Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sörplarn

Medlem
En ny och riktigt trevlig bekantskap på champagnefronten på en flygresa i veckan; Drappier Rosé de Saignee NV
Riktigt fin och komplex. Torr och krispig med en hel del röda bär, blodapelsin och ett klart pinot-artat bett i slutet kombinerat med en svag behaglig fruktsötma. Den växte ordentligt med temperatur och tid i glaset. Personalen envisades med att försöka städa undan/fylla på mitt halva glas och verkade lite förvånade när jag förklarade varför jag drog ut på det :)

Verkar inte vara enkelt att hitta i Europa dock - eller så måste jag helt enkelt betala för winesearcher...

Envie de Champagne har typ allt, och en del Drappier.
 

sunqan

Vinös
En ny och riktigt trevlig bekantskap på champagnefronten på en flygresa i veckan; Drappier Rosé de Saignee NV
Riktigt fin och komplex. Torr och krispig med en hel del röda bär, blodapelsin och ett klart pinot-artat bett i slutet kombinerat med en svag behaglig fruktsötma. Den växte ordentligt med temperatur och tid i glaset. Personalen envisades med att försöka städa undan/fylla på mitt halva glas och verkade lite förvånade när jag förklarade varför jag drog ut på det :)

Verkar inte vara enkelt att hitta i Europa dock - eller så måste jag helt enkelt betala för winesearcher...
Hmm. Jag få hyffsat med träffar på gratis-winesearcher. Philipson t.ex och de tar 395 sek om man köper 12 flaskor.
 

Elvis

Medlem
Så kan det mycket väl vara. Men jag undrar om inte @Elvis hade samma upplevelse.

Jo, det stämmer. Vid en Pol Roger-vertikal förra året var 2004 en av de svagaste årgångarna (och 2006 en av de starkaste!). Jag misstänker fortfarande att det kan ha varit en svag flaska men det rådde absolut ingen konsensus om det kring bordet och då var ändå Pol Rogers VD med.
 

Elvis

Medlem
Precis hemkommen från en jobbresa till Hongkong där jag blev bjuden på storhuschampagne vid flera tillfällen: Moët & Chandon Brut Réserve Imperial, Bollinger Special Cuvée och Veuve Clicquot Brut.

Måste säga att Bollinger imponerade stort. Bollinger är ett hus som jag dissat i några år nu, framför allt på grund av deras överprisade årgångsviner och den svaga NV rosén, men Special Cuvée som jag drack var riktigt bra. 90 poäng på CT.

NV Moët skulle jag aldrig köpa själv i något sammanhang men den här var helt klart bättre än väntat. Jag vet inte om Réserve Imperial är samma vin som Brut Imperial - jag tog ingen bild på etiketten men den såg inte ut som vanliga Imperial Brut. Är det en bättre NV eller bara ett annat namn? Den var också helt OK faktiskt och jag satte 89 poäng på CT.

Svagast var Veuve Clicquot men inte heller den var dålig. 88 poäng på CT.
 

Sörplarn

Medlem
IMAG0526.jpg
IMAG0529.jpg
IMAG0530.jpg
IMAG0531.jpg
IMAG0532.jpg
IMAG0533.jpg
 

Pessoa

Medlem
2008 Louis Roederer Brut Vintage. Känns bra att ha ett antal flaskor av denna, för nu börjar den verkligen leverera! Lyxig och generös doft av mogna äpplen, aprikoser och nötter. Smak av mogna äpplen, grapefrukt och tropiska frukter. Viss nötighet och krämighet dessutom. Finfin komplexitet. Syran har integrerats fint och frukten har fått mer tyngd jämfört med för nåt år sen. Troligen finns det även en stor uppsida, för sista slatten som fått stå ett tag var helt otroligt god. 94++.
Har redan testat den några gånger och jag blev stormförtjust redan när den var nysläppt. Har några kvar. Får försöka hålla lite i dem.
 
AA50A3AC-474D-41C6-B7EE-05C5C921F69F.jpeg
Paul Déthune och Vilmart har blivit lite av mina favoriter. Av PD:s viner har det nu för första gången blivit dags för den här. Buteljerad 2009 och deggad 2016. Ännu inte smakat, men återkommer ikväll eller imorgon med några noter.

Hinner ingen ordentlig analys nu, men Milde Moses vilken dryck. Nu går vi upp i brygga
 
Last edited:

LeChat

Medlem
709DD98E-A7C3-41EB-8608-6DF720478248.jpeg

Eftersom Pontus öste en del beröm över denna flaska förra fredagen så blev man ju sugen på att prova.
2008 Louis Roederer Brut Vintage. Känns bra att ha ett antal flaskor av denna, för nu börjar den verkligen leverera! Lyxig och generös doft av mogna äpplen, aprikoser och nötter. Smak av mogna äpplen, grapefrukt och tropiska frukter. Viss nötighet och krämighet dessutom. Finfin komplexitet. Syran har integrerats fint och frukten har fått mer tyngd jämfört med för nåt år sen. Troligen finns det även en stor uppsida, för sista slatten som fått stå ett tag var helt otroligt god. 94++.
Bara att hålla med! Mycket bra idag men lite mer tålamod kommer att belönas. :)
 

Thomas

Medlem
DSC_0381.JPG

En mini provning av en flaska champagne med vänner blev två av samma då den var så förbannat god. En dag som denna var jag glad över att jag köpt alldeles för mycket fin champagne som ligger och bara väntar på att få drickas. Introduktion av denna champagne är överflödig. En toppklass champagne i sina bästa dagar. Bördig doft med mycket bokna äpplen och inslag av torkad aprikos, efter en stund kom det lite brända toner. Frisk och fruktig smak, mogna äpplen och en bra syra. Drick om ni har, köp om ni kan!
 

tobbe81

Medlem
Nyfiken på hur La Grand Dame 2004 var. Har några stycken på lagring hemma. Dags att poppa en snart ?

den ligger i en bra och väldigt fin drickmogen fas för stunden skulle jag säga kommer säkert att utvecklas mer under 5-10 år men allt finns där som man söker och eftersträvar utav en prestige champagne nu. pröva en själv så får du själv dela min uppfattning eller ge mig ris tillbaka.
 

matage

Medlem
Henriot Millesimes 2012 på Heathrow idag. Väldigt lättillgänglig och trevlig.
Tyvärr kör de just nu Jacquart NV som rose och den tycker jag är riktigt trist.
Än tristare är att inte nog att de ändrat så att Krug Vintage och Rose bara är för outside EU men idag berättade de att Krug kommer avlistas från Heathrow och inte längre säljas på taxfreen och de flaskor som nu står inne är sista leveransen.

Misstänker starkt detsamma med Belle Epoque då det bara stod några få Rose 06 men inga vanliga på hyllorna. Brexit må vara bra för min plånbok men inte för mitt innehav av vintageskumpa :)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har du börjat dricka Bonnaire nu tack vare 08an?

Hur var de och framförallt 89an?


Visa bifogad bild 13340
En mini provning av en flaska champagne med vänner blev två av samma då den var så förbannat god. En dag som denna var jag glad över att jag köpt alldeles för mycket fin champagne som ligger och bara väntar på att få drickas. Introduktion av denna champagne är överflödig. En toppklass champagne i sina bästa dagar. Bördig doft med mycket bokna äpplen och inslag av torkad aprikos, efter en stund kom det lite brända toner. Frisk och fruktig smak, mogna äpplen och en bra syra. Drick om ni har, köp om ni kan!

Bolly 96 är bra grejor! Kul och ovanligt att öppna två flaskor av samma vin. Var det någon skillnad?
 
Toppen