Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Vingubben

Medlem
Drack två glas Deutz på Elite Palace Hotel igår. Deras husbubbel. Tyckte att det var riktigt bra, faktiskt. Dock ej koll på deg-datum
Deutz NV är riktigt bra, speciellt om den får ligga något år. På folien på halsen finns en kod som börjar med LB och sedan en massa siffror, där dom två sista är året när flaskan är deggad. Inte alltid så lätt att få reda på om man köper på glas.
 

JonasBo

Medlem
Deutz NV är riktigt bra, speciellt om den får ligga något år. På folien på halsen finns en kod som börjar med LB och sedan en massa siffror, där dom två sista är året när flaskan är deggad. Inte alltid så lätt att få reda på om man köper på glas.
Ska jag hålla ögonen öppna för nästa gång. Kanske kan man jämföra med annan flaska, om folien slängts. Rimligt att anta att de kommer från samma batch. Hög sannolikhet iaf :p
 

LarsW

Medlem
Lite empirisk forskning en måndag kväll.
Noter följer men i korthet beter sig de ungefär som förväntat så alla är mycket trevliga.:)
20211018_163825.jpg
 

LeChat

Medlem
8A6946E5-7F61-446E-AA22-72029E85949C.jpeg

2008 Henri Goutorbe Brut Millésimé


Doften utmärks av surdegsbröd och våtservetts-citron. I munnen bl.a. citrus, gula äpplen och champinjon. Saknar elegans och känns allmänt enkel. Påminner kanske en del om 2004 Leclerc Briant Divine som dracks en del på forumet för några år sedan.
God champagne, men ingen flaska som kommer etsa sig fast i minnet.
 

Kaptenen

Medlem
Visa bifogad bild 24510
2008 Henri Goutorbe Brut Millésimé


Doften utmärks av surdegsbröd och våtservetts-citron. I munnen bl.a. citrus, gula äpplen och champinjon. Saknar elegans och känns allmänt enkel. Påminner kanske en del om 2004 Leclerc Briant Divine som dracks en del på forumet för några år sedan.
God champagne, men ingen flaska som kommer etsa sig fast i minnet.
Finns det hopp eller är det bara att dricka opp?

Jag har nämligen några -09 or som jag ännu inte testat och egentligen hade tänkt låta vila ett par år till.
 

LeChat

Medlem
Finns det hopp eller är det bara att dricka opp?

Jag har nämligen några -09 or som jag ännu inte testat och egentligen hade tänkt låta vila ett par år till.
Om du har några stycken som du skriver, så kan du ju prova en flaska. Sen är ju mognadstoner oftast väldigt trevligt, särskilt hos champagne, men jag tror inte att du ska förvänta dig stordåd varken nu eller senare.
 

Elvis

Medlem
Bjöd på Gosset Grand Rosé på magnum på en släkttillställning för någon månad sedan. Fyllde ut en beställning från Venus Vins med en magnumlåda i somras. Tycker att buteljerna är jättesnygga och för 10-15 år sedan tillhörde Gosset Rosé mina favoritroséchampagner. Nu vet jag inte vad som hänt. Antingen har kvaliteten gått ner eller också är det min storkonsumtion av Louis Roederer Rosé som gjort mig kräsen, men jag var inte särskilt imponerad. Kändes enkel. Men men... fortfarande en snygg butelj!
IMG_1740.jpg
 

m3lk3r

Medlem
Bjöd på Gosset Grand Rosé på magnum på en släkttillställning för någon månad sedan. Fyllde ut en beställning från Venus Vins med en magnumlåda i somras. Tycker att buteljerna är jättesnygga och för 10-15 år sedan tillhörde Gosset Rosé mina favoritroséchampagner. Nu vet jag inte vad som hänt. Antingen har kvaliteten gått ner eller också är det min storkonsumtion av Louis Roederer Rosé som gjort mig kräsen, men jag var inte särskilt imponerad. Kändes enkel. Men men... fortfarande en snygg butelj!
Visa bifogad bild 24513
Ser kanske lite suddigt men det där måste vara en reverso. Hur som helst sitter den väldigt bra på din handled
 

FredrikC

Medlem
Vi drack jeron ikväll och den var lätt bästa Pol Roger nv jag druckit. Mycket mer djup än den vanliga så jag funderar på om den legat ett tag. Någon som vet hur jag får ut deg-datum från kork eller kod på etikett?
20211022_232111.jpg
 

Elvis

Medlem
Ser kanske lite suddigt men det där måste vara en reverso. Hur som helst sitter den väldigt bra på din handled

Stämmer bra! Tack! :)

Men... den ser ut att vara i det skyddade läget, med glaset inåt, men ändå med kronan på höger sida. Tarvar förklaring!

Det måste vara en reflektion som gör att det ser ut så - som du skriver är ju kronan till höger och då är glaset utåt.
 
Toppen