Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

epeb

Medlem
Skulle förvåna mig om dom degorgerar alla flaskor av en och samma årgång vid ett och samma tillfälle. Det vanliga är att man degorgerar den kvantitet som man avser att sälja 3-6 månader senare och några månader därefter. De flesta producenter jag pratat med gör så men ett stort kooperativ som vi har att göra med här kan ju så klart ha egna resurser att klara av detta på ett annat sätt. Många mindre producenter däremot hyr in utrustningen (för degorgering och dosage-tillsättning) under en kortare tid och kör allt de behöver inför t.ex nyår/jul. Batcher finns således vg degorgering men knappast vg buteljeringen då man eftersträvar att göra allt vid samma tillfälle för varje cuvée.

Din fråga hade ju inte behövts om alla skrev ut den information som du (och väldigt många andra) efterfrågar men detta är man tyvärr väldigt skeptisk till generellt i Champagne. Undantag finns ju såklart men dom är i klar minoritet.

Så för att få full klarhet så får du nog fråga Oenoforos som i sin tur förmodligen får fråga Palmer & Co.

OK.
Tack för bra svar.
Räknar då med att ny etikett är lika med ny tappning.

Då låter jag senaste inköpet ligga i källaren ett år eller två, då ska de nog vara/bli tillgängliga.
Jag har kvar med den svarta etiketten, så de får gå först.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
OK.
Tack för bra svar.
Räknar då med att ny etikett är lika med ny tappning.

Då låter jag senaste inköpet ligga i källaren ett år eller två, då ska de nog vara/bli tillgängliga.
Jag har kvar med den svarta etiketten, så de får gå först.
Tror snarare det är samma tappning fast en senare degorgering. Har provat Palmer 2008 med gamla och nya etiketten rätt många gånger och kan inte säga att jag upplevt någon direkt skillnad.
 

magnum

Epernay, Frankrike
OK.
Tack för bra svar.
Räknar då med att ny etikett är lika med ny tappning.

Då låter jag senaste inköpet ligga i källaren ett år eller två, då ska de nog vara/bli tillgängliga.
Jag har kvar med den svarta etiketten, så de får gå först.

Ingen ny ¨tappning¨ men senare degorgeringsdatum.
Snarare tvärtom drick först de som är deggade senare dvs. guldetikett!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2011 Pehu Simonet Champagne Grand Cru Fins Lieux No 5 Mesnil sur Oger Millésimé
Troligtvis den bästa från Pehu jag druckit hittills. Härlig fin äppelton med en ganska kraftig skalbitterhet. Gott, ganska kort i smaken men en perfekt "njuta i solen med lite bubbel"-champagne! Blir säkert lite med tillgänglig med några år på nacken! 86p
 

jocke

Medlem
DSC_0839.jpg


Ett axplock av veckans champagner. Läste på nätet om denna odlare och fastnade för Pinot Gris druvan. Har inte druckit ngn 100 % PG så jag beställde dessa i början av året, en kartong av varje. Cuvée des Fondateurs (PG), bas 2010. Där finns en struktur och ett djup som överraskade mig. Samtidigt var den pigg och fräsch. För mig påminde den om något mellanting av CH och PN druvorna med drag mot PN. Helt ok champangne. BdB (bas 2009) blev jag lite besviken på. Kanske passade inte champagnen till maten vi åt, så det blir att testa den utan mat vid tillfälle. Cuvée des Fondateurs var en klar vinnare.
DSC_0841.jpg

Henriot 2000. Vill du ha en frisk, fräsch, citrusdominerande champagne? Välj då INTE en Henriot 2000. Doften påminde om Enchanteleurs 2000 för dryga året sedan. Mogen, mörka bär, svamp. Börja dock fundera på om den var lite lite oxiderad men samtidigt är nog detta Henriot stilen. Jag känner igen den sen tidigare. Blir inte klok på den. Min fru ratade denna direkt därför blev det en champagne som jag vet att hon tycker om José Michel 100 % PM. Jag fortsatte att dricka ur Henriot. Ska den vara så är?, finns det bättre flaskor av Henriot 2000? Ska jag ta upp en till från källaren för att kolla?. Samtidigt flyger andra tankar som, den här påminner om Henriot champagne. Struktur, komplex. Hmm...
DSC_0845.jpg

