Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

akaSami

Livsnjutare
Igår öppnades(och avslutades) en Charles Heidsieck Rosé 2006
Mycket trevlig måste jag säga,
En korallrosa färg och stora mängder mycket små bubblor i glaset.
På näsan hittade vi mycket stenfrukt, typ persika, nektariner, aprikos. Och även röda sommarbär som smultron och jordgubbar utan att bli sliskigt.
Smaken var mycket trevligt, med en behaglig syra.

någon som har erfarenhet av än mer lagrad rosé från heidsieck ? känns som denna hade klarat ytterligare några år i källaren..
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Igår öppnades(och avslutades) en Charles Heidsieck Rosé 2006
Mycket trevlig måste jag säga,
En korallrosa färg och stora mängder mycket små bubblor i glaset.
På näsan hittade vi mycket stenfrukt, typ persika, nektariner, aprikos. Och även röda sommarbär som smultron och jordgubbar utan att bli sliskigt.
Smaken var mycket trevligt, med en behaglig syra.

någon som har erfarenhet av än mer lagrad rosé från heidsieck ? känns som denna hade klarat ytterligare några år i källaren..

Druckit 99an på @Sörplarn s roséprovning som var ett riktigt muskelpaket. Rökig och gjorde skäl för epitetet babykrug.

06 kan jag inte uttala mig om men vilken kvalitativ champagne klarar inte lagring!?
 

Sjödin

Joråsåatt...
Sprättade en Grongnet Special Club 1996 i fredags.. Och hade verkligen inga förväntningar alls, baserat på nån tro/minne av att huset inte fått så bra recensioner och att 96:an kanske passerat bäst-före-datum.
SÅ det var med viss skepsism jag drog korken. Men, jag hade fel!! Mycket trevlig.. Skön mogen doft, äpple och grape med lite champinjon och en bra mousse med skön karaktär. Gott som fan!!
 

gece

Man vänjer sig.
Sprättade en Grongnet Special Club 1996 i fredags.. Och hade verkligen inga förväntningar alls, baserat på nån tro/minne av att huset inte fått så bra recensioner och att 96:an kanske passerat bäst-före-datum.
SÅ det var med viss skepsism jag drog korken. Men, jag hade fel!! Mycket trevlig.. Skön mogen doft, äpple och grape med lite champinjon och en bra mousse med skön karaktär. Gott som fan!!
Har druckit Grongnet SC 2004 ett par gånger de senaste åren, och den har varit kanon vid alla tillfällen, ganska matig och mogen. Har några 08or också, hoppas de levererar på samma nivå.
 
Idag dricker vi som vanl.....

Ja inte idag då, men till helgen. Tänkte göra ett besök i hufvudstaden och gå på den berömda Eriks Vinbar för att dricka en flaska skumpa. Blir inget barockt dyrt, men vad rekommenderar experterna här? Har kikat ut ett par alternativ och skulle behöva lite råd i vanlig ordning helt enkelt :)

- Diebolt-Vallois 2004 Fleur de Passion 1450:-
- Diebolt-Vallois 2000 Fleur de Passion 1650:-

- Charles Heidsieck 2005 Brut Millésime 1150:-
- Pol Roger brut vintage 950:-
- Taittinger Les Folies de la Marquetterie 1050:-
- Bollinger 2005 La Grande Annee 1350:-
 

rs14

Medlem
Väldigt bra priser må jag säga. Hade nog kört på FdP 2000 och är ni fortsatt törstig efter den så tror jag på CH 2005 alt Bollinger LgA 2005.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Idag dricker vi som vanl.....

