Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Lite nya reflektioner på bloggen, i kvalitetsordning:

Kul läsning, och väldigt fin blogg!
Såg att du tyckte 2002 Paul Bara var deras bästa vintage du druckit, och tänkte att du måste ha missat Comtesse Marie de France isf? 2002:an där är fantastisk och 2004 och 2005 är inte långt efter. Sen tycker jag att flaskvariationen på deras vanliga 2002 vintage är väldigt stor; jag har druckit perfekta flaskor och flera som är på gränsen till dåliga, vilket är trist.
 
Såg att du tyckte 2002 Paul Bara var deras bästa vintage du druckit, och tänkte att du måste ha missat Comtesse Marie de France isf? 2002:an där är fantastisk och 2004 och 2005 är inte långt efter.
Har testat 2002:an och 2004:an och har 2005:an i vinkylen. 2002:an testades i ett mindre seriöst sammanhang men minns det som att den låg strax under 90-strecket. 2004:an tyckte jag var knuten men den dracks sannolikt för tidigt.
 

Elvis

Medlem
Hade ett par champagnevänner på middag igår.

Före middagen, till champagnevänliga tilltugg, drack vi:
Louis Roederer Rosé 2008
Winston Churchill 2002


Till middagen (fisksoppa) drack vi:
Krug Grande Cuvée på magnum

Efter middagen drack vi:
Cuvée William Deutz 1998
Krug 1996


Kvällens vin var Krug GC. Kvällens besvikelse var Krug 1996 som uppträdde mycket märkligt. Lika bra på näsan som vanligt men föll isär i munnen. Han som tog med Krug 1996 har nu druckit tre svaga Krug 1996 i rad från samma låda, inköpt på Systembolaget när det begav sig.

Men totalt sett en mycket trevlig champagnekväll!
 

Elvis

Medlem
Lite mer utförligt om ett par av vinerna:

Till att börja med var Roederer Rosé 2008 väldigt sluten och blyg till en början. Jag har druckit det här vinet många gånger de senaste tre åren, oftast från magnum, och har aldrig upplevt det här så förut. Men med lite luft blev det precis lika bra som alltid. En underbar kombination av den eleganta husstilen och sköna kolatoner. Jag är väldigt glad att jag fick tag på tolv nya flaskor efter inbrottet. Elva kvar nu. Min fru tyckte att det här var kvällens bästa vin.

Winston Churchill 2002 var kraftig och mycket utvecklad. Påminde faktiskt inte alls om den flaska jag drack för någon månad sedan, trots att de kommer från samma låda. Min första tanke var att den var defekt men det var den inte, snarare "snabblagrad". En föraning om hur en normalutvecklad Winston 2002 kommer att vara om 5-10 år. Mycket bra.
 

Per Stade

Lege artis
Jag kunde ju inte hålla mig utan lade in av onkel Albertos champagner i kylen. Av Pommery hade jag två flaskor så den var väl bra att börja med. Korken satt misstänkt lös och vätskan som kom ut i glaset var brunaktigt och helt utan bubblor. Doft och smak som manzanilla. :usch: Hej @Niklas J, vill du komma och smaka?
IMG_3775.JPG
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Jag kunde ju inte hålla mig utan lade in av onkel Albertos champagner i kylen. Av Pommery hade jag två flaskor så den var väl bra att börja med. Korken satt misstänkt lös och vätskan som kom ut i glaset var brunaktigt och helt utan bubblor. Doft och smak som manzanilla. :usch: Hej @Niklas J, vill du komma och smaka?Visa bifogad bild 8863
Doft och smak som Manzanilla... Den här skulle nog kunna vara nåt för @Daniel A :)
Skulle också gärna vara med. Låter som ett perfekt matvin!
 

Krpe03

Medlem
Det är fredag, blev sugen på att baka bröd. Så till det blir ju ett rosévin the go to wine. Idag var det en gosset celebris rose 2007 som fick lämna "källaren" (garderoben) i förtid. Och till alla skarpögda vinglas nördar där ute, ja jag vet att det är ett chardonnay/BdB glas och att det borde vara straffbart att synda på detta viset men i brist på bröd får man äta tårta:). Vinet var trevligt men föll mig inte helt i smaken då jag personligen är mer för full body och ekmonster men var definitivt en trevlig smakupplevelse.
IMG_4339.JPG
 

Per Stade

Lege artis
Från onkel Albertos vinkällare i Italien fick jag hem lite flaskor idag:
Visa bifogad bild 8856

Jag vet tyvärr inte åldern på champagnen men den torde vara mogen ;)
De flesta vinerna i hans vinkällare var från 60- och 70-talen med några så tidigt som sent 40-tal och de yngsta från mitten på 80-talet.



Igår kväll blev det fortsatt likskändning. Jag har börjat med de flaskor, som såg sämst ut och jag hoppas att de var sämst och det dyker upp något drickbart så småningom. :ängel:
Mummen hade lika lös kork som Pommeryn, jag är förvånad över att det är så mycket kvar i flaskan och inte allt har runnit ut. Vätskan i glaset, jag har svårt att kalla den champagne, var mörkt bronsfärgad och samma oxiderade doft och smak av sherry. :neej: Kanske går att smaksätta sås med, vad vet jag.

IMG_3778.JPG


Ikväll ska jag i alla fall trösta mig med lite löjrom och Initial.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Igår kväll blev det fortsatt likskändning. Jag har börjat med de flaskor, som såg sämst ut och jag hoppas att de var sämst och det dyker upp något drickbart så småningom. :ängel:
Mummen hade lika lös kork som Pommeryn, jag är förvånad över att det är så mycket kvar i flaskan och inte allt har runnit ut. Vätskan i glaset, jag har svårt att kalla den champagne, var mörkt bronsfärgad och samma oxiderade doft och smak av sherry. :neej: Kanske går att smaksätta sås med, vad vet jag.

