Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I lördags nät-tillsammans med @Mats och 10 flaskor söta underbaringar.

Mitt livs första 1980 röd bdx. Har alltid dissat 1980, för då jag växte upp ansågs 1975, 79 och 80 som rena styggelser. Om man vill vara snäll, är det ju inte så himla enkelt för här-och-nu-are att tänka på framtiden lite längre bort. Proffsen (som ju oftast konditionerar sig på unga viner) föredrar ju generellt sett tillgänglighet då de sätter sina betyg.

1980 Chateau Leoville Poyferré

PXL_20220411_055540533.jpg


Efter plopp:

Detta är ett paradexempel på regnutspätt vin som inte har några som helst meriter. Tunnt, tunnt, tunnt!
Positivt: Gott (men bara en svag viskning), balanserat (nåja) ej oxiderat.
Upplevs som en tunn Bourgueil med tydliga drag av loiresque CF.

Efter en massa timmar, slow-ox i flaskan:
Men, oj!
Svårt tro det är samma vin.
Alldeles för mycket är eljest nu, och enbart till det bättre!
Aromamässigt är det nu starkt och ett utpräglat Médoc-vin. CS har tagit över och det är ett ganska rikt, tätt vin med bra frukt, lite garvsyra, nästan balanserad syra (bär med liten kartighet) och en vacker varm boll av hemgjord kokande sylt.

Härlig!

Utdelningen för tålamod var i detta fallet öronbedövande överväldigande!

Från get (79p) till het (92p).

..det ploppas alldeles för många getter...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag måndag, och första dagen på årets födelsedagsvecka.
Första putell upp till rakning är en flaska Hermitage från en riktigt kass årgång.

1996 Paul Jaboulet Aîné Hermitage La Chapelle, 87p

PXL_20220411_113550899.jpg


Detta är en ganska syrlig Hermitage och lika fattig som årgången är ökänd för att vara.

Inte bra på näsan. Ynklig. Lite smuts och Brett, men också med en liten portion oxidation.
Men i munnen är de kartiga bären, som detta påminner om, fortfarande ganska läckra. Nästan ingen garvsyrastruktur, men syrorna strövar fritt omkring i dessa länder. M- kropp och ganska kort. Håller fortfarande en hyfsad intensitet. Superbt Syrah-typiskt, men lite mer Napaesque än Hermitagian.

För det aktuella marknadspriset?
Ha Ha Ha! ! ! Det är ett skämt.
Säljare: :cool: Köpare: :neej:

Oavsett är jag glad över att kunna öppna upp årets födelsedagsfirandevecka med detta vin. Blir bara uppåt härifrån ;-)

För hamstrar: detta vin kommer att hålla länge än och kanske utvecklas lite mer, speciellt om du inte är alltför känslig för oxiderade toner.
 

buteljen

Medlem
Var i Paris några dagar förra veckan. Huvudsyftet var att döma viner på en vintävling som går av stapeln där i april varje år. Bedömde runt 100 viner och de flesta var väl si så där, men några guldkorn vaskades fram. Rolig och nyttig övning :).
IMG_9233.jpg


Passade naturligtvis även på att äta och dricka gott.
Höjdpunkten var ett besök på tvåstjärniga Table (Bruno Verjus). Det var magiskt. Helt fantastiska råvaror och presentationen av rätterna var nog det bästa jag upplevt. Minst lika bra som Frantzén om inte till och med en bättre upplevelse. (Här är en review av besöket av en fd matbloggare som var där samtidigt i fall någon är intresserad av mer detaljer https://www.instagram.com/p/CcDkwD3qZJ8/ )

C4FFB664-EDBE-4371-A209-A89AF474A643.jpg
4059CD7F-B589-4B86-9086-1EBB35071BE9.jpg


Vi drack Ulysse Collin Blanc de Noirs Les Maillons och Rosé de Saignée Les Maillons (båda deg 03/19) parallellt under hela middagen. Fungerade fantastiskt bra till rätterna. Extra kul att dricka dem bredvid varandra eftersom de är från samma vingård. Vad jag förstår är rosén 100% 2015 medans BdN har 60% reservvin från 2014 i sig (?). Båda två var väldigt vinösa, med stor koncentration, fantastisk energi och finish.

