Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Heidsieck Brut Réserve (bas 2012, deg 2018)

Rostat bröd. Rostat kaffe. Citronfudge och karamell i näsan.
I munnen är det moget men med pigg syra. Konserverad citron. Äpplen som börjar hinta åt att bokna en aning. Vita Vicks. Skalbeska från citron. Rostade nötter/bröd/kaffe osv...

Drack bas 2010 för några veckor sedan. Den här är bättre. Lika mogen men ändå piggare med friskare syra och frukt.

Löjligt klunkvänligt!
Vidöppet dricksfönster!
Mums!
90p
thumbnail_20220411_160703.jpg
 

Per Stade

Lege artis
Michel Arnould & Fils har länge varit en favoritproducent.
Vackert väder och tre av barnen med familjer på besök.
Vad är bättre än en rosé som aperitif på påskafton?
610777E3-A41F-4482-9C93-A503CFBFF225.jpeg

100% Pinot Noir.
Tänker inte skriva några noter idag.
Men vet någon när denna är degorgerad?
Koden är E20 på korken.
På flaskan står det K3-2005-184.
 

LeChat

Medlem
C5A3AC4B-6264-415A-B8D4-07746A7DAEDB.jpeg

2012 Damien Hugot Millésime Extra Brut (Deg. 2016)

Citron, smör, rågbröd och en aning kaffe tycker jag är de mest framträdande dragen hos denna lätt reduktiva och charmiga tolva. Saknar kanske mognadstoner för att väcka stort intresse men är redan tillgänglig och riktigt god.
 

buteljen

Medlem
881D0058-4583-4260-9B2D-B3A21B3444E1.jpeg


Tog in 2013 Winston Churchill till lunchen idag på The Clove Club. Var lite lätt skeptisk till om den skulle leverera så pass ung direkt från flaskan. Blev dock glatt överaskad. Den var fantastiskt god och öppen direkt. Verkligen annorlunda mot 02 och 08 som jag druckit senaste året och som jag tycker behövt mycket mer tid för att det skall komma något mer än typ citrus ur glaset. Precis som Cristal 13 var den generöst fruktig i doften med aprikos, lite apelsin, bakad citron, gult äpple, honung, lite mandel och aningens brödiga toner. Tills skillnad från Cristal 13 (som hade knivskarp syra som skar igenom allt) så finns här en rundare, krämigare kropp. Perfekt balans, inbäddad bra syra, fin frukt, lång finish. Det får bli någon låda så småningom :)
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 26144

Tog in 2013 Winston Churchill till lunchen idag på The Clove Club. Var lite lätt skeptisk till om den skulle leverera så pass ung direkt från flaskan. Blev dock glatt överaskad. Den var fantastiskt god och öppen direkt. Verkligen annorlunda mot 02 och 08 som jag druckit senaste året och som jag tycker behövt mycket mer tid för att det skall komma något mer än typ citrus ur glaset. Precis som Cristal 13 var den generöst fruktig i doften med aprikos, lite apelsin, bakad citron, gult äpple, honung, lite mandel och aningens brödiga toner. Tills skillnad från Cristal 13 (som hade knivskarp syra som skar igenom allt) så finns här en rundare, krämigare kropp. Perfekt balans, inbäddad bra syra, fin frukt, lång finish. Det får bli någon låda så småningom :)
Läser att det var "världspremiär" för SWC 13 i går enligt vissa svenska instakonton. Stämmer det ? Och i sådana fall, hur kommer det sig att jag kunde dricka den i London tidigare i veckan .... var det någon special pre-release?
 
Visa bifogad bild 26144

Tog in 2013 Winston Churchill till lunchen idag på The Clove Club. Var lite lätt skeptisk till om den skulle leverera så pass ung direkt från flaskan. Blev dock glatt överaskad. Den var fantastiskt god och öppen direkt. Verkligen annorlunda mot 02 och 08 som jag druckit senaste året och som jag tycker behövt mycket mer tid för att det skall komma något mer än typ citrus ur glaset. Precis som Cristal 13 var den generöst fruktig i doften med aprikos, lite apelsin, bakad citron, gult äpple, honung, lite mandel och aningens brödiga toner. Tills skillnad från Cristal 13 (som hade knivskarp syra som skar igenom allt) så finns här en rundare, krämigare kropp. Perfekt balans, inbäddad bra syra, fin frukt, lång finish. Det får bli någon låda så småningom :)
Nice. Kul att ha fått prova den, tänker jag.

