Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Silex

Medlem
Brist på annan mogen champagne i källaren i kombination med allmän beslutsångest ledde till ett återbesök till det säkra kortet och tillika forumfavoriten 2006 Damien Hugot. Ingen flaskvariation jämfört med tidigare. Gottgottigottgott.
Drack samma vin i helgen. Första gången jag provar det. Tycker den hade ett härligt "djup" och en komplexitet som jag sällan hittar i champagner i den prisklassen. Rekommenderas. Skriver helt under på Gottgottigottgott!
 
gosset-1.jpg

2002 Gosset Celebris

Vinifiering
Celebris är Gossets prestigechampagne och görs både som vanlig blend och som rosé. Lite udda är att den även finns i en NV-variant, då som blanc de blancs.
Blenden för denna årgång är 52% chardonnay och 48% pinot noir från Aÿ, Bouzy, Verzy, Chouilly och Cramant. Ingen malolaktisk jäsning. Kort jäsning på gamla ekfat. Dosage på fem gram per liter och degorgerad oktober 2013.

Bedömning
Provades mot bl.a. 2002 Paul Bara och det är svårt att hitta två champagner från samma år som är mer olika. Där Baran är lättillgänglig och generös är Celebris tillknäppt och avvisande. Det är uppenbart att den dricks alldeles för tidigt.
Doften är diskret av krita, citronskal och aprikoser.
Smaken är till en början instängd med fokus på citrusfrukter. Efter 45 minuter har den öppnat upp en del och komplexiteten tilltar med aromer av champinjoner, ingefära och salvia. Syran är mycket hög och det skulle onekligen varit intressant att se hur balansen varit med malolaktisk jäsning.
Det finns potential till något större men det ligger år bort. Inget för parmiddagen med Ripasso-grannarna, men köp om du gillar att vänta.

Karaktär

  • Intensitet: 80
  • Komplexitet: 85
  • Längd: 85
Betyg
80 (85) poäng
 

Pontus

Medlem
Så var det dags att poppa en 2008 Damien Hugot. Första sniffen påminner om 2006an, stilen känns igen! Doften är förvånansvärt utvecklad med en del mogna äpplen och hav. I munnen är det ett annat djur. Syran är betydligt högre och smaken drar mer åt gröna äpplen och gråpäron med grapefrukt och citrusskal i den ganska tighta eftersmaken. I min värld är detta ett lagringsobjekt. Minst 5 år till full potential gissar jag. 91p++.
 

Jimmy A

Medlem
IMG_1661.JPG

Roland Champion Special Club 2010.
Brukar gilla special club viner men denna var tyvärr lite tunn. Vet inte om Selossen ligger kvar på gommen men denna var lite blek. Den är ju fortfarande ung med doft av omogen fruktighet och viss mineralitet. Smakmässigt är syran påtaglig med vassa äpplen och mjuk citrus. 85 poäng.

IMG_1662.JPG

Damien Hugot 2006
Drack NV igår jag tycker likheten är slående efter en tids luftning. Syran är påtaglig med päron och lime på tungan. Jag tycker denna är för ung idag men det kan bli super efter några år på rygg. 88 poäng.
 

Daniel A

Administratör
DSC_1676.JPG


NV De Sousa, Cuvée des Caudalies, BdB
Bot. 25/05/2010. Deg. 18/06/2015. Dosage: 5 gr/l.

Jösses så härlig. Äppelkaka, rostat havre, honung, blandade äpplen och päron, svaga kaffetoner, lite valnötter och vagt sherryaktigt i bakgrunden. Flaskan har varit öppen i några timmar, och det dyker upp nya saker titt som tätt. I munnen är det fina bubblor, och en riktigt intensiv smak. Inte riktigt lika mångsidig på tungan, men här finns fint integrerade fat, äpplen, sherry, och lite kolasås gjord på kondenserad mjölk. Något kärvt torr med en syra som skulle behöva lugna ner sig lite. Eventuellt lite kort längd, men nu är det detaljgnäll. Det här är riktigt, riktigt gott och helt i min stil! 91p.

En hel del komplexitet och mognadstoner i det här, som jag inte riktigt förväntade mig av en tämligen ung NV. Förklaringen ligger kanske lite på baksideetiketten, som säger att reservvinerna ligger i ett solerasystem. Försöker de Sousa göra en mindre ambitiös Selosse Substance? Eller kommer det här bli något som kan vara en rival till Substance när soleran har tillräckligt med moget vin i sig?