André Jacquart Mesnil brut Nature, bas 2012. En av min frus favoriter, därför jag valde denna :). Otroligt fr isk, fräsch, bra balans. Denna gång tyckte jag att nature var mer integrerad än vanligt. (deg nov 2014) Brukar annars uppskatta Mesnil brut före nature. Tycker att dosagen framhäver champagnen mer.
DSC_0848.jpg

Kass bild men den enda jag tog och såg det för sent. RH Coutier, Henri III 2008, deg mars 2016. Lite för tidigt att poppa denna men var tvungen, har ju fler :). Hade varit bättre att vänta men denna champagne kommer bli sååååå bra och den är riktigt trevlig redan nu. Vilken struktur, komplexitet, olika lager samtidigt så frisk. Satan i gatan :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2011 Pehu Simonet Champagne Grand Cru Fins Lieux No 5 Mesnil sur Oger Millésimé
Troligtvis den bästa från Pehu jag druckit hittills. Härlig fin äppelton med en ganska kraftig skalbitterhet. Gott, ganska kort i smaken men en perfekt "njuta i solen med lite bubbel"-champagne! Blir säkert lite med tillgänglig med några år på nacken! 86p

Jag drack Pehu igår. Deras NV. Har du provat den än? Tyckte den var ganska tråkig och lite för syradriven, som att frukten aldrig kom fram. Hittade inte någon brödighet i doft eller smak heller. Tycker deras Rosé var mycket roligare! Kanske blir de bättre med lagring, men det känns som att du fångade det ganska bra. Sitta i solen champagne!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag drack Pehu igår. Deras NV. Har du provat den än? Tyckte den var ganska tråkig och lite för syradriven, som att frukten aldrig kom fram. Hittade inte någon brödighet i doft eller smak heller. Tycker deras Rosé var mycket roligare! Kanske blir de bättre med lagring, men det känns som att du fångade det ganska bra. Sitta i solen champagne!

Mjo, jag skulle nog kategorisera även den som en enkel "drick i solen"-champagne! Inte dålig men ganska medioker.
 

epeb

Medlem
Men är inte 2008:eek:rna alldeles för unga än? Vi drack Palmer 2002 på magnum förra året och det var bara syra.

Har även druckit dessa senaste veckan
2002 Fresnet-Juillet Champagne Spécial Club

2002 Comte Audoin de Dampierre Champagne Grand Cru Grand Vintage

Jag tycker nog att tillgängligheten på dessa ligger nära Palmer 2008
Palmer blir säkert bättre med några år till i källaren, men är absolut drickvänlig redan nu.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Men är inte 2008:eek:rna alldeles för unga än? Vi drack Palmer 2002 på magnum förra året och det var bara syra.

Tror detta diskuterats lite i denna tråden redan. Enligt mig (och andra) så är 08 betydligt tillgängligare från start kontra 96 & 02 som var närmast odrickbara unga. Tydligen påminner 08 om 88 i detta avseende, om detta stämmer vet jag ej men bara och hoppas.

Hur som har jag druckit fantastiska 08or redan nu som Roederers samtliga och PP l'Espirit, men framförallt St Vincent som rockade ordentligt!
 

Jimmy A

Medlem
Pierre Gimonnet Fleuron 2008.
Fin Blanc de Blanc som känns ganska utvecklad för att vara en 2008. Doften är gula äpplen, citrus och en angenäm brödighet.
Smaken är frisk och balanserad med samma aromer som doften samt mineraler. Relativt enkel men ack så trevlig i värmen.
image.jpeg
 

Beo

Medlem
IMG_1631.JPG

Måndagar...
Damien Hugot Millesime 2006 & 2008 och Pongrácz Desiderius 2008 som referens.
ZA var bra med lite päron och lite tuttifruttitoner i en egen stil med bra syra som gillades runt bordet.. Frågan är blir den bättre med lagring? 2006 Hugot massor med syror, bokna äpplen och en komplex eftersmak som kvar i länge. Den här vill man dricka mer av.
Får beställa några flaskor till höstens skaldjur. 2008 Hugot med mörka äpplen och en härlig doft av frukt massor av syror och en liten beska på slutet. Får jag välja och det får jag så blir det 2006:an på bordet. När dom är slut kan vi dricka 2008.
Damien Hugot Nr 77891 Extra Brut Blanc de Blancs 2006 - 398:-
Damien Hugot Nr 77171 Extra Brut Blanc de Blancs 2008 - 413:-
Desiderius Nr 77948 Brut , 2008 - 299:-

PS. Pongrácz Desiderius är en tänkbar kandidat som kan dyka upp på en provning nära dig.
 