Ja inte idag då, men till helgen. Tänkte göra ett besök i hufvudstaden och gå på den berömda Eriks Vinbar för att dricka en flaska skumpa. Blir inget barockt dyrt, men vad rekommenderar experterna här? Har kikat ut ett par alternativ och skulle behöva lite råd i vanlig ordning helt enkelt :)

- Diebolt-Vallois 2004 Fleur de Passion 1450:-
- Diebolt-Vallois 2000 Fleur de Passion 1650:-

- Charles Heidsieck 2005 Brut Millésime 1150:-
- Pol Roger brut vintage 950:-
- Taittinger Les Folies de la Marquetterie 1050:-
- Bollinger 2005 La Grande Annee 1350:-
FdP 2000 är en chansning inte den bästa dom gjort, 2004 är vansinnigt bra. CH 2005 är en av årgångens bästa!
 

JakobS

Medlem
Idag dricker vi som vanl.....

Ja inte idag då, men till helgen. Tänkte göra ett besök i hufvudstaden och gå på den berömda Eriks Vinbar för att dricka en flaska skumpa. Blir inget barockt dyrt, men vad rekommenderar experterna här? Har kikat ut ett par alternativ och skulle behöva lite råd i vanlig ordning helt enkelt :)

- Diebolt-Vallois 2004 Fleur de Passion 1450:-
- Diebolt-Vallois 2000 Fleur de Passion 1650:-

- Charles Heidsieck 2005 Brut Millésime 1150:-
- Pol Roger brut vintage 950:-
- Taittinger Les Folies de la Marquetterie 1050:-
- Bollinger 2005 La Grande Annee 1350:-
Definitivt Charles Heidsieck!
 

Elvis

Medlem
FdP 2004 är den i särklass bästa av de tre!! Dessutom kan du köpa CH 2005 och dricka hemma vilket du inte kan ( i vart fall inte lätt att hitta) med FdP 2004.

Det är bara jag som har lite svårt för FdP... Den är inte dålig men jag har aldrig förstått storheten. :rolleyes:
 
ac-red-1.jpg

2005 André Clouet Dream Vintage

Vinifiering
Dream Vintages är en produktlinje som André Clouet nyligen adderat till sin portfölj. I Sverige har årgångarna 2002, 2005 och 2008 lanserats men producenten har gått ut med att även 2004, 2006 och 2009 kommer att släppas.
Det här är vad jag vet de första blanc de blancs-champagnerna som producenten släpper. Druvorna är således inköpta och kommer från Le Mesnil.
Alla tre årgångar som släppts på Systembolaget är degorgerade samtidigt, i september 2016. Dosage på fem gram per liter. Ståltank och malolaktisk jäsning.

Bedömning

2002:an och 2005:an provades halvblint mot varandra.
Diskret doft av gröna äpplen, grapefrukt och rosenkvitten.
Smaken är mer åt citrus och äpplen jämfört med 2002:ans röda bär. Hög syra och en del örter i smaken. Fortfarande knuten men tyvärr är glasutvecklingen begränsad.
Strukturmässigt är de två årgångarna påfallande lika, 2005:an är dock mer knuten. Baserat på de två första årgångarna i Dream Vintages-serien håller de en lägre kvalitetsnivå än producentens årgångschampagner på 100% pinot samt pinot/chardonnay-blend, främst på grund av slätstrukenheten.
Har 2008:an kvar, den lär få ligga i åtminstone tio år.

Karaktär

  • Intensitet: 78
  • Komplexitet: 81
  • Längd: 78
Betyg
78 (80) poäng.
100 poäng till art directorn.

Övrigt
2002:an finns bedömd här.
 

MartinE

Medlem
Känns som det är 1-1-1 mellan FdP 2000, FdP 2004 och CH 2005 då :) Får se om någon kommer in med en utslagsgivande röst ;)
Av dessa tre ska du självklart välja FdP 2004!

Jag har haft lite svårt för FdP, har haft några i källaren som jag faktiskt funderat på att göra mig av med.
För nån månad sen drack jag dock en 02:a som var grym, det kanske är så enkelt att den behöver lite tid och att jag druckit dom för unga tidigare.
Vi har ju tagit upp det tidigare här på forumet: Det är en smått galen flaskvariation hos Fleur de Passion! Men den höga högstanivån gör trots allt att man i slutändan får bra betalt för sin frustration, tycker jag.
 
Toppen