Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Visa bifogad bild 25968

Vincent Paris, Cornas, La Geynale, 2020

Mörka bär, blåbär och slånbär. Blodapelsin, lite rotfrukt, fänkålssalami och peppar. Balanserad syra, sandpapperstanniner, men finare korn, typ 180. Härlig kraft men ändå elegant. Ungt men ändå det mesta på plats. Oj vad gott. 94p
Roligt att läsa! Jag har en Geynale 2017 och ett par 2016 Granit 60 som jag sitter och trycker på. Tror samtliga är inköpta på en Rhône-mässa i Köpenhamn för ett antal år sedan, men jag har glömt bort vem som importerade. Vill du (eller någon annan) dela med dig av din kran för Vincent Paris?
 

Vingubben

Medlem
Roligt att läsa! Jag har en Geynale 2017 och ett par 2016 Granit 60 som jag sitter och trycker på. Tror samtliga är inköpta på en Rhône-mässa i Köpenhamn för ett antal år sedan, men jag har glömt bort vem som importerade. Vill du (eller någon annan) dela med dig av din kran för Vincent Paris?
Dessa är köpta på Comptoir des Millesimes, som ofta har ett bra utbud på Norra Rhone.

 

Skaggs

Medlem
Roligt att läsa! Jag har en Geynale 2017 och ett par 2016 Granit 60 som jag sitter och trycker på. Tror samtliga är inköpta på en Rhône-mässa i Köpenhamn för ett antal år sedan, men jag har glömt bort vem som importerade. Vill du (eller någon annan) dela med dig av din kran för Vincent Paris?

På mässan köpte du från https://domainebrandis.dk/ - och de verkar fortfarande importera Paris.
 

Thirsty

Smygnykterist
Vinmiddag med @Jos och @Elvis + 1.
Inga noter togs, tyvärr i efterhand. Allt serverades blint i karaff inkl skumpa. Genomgående hög kvalitet och mycket trevliga viner.
Gissningsleken om vad det var i glaset, gick lite si sådär. Bästa ledtråden var iaf från Jos ”det skiljer en nolla i pris mellan glasen”, skapar ingen press alls.. :D
27C046FD-2FED-42C0-B745-C884672947BF.jpeg
 

Magikern

Medlem
Vinmiddag med @Jos och @Elvis + 1.
Inga noter togs, tyvärr i efterhand. Allt serverades blint i karaff inkl skumpa. Genomgående hög kvalitet och mycket trevliga viner.
Gissningsleken om vad det var i glaset, gick lite si sådär. Bästa ledtråden var iaf från Jos ”det skiljer en nolla i pris mellan glasen”, skapar ingen press alls.. :D
Visa bifogad bild 25980
Någon klockren WOTN? Vilken årgång på Le Moine ? Jag har själv funderat på att slå till på 2017 innan den tar slut men jag är lite osäker på den årgången. :)
 

Sebran

Medlem
USA Prestige provning på Systembolaget igår. 9 viner som provades blint från höger till vänster i denna bild.

IMG_3590.jpg



Vinet med flest röster blev Ridge Monte Bello 2016, följt av Shafer Hillside Select 2014 och en delad tredjeplats för Opus One 2016 och SQN Rätsel 2016.

Det var svårt för de vita vinerna och pinots att konkurrera med dessa bombastiska viner. Domaine De La Cote La Cote 2014 var oväntat lätt och nästan lite tunn. Fortfarande en del gröna toner och stjälkar (whole cluster?) samt en dominerande syra, så det kanske är så att vinet helt enkelt behöver några år till. William Selyem Westside Road Neighbours befinner sig i motsatta ändan av spektrat men tydliga fat och en rundare stil. Ändå tillräcklig fräschör för att hålla liv i vinet och relativt låga 13% alk.

Kongsgaard Chardonnay 2015 fick fler röster än Montelena Chardonnay 2017, men för mig var Montelena det bästa vinet. Kongsgaard var enormt överekad och alkohollhettan tog över det mesta. Doftar och smakar mer som sprit än vin.

Kvällens vin för mig personlligen var ett jämnt lopp mellan Shafer Hilside Select 2014 och SQN Rätsel 2016, men kanske att Shafer hade liten fördel av 2 extra år i flaskan. Båda två fortfarande för unga.

Jag har för lite erfarenhet av Cali Bdx blends för att riktigt kunna bedöma Monte Bello och Opus One i detta skede, båda två var barnarov och behöver säkert minst ett årtionde för att allt ska hamna på plats.
 

Sebran

Medlem
Vänta två årtionden på Monte Bello och sedan har du en perfekt Bordeaux, fast lite bättre. :)

Ja det hade varit kul att få prova en mogen Monte Bello någon gång. Dessa prestige-provningar är kul för att man får testa ikoniska viner, men det är lite synd att det nästan alltid är nyare årgångar. Det är fördelen med BYOBs hemma där folk regelbundet tar med sig ordentligt mogna viner.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja det hade varit kul att få prova en mogen Monte Bello någon gång. Dessa prestige-provningar är kul för att man får testa ikoniska viner, men det är lite synd att det nästan alltid är nyare årgångar. Det är fördelen med BYOBs hemma där folk regelbundet tar med sig ordentligt mogna viner.
Därför du bör skaffa både plånbok, källare och tålamod.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
USA Prestige provning på Systembolaget igår. 9 viner som provades blint från höger till vänster i denna bild.

Visa bifogad bild 25981


Vinet med flest röster blev Ridge Monte Bello 2016, följt av Shafer Hillside Select 2014 och en delad tredjeplats för Opus One 2016 och SQN Rätsel 2016.