Sörplarn

Medlem
Jävla @Beo är ut i djungeln före....

Ikväll valde man att sätta Damien Hugot på lite lokalt GBG prov med @Beo. Jo dags för BdB 2006 och 2008 att möta varandra. För att få ut något perspektiv så ställer även en sydafrikan upp i denna lilla kvällens "mortal combat". Första funderingen var varför Damien Hugot har så lustiga kapsyler, kan @Cavisten Vinhandel upplysa, 2006 hade i detta fall Belgien och 2008 Frankrike?

image1.jpeg
image2.jpeg

Sydafrikanen kan jag tyvärr inte berätta så mycket om i denna tråd, för @Crist(al)ian 77 kommer dyka upp och svinga sin Champagne sabel, jo tack och han kan svinga sin snabe... ehum sa någon brud med ett glas dompa 05... Varje fall kan berätta att det är ett udda bubbel som finns att läsa om här (Pongracz Desiderius).

Hur som, låt oss hugga på finewines.se senaste bubbel sensation, och herrn är Damien Hugot gott eller über gott?

2006 BdB, JÖSSES, jo JÖSSES detta är kvalité Damien Hugot med denna 2006 på flaska ger en rejäl pungspark/musspark mot en hel del kvalités NVs och nu pratar jag om övre nivåer. Utmärkt balans, karaktär finns det gott om, super-nice, aggressiv, grym mousse och superB syra som håller isig länge och väl, jag sitter än och njuter av denna underbara Champagne! Det var länge sen jag får svära ordet "prisvärt" i detta fall, jo det är ju fan prisvärt. Toppet-Notch rakt igenom. Känns som att R&L Legras Saint-Vincent Blanc de Blancs har fått en bra motståndare här (trots att dom inte släppte en 06). Toner som man söker finns här, jag behöver inte beskriva det!

2008 BdB, lite som ovan fast sämre, jag upplever 2006 bättre i detta fall, inte för 2008 saknar kvalitén, men 2006 gör det bättre på alla punkter. Har du 2008 så passa på att ha 2006:an som referens du kommer inte att bli nöjd man kommer att bli super NÖJD!

Med mitt facit i hand efter att provat Magnum NV, Rosé NV samt 2006 och 2008 BdB av Hugge. Så är detta en producent som ger en kärlek! Utmärkt och ett stort bravo och diverse applåder. Framtiden får avgöra om vi har en ny selosse stjärna här (obs ej typ) på halsen för det finns en otroligt stor potential i dessa flaskor.

Har du köpt 2008 endast och är nöjd? Köp 2006 du behöver den!
Kanske borde man börja sälja dammsugar påsar?
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jävla @Beo är ut i djungeln före....

Ikväll valde man att sätta Damien Hugot på lite lokalt GBG prov med @Beo. Jo dags för BdB 2006 och 2008 att möta varandra. För att få ut något perspektiv så ställer även en sydafrikan upp i denna lilla kvällens "mortal combat". Första funderingen var varför Damien Hugot har så lustiga kapsyler, kan @Cavisten Vinhandel upplysa, 2006 hade i detta fall Belgien och 2008 Frankrike?

Visa bifogad bild 7754 Visa bifogad bild 7755
Sydafrikanen kan jag tyvärr inte berätta så mycket om i denna tråd, för @Crist(al)ian 77 kommer dyka upp och svinga sin Champagne sabel, jo tack och han kan svinga sin snabe... ehum sa någon brud med ett glas dompa 05... Varje fall kan berätta att det är ett udda bubbel som finns att läsa om här (Pongracz Desiderius).

Hur som, låt oss hugga på finewines.se senaste bubbel sensation, och herrn är Damien Hugot gott eller über gott?

