Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thomas

Medlem
Bolly 96 är bra grejor! Kul och ovanligt att öppna två flaskor av samma vin. Var det någon skillnad?
Den var som sagt väldigt god så det fanns ingen anledning att inte fortsätta på den inslagna vägen. Den enda skillnaden var att det var mer tryck vid öppnandet av den andra flaskan, livligare mousse helt enkelt. Vilket var mera tilltalande.
Ligger en bunt pavor hos Bukowskis om frestelsen blir för stor... bara 2K +avgifter per flaska.... kanske borde flytta denna post till "Deals"...:rolleyes:
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D012/lots/department/all
Klart värt pengarna enligt mig. Håller toppklass nu och säkert ett par år till.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Desbordes-Amiaud 1997
Mogen, russin, torkad persika, madeira-toner, lampolja. I munnen stramare och med högre syra än vad man kunnat tro. Bubblorna försvann nästan direkt dock. Rätt kul vin men jag tror inte ’97 var en stor årgång och jag tror inte detta vinner på vidare lagring.

Franck Pascal Quintessence 2006
PM-dominerad blend, extra brut (4g). Lite off (därför spännande) i aromerna med blommor, rökig mineral, kittost, Rainier-körsbär. Definitivt mineraldriven snarare än frukt. Min WOTN (och mitt bidrag).

Palmer Brut 2005
Gräsiga, gröna toner, citrus, mineral, lite funk och mycket gummi. Tänkte för en stund att det här smakade som typ ett naturligt vin från Centraleuropa, vilket är konstigt när jag såg etiketten. Gummi är ingen favoritsmak hos mig.

Marc Hebrart Selection Brut 1er Cru NV
Antagligen en lagrad NV, stod sig väldigt bra mot de andra vinerna. Citrus, äpple, mineral, hint av kräftor (utan dill). Kändes ganska klassisk ordinär Champagne men väldigt habil.
 

Lambo

Medlem
Poppade några årgångar i gott sällskap i helgen:

2002 Bollinger RD - stor potential men otroligt bra redan nu. Vilken start på kvällen! Förväntningarna var inte på topp efter några ljumma recensioner men fan va bra RD-02 är!
AF616640-801F-4EE5-965C-74550CEB08F0.jpeg


1999 Comtes
- WOW vilken käftsmäll. Kvällens kanske bästa vin, I LOVE COMTES - min nya idol! -99 e riktigt bra att dricka nu men kommer nog att fortsätta växa.
8464B372-9CD9-42B1-8DD0-1A6D820BD6D2.jpeg


1996 Winston Churchill
- Otroligt läcker, balanserad och full av syra. Kom lite i skymundan av Comtes men jösses här finns potential. Lätt 10 år till perfektion!
F042EFFD-DC16-430F-8A25-454F4B870946.jpeg


1993 Dompa
- Dompa e en käftsmäll av lyx men kvaliten kan variera mellan årgångarna. Druckit få -93 så detta var en spännande flaska att poppa. Hög leverans o bra mognad, kvällens bästa ihop med Comtes.
C1FFF19A-1135-4505-81B4-CEF2E6C404D8.jpeg


1976 Diebolt
- oj oj avslutade med en spännande flaska. Krug o Comtes 76 e det bästa jag någonsin testat så detta var kul. Diebolt pallar inte lagring lika väl och denna flaska har varit på toppen och vänt, var nog som bäst för 5-10 år sen. MEN magiskt att dricka så gammal skumpa och vilken avslutning på kvällen. Smaken satt kvar fram till frukost, mumma!
35B79E61-A325-4C48-A69C-EFE800943E35.jpeg

:)
 

Pontus

Medlem
Jacques Selosse Initial (deg 2016-01-12). En ovanligt lyckad degorgering? Helt otroligt god är den iallafall. Smaknoter enligt tidigare. Mmm...
Jacques Selosse Initial (deg 2016-01-12). Fin doft av mogna äpplen, tropiska frukter, rostat bröd och kokos. Smaken är faktiskt ännu ett snäpp bättre med inslag av mogna äpplen, citrus, nötter och kola. Hög syra. Fyllig munkänsla, mycket frukt i mittpartiet, mineraler och viss grapefruktbeska i eftersmaken. Luft och ökad temperatur lyfter det ytterligare några snäpp på alla plan. Oerhört välgjort och trots att det är relativt utvecklat kan det nog finnas viss utvecklingspotential? Kraftfullt, men med bibehållen komplexitet och finess. 95p.
20180608_183049.jpg
 

Elvis

Medlem
Jacques Selosse Initial (deg 2016-01-12). En ovanligt lyckad degorgering? Helt otroligt god är den iallafall. Smaknoter enligt tidigare. Mmm...

Jag tycker att Initial brukar vara så här bra. Jag tyckte mig märka en klar förbättring för 6-7 år sedan och att Initial varit väldigt tillgänglig (och bra!) redan som ung sedan dess. Tidigare tyckte jag att den behövde några års lagring för att komma till sin rätt.
 