476579F5-BA55-4AC3-9698-1BA6E03A730F.jpg


Vi besökte även enstjärniga Substance för en lunch. Riktigt fin upplevelse även där. Där drack vi en Selosse Rosé (deg 11/20) som var lika bra som vanligt. Det serverades även en superschysst Maury, Mas Amiel Maury 30 Ans d’Age.

IMG_9238.jpg


Vi hittade till Paris första vinbar - Willi’s Wine Bar. Startades i början av 80-talet av en engelskman och är still going strong. Rhone var fokus på vinlistan men jag hittade en rolig 2017 Irancy av Vincent Dauvissat som jag var tvungen att prova. Det var en helt annan skapelse än de snipna Irancy’er jag provat här hemma. Mycket rundare i kroppen och mer balans mellan syra och kropp. Riktigt trevlig. Drack även 2013 Domaine des Comtes Lafon Meursault Clos de la Barre som satt som en smäck till en fiskrätt.

IMG_9239.jpg


Le Petit Sommelier kan jag också verkligen rekommendera. Bistroaktigt med en riktigt bra vinlista. Där tog vi in 2015 Pierre Gonon St. Joseph . Har sett här på forumet att vissa varit lyriska över den producenten men konstigt nog blev ingen av oss speciellt exalterad av vinet trots att det egentligen inte fanns något specifikt att klaga på.

IMG_9149.jpg


Det är inte ofta man dricker Schweiziska viner men det gjorde vi en av kvällarna i form av 2020 Marie-Thérèse Chappaz Dôle La Liaudisaz Valais . Det här vinet överraskade verkligen. Ingen jättekomplexitet men jäklar vad gott det var. 80% Pinot, 20% Gamay. Josigt, rödfruktigt och samtidigt crunchy och elegant. Intressant producent som borde utforskas mer.

IMG_9177.jpg


Ambassade de Bourgogne är en enkel vinbar som även är en vinbutik med riktigt bra utbud. Man kan gå ner i källaren och välja vilket vin man vill ha att dricka. Priset är “utpriset” som om man skulle köpa med sig det hem + en korkavgift på typ 15 euro. 2006 Domaine Jean Monnier & Fils Pommard 1er Cru Grand Épenots Clos de Citeaux levererade fin rödfruktighet kombinerat med en del mognadstoner. Livlig och fräsch.

IMG_8970.jpg


Sist men inte minst fick vi även i oss en ljuvlig Selosse V.O (deg 05/2020) en sen kväll.

IMG_8973.jpg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vinlunch med @Crist(al)ian 77 , @LeChat , @Ekdahl och @Jesper :cigarr:

Visa bifogad bild 25999

Bubbel följt av rödtjut. Belle Epoque -06 var dagens bottennapp. Har för mig att ingen på allvar trodde det var champagne. Mycket päron och vanilj. Blev klart bättre med tid, men kravlade aldrig upp från jumboplatsen. 2002 var klart bättre, men hamnade trots det lågt hos samtliga (om jag minns rätt). Lite otydlig och ”elegant stil” är ofta till nackdel i blindprovningar. Växte en hel del efter avtäckning. :eek:

Fontanafreddas seriösa bubbel på pinot tog de flesta med storm och fick till och med ett par förstaplatser. Mitt bidrag. Mängder av rostade toner, kaffe och fin frukt. Inte lika bra i munnen, men tokbra syra. Kul!

Bästa bubbel sammanlagt föll på Egly-Ouriet -06. Topp för mig. Lätt oxiderad, fet, med rikligt av blommor, aprikos, smör och kola. Gissade själv på Selosse.