Inte testat 2013 än, men Winston Churchill brukar vara väldigt bra, och särskilt tycker jag att 2012 levererar, redan nu som fortfarande relativt ung (och har köpt på mig några 2012or. Tyvärr är dock Churchill 2009 inte alls lika bra som Churchill brukar vara (saknar en del i balans och längd mot vad Churchill brukar ha, i mitt tycke). Men frånsett 2009 brukar Churchill ändå stå sig väldigt bra.
Förvånar mig inte att Churchill 2013 fungerar rätt bra redan som ung. Stilen på den serien brukar ju inte vara präglad av en väldigt hård och vass syra. Och 2013 brukar vara bättre år än 2009 i Champagne, så det finns all anledning att tro att den kommer att överträffa besvikelsen Churchill 2009.

Det blir definitivt att prova Churchill 2013, för mig också, när jag kommer över någon flaska.
 
Last edited:
Prestigeprovning på PK-Huset

Efter ett par år av pandemi kunde bolaget öppna för provningar igen. Ett enkelt och prisvärt sätt att få prova helblint.
Och här slog de på stort, ett rejält kliv upp från förra prestigeprovningen jag var på 2019 (på nu nedlagda SB Drottninggatan).

Visa bifogad bild 25714Visa bifogad bild 25715

William Deutz 2008
Svagt grönskimrande.
Doft av mandel, grädde, kryddor
Smak mogen citrus, stram, balanserad trots hög syra
Väldigt trevlig. Var inställd på att det skulle vara en instegsskumpa som första vin, så jag påverkades nog lite av det.

Dom Perignon 2008
En nyans av bärnsten.
Doft av mandarin, lite krut, vanilj, mandel
Smakrik, stram, päron, mild toffee
Här saknade jag den stora Dompadoften som jag är så förtjust i. Brukar vara lättast att ta blint, efter Krug, men här hade jag ingenting. Väldigt kompetent vin, men inte lika kul som vanligt.

Pol Roger Sir Winston Churchill 2008
Lätt kopparton, lite oljig och fet
Doft av vanilj, mogen gul frukt, övermoget päron
Lätt mousse, något stram.
Blev rätt besviken på denna. Ska ge den nån chans till annars blir det avyttring.

Comtes de Champagne 2008
Nyans av grön, fet
Doft av fikon, mandel, valnötter, grape
Syrlig. Smak av vinbär, mandarin, ananas, lite honung, karamelliserad eller inlagd frukt
Har vuxit till sig lite sen jag provade den sist för ett par år sedan.

Cristal 2012
Mer koppar i tonen, något halmfärgad
Doft av körsbär och mogna röda äpplen, lite bröd och aprikos
Långsam integrerad syra, vingummi, sötma. Brioche och mineral. Härlig mousse.
Mycket bra vin, härlig mix mellan pigghet och mognad.

Krug Rosé 24 ème
Djup, fyllig roséfärg
Tydlig doft av Krug, jordgubbar, elegant och livlig på samma gång.
Pigg syra, hängande smak, spännande textur. Grape och röda bär.
Levererade på topp. Lite väl saftigt pris bara.

Bollinger R.D. 2007
Honungsgul med grön ton, lite oljig och fet
Svårast att sätta doften på (trött doftsinne?). Har bara skrivit svag citrus.
Syra av grape, lång eftersmak
Hade svårt i sällskapet, upplevde den inte som det kraftpaket den beskrivits som.

Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire 2002
Gyllengul
Madeira, marsipan, äldre, russin
Lätt mousse, integrerad men hög syra
Den flaska som jag hade svårast för. Madeira och marsipan är inte min grej alls.