Det var svårt för de vita vinerna och pinots att konkurrera med dessa bombastiska viner. Domaine De La Cote La Cote 2014 var oväntat lätt och nästan lite tunn. Fortfarande en del gröna toner och stjälkar (whole cluster?) samt en dominerande syra, så det kanske är så att vinet helt enkelt behöver några år till. William Selyem Westside Road Neighbours befinner sig i motsatta ändan av spektrat men tydliga fat och en rundare stil. Ändå tillräcklig fräschör för att hålla liv i vinet och relativt låga 13% alk.

Kongsgaard Chardonnay 2015 fick fler röster än Montelena Chardonnay 2017, men för mig var Montelena det bästa vinet. Kongsgaard var enormt överekad och alkohollhettan tog över det mesta. Doftar och smakar mer som sprit än vin.

Kvällens vin för mig personlligen var ett jämnt lopp mellan Shafer Hilside Select 2014 och SQN Rätsel 2016, men kanske att Shafer hade liten fördel av 2 extra år i flaskan. Båda två fortfarande för unga.

Jag har för lite erfarenhet av Cali Bdx blends för att riktigt kunna bedöma Monte Bello och Opus One i detta skede, båda två var barnarov och behöver säkert minst ett årtionde för att allt ska hamna på plats.
Unga viner är vinrecensenternas arena.
Mogna viner är vinälskarnas arena.
Vilka viner vill du köpa, spara, odricka och sedan dricka under många år?

…annars kan man ju räkna lite på kapitalkostnaden av att äga-lagra unga viner mot att auktionsköpa mogna viner med 10% Rudyrisk… (med en modest koll på kapitalmarknaden…)

Din matte, din verklighet :)
 

Nyllet

Medlem
20220408_180221.jpg


2018 Patrick Piuze Terroir Découverte
Jävlar i min lilla låda alltså! Gula äpplen, grillad citron, blommor, mineraler och rök. Fin, integrerad syra. Känns verkligen som att det har utvecklats sen förra flaskan och dricks riktigt bra enligt min ödmjuka uppfattning. Måste dricka mer Chablis.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Vinlunch med @Crist(al)ian 77 , @LeChat , @Ekdahl och @Jesper :cigarr:

48B0B9AC-3C60-4A5F-9AA8-903FA811D82D.jpeg


Bubbel följt av rödtjut. Belle Epoque -06 var dagens bottennapp. Har för mig att ingen på allvar trodde det var champagne. Mycket päron och vanilj. Blev klart bättre med tid, men kravlade aldrig upp från jumboplatsen. 2002 var klart bättre, men hamnade trots det lågt hos samtliga (om jag minns rätt). Lite otydlig och ”elegant stil” är ofta till nackdel i blindprovningar. Växte en hel del efter avtäckning. :eek:

Fontanafreddas seriösa bubbel på pinot tog de flesta med storm och fick till och med ett par förstaplatser. Mitt bidrag. Mängder av rostade toner, kaffe och fin frukt. Inte lika bra i munnen, men tokbra syra. Kul!

Bästa bubbel sammanlagt föll på Egly-Ouriet -06. Topp för mig. Lätt oxiderad, fet, med rikligt av blommor, aprikos, smör och kola. Gissade själv på Selosse.

Orpale var min nummer två. Krutig och kritastinn. Ung Krug tänkte jag. Mycket gott.

Avslutade med lite rödtjut där @LeChat imponerade genom att plocka båda! :oops:

Cattle King var mitt bidrag. Snorgod, fyllig och urtypisk syrah när den är som bäst. Bdx:n misstog jag för en cabernet franc. Grön och tjärv. Helt ok, men inget speciellt. Enkelt.

Avslutade hemma hos mig med @Crist(al)ian 77 som tydligen ville slå på stort…

81ADE0FB-C83C-487A-A6E4-29DD1E7F4E5C.jpeg


Uppenbar bdx-blend med jord, körsbärskärna, ceder och tobak. Stramt och mycket intensivt. Lustigt nog gissade jag på Sassicaia, men tänkte mer på ”andravinet”. Rent metamässigt var jag inte förberedd på ett såpass ”stort” bonusvin på kvällskvisten. Svingott, speciellt efter avtäckning. ;)

Grym dag! :)
 
Last edited:

Jos

Medlem
Peré & Fils Volnay Premier Cru Caillerets Ancienne Cuvée Carnot- 2011

Doft: Svag doft av jordgubbar och tranbär. Ung pinot utan tvekan.
Attack: Silkeslen men vresig. Man märker att druvmognaden inte är fullständig men lite tranbärstoner märks.
Mellansmak: Lite mer slånbär och silkeslena jordtoner. Lite tranbärsdominerad frukt också. Medelfylligt och syran kunde varit lite högre.
Eftersmak: Slånbär och kanske lite fikon. Rätt lång och trevlig.

90 minus idag men vänta 4 år till för optimal mognad.
Har jag missat något eller finns det nån producent som heter enbart pere & fils?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Varför envisas vissa med att producera vit CdP?

PXL_20220411_054744804.jpg


1998 Domaine de Bois Dauphine, CdP Blanc, 79p
Gyllengul.
På nosen: äpplen i alla former av bortgång, från skrumpna till självvätskande.
I munnen: föga överraskande låga syror, och... Äppelskrott. Äppelmök. Äppelmos som härsknat. Äppelpäppel. Mögliga äpplen. Gissar att ett par år gammalt bortglömt äppellager kan ha denna aromatik.

Har ingen aning vaqd för slags mat detta vin kan komplementera.
Har å andra sidan ingen aning om vad för slags mat detta vin inte skulle förstöra.

Plums ned i vasken!
...och, tja:
  • Varför envisas vissa med att späka sig själva med inköp av buteljer man ändå inte tycker om?
 
Toppen