2006 BdB, JÖSSES, jo JÖSSES detta är kvalité Damien Hugot med denna 2006 på flaska ger en rejäl pungspark/musspark mot en hel del kvalités NVs och nu pratar jag om övre nivåer. Utmärkt balans, karaktär finns det gott om, super-nice, aggressiv, grym mousse och superB syra som håller isig länge och väl, jag sitter än och njuter av denna underbara Champagne! Det var länge sen jag får svära ordet "prisvärt" i detta fall, jo det är ju fan prisvärt. Toppet-Notch rakt igenom. Känns som att R&L Legras Saint-Vincent Blanc de Blancs har fått en bra motståndare här (trots att dom inte släppte en 06). Toner som man söker finns här, jag behöver inte beskriva det!

2008 BdB, lite som ovan fast sämre, jag upplever 2006 bättre i detta fall, inte för 2008 saknar kvalitén, men 2006 gör det bättre på alla punkter. Har du 2008 så passa på att ha 2006:an som referens du kommer inte att bli nöjd man kommer att bli super NÖJD!

Med mitt facit i hand efter att provat Magnum NV, Rosé NV samt 2006 och 2008 BdB av Hugge. Så är detta en producent som ger en kärlek! Utmärkt och ett stort bravo och diverse applåder. Framtiden får avgöra om vi har en ny selosse stjärna här (obs ej typ) på halsen för det finns en otroligt stor potential i dessa flaskor.

Har du köpt 2008 endast och är nöjd? Köp 2006 du behöver den!
Kanske borde man börja sälja dammsugar påsar?

Hälväte... kom precis hem från en Selosse vs Krug batalj med Krug 96 som solklar vinare och vinnare! Har en lucka i Damienfacket på 06 så måste fylla på låter det som...08 var bra och NV Magnum (bas 08) fantastiskt så bare å köp intalar jag mig.

@chambertin håller säkert med...oavsett så bokar jag en lödda 06 av Damien.:cool:
 

jocke

Medlem
Jävla @Beo är ut i djungeln före....

Ikväll valde man att sätta Damien Hugot på lite lokalt GBG prov med @Beo. Jo dags för BdB 2006 och 2008 att möta varandra. För att få ut något perspektiv så ställer även en sydafrikan upp i denna lilla kvällens "mortal combat". Första funderingen var varför Damien Hugot har så lustiga kapsyler, kan @Cavisten Vinhandel upplysa, 2006 hade i detta fall Belgien och 2008 Frankrike?

Visa bifogad bild 7754 Visa bifogad bild 7755
Sydafrikanen kan jag tyvärr inte berätta så mycket om i denna tråd, för @Crist(al)ian 77 kommer dyka upp och svinga sin Champagne sabel, jo tack och han kan svinga sin snabe... ehum sa någon brud med ett glas dompa 05... Varje fall kan berätta att det är ett udda bubbel som finns att läsa om här (Pongracz Desiderius).

Hur som, låt oss hugga på finewines.se senaste bubbel sensation, och herrn är Damien Hugot gott eller über gott?

2006 BdB, JÖSSES, jo JÖSSES detta är kvalité Damien Hugot med denna 2006 på flaska ger en rejäl pungspark/musspark mot en hel del kvalités NVs och nu pratar jag om övre nivåer. Utmärkt balans, karaktär finns det gott om, super-nice, aggressiv, grym mousse och superB syra som håller isig länge och väl, jag sitter än och njuter av denna underbara Champagne! Det var länge sen jag får svära ordet "prisvärt" i detta fall, jo det är ju fan prisvärt. Toppet-Notch rakt igenom. Känns som att R&L Legras Saint-Vincent Blanc de Blancs har fått en bra motståndare här (trots att dom inte släppte en 06). Toner som man söker finns här, jag behöver inte beskriva det!

2008 BdB, lite som ovan fast sämre, jag upplever 2006 bättre i detta fall, inte för 2008 saknar kvalitén, men 2006 gör det bättre på alla punkter. Har du 2008 så passa på att ha 2006:an som referens du kommer inte att bli nöjd man kommer att bli super NÖJD!

Med mitt facit i hand efter att provat Magnum NV, Rosé NV samt 2006 och 2008 BdB av Hugge. Så är detta en producent som ger en kärlek! Utmärkt och ett stort bravo och diverse applåder. Framtiden får avgöra om vi har en ny selosse stjärna här (obs ej typ) på halsen för det finns en otroligt stor potential i dessa flaskor.

