Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Kaptenen

Medlem
Pertois-Moriset Les Quatre Terroirs

Bokna äpplen, bröd och hasselnötter, som dock senare övergår i valnötter. I eftersmaken också någon smak av bränt/rostat och smörigt. Smöriga popcorn? Bra champagne till bra pris. Till vinet serveras det hummerpasta.

20220107_172312.jpg
 

LeChat

Medlem
4345854F-F47C-4250-BA88-C5A16B352488.jpeg

2004 Comte Audoin de Dampierre

Eftersom jag inte hade druckit denna champagne på ett tag så köpte jag en flaska för ett tag sedan och blev då så pass imponerad att jag köpte tre flaskor till. Bra köp!

För om förra flaskan var bra så är denna helt underbar. I alla fall om en värdesätter mognad.

Härlig doft som bjuder på bl.a. sherry, smör, kola, bränt socker och marsipan. Även om aromerna kommer igen i smaken så finns här även god frukt av äpple och mer tropiska sorter. Skulle nog vilja säga att den är absolut drickfärdig. Rik komplex doft och smak med härliga mognadstoner. Läckert!
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Visa bifogad bild 25192
2004 Comte Audoin de Dampierre

Eftersom jag inte hade druckit denna champagne på ett tag så köpte jag en flaska för ett tag sedan och blev då så pass imponerad att jag köpte tre flaskor till. Bra köp!

För om förra flaskan var bra så är denna helt underbar. I alla fall om en värdesätter mognad.

Härlig doft som bjuder på bl.a. sherry, smör, kola, bränt socker och marsipan. Även om aromerna kommer igen i smaken så finns här även god frukt av äpple och mer tropiska sorter. Skulle nog vilja säga att den är absolut drickfärdig. Rik komplex doft och smak med härliga mognadstoner. Läckert!
Alltså, bilderna!!! :oops: 10 poäng!
 

Poussard

Medlem
Visa bifogad bild 25192
2004 Comte Audoin de Dampierre

Eftersom jag inte hade druckit denna champagne på ett tag så köpte jag en flaska för ett tag sedan och blev då så pass imponerad att jag köpte tre flaskor till. Bra köp!

För om förra flaskan var bra så är denna helt underbar. I alla fall om en värdesätter mognad.

Härlig doft som bjuder på bl.a. sherry, smör, kola, bränt socker och marsipan. Även om aromerna kommer igen i smaken så finns här även god frukt av äpple och mer tropiska sorter. Skulle nog vilja säga att den är absolut drickfärdig. Rik komplex doft och smak med härliga mognadstoner. Läckert!
När var den deggad?
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 25192
2004 Comte Audoin de Dampierre

Eftersom jag inte hade druckit denna champagne på ett tag så köpte jag en flaska för ett tag sedan och blev då så pass imponerad att jag köpte tre flaskor till. Bra köp!

För om förra flaskan var bra så är denna helt underbar. I alla fall om en värdesätter mognad.

Härlig doft som bjuder på bl.a. sherry, smör, kola, bränt socker och marsipan. Även om aromerna kommer igen i smaken så finns här även god frukt av äpple och mer tropiska sorter. Skulle nog vilja säga att den är absolut drickfärdig. Rik komplex doft och smak med härliga mognadstoner. Läckert!
Drack den i tisdags och var inte överdrivet imponerad så den kommer nog med en del flaskvariation? Min flaska hade typ medelstor doft med en del trevliga mognadstoner men i smaken var den medioker och försvann rätt fort i finishen. Kanske skall ge den en chans till :)
 

LeChat

Medlem
Drack den i tisdags och var inte överdrivet imponerad så den kommer nog med en del flaskvariation? Min flaska hade typ medelstor doft med en del trevliga mognadstoner men i smaken var den medioker och försvann rätt fort i finishen. Kanske skall ge den en chans till :)
Jag beställde faktiskt ytterligare tre flaskor igår. Svårt att hitta mogen god champagne och jag tycker att denna verkligen levererade för pengen. Men jag har en annan vinbudget än du. Men förstår vad du menar med ”finishen” men är själv inte lika känslig där om det finns sköna mognadstoner.
 

Kaptenen

Medlem
Visa bifogad bild 25211

Delamotte, 2008

Ville vara säker på att jag öppnade något riktigt bra så det fick bli en Delamotte -08. Det här är väldigt publikt. Gräddig mousse, vaniljbulle, citronzest, nougat och en perfekt balans. Saknar kanske lite längd men ack vad bra den är. 93p
Vad tror du om drickfönstret? Jag har låtit mina ligga och egentligen tänkt vänta ytterligare 3-5 år, men man blir ju sugen...
 