Min rangordning för kvällen
Cristal 12
Krug Rosé
William Deutz 08
Dompa 08
Comtes 08
Churchill 08
Bollinger RD 07
Billecart SH 02

Jämnt skägg mellan Cristal och Krug, och mellan Deutz och Dompa.

Lite väl mycket med 8 glas i en flight, men det är väl svårt att leverera logistiken på en så kort provning.
(Tillbaka sporadiskt från ett väldigt bra tags frånvaro, och såg ett par intressanta inlägg. Ursäkta att jag svarar på ett nästan ett par månader gammalt inlägg.)

Har druckit Krug Rosé 24 några gånger (tre, tro jag), och jag kan säga att den verkligen är väldigt bra. Den är, i mitt tycke, en av de absolut bästa Krug-champagnerna som finns ute i dagsläget. Jag vill nog sätta den snäppet över Krug Grande Cuvée 168, vilken har samma basårgång, 2012, och vilken bra basårgång det är.
Stilmässigt finns röda bär och grädde där. En champagne-kompis har dragit liknelse med ”svensk midsommar”.
Senaste flaskan var dock lite mycket krut. Verkligen helt bra ändå, men gillade nog ändå stilen av de två första flaskorna något.

Hursomhelst håller jag absolut med, och vill betona den enastående kvaliteten av Krug Rosé 24. Och jo, Cristal 2012 är knappast dålig den heller.
 
Blev Bollinger Grande Année 2014, för första gången, nu på Valborgsmässoafton!
Var stilmässigt en lite mer klassisk GA, efter frukt-tunga GA 2012. En del ”gula” toner, något höstig, men ändå en del fräschör. Ungefär 93+ poäng i dagsläget, i mitt tycke, men kan nog vinna på lagring.

Sedan Winston Churchill 2012 (möjligen något inspirerad av @buteljen ovan, i valet av just Winston Churchill) till maten. Alltjämt väldigt bra, såsom jag redan visste att Churchill 2012 var, vilket också står ovan. Dock så hittade jag någon ton av något annat som jag hade svår att placera, som jag dock inte hittat förut i Churchill 2012. Champagne-kompisen nämnde marsipan, när jag påpekade detta, och det kan nog stämma. Det var i vart fall ingenting som drog ner upplevelsen. 95 poäng, på ett ungefär, även den med potential att bli bättre.

Winston Churchill 2012 är definitivt bättre champagne än Bollinger Grande Année 2014, i mitt tycke, vilket också framgår av poängen.
 

Thirsty

Smygnykterist
BYOB Rosé
Vår och sommaren är snart här så läge att prova rosé skumpa. Blindprovning, förutom info om egen/egna flaskor som var med. För att inte flaskform skulle avslöja något samt identifiering av egen flaska/flaskor så hälldes glasen upp av extern.

Rose glas.jpg


Launois Rosé
Föråkare i form av en mycket ljus dryck men med aningen brytning mot rosé. Enkel men trevlig ”bjuda släkten på” rosé.


Flight
Stor variation mellan olika typer av rosé, på många sätt. Lite korta kommentarer om flaskorna:

Vouette Sorbet rose saignee 2019
Övertygad om att det var ännu en flaska Marie Courtin 'Indulgence' rose som någon försökte förgifta sällskapet med då den har varit med några gånger tidigare. Vouette är av likartad skum stil. Noterbart att den har en skumkrona som aldrig tycks försvinna från glaset. Vouette, why gud why?

Tarlant Millesime Rose 2004
Härlig näsa men inte lika bra munnen där den blir lite sur och syrlig. Ändå trevlig att dricka nu. Till sin fördel hade den åldern jämfört med övriga i startfältet.

Egly Ouriet Rose deg 2020
En förhandsfavorit utifrån förra årets provning. Ung, vilket troligen medförde att den inte levde upp till förväntningarna. Ändå en härlig skumpa och en hedersam andraplats i omröstningen. Egly millesime har dragit iväg i pris, skönt att rosen fortfarande går att köpa för rimlig peng.