Jag är nyfiken på champagnemaffians åsikter här! Sökte lite på forumet, och de Sousa var verkligen sparsamt nämnt de senaste åren.
 

akaSami

Livsnjutare
Fredag:
2008 Palmer & Co Brut Millesime
Frisk, äpplig och lätta brödtoner.
ett bra skålarbubbel och den passade även bra till den Pizza med löjrom som åts till den :)

Söndag:
2006 Dehours Champagne Extra Brut Brisefer
Ett spontant val på Nordstan när jag stod vid hyllan, och mycket nöjd vart jag att jag valde den !
En stor bouquet med många lager doft däribland syltade frukter, pomerans, källare, lätta deg/jäst toner.
På tungan var den mycket torr ! bland de högsta syrorna jag känt på länge samtidigt som den var lätt oljig i känslan när den först träffar tungan.
 

Daniel A

Administratör
Har testat 2006:an. Bra champagne men lite kort. Noteringar här.

Tack! Intressant att du tyckte längden var lite kort i årgången, när jag tyckte samma sak om NVn. För 1300 kr vet i tusan om jag vågar att köpa en pava av 2006an, trots att det, av dina noter att döma, låter som en mer uppskruvad variant av NVn. Börjar krypa för nära 1 på Krug Pris Index...
 

MartinE

Medlem
Det blev en sådan här i helgen:

IMG_1923.jpg

Jacques Selosse Initial (deg april 2015): Dracks över två dagar. Jäklar vad bra den här degorgeringen är! Helt klart den nästbästa Initial jag druckit (endast slagen av den som blev degorgerad i september 2012). Doften är fantastisk: Kraftfull, oxiderad, komplex och kryddig med tydliga sherrytoner. Inslag av apelsinskal, massor av äpplen, hyacint och ek. Dagen efter bjuder den på härligt rostade toner med kex, rostade nötter och lite kaffe. Smaken är underbart koncentrerad, frisk, torr, kryddig och något eldig. Det är framförallt mycket äppelmust (på röda äpplen) samt citrus, päron, marsipan och mineral. Den är väldigt bra direkt när man öppnar flaskan och sedan blir den bara bättre och bättre till sista droppen! (93 p)

Edit: Ändrade 2014 till 2012!
 
Jacques Selosse Initial (deg april 2015): Dracks över två dagar. Jäklar vad bra den här degorgeringen är! Helt klart den nästbästa Initial jag druckit (endast slagen av den som blev degorgerad i september 2012). Doften är fantastisk: Kraftfull, oxiderad, komplex och kryddig med tydliga sherrytoner. Inslag av apelsinskal, massor av äpplen, hyacint och ek. Dagen efter bjuder den på härligt rostade toner med kex, rostade nötter och lite kaffe. Smaken är underbart koncentrerad, frisk, torr, kryddig och något eldig. Det är framförallt mycket äppelmust (på röda äpplen) samt citrus, päron, marsipan och mineral. Den är väldigt bra direkt när man öppnar flaskan och sedan blir den bara bättre och bättre till sista droppen! (93 p)
Hur bedömer du lagringspotentialen?
 

MartinE

Medlem
Hur bedömer du lagringspotentialen?
Jag bedömer den som mycket god. Det intressanta, som jag ser det, är ju att den redan är så här bra! Och frågan är hur mycket bättre den kan bli med ytterligare lagring - att den blir ännu bättre med lagring utgår jag ifrån - och hur länge man behöver vänta innan den börjar nå sin absoluta topp. Och blir det någon tunnel månntro? Min gissning på optimalt drickfönster landar kring 2021-2027. Men för den otålmodige finns det som sagt en hel del att hämta redan idag!
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Tänk vad trevligt man kan ha direkt efter jobbet när man får en charmant spontaninbjudan att prova lite champagne och ost ihop med mina favoritleverantörer av kvalitetsost (Hilda Nilsson Ost) samt supertrevliga Christian och Niklas (ej med på bild).

Det blev mycket ost att testa och förvånansvärt många funkade exellent till bubblet. Varför blir jag förvånad undrar ni givetvis, champagne funkar väl med det mesta, typ? Ja, det funkar till ganska mycket, precis som ramlösa! ;)

Skämt åsido. En trevlig champagne av god mellanklass strax under 90 pinnar (89p där och då). Ung och primär med mycket äpplighet av diverse kulörer direkt efter popp, men klart mer intressant med luft och värme (vi provade först en öppnad flaska som fått mycket luft och sedan poppade vi en ny). Kritig och jästig med lite bröd, en liten puff med rökig mineral och aningen honung och grapefrukt i avslutet. Bra intensitet och längd.

Ett par glas champagne och 10 ostar senare så var det över. Den tvättade kittosten från Bourgogne – Soumantrain – var som vanligt en av mina favoritostar till bubbel. Tillsammans blev det rena honungschocken på ett bra sätt. Ingen champagnenörd borde missa den kombon!

image.jpeg

N.V. Bruno Paillard Champagne Extra Brut Premiere Cuvée
 
Toppen