Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jimmy A

Medlem
Baron-Fuente Galipettes
IMG_2741.JPG

Plockade upp den igår och visste inte något om vare sig vin eller producent.
Direkt efter öppning så var det en bomb av smörkola och syrad grädde. Är denna fatlagrad? Får känslan av det men kan såklart vara ute och cykla.
Både jag och min sambo blev positivt överraskade i början men efter ett tag i glaset så börjar den tappa. Den har förvisso en ok syra men saknar både frukten och längden för att vara något att skriva hem om.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Krabba och champagne?
Mjae, kanske inte världens bästa kombo, men vad gör man när man är sugen på bägge två..! Oavsett fantastiskt gott och trevligt!

Efter att ha botaniserat i källaren fastnade jag för den enkla men trevliga André Jacquart Champagne Expérience Premier Cru.
Skulle vilja säga att för det ringa priset så är vinet en bra represantant för Mesnil sur Oger med sin bentorra stil och den lätt snäckskaliga & citrusaktiga tonen! Supertrevligt sällskap ikväll!

kLEn8wl.jpg

 

Ekdahl

Medlem
Hade en liten hemmaprovning med några grannar. Bättre vardagsskumpor (som jag alla har fler av hemma) mot några jokrar. Tyvärr inga noteringar så plitar ner från minnet. Helblind provning, (halvblind för mig).

Leclerc Briant Cuvée de Réserve: Så jäkla bra flaska. Denna har haft många år på ryggen (men ingen info på baksidan). Tydligt också på korken som var mycket ihoppressad och blöt. Mycket bra mogna toner, smörkola, nötig och gula och bokna äpplen. Kvällens vinnare efter omröstning. Min poäng 90.
Bonnaire BdB 2006: Bra vin som växte med tiden. Komplexitet, intensitet och balans, bra nu men ännu bättre om några år. Grape i eftersmaken, men för en gång skull tyckte jag inte det var störande. Min poäng 89.
Henriot Brut Souverain: Legat drygt 1 år i min källare. Mycket bra men yngre i uttrycket än ovanstående. Citrus, brioche, hasselnötter och gröna och röda äpplen. Gillar verkligen Henriot, bästa "standardhuset" i mitt tycke (i nivån under de dyrare topphusen). Synd Henriot är så dyr i Sverige (denna kostar 400 kr på SB, finns för under 250 kr i Frankrike). 88 p.
Recaredo Terrers Gran Reserva 2010: Bra årgångscava. Kan den konkurrera med Champagne? Nej. Ingen ratade denna speciellt högt, men för 199 kr är det fortfarande ett acceptabelt köp. Inget egentligen att anmärka på, men tydligt inte en skumpa i uttrycket, mer bagatellartad. 85 p.
Furleigh Estate Classic 2010: Det vin jag såg emot mest att prova. Brittiskt bubbel på Chardonnay och Pinot Noir. Som den anglofil jag är vore det kul att kunna säga att brittiskt bubbel regerar. Men tyvärr får jag vänta. Vinet har en tydlig ton som inte alls är attraktiv. Typ gummi och chark. Väldigt distinkt och vädras inte bort. I övrigt ett reko vin men inget anmärkningsvärt. Rankade lägst, 83 p för mig. För 360 kr (på Heathrow) är det en stor besvikelse.

IMG_4293.JPG
 

tobbe81

Medlem
Gårdagens tema genomgående för aftonen champagne 2006
IMG_20170930_213150_631.jpg

Min egna ranking
1 fourny clos notredame 0.29 hektar från 60åriga ch stockar
Smörkola oxiderad tunga fat perfekt syra
2 egly-ouriet
Tung och maffig härliga syror
3 fleur de passion
Krut vitastenfrukter liljekonvalj
4 gosset
Röda äpplen och klunkvänlig
5 polroger
Knuten och skev inte alls drickredo
Bonusflaska som öppnades runt 02 inatt
DSC_1046.JPG
gör Dethune något som man inte gillar eller tycker om svaret på frågan är Nej.
Tre personer och 6 flaskor senare så var man ganska så lurig inatt. Antecknade inget utan allt är taget från mitt minne från gårdagen.
 

mmh

Medlem
Krabba och champagne?
Mjae, kanske inte världens bästa kombo, men vad gör man när man är sugen på bägge två..! Oavsett fantastiskt gott och trevligt!