LarsW

Medlem
Min VinIQ berättade för mig att det var dax att öppna forumfavoriten. Leclerc Briant Divine 2004.
Lite hängig blev jag när jag poppat den och såg korken. Ihoptryckt och med doften av defekt.
Nåja, vinet gick att dricka men ganska mediokert över lag.

Divine 2004 börjar kanske att sjunga på sista versen. Jag saknade lite frukt och fyllighet senast. Det är kanske läge att ta ett ryck och tömma de sista i källaren.

Har druckit tre Divine 2004 under 2017. Alla var friska och trevliga. Men när jag läser tillbaka på forumet här verkar jag haft en osedvanlig tur med mina flaskor. :) Har bara en kvar så får väl hoppas på att den är lika bra och inte vänta så länge.

Drack min sista Divine 2004 igår och kan bara konstatera att min tur höll i sig! :)
Frisk och spänstig syra med ton av både lime och citronskal, meneral och en trevlig ålderston.
Mycket livlig mousse både i glasen och munnen. Efter en dryg timme blommade det verkligen upp och nu sörjer jag att jag inte hade fler flaskor.
Men som en av mina middagsgäster sa: Bäst att sluta när man ligger på topp! :D
 
Drack min sista Divine 2004 igår och kan bara konstatera att min tur höll i sig! :)
Frisk och spänstig syra med ton av både lime och citronskal, meneral och en trevlig ålderston.
Mycket livlig mousse både i glasen och munnen. Efter en dryg timme blommade det verkligen upp och nu sörjer jag att jag inte hade fler flaskor.
Men som en av mina middagsgäster sa: Bäst att sluta när man ligger på topp! :D
Trevligt! Drack två under 2017 och båda var bra så hade nog också tur. En flaska kvar, tar en chansning och låter den ligga 1 eller 2 år.
 

Magikern

Medlem
Joseph Desruets Cuvée Sous Les Clos Premiere Cru Brut 2009

Doft: bröd och grapefrukt men ungdomlig och dämpad.
Attack: solmogen grapefrukt och hög intensitet. Lite låg syra men ungdomlig och trevlig.
Mellanmsak: mycket jord och pinottoner. Väldigt len och trevlig. Fyllig och ungdomlig med grape och rågbröd som tydligaste smaker.
Eftersmak: Rätt lång med tydliga toner av grape och äpplemos.

Jag hade efterlyst lite högra syra men visst är detta trevligt. 92- kan jag ge vinet redan idag.

Någon som provat?
 

tobbe81

Medlem
Om man är ledig idag så får man helt enkelt köra en liten balkonglunch. Denna flaska var ganska så medioker saknas balans mellan frukten och syran till att börja med ganska så tvärt avslut utan någon längd. Kanske den blir bättre med lite högre temp får vänta och se helt enkelt. Men är glad att detta var min enda och sista flaska utav denna 08 ivarjefall.
IMG_20180614_121356_479.jpg
 

Thomas

Medlem
Om man är ledig idag så får man helt enkelt köra en liten balkonglunch. Denna flaska var ganska så medioker saknas balans mellan frukten och syran till att börja med ganska så tvärt avslut utan någon längd. Kanske den blir bättre med lite högre temp får vänta och se helt enkelt. Men är glad att detta var min enda och sista flaska utav denna 08 ivarjefall. Visa bifogad bild 13482
Har provat den vanliga 2008:an vid två tillfällen. Tycker precis som du, en medioker champagne. Tyvärr har jag fyra stycken kvar. Hoppas något mirakulöst händer med dom med lite lagring.
 

Christer J

Medlem
Tips från @Elvis gjorde mycket bra ifrån sig till kycklingpastan ikväll.

R&L Legras Cuvée St. Vincent 2000, köpt på systembolaget.

Underbar färg, utvecklad doft (mjuk jäst) och gula äpplen i smaken, lång och behaglig eftersmak. Petra tyckte det smakade katrinplommon (hon tyckte mycket om stilen) och Greta 4 år tyckte det doftade honung.
Mina 90 poäng. Jag har 3 flaskor till så det känns bra.

A44F64FE-DF38-44FD-9F3D-7B03E0047E85.jpeg
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Tips från @Elvis gjorde mycket bra ifrån sig till kycklingpastan ikväll.
Underbar färg, utvecklad doft (mjuk jäst) och gula äpplen i smaken, lång och behaglig eftersmak. Petra tyckte det smakade katrinplommon (hon tyckte mycket om stilen) och Greta 4 år tyckte det doftade honung.
Mina 90 poäng. Jag har 3 flaskor till så det känns bra.
Visa bifogad bild 13505
Mycket trevlig.
Vi drack den som aperetiff hos @Sörplarn innan Roséprovningen vill jag minnas.
 
Toppen