Sonderlese

Medlem
Vad tror du om drickfönstret? Jag har låtit mina ligga och egentligen tänkt vänta ytterligare 3-5 år, men man blir ju sugen...
Degdatum kan säkerligen vara avhängande i frågan också. Mina är nog rätt så nyligen degade och behöver ytterligare ett par år som tidigast.
 

Pontus

Medlem
2012 Lacourte-Godbillon Chaillots Premier Cru Extra Brut. Stor doft av mogna äpplen, skumbanan, apelsin och citrusskal. Riktigt intensiv smak med inslag av gröna äpplen, citron och grapefrukt. Syran totally sucks your face in. Viss beska i eftersmaken. God att dricka nu, helst med tillbehör som biter ifrån en del, men borde ha mycket att ge framåt med bättre integrerad syra. Superkvalitet! 93++.
 

FredrikC

Medlem
Degdatum kan säkerligen vara avhängande i frågan också. Mina är nog rätt så nyligen degade och behöver ytterligare ett par år som tidigast.
Jag tycker också de ska ligga ett ta till. Jag har för mig att det faktiskt var samma deg-datum på de jag köpte nu nyligt från philipsson och de jag köpte för drygt ett år sedan.
 
I fredags hade vi en liten provning hos mig, med tema "prestigeklass" (fri tolkning).
Vi öppnade upp med en liten föråkare, Palmer & Co Brut Reserve för att komma i stämning. Har tidigare upplevt den som mer djup och komplex, med kruttoner som varit sällsynt i prisklassen. Den här gången kände jag inget sånt alls, en klassisk enkel NV.

Sedan satte vi oss till bords för att påbörja provningen. Vi körde allt blint, frånsett att man visste var ens egen flaska hamnade.
Okulärt var det svårt att skilja glasen åt, det var fyra blekgula glas där inget stack ut från de andra.

1 Amour de Deutz 2011
Min flaska. Svag mineralton i doften, tillsammans med gula och gröna äpplen. I smaken fann jag peppar och lösgodis, med ett långt och fint avslut.

2 Amazone de Palmer
På doften vingummi, lite krut. Välintegrerad och mjuk syra. Fick känslan att det kunde vara Amazone, och det visade sig ju stämma precis. Har druckit denna ett par gånger senaste åren, och håller den högt i prisklassen.

3 Charles Heidsieck BdM 06
Flightens tredje flaska var mest anonym på näsan, Loka citron helt enkelt. Smakmässigt fanns viss brödighet. Höll ihop bäst under kvällens gång. Välbalanserad och snygg, men tråkig och aningen hög dosage. Har ingen brådska att öppna mina flaskor.

4 Philipponnat Grand Blanc LV 2000
Vit choklad på näsan, lite smör och kaffe, något vass syra, mest stram i sällskapet. Utvecklades fint under kvällen, men behöver ligga länge till.

Det var lite spridda omdömen om kvällens flaska, men CH BdM 06 fick två vinnarröster. Jag höll nog Amour de Deutz högst.

Sammanfattningsvis var det fyra fina flaskor som alla var aningen unga för min smak.

Bonusflaskor
Hugues Godmé Blanc de Blancs
Enkel klassisk odlarstil, mindre funky än man kunde önska.

Charlier et Fils Special Club 2006
Var nyfiken på denna sen tidigare, men den fick svårt att leverera så här in på småtimmarna och i det sällskapet.

Bérêche et Fils
Här tog noterna slut, överbelastat smak- och doftsinne :rolleyes:
 

buteljen

Medlem
Jag beställde faktiskt ytterligare tre flaskor igår. Svårt att hitta mogen god champagne och jag tycker att denna verkligen levererade för pengen. Men jag har en annan vinbudget än du. Men förstår vad du menar med ”finishen” men är själv inte lika känslig där om det finns sköna mognadstoner.
Jag går mer igång på strukturen och hur vinet känns i munnen än vad det är för aromer som finns. Men mognadstoner är ju alltid trevligt så jag hoppas det var en sämre flaska jag drack och beställde en till för att testa. :)
 

LeChat

Medlem
Jag går mer igång på strukturen och hur vinet känns i munnen än vad det är för aromer som finns. Men mognadstoner är ju alltid trevligt så jag hoppas det var en sämre flaska jag drack och beställde en till för att testa. :)
När det gäller röda viner så håller jag med dig helt och hållet. Struktur och munkänsla är viktigast även för mig.
Fast när det gäller champagne så kan jag ha svårt för bl.a unga nydeggade flaskor. Champagne vill jag gärna ha mogen och lite avslagen.:)
 

