Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Esko

Medlem
Kul!

Har inte druckit 09an vad jag minns.

5 år på korken och från ett "sämre" år borde göra den drickbar. Älskar när nötigheten kommer fram men jag väntar nog lite till med mina.:)
Jag drack den nyligen efter släpp och då var de helt ointressant men för två år sen på magnum var den fantastisk! Då stod den upp bra mot ett gång andra årgångar (jag höll 89 och 97 högst där).
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag drack den nyligen efter släpp och då var de helt ointressant men för två år sen på magnum var den fantastisk! Då stod den upp bra mot ett gång andra årgångar (jag höll 89 och 97 högst där).
Varför har du inte skrivit om den provningen?;)

Cristal är aldrig rolig nysläppt men dubbelt så rolig som Salon.

Låter kanon! 97an är den bästa Cristalen jag druckit och topp 10 totalt. Har även 09 på magnum.:cool:
 

Esko

Medlem
Varför har du inte skrivit om den provningen?;)

Cristal är aldrig rolig nysläppt men dubbelt så rolig som Salon.

Låter kanon! 97an är den bästa Cristalen jag druckit och topp 10 totalt. Har även 09 på magnum.:cool:
Då har du ditt på de torra! De var nog innan jag hittade hit tyvärr.

Av de yngre så presterade både 04 och 06 bättre än en ganska trist 02a. 08an var ung men hade en x-faktor som de andra vinerna från 00-talet inte hade, väldigt mycket oförlöst kraft kändes de som. Sen dracks de en ganska trött 73a.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Låter inte lovande för Salon 12 som jag är sugen på:p
@vintomas sammanfattade problemet med Salon; för ung, för ung, för mogen. Salon har en väldigt lång startsträcka innan det smakar mer än Loka citron. Minst 10-15 år och inte ens då är man säker på vad man får vilket är ett problem om man "bara" köper en flaska för 6500 kr...

Ifall du inte druckit och vill du prova Salon rekommenderar jag istället att köpa någon mognare flaska på restaurang. Tack vare prisutvecklingen har Salon plötsligt blivit "prisvärd" på de restauranger som inte höjer i takt med marknadspriserna. Bästa val är då enligt mig 85,88,95 & 97. De två senare utmärker sig även genom att de även gick att dricka när de var unga.

Själv slutade jag köpa Salon när den passerade 2000kr. Köper hellre några lådor av Bonnaire, PP, Guy Charlemagne, Orpale eller lägger till lite till för en Krug CdM.
 

Pontus

Medlem
@vintomas sammanfattade problemet med Salon; för ung, för ung, för mogen. Salon har en väldigt lång startsträcka innan det smakar mer än Loka citron. Minst 10-15 år och inte ens då är man säker på vad man får vilket är ett problem om man "bara" köper en flaska för 6500 kr...

Ifall du inte druckit och vill du prova Salon rekommenderar jag istället att köpa någon mognare flaska på restaurang. Tack vare prisutvecklingen har Salon plötsligt blivit "prisvärd" på de restauranger som inte höjer i takt med marknadspriserna. Bästa val är då enligt mig 85,88,95 & 97. De två senare utmärker sig även genom att de även gick att dricka när de var unga.

Själv slutade jag köpa Salon när den passerade 2000kr. Köper hellre några lådor av Bonnaire, PP, Guy Charlemagne, Orpale eller lägger till lite till för en Krug CdM.
+1
Mina Salon -96 vaknade till liv för typ 5-6 år sen då de gick från att vara ointressanta till bra. Förra året fick jag äntligen avnjuta en magisk flaska. Dock är de absolut inte värda över 10.000 per flaska, så resterande flaskor får gå på Bukowskis i vår. Finns annat i samma klass för en bråkdel av pengarna.
 