Efter att ha botaniserat i källaren fastnade jag för den enkla men trevliga André Jacquart Champagne Expérience Premier Cru.
Skulle vilja säga att för det ringa priset så är vinet en bra represantant för Mesnil sur Oger med sin bentorra stil och den lätt snäckskaliga & citrusaktiga tonen! Supertrevligt sällskap ikväll!

kLEn8wl.jpg
Låter som en trevlig kombination och Andre Jacquart är ju aldrig fel! Dock har jag för mig att just denna champagne inte kommer från Mesnil utan (huvudsakligen/helt och hållet?) från Vertus. Den med 100% Mesnil frukt heter Mesnil Experience.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Låter som en trevlig kombination och Andre Jacquart är ju aldrig fel! Dock har jag för mig att just denna champagne inte kommer från Mesnil utan (huvudsakligen/helt och hållet?) från Vertus. Den med 100% Mesnil frukt heter Mesnil Experience.

Ah, har lite dålig koll! Det står Mesnil sur Oger på flaskan (zooma bilden) och Experience, men vet inte om 100% av allt kommer därifrån!
 

MartinE

Medlem
André Jacquart Champagne Expérience Premier Cru.
Låter som en trevlig kombination och Andre Jacquart är ju aldrig fel! Dock har jag för mig att just denna champagne inte kommer från Mesnil utan (huvudsakligen/helt och hållet?) från Vertus
Ah, har lite dålig koll! Det står Mesnil sur Oger på flaskan (zooma bilden) och Experience, men vet inte om 100% av allt kommer därifrån!
Druvorna till denna kommer från Vertus (premier cru) och Le Mesnil-sur-Oger (grand cru) - därav att det står "premier cru" på etiketten! Det måste vara 100 % grand cru för att man ska få lov att skriva ut det. Jag tror att fördelningen mellan Vertus och Le Mesnil brukar vara 60/40.

Det står för övrigt både Le Mesnil-sur-Oger och Vertus på etiketten! :p

Ps: Varför ändras cru till "fru" hela tiden när jag skriver? Sjukt irriterande... Är det månne @Mattias S som skojar eller är allting Apples fel? Eller är det möjligen min sambo som vill försöka säga något... :eek:
 
Last edited:
labruyere-blogg-1.jpg

Provade Prologue från helt nya producenten L.M. Labruyère i helgen. Helt klart en ambitiös producent att hålla koll på. 100% grand cru från Verzenay, 4,8 g/l, 30-åriga stockar, tre år på jästfällningen. Gula äpplen och krusbär med en ganska stor glasutveckling åt det smöriga/nötiga hållet. 349:- på Systembolaget.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vad är det för kännetecken här? Lustigt nog fick jag en omtenta i mousserande viner så jag ska ägna närmaste månaden åt att dricka bubbel (livet är hårt! ;) ) det vore kul att ha lite fler kort på hand!

Lite skitig och unken doft, typ filt eller matta. Ibland även banan eller mosad banan om det nu är någon skillnad... Låter kanske inte så gått men man vänjer sig.;)

Inte alls någon vetenskaplig slutsats utan enbart utifrån vad jag provat och kommit ihåg.
 

Elvis

Medlem
Lite skitig och unken doft, typ filt eller matta. Ibland även banan eller mosad banan om det nu är någon skillnad... Låter kanske inte så gått men man vänjer sig.;)

Inte alls någon vetenskaplig slutsats utan enbart utifrån vad jag provat och kommit ihåg.