Jos

Medlem
Litade nog på @Crist(al)ian 77 som skrev bas -17, men han skrev även bas 17 på initialen som var bas januari 16 så han lägger nog på ett år extra av bara farten. :D
Fick efter mycket om och men en bild från Comptoir ang. deras Charles och det var bas -16 och deg -20 så gjorde en jättebeställning åt mig och en vän. Blev 334 per flaska hem till dörren vilket känns som grymt bra pris med tanke på vad den levererar. 54% årgång 2016 och 46% reservviner och för första gången med lite ek också (kanske därför jag och @Crist(al)ian 77 höll den så högt när vi fick den blint sist ;) )
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
2008 DP vs 2008 Rare
Båda bra och trevliga. Dock inget man blir superexalterad av (ännu?). Kanske lite för högt ställda förväntningar, men DP’n kändes nästan lite statisk och oengagerad (ser att jag även skrev det på förra flaskan jag drack). Det var mer liv i Rare med mer energi på midpalate, piggare syra och längre finish.

Visa bifogad bild 25166
Kul jämförelse! När jag provade Rare 08 tänkte jag på just DP 08. Tyckte Rare var riktigt bra men det har jag också tyckt DP varit i stort sett samtliga gånger jag provat blint och oblint.

Kanske blir mer Rare nu när den är billigare än DP.
Nyårskvällens uppställning.

Pol Roger Brut Reserve 1995
I näsan är det stekta kantareller och grillad citron. Lite källardamm först men det vädras fort bort. Rostat kaffe. Nästan lite petroleum vibbar och en hint av fläder.
I munnen är det en pigg syra. Moget men inte trött på något sätt! Den grillade citronen går igen. Ostronskal och saltvatten. Ananas och lime.
God i kvadrat!
93p
Drick om ni har dem. Kommer nog inte bli bättre. Bara annorlunda. Med det sagt så är jag säker på att dessa kommer hålla i 10+ år till.
Visa bifogad bild 25171


Gimmonet Millésime de Collection 1996 Magnum
I näsan är det oliver och rotfrukter. Jäst. Nybakt bröd. Grå päron. Citronen är konserverad. Vita vingummin.
I munnen är det ganska stram syra, mjuknar dock efter några timmar. Goa källartoner. Skiffer och skalbeska. Den konserverade citronen är lite sötare än i doften.
Känns som detta har ännu mer att ge med lagring.
Men god som tusan redan nu.
92+(+)p

Visa bifogad bild 25172Visa bifogad bild 25173


Pol Roger "PR" 1988

Mumma! Jäklar alltså!! Lycklig!!!
I näsan är det karamell, smör och honung! Nybakat bröd med mer smör. Marshmallows och papaya. Kanderad citron och lite insulin... efter några timmar får jag vibbar mot äppelpaj.
I munnen är det en mjuk syra. Sötma från honung. Romerska bågar. Gravensteinmust och grillad citron. Lichee och en liten trivsam korksmak (inte korkad). En eftersmak som varar en halv evighet.
Tyckte först den kanske var en aning trött men utöver kvällen ändrar jag mig och känner den är perfekt i fas nu. Om man gillar mogen skumpa vill säga.
Kommer upp i topp-tre av vad jag druckit av mousserande i år!
96p
Visa bifogad bild 25174
Vilka viner! Kungen av "enklare" mogen champagne visar återigen varför vanlig vintage är klart underskattat.
Det var bättre förr ;)
Ångrar än att jag inte köpte fler Cve Vincent -00 när de såldes ut för 525 spänn vilket borde ha varit i samma tidsspann.
Ja, mycket bra vin med mognad men jag tyckte 00 hade pikat redan då och köpte inte på mig fler.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
3244E33B-EB20-4D52-9EEB-AA2A6C866D5C.jpeg
Clement Perseval BdB NV
(Deg feb 2021)

Dracks under två dagar. Noter mest från dag 2

Härligt rund och djup doft med citrus, krispiga äpplen (typ Jazz/Honey crunch), lite ylle och skaldjur. Hint av salmiak.
Smaken fortsätter med citrus och mineral, ganska rund. Lite som att dricka en ung chablis 1:er cru som bubblar.

Får den där maffiga munkänslan ”whhooaa” som jag får skumpor ”modell bättre”. Svårt att förklara, en känsla bak i munnen ner mot svalget. Fyller munnen med smak och textur.

Lång eftersmak där citrus återigen gör sig påmind.

Poäng - runt 90. Köper gärna mer och håller lite längre för att se vad som händer, men smaskig redan nu (spec dag 2)

Har ytterligare en flaska vardera av hans rosé och bdn. Ska bli spännande att prova. Köptes via privatimport av winescout. Blir lite nyfiken på hans årgångsviner.
 
Toppen