Last edited:

Thomas

Medlem
Själv slutade jag köpa Salon när den passerade 2000kr. Köper hellre några lådor av Bonnaire, PP, Guy Charlemagne, Orpale eller lägger till lite till för en Krug CdM.
Senaste auktionerna har det inte varit någon prisskillnad alls mellan Salon 96 och CdM. 15 papp för Salon inklusive avgift, går att köpa CdM 98 och 02 för mindre än det. Jag köper CdM alla dar i veckan.
 

Thomas

Medlem
Har hänt förr att saker dragit iväg i pris. Skulle den gå upp ex 50 % så är det nog en och annan som skulle beklaga sig över att inte fler flaskor köptes när den ”gick att köpa för bara 10 brak”. :rolleyes:
Ja det är ju en gammal klassiker helt klart. Kommer nog ha den känslan om några år när Krug 08 är ännu dyrare än nu.
 

Magikern

Medlem
Bereche Et Fils Champagne Brut Reserve NV

Doft: grape, brioche, smultron och äpple. Ung och dämpad
Attack: Röda äpple och smultron. Ung och dämpad.
Mellansmak: Samma smaker men kanske även lite brioche. Medelfyllig och ung. Bar syra och balans.
Eftersmak: Smultron och äpple. Lite ihålig men medellång.

89 poäng och kanske inte så bra som jag trodde men värd sitt pris.

Någon som instämmer med min bedömning? :)

 

m3lk3r

Medlem
Bereche Et Fils Champagne Brut Reserve NV

Doft: grape, brioche, smultron och äpple. Ung och dämpad
Attack: Röda äpple och smultron. Ung och dämpad.
Mellansmak: Samma smaker men kanske även lite brioche. Medelfyllig och ung. Bar syra och balans.
Eftersmak: Smultron och äpple. Lite ihålig men medellång.

89 poäng och kanske inte så bra som jag trodde men värd sitt pris.

Någon som instämmer med min bedömning? :)
Japp instämmer. Drack en i somras 2 år efter deg datum. Lite likt Pol Roger men inte lika mycket päron. Sambon som testat den förr tyckte mer om den för något år sedan. Gott hur som helst. Hade nog funkat bra till mat.
 

Elvis

Medlem
Igår ordnade jag en Vilmart-vertikal där vi provade sex årgångar av Vilmart Coeur de Cuvée på magnum halvblint. Årgångarna var: 1998, 2004, 2006, 2007, 2008 och 2009.

Vi var tolv provare och alla fick utse sin vinnare, tvåa och trea innan avtäckning.

Jag har varit på flera liknande provningar men aldrig haft så svårt att rangordna vinerna. De var alla otroligt bra. 1998:an blev till slut framröstad som klar vinnare men det var nog mest för att den stack ut i mognad. Fyra av årgångarna fick förstaröster och de andra två fick båda andraröster.

Om man ger 3 poäng per vinnarröst, 2 poäng per andraröst och 1 poäng per tredjeröst blev slutställningen så här:
1. Vilmart Coeur de Cuvée 1998 (29 poäng - åtta förstaröster)
2. Vilmart Coeur de Cuvée 2006 (12 poäng - två förstaröster)
3. Vilmart Coeur de Cuvée 2007 (11 poäng - en förstaröst)
4. Vilmart Coeur de Cuvée 2004 (10 poäng - en förstaröst)
5. Vilmart Coeur de Cuvée 2008 (7 poäng)
6. Vilmart Coeur de Cuvée 2009 (4 poäng)

I årgångsgissningen lyckades jag pricka in 1998, 2004 och 2007. Mest förvånad var jag över att det mest slutna vinet med högst syra inte var årgång 2008 utan 2009... o_O
IMG_3681.jpg
IMG_3679.jpg
 

buteljen

Medlem
Väldigt bra Cristalprovning hos mig igår :).