Comtes de Champagne Rose 2007
Händer väldigt mycket med tiden, således alltför tidigt att dricka denna men ändå framröstad till kvällens vinnare. Vågar inte fundera på när det är lämpligt i tiden att poppa Comtes rose 2008.

Charles Heidsieck Millesime rose 2008
Riktigt trevlig att dricka nu och kommer bara bli bättre. Husig. Charles går fortfarande att köpa, kanske borde lägga till några i källaren.

Dom Perignong rose 2006
Händer väldigt mycket med tiden, således alltför tidigt att dricka denna. Finns mycket power som väntar på att bli fri. Dompa kommer bli grym. Poängen är inte rättvisande ur kvalitetsperspektiv om än rättvisande ut dricka nu perspektiv. Som med Comtes, när kommer Dompa rosé 2008 vara lämplig att poppa?

Henriot Millesime rose 2012
Henriot, det var för tufft sällskap i kväll. Alltför tidigt att dricka denna, inte imponerad av den. Kommer troligen bli trevlig med tiden.

Rose flaskor.jpg


Röstning där bäst ger 2 poäng, näst bäst 1 poäng och sämst -1 poäng. Vid lika poäng vinner flest förstaröster.

FlaskaBäst - rösterNäst bäst - rösterSämst - rösterSumma poäng
Vouette Sorbet rose saignee 2019005-5
Tarlant Millesime Rose 20041103
Egly Ouriet Rose deg 202020
04
Comtes de Champagne Rose 20072105
Charles Heidsieck Millesime rose 20080202
Dom Perignon rose 20060101
Henriot Millesime rose 20120000
55515


L’eclapart Aporte 2005 (blanc)
Eftersläckare nr 1. Eftersläckare men en vit skumpa. Presterade bra i sammanhanget men fin näsa.

Ulysse Collin Les Maillons Rosé de Saignée
Eftersläckare nr 2. Ser inte riktigt likheten med Selosse som ibland nämns. Inte helt övertygad om Ulusse rosés storhet.

Ulysse.jpg


DRC Corton 2012
Eftersläckare nr 3. Lingondricka utan bubblor. :rolleyes:
 

matage

Medlem
Bubblande måltidsdrycker från lördagens Lunch

Delamotte 2008
Hade förväntat mig ett mycket mer knutet syrastinnt vin men det var förvånansvärt öppet redan nu. Väldigt mjuk mousse, doft av grillad lime, blöt stenkross.
Härlig fräsch syra utan att bli vass och jag får associationer till key lime pie och physalis. Väldigt trevlig redan nu i uppfriskande stil men med klar uppsida.
Tror dock inte på denna som långliggare.
Glas: Zalto White

Pierre Peters L'Esprit 2008
Spontan stödskumpa.
Mer kraft och djup än Delamotte där det dyker upp smörig brioche, citron och mandel/nötter och en fin vitblommighet.
Fortfarande ungdomlig men jag tror denna har ett längre liv än Delamotte
Glas: Gabriel Gold

Selosse Initial Deg 2011
Underbar doft med vaxkaka, honung, kattfot(??!) och "solvarm sten" (associationer från sommaräng i norrland) plus en nypa pinjenötter.
Tyvärr infriades inte riktigt förväntningarna i gommen. Vinet kändes lite trött/klumpigt och gav intryck av lite blek syra och hög dosage.
Fortfarande solida 91 pinnar men förväntningarna var högre och jag är kluven vilket glas jag skulle valt mellan Selosse och PP vilket är ett dåligt betyg i relativa termer.
Glas: Zalto Bgn

A. Charbaut & Fils Reserve Brut 1979
Bonusflaska.
Som befarat ordentligt over the top. Mörk bärnsten i färgen, korken gick av så det fick bli korkskruv.
En antydan till mousse men svårt oxiderad med klara sherrytoner. Hade jag haft en näve marconiamandlar och en trattkantarellsoppa så kanske men nja...
Ingen avslutade glaset.
Glas: Zalto White

d209bc6e-c065-42c3-a3f9-4cb1a4b4928a-jpeg.26179


Stilla viner kommer i korrekt tråd.
 
Toppen