Skumbanan är för mig ett stark indikation på biodynamisk odlare. Vilket är lite ironiskt eftersom skumbanan väl är så långt ifrån en naturlig doft man kan komma? :)
 

LeChat

Medlem
5C03A66C-1F44-41B6-A5D2-4DEC02BB0468.jpeg

Jacques Selosse Champagne Rosé
degorgerad 30 mars 2015


Om gårdagens Côte-Rôtie var ett fiasko så får dagens flaska mig på riktigt bra humör. Den är nästan onödigt bra!
Flaskan och färgen är superläcker och strålar av elegans. Doften är komplex och underbar. Munkänslan är smekande och smaken komplex och något utvecklad. Tycker att den har en bra nivå på syran och lagom med bubblor. Mycket bra balans. Komplexiteten lyfter ytterligare när den fått stå ett tag. Inga minus i denna ljuvliga dryck. Det är första gången jag dricker denna men förhoppningsvis inte sista. Utan tvekan min bästa rose och en av de bästa Champagnerna som jag druckit över huvud taget.
I senaste släppet från FVL blev det en låda Initial men ingen rose. Synd, men Initialen är verkligen inte dum den heller.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Visa bifogad bild 11151
Jacques Selosse Champagne Rosé
degorgerad 30 mars 2015


Om gårdagens Côte-Rôtie var ett fiasko så får dagens flaska mig på riktigt bra humör. Den är nästan onödigt bra!
Flaskan och färgen är superläcker och strålar av elegans. Doften är komplex och underbar. Munkänslan är smekande och smaken komplex och något utvecklad. Tycker att den har en bra nivå på syran och lagom med bubblor. Mycket bra balans. Komplexiteten lyfter ytterligare när den fått stå ett tag. Inga minus i denna ljuvliga dryck. Det är första gången jag dricker denna men förhoppningsvis inte sista. Utan tvekan min bästa rose och en av de bästa Champagnerna som jag druckit över huvud taget.
I senaste släppet från FVL blev det en låda Initial men ingen rose. Synd, men Initialen är verkligen inte dum den heller.
Gnugga in hur gott det är till alla som inte fick någon flaska i släppet :D
 

LeChat

Medlem
Gnugga in hur gott det är till alla som inte fick någon flaska i släppet :D

;) Ja det var kanske ett illa valt tillfälle att öppna just den här flaskan. Eller samtidigt blev man ju rätt nyfiken, what's all the fuss about? Och visst är Selosse väldigt bra men det finns det ju fler producenter som är. Tyckte t.ex. att 2010 Louis Roederers Rose som jag drack för ett tag sedan var väldigt bra. Och snart kommer väl årgång 2012 av samma som borde vara väldigt bra. Man kommer då kunna köpa mer än en flaska och har du betalt den så får du behålla den. ;)Dessutom halva priset mot Selosse Rose.
 

Elvis

Medlem
Tyckte t.ex. att 2010 Louis Roederers Rose som jag drack för ett tag sedan var väldigt bra. Och snart kommer väl årgång 2012 av samma som borde vara väldigt bra.

Roederer Rosé brukar vara mycket pålitlig och Roederer Rosé 2008 på magnum är fortfarande den bästa 2008:a jag provat. Den årgång som finns på Systembolaget just nu är 2011 och den är den enda svaga årgång av Roederer Rosé jag provat så jag ser också fram emot 2012.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
;) Ja det var kanske ett illa valt tillfälle att öppna just den här flaskan. Eller samtidigt blev man ju rätt nyfiken, what's all the fuss about? Och visst är Selosse väldigt bra men det finns det ju fler producenter som är. Tyckte t.ex. att 2010 Louis Roederers Rose som jag drack för ett tag sedan var väldigt bra. Och snart kommer väl årgång 2012 av samma som borde vara väldigt bra. Man kommer då kunna köpa mer än en flaska och har du betalt den så får du behålla den. ;)Dessutom halva priset mot Selosse Rose.
Håller med om att Roederer gör en trevlig rosé men knappast att den mäter sig med Selosse tyvärr :(
 
Toppen