Visa bifogad bild 8883
Ikväll ska jag i alla fall trösta mig med lite löjrom och Initial.
Bara sluta och plåga dig själv och skicka vidare flaskorna till Mumie- @Daniel A istället :) .
PS. Även blomflugor uppskattar övermogen Champagne av någon anledning.
 

Daniel A

Administratör
Doft och smak som Manzanilla... Den här skulle nog kunna vara nåt för @Daniel A :)
Bara sluta och plåga dig själv och skicka vidare flaskorna till Mumie- @Daniel A istället :) .
PS. Även blomflugor uppskattar övermogen Champagne av någon anledning.

Mmmm... mumiepimplande tillhör definitivt en av de vinösa aktiviteterna jag inte får tillfälle att förkovra mig i så ofta som jag skulle vilja!
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Mmmm... mumiepimplande tillhör definitivt en av de vinösa aktiviteterna jag inte får tillfälle att förkovra mig i så ofta som jag skulle vilja!

Du är välkommen när det passar dig att vara med om gravöppningen av resterande flaskor!

Ikväll ska jag i alla fall trösta mig med lite löjrom och Initial.


IMG_3820.JPG


Råkade ta en V.O. degorgerad 9 april 2014 istället. Alldeles för lika etikett. Chockerande ung efter de döda flaskorna. Moussen var lite för aggressiv men tillsammans med kopiösa mängder löjrom på rårakor gick det väl an.
P.S. Hustrun hade lärt sig från Christian
Hellbergs kokbok "Allt gott från havet" att låta gräddfilen rinna av i ett kaffefilter. Rekommenderas!
 

LeChat

Medlem
IMG_6903.JPG

2006 Henriot Millésimé Brut

Ville prova denna igen eftersom Artberg sågade den i sitt novemberbrev. Jag vet inte specifikt vad var som gjorde att den inte föll honom i smaken. Jag tycker fortfarande att detta är en väldigt god Champagne som dessutom fått något mer mognad nu. Lagom bubblig och härlig gräddkola i avslutningen.
God Jul!
 

Elvis

Medlem
Det blev Vilmart och Vilmart på julafton. Först NV Grand Cellier och sedan NV Rosé. Tycker kanske att NV Rosé är svagaste vinet i Vilmarts starka line-up men jag hade ett glas med julöl och ett nubbeglas bredvid så några smaknoter kan inte bjuda på. Grand Cellier drack jag däremot först av allt och den var lika trevlig som alltid.

God jul!
 

kimnyblom

Medlem
Gårdagens skörd blev:
Pol Roger vintage 2006
Damien Hugot 2006
Jacques Selosse Initial
Gaidoz-Forget NV på magnum.

Samtliga riktigt bra, möjligtvis med undantag för gaidoz-forget som var ok men i konkurrensen lite blek.

Man blir ju förvånad varje gång man dricker Damien Hugot 06, fan vad bra det är. Fina kola toner, lite grappa, äpplen, nötter, surdegsskorpa . Bra längd, rik och balanserad. Helt outstanding och jag är förvånad över prislappen, ett riktigt kap. Blir bara bättre varje gång jag provar en flaska men snart börjar det ta slut i källaren :( . Har nån enstaka 06 + ett gäng 08or som inte är poppade ännu, någon som provat 08orna? Är de lika bra eller var 06 ett magiskt år för Hugot?

Selosse Initial var första gången för mig. Även den var föga förvånande ett kanonvin. Fick massor med associationer till typ Chablis grand cru med lite ålder. Mineraligt komplext o helt perfekt til en bättre torskrygg. Kommer att låta resterande flaskor ligga till sig lite i källaren (deg. jan 2016) men det är riktigt bra redan nu tycker jag ändå. Knep en Substance från fvl i höstas och man blir ju nyfiken på hur bra den är nu när man provat initial.. Inte bra för plånboken att man hookar på Selosse men å andra sidan kommer man billigt undan med Hugot och då kan man använda de pengarna till Selosse istället :).
 

magnum

Epernay, Frankrike
Gårdagens skörd blev:
Pol Roger vintage 2006
Damien Hugot 2006
Jacques Selosse Initial
Gaidoz-Forget NV på magnum.

Samtliga riktigt bra, möjligtvis med undantag för gaidoz-forget som var ok men i konkurrensen lite blek.

Man blir ju förvånad varje gång man dricker Damien Hugot 06, fan vad bra det är. Fina kola toner, lite grappa, äpplen, nötter, surdegsskorpa . Bra längd, rik och balanserad. Helt outstanding och jag är förvånad över prislappen, ett riktigt kap. Blir bara bättre varje gång jag provar en flaska men snart börjar det ta slut i källaren :( . Har nån enstaka 06 + ett gäng 08or som inte är poppade ännu, någon som provat 08orna? Är de lika bra eller var 06 ett magiskt år för Hugot?

Selosse Initial var första gången för mig. Även den var föga förvånande ett kanonvin. Fick massor med associationer till typ Chablis grand cru med lite ålder. Mineraligt komplext o helt perfekt til en bättre torskrygg. Kommer att låta resterande flaskor ligga till sig lite i källaren (deg. jan 2016) men det är riktigt bra redan nu tycker jag ändå. Knep en Substance från fvl i höstas och man blir ju nyfiken på hur bra den är nu när man provat initial.. Inte bra för plånboken att man hookar på Selosse men å andra sidan kommer man billigt undan med Hugot och då kan man använda de pengarna till Selosse istället :).
Om du gillar DH 2006 och har möjlighet bör du handla några till, har för mig att importören skrev att det inte kommer några fler!
Damien Hugot 2008 är bättre än 2006:)
 
Toppen