Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

kimnyblom

Medlem
304CEoEqr6eJ

Körde lite Champagner med syrrorna och några bekanta ikväll.

Vve Fourny & Fils X 2, Cuvee "R" & Standard BdB.

Françoise Bedel Dis Vin Secret.

Damien Hugot Milisiemme 06.

Lite oväntat så var det Françoise Bedel som drog det längsta strået. Tätt följdt av Cuvee "R" och Damien Hugot. Dis Vin Secret var en trevlig bekantskap med 85% PM 15% CH. Basvin 2009, 5 år på jästen och disgorgerad tidigt 2015.

Har inte druckit jättemånga PM dominanta Champagner men denna var jättevtrevlig. Kommer nog att beställa hem ett par av denna.

Är det någon som har tips om roliga PM Champagner som går att beställa via SB?
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
bolle-1.jpg

2002 Bollinger La Grande Année

Vinifiering
La Grande Année är Bollingers årgångsvin som även säljs som sendegorgerad under beteckningen RD (Recently Disgorged). Druvmaterialet är 60% pinot och 40% chardonnay där 71% är grand cru-klassificerat och 29% premier cru. Som brukligt hos Bollinger sker första jäsningen på små, gamla ekfat för att få de karaktäristiska smakerna av nötter, vanilj samt en viss rökighet.
Degorgerad i november 2011. Dosage på nio gram per liter.

Bedömning
La Grande Année är en personlig favorit och jag håller den generellt som en av de mest prisvärda prestigechampagnerna. Vinifikationen gör också att du inte behöver vänta i evigheter på att den skall blomma ut. Med det sagt så är det inte alla som gillar denna typ av fyllig och smakrik champagne, speciellt inte i tider av zero dosage och Maria Thuns månkalender.

Generös, bred doft av vanilj, nötter, rostat bröd, gula plommon, tropiska frukter och läder.

Utvecklad smak av vanilj, rostade hasselnötter och honung. Viss mineralitet i sekundäraromerna. Lång eftersmak av gröna äpplen som avslutas med ytterligare ett lager honung. Generellt en intensiv champagne med bra längd på eftersmaken. Inte mer än medelhög syra och jag misstänker att honungen kan ta över om den lagras längre.

Tre timmars glasutveckling för champagnen åt ett mjukare, fruktigt håll.

Karaktär
  • Intensitet: 94
  • Komplexitet: 90
  • Längd:91
Betyg
94 (94) poäng

Intressant not, i vanlig ordning! Det låter som att jag skulle kunna gilla stilen Bollinger kör på. Får ta och testa vid tillfälle!

Men jag blir lite nyfiken på det här med La Grande Année och RD. Det är verkligen samma vin? I så fall hoppas jag att priserna på Bolis är riktigt skeva, för RD (2002) ligger ju 800 kr över La Grande Année (2005). Känns som att det är riktigt, riktigt ovärt att köpa RD...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Intressant not, i vanlig ordning! Det låter som att jag skulle kunna gilla stilen Bollinger kör på. Får ta och testa vid tillfälle!

Men jag blir lite nyfiken på det här med La Grande Année och RD. Det är verkligen samma vin? I så fall hoppas jag att priserna på Bolis är riktigt skeva, för RD (2002) ligger ju 800 kr över La Grande Année (2005). Känns som att det är riktigt, riktigt ovärt att köpa RD...
Blir lite fel att jämföra olika årgångar om man kikar på wine-searcher skiljer det ca 30% mellan 2002 och 2002 R.D.
 

Daniel A

Administratör
Blir lite fel att jämföra olika årgångar om man kikar på wine-searcher skiljer det ca 30% mellan 2002 och 2002 R.D.
Jo, förvisso. Men samtidigt är ju 2005 Grande Année och 2002 RD de senast släppta av respektive vin (tror jag), så visst fog för jämförelse tycker jag nog att det finns.

Men strunt samma. Den här tråden ska väl inte fyllas med något så egalt som priser. :cigarr:
 

Per Stade

Lege artis
Grand Année släpps med en rad olika degorgeringsdatum så de sista flaskorna av en årgång är ju rätt sendergorgerade. R.D. har dock lägre dosage så vitt jag förstår. @magnum vet nog mer om detta. Frågan är om jag är beredd att betala så mycket extra för att få lite torrare champagne? Grand Année är helt OK i min enkla smak.
 

Elvis

Medlem
Trots att det är samma vin i grunden tycker jag att Bollinger RD brukar vara betydligt bättre än vanliga GA. Samtidigt tycker jag att Bollinger är ett hus på nedgång vad gäller kvalitet/stil och jag köper inte deras viner överhuvudtaget längre.
 

Pontus

Medlem
För andra gången på kort tid återkommer jag till NV Pierre Moncuit Grand Cru Blanc de Blancs Brut. Inköptes på plats för drygt 3 år sen och har legat bra lagrad sen dess. Smaknoter enligt tidigare, men nu tycker jag mig också hitta toner av persikoskal i eftersmaken. Galet bra för 25 EUR, håller länge till. Skulle köpt några lådor till.
 
Är det någon som har tips om roliga PM Champagner som går att beställa via SB?
Leclerc-Briant La Ravinne är ok men sämre än deras andra monocru-champagner, ändå allmänbildande att prova och hyfsat prisvärt för 333:-. Jose-Michel har en hel del champagner med mycket PM, ingen favoritproducent men finns en hel del nördar som gillar dem. Laherte Frères har en rosé på 100% meunier som sannolikt är intressant, har dock ej provat själv.
 