IMG_6224.jpg


Med från forumet var @MartinE och @Daniel A . Jag skakade fram 08, 09, 12 och 13. Martin tog med sig en 00. Vi var sju personer som provade halvblint. Jag öppnade alla viner förutom 2000 kl 10 på morgonen. 2000 öppnades i anslutning till provningen.
Vi döpte provningen till “Jakten på 08’an” :D

Generellt - citrusdrivna i smaken, väldigt lite autolytiska noter nämndes i diskussionerna, hög syra och naturligtvis väldigt unga (förutom 2000)

Hade en slatt kvar av alla viner som jag provade idag.

Glas 2 (2000) var mörkare i färgen och hade mer tertiära noter så det var en no-brainer att gissa 2000 på den. I doften burkchampinjoner, mandel och sen uppkom en diskussion om det var Nötcreme eller Nutella i doften :D. Själv tyckte jag det var guldnougat :rolleyes:. Jag tyckte inte den var riktigt ren i början, men det mesta av det luftades bort. Sen när vi fyllde på glasen så kom det där orena igen. Satte den på sista plats, tycker inte den presterade speciellt bra jämfört med de andra. Den visade inte alls upp samma struktur i smaken och finishen var heller inte i närheten av de andra. Två pers hade den dock på första plats.
Dag 2 Fortfarande lite oren initialt. Syran kändes högre idag av någon anledning.

Glas 1 (2013) och glas 5 (2008) påminde väldigt mycket om varandra vad gäller syran. Den var knivskarp och zingig. Glas 3 (2012) hade också hög syra men den var mer avrundad.

Glas 5
(2008) var för mig väldigt sluten initialt i doften. Syran var nästan painful. Efterhand kom krut och rök, citrus och någon slags örtig ton (malört?). Här finns även en del vaniljtoner. I smaken knivskarp syra som bär fram mer mogen gul frukt i kombination med citrus jämfrt med glas 1 (som bara var citrus, citrus och citrus i smaken). Bra energi och massor med oförlöst koncentration. Gissade 08 på denna pga att den var så sluten initialt och den knivskarpa syran.
Dag 2 Lika sluten i doften initialt, öppnar upp sig efterhand. Lite mer frukt i smaken idag som modererar syran lite mer.

Glas 1 (2013) hade redan från början fruktiga inslag i doften som efterhand ökade och på slutet gjorde det att den utmärkte sig jmfrt med de andra. Där fanns gula äpplen, vit persika, citrus, någon kände honung. De andra tre hade initialt mer krut/rök i doften än så mycket frukt. I smaken var det citrus, citrus, citrus och superhög syra. Bra finish. Gissade 13 på denna pga den var rätt generöst fruktig (vilket 13 skall vara?) i doften, men kändes väldigt ung i smaken med enbart citrus och skarp syra.
Dag 2 Ungefär samma som gårdagen. Mer frukt i doften och väldigt hög syra i smaken.

Glas 3
(2012) hamnade i centrum direkt med initiala toner av krut, rök, knallpulver och en härlig energi i hela vinet. Efterhand kom det fram grillad citron, vita blommor och lite rostade toner som lyftes av en krispig syra och en härlig balans. Många gissade 08 i början. Men jag tyckte inte det hade den där typiska 08-syran. Syran var mer avrundad, “bredare”, inte lika genomträngande och mer integrerad i helheten. I finishen kom syran tillbaka “på studs”, tog sats och bar fram smakerna på en superschysst sätt. Väldigt bra. (Min vinnare). Gissade 12 på denna efter att jag bestämt mig för vilka glas som var 08 och 13.
Dag 2 De florala tonerna är mer tydliga. Doftar ljuvligt. Väldigt fin balans i smaken. Känns bra att man köpt på sig en hel del av detta.

