnyblom

Medlem
Gaston Chiquet Blanc de Blancs d'Ay
Visa bifogad bild 8696

Det här var kul. På näsan är det först en fin vanilj ton som sedan blir en mjuk honungs doftande äppelmos på något sätt efter en tids luftning. Min sambo känner en liten stickig ingefära doft som jag inte riktigt hittar.
Blommig smak med inslag av mint och kanske lite mandel.
Det här lätt värt 90 poäng.

Härligt! Fingrade på en sådan idag men beslutade att den fick stanna i källaren ett tag till. Vad har du för deg. datum på den du drack?
 
Toppen