Last edited:
cuvee-orpale-3.jpg

1990 de Saint Gall Cuvée Orpale

Vinifiering
Orpale är Avize-kooperativets Union Champagnes prestigechampagne som alltid görs på 100% grand cru chardonnay från Avize, Cramant, Oger och Le Mesnil-sur-Oger. Malolaktisk jäsning undviks till viss del.
Okänd dosage och degorgeringsdatum. Sannolikt sendegorgerad.

Bedömning
Som helhet är det här en champagne som påvisar både mognad och ungdomlighet. Det är alltid ett bra betyg.
Doften är lite diskret och domineras av smör och brioche.
Smaken är mycket intensiv av bröd, honung, smör och viss skaldjursmineralitet. Mycket imponerande längd. Fortfarande pigga bubblor och imponerande syra – denna champagne kan lätt utvecklas några år till.
Glasutveckling ger tydligare briochesmak samt nötter/nougat.
Fin match till ostron utan tillbehör.

Karaktär

  • Intensitet: 92
  • Komplexitet: 90
  • Längd: 94
Betyg
90 (93) poäng. Provades öppet.
 

MartinE

Medlem
För andra gången på kort tid återkommer jag till NV Pierre Moncuit Grand Cru Blanc de Blancs Brut. Inköptes på plats för drygt 3 år sen och har legat bra lagrad sen dess.
Önskar att Pierre Moncuit fick en bra svensk importör. En mycket bra producent!
Premiers Grands Crus har bra priser på Pierre Moncuit och levererar till dörren. Exvis 34,50 € för 2004 Pierre Moncuit Grand cru.

Vad händer egentligen hos Pierre Moncuit? Jag besökte dem i september 2013 och köpte då bl a Millésime 2004, Millésime 2005 och Cuvée Nicole Moncuit 2004. Och nu, tre år senare, är det fortfarande dessa viner jag stöter på "överallt"! Har de över huvud taget släppt några årgångschampagner sedan dess? Deras hemsida verkar för övrigt inte uppdaterad sedan 2012.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jo, förvisso. Men samtidigt är ju 2005 Grande Année och 2002 RD de senast släppta av respektive vin (tror jag), så visst fog för jämförelse tycker jag nog att det finns.

Men strunt samma. Den här tråden ska väl inte fyllas med något så egalt som priser. :cigarr:
Vad händer egentligen hos Pierre Moncuit? Jag besökte dem i september 2013 och köpte då bl a Millésime 2004, Millésime 2005 och Cuvée Nicole Moncuit 2004. Och nu, tre år senare, är det fortfarande dessa viner jag stöter på "överallt"! Har de över huvud taget släppt några årgångschampagner sedan dess? Deras hemsida verkar för övrigt inte uppdaterad sedan 2012.
Jag tror att ni är ganska få som upptäckt ¨storheten¨ med denna producent så lagret varar länge;)
 
Last edited:
Lite Halloweenfest för barnen, som för de vuxna påbörjades med bubbel, Palmer & Co Vintage Brut 2008. Gott, lite brödigt, svenska äpplen (lite mer syra och parfym än importerat), men jämfört med, typ Damien Hugots - 08 för 80 spänn mer, så vet jag vad jag väljer. Nu ska ju jag ärligt säga att jag börjat uppskatta champagne först på senaste tiden, så mina referenser är inte så breda.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Du låter lite skeptisk. :) Själv tycker jag att deras 1996:a var riktigt bra och deras NV tycker jag är i klass med Pierre Péters, dvs helt OK.
Tycker det finns flera odlare som håller en mycket högre nivå i Mesnil än Pierre Moncuit, för mig är Peters NV flera klasser bättre!

Ser att min kommentar kanske var lite väl aggressiv, sorry!
 

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Både @Cavisten Vinhandel och Bristly har ju importerat Pierre Moncuit och det är två av de importörer jag håller högst. Det vore intressant att veta vad det är som inte funkar då de verkar bli kortvariga hos importörerna.
Tack @kayaker för ditt betyg på oss !
Vi tog ju in Pierre Moncuit i början av vår importbana och var väl då inne på ganska mycket "trial and error" vag gäller olika producenter. Det sagt så gjorde vi alltså inget omfattande försök med Pierre Moncuit men tyckte att vinerna (framför allt Millésime och Cuvée Nicole Moncuit) höll bra klass och jämn kvalitet men vi sålde ganska långsamt. Sedan vart det en del strul med magnum Cuvée Nicole Moncuit -02 som vi beställt men vi fick vanliga Millésime -02 och dom ville inte ge oss ngn kompensation. Tog ett bra tag innan vi upptäckte det efter leverans i och för sig men det borde ju inte spelat ngn roll.

Deras Vieilles Vignes Cuvée Nicloe Moncuit är förresten också från "Les Chetillons" liksom Pierre Peters toppvin med samma namn.
Har inte haft möjlighet att prova dessa två sida vid sida ngn gång men vore kul att göra och se om @magnum har rätt vg Pierre Peters v Pierre Moncuit (och de har han ju säkert ;)).

Vet inte riktigt vad det är med Mesnil-skumpa men det verkar inte blända lika många konsumenter som ungt jfrt med t.ex Cramant eller Avize. Däremot verkar ju lagringsbarheten och utvecklingen hos många viner därifrån vara finfin.
 
Toppen