Glas 4
(2009 från magnum) kändes lite annorlunda. Lägre syra, inte så mycket tryck i midpalate, mer rondör, bredare angrepp och lite kortare finish än de andra. Det fanns även en liten beska i finishen. Gissade 09 på denna pga (upplevd?) lägre syra och den kändes inte lika energisk som de andra. Dessutom fanns det bara 09 kvar att gissa på när jag valt glas för de andra årgångarna.
Dag 2 mer gul frukt, nötighet och lite krut. I smaken definitivt mindre energi än 08, 12,13. Kände ingen beska i finishen idag.
Dag 2 senare - Dricker andra halvan av magnumen nu ikväll och det gör inte alls ont. När man dricker den i ensamt majestät utan andra årgångar bredvid så känns den väldigt trevlig och drickbar. Någon skrev “burgundy like” och ja, kanske det.

Vi röstade om top 3 och gissade vilken årgång det var i glasen innan den dramatiska avtäckningen.
1= 30p, 2= 20p, 3=10p

2012 160 p
2008 130 p
2000 90 p
2013 20 p
2009 10 p

Jag tyckte 2012 var bäst, därefter 2008 och som trea 2009.
Avslutar med att nämna att jag hade full pott och lyckades sätta alla årgångar i rätt glas :cigarr:. Säkert mycket tur men tycker ändå att jag resonerade mig fram till det på ett hyfsat logiskt sätt!

IMG_6233.jpg
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Lite korta noter om Cristalprovningen från mig.

2013 - se tråd här: https://www.finewines.se/threads/la...ber-2021-cristal-2013.7850/page-2#post-184581

2000 - tydligt mörkare än de andra. Burkchampinjon, kex, honung, burkpäron, lite nötter. Expressiv doft. I smaken ligger gula äpplen, honung och lite nötter. Avrundat och polerat, riktigt trevligt! 93p. Busenkelt att gissa årgång. Näst bästa vinet för mig.

2012 - Kraftig doft, mycket krut/knallpulver, stenkross, gröna äpplen, rostat bröd. Smakmässigt ordentligt med kraft, riktigt mycket "stuff" här alltså. Riktigt hög syra, och liksom 13 väldigt citrusdominerad smak. Långt avslut. 93++p. Fick min tredjeröst.
Var lite överallt i gissningarna här. Tänkte först att det var 08an, men gick från det sen och bollade mellan 09 och 12. Gissade såklart fel.

2009 (magnum) - den här blev jag aldrig vän med. Från start till slut dominerades doften av en sunkig cykelslang. Lite blommigt och citrusigt, men blev aldrig av med den ofräscha känslan. Sannolikt jag-faktor på detta, då flera gillade den. Smakade citronvatten. HÖg syra och ett stramt och lite torftigt avslut. 90++p.
Trodde att det var 2012 pga jag inte riktigt gillat årgången än, men fattar ju att den har enorm potential. Sekundärgissning på 09 pga 09orna är ofta knepiga. :vägg:

2008 - Kalk, lite gummi (blåser bort), krut, vanilj, kex, toffee, honung. Expressiv och fruktig doft. I munnen är det mer generös citrus än de andra, med inslag av smör (intressant!). Riktigt snyggt sammansatt, med vass syra som balanseras fint av frukten. Lång, lång eftersmak med en touch av riktig trevlig grape. 95++p. Blev i slutändan min favorit; får jag dricka ung champagne som smakar såhär blir jag glad! Hoppas på att få dricka igen några gånger om 5-40 år.
Tänkte tidigt och fastnade i att det här var 2013. Såhär i efterhand förstår jag inte riktigt varför; kanske för att jag hade någon förutfattad bild av att 13 var charmig redan nu? Min alternativgissning var 08 baserat på ren kraft...

Riktigt trevligt provning, och härligt att få ge sådana här pjäser så mycket uppmärksamhet! Tack för bra bra provning @buteljen!

P.S. Eftersom årgångsgissningen gick åt helvete vill jag föra till protokollet att jag var den enda som trodde att föråkaren Bollinger PNVZ15 INTE var en BdB. :ängel:
 
Toppen