Har du köpt 2008 endast och är nöjd? Köp 2006 du behöver den!
Kanske borde man börja sälja dammsugar påsar?
När det gäller kapsylerna så fick jag för mig att han har de olika länderna som han säljer/exporterar till. Vet att han kommer med nya kapsyler med OS motiv.
 

chambertin

Medlem
Hälväte... kom precis hem från en Selosse vs Krug batalj med Krug 96 som solklar vinare och vinnare! Har en lucka i Damienfacket på 06 så måste fylla på låter det som...08 var bra och NV Magnum (bas 08) fantastiskt så bare å köp intalar jag mig.

@chambertin håller säkert med...oavsett så bokar jag en lödda 06 av Damien.:cool:
Ja nu har du ju massor med plats hemma igen. :D
Samla nu ihop dig och skrapa ner lite minnesbilder från Krug- och Selosseprovningen så att vi dödliga får dregla lite när vi pimplar Prosecco i vår ensamhet.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter att ha fått hjälp med att hämta hem lite Krug från Norge samt att jag förlorade ett vad med Krug eller Salon 96 som insats om att Hedone skulle vara top 10 i världen (är topp 3 för mig), så beslutades det spontant för krugmåndag hos prästen. Huvudnummret var 96 mot 02 men vi värmde med lite sköna odlarskumpor.

Prästen juli 2016 mini.jpg


Först Chartogne Taillet NV som blev en trevlig överraskning och är enligt uppgift @CHs husskumpa. Mycket mogenhet och PN-driven med karaktär av äppelmos och bröd. Tröttnade snabbare än övriga flaskor men gjorde inte bort sig på något sätt.

Andre Jacquart 2002
Andra gången jag dricker den i år och börjar blomma ut ordentligt samtidigt som de värsta 02syrorna lagt sig.

Så till den riktiga flighten!

Selosse Initial (deg 2015)
Typisk selossesnok med mogen banan och blomsteräng, grym näsa från start och gör bäst ifrån sig nyöppnad då jag rankade den före VO.

Selosse VO (deg 2013)
Länge sedan jag drack denna och kom ihåg den som grymt ekad. Här mer viol och träigheten är mer fur, följt av en skön nougatton. I början är den riktigt stram och syrlig och den lägre dosagen blir tydlig jämte Initialen men VO:n öppnar upp sig på ett härligt sätt och kör om Initial på slutet.

Krug 02

Dags för att testa den senaste haussade krugen! Har aldrig blivit imponerad av Krug unga vilket inte är så konstigt då de undviker malo. Hursom så har 02an fått skyhöga betyg och även hissad här på forumet.

Klassisk rökig krugnäsa med svaveltoner men tyvärr lite unken doft med, typ filtmatta. Lite ostron och hav. I smaken är det föga förvånande mycket citrus och syra med lite sälta. Totalt sätt är det som jag förväntade, dvs bortkastat att dricka nu så spara minst 5 år!

Krug 96
Andra gången i år trevligt nog och nu var den helt gudomlig (något på lyset förra gången). Fullt med doft och lång intensiv smak som dominerar övriga skumpor fullständigt. Marsipan, apelsin och aprikosmarmelad på näsan. I smaken tillkommer även lite bränt socker. Gick upp i brygga och tveklöst en av de bästa champagnerna jag druckit senaste tiden. Ni som har ruvat på dessa kan vara lyckliga, nu har drickfönstret öppnat upp sig utan tvekan. Så börja drick!

98 poäng där och då.
 

Attachments

  • Prästen juli 2016 mini.jpg
    Prästen juli 2016 mini.jpg
    73,7 KB · Visningar: 167

Martin H

Medlem
Andre' Jacquart BdB Experience

Vänner på middag idag, och kände för att prova denna odlarchampagne då det skrivs gott om AJ generellt. Och oj vad god den var. Precis min stil, elegant och fyllig på samma gång. Eklagringen är tydlig, rökig.
Den här kommer jag dricka mer av, och ser fram emot att prova en vintage. Tips på vad som bör provas nästa gång?
image.jpeg
 
Toppen