Orpale var min nummer två. Krutig och kritastinn. Ung Krug tänkte jag. Mycket gott.

Avslutade med lite rödtjut där @LeChat imponerade genom att plocka båda! :oops:

Cattle King var mitt bidrag. Snorgod, fyllig och urtypisk syrah när den är som bäst. Bdx:n misstog jag för en cabernet franc. Grön och tjärv. Helt ok, men inget speciellt. Enkelt.

Avslutade hemma hos mig med @Crist(al)ian 77 som tydligen ville slå på stort…

Visa bifogad bild 26000

Uppenbar bdx-blend med jord, körsbärskärna, ceder och tobak. Stramt och mycket intensivt. Lustigt nog gissade jag på Sassicaia, men tänkte mer på ”andravinet”. Rent metamässigt var jag inte förberedd på ett såpass ”stort” bonusvin på kvällskvisten. Svingott, speciellt efter avtäckning. ;)

Grym dag! :)
Håller med om det mesta.

Fontanafredda Gatinera 2011

Rostade nötter, chark och efter ett tag även rostat kaffe. Mest citrus i smaken som är lite enkel men bra syra. Rankade den först som trea men doften blev bara bättre och bättre så det fick bli förstaplats! Tänkte Krug och Heidsieck med sin rostade och krutiga stil. Vinet görs med hälften ståltank och hälften barrique. Lagras sedan fram till sommaren innan det tappas på flaska för en andra jäsning. Ambitiöst vin minst sagt och kanske inte så konstigt att jag associerade till Heidsieck och Krug med sin kombination av oxiderade och reduktiva toner.

Diskussion om hur man rankar viner med stor diskrepans mellan doft och smak uppstod. Röstningen var spretig 1-1-3-4-5. Normalt brukar jag sålla agnarna från vetet på smaken men samtidigt är jag primad för den här typen av doftprofil av allt Krugdrickande.:cool:

Egly 2006

Smör, honung och persika samt lite blommig som talade för ek. Kraftigt och lång eftersmak. Mycket gott. Jag tänkte mogen BdB av odlare. Tyckte den var brådmogen och att gissade 2008 och typ Pouillon. Tror de flesta trodde det var betydligt äldre. @Ekdahl gissade pinot och Egly!

Nu fick jag höra att 2006 inte är så dålig som jag hävdar varpå jag kontrade med att Egly kan eka sönder det sämsta druvmaterialet från den sämsta årgången och ändå få ett bra vin.

Belle Epoque 2006

Grillad citron och briogodis. Väldigt lätt smak och rent ut sagt dåligt. Är det här verkligen champagne? Efter att ha fått bekräftat att det fanns en icke champagne i flighten kände jag mig nöjd i några minuter över att ha plockat ut bastarden.... Kunde även nöjt nämna att kvaliteten är typisk för 2006.:ängel:

Min största sågning av ett "toppvin" efter Salon 2006 som jag också bedömde som icke champagne.

Belle Epoque 2002

Mer åt filt och funk än ren frukt på doften. Elegant smak av citrus och hög intensitet. Eftersmak av bittermandel som stör mig. Mitt eget bidrag och genom uteslutningsmetoden var jag säker på att det var mitt. Jag och @LeChat hittade likheter med 06an vilket visade sig inte vara så konstigt.

Ocharmigt och fortfarande för ungt 10 år efter köp men nu har jag bara 2 flaskor kvar dessvärre. 2002 bjuder sällan upp till dans. Till skillnad från 06an finns här ändå mycket oförlöst kvalitet men passar nog bäst att dricka samtidigt som man lyssnar på Prokofjev i sin ensamhet.

Orpale 2008

Klart rostad stil med nötter som påminner om första vinet utan att vara lika kraftigt. Ungt, syra och lång smak. Ung Krug GC? Andra gissade DP 2008 som är en bättre gissning stilmässigt. Kul att jag även gillar det blint när man har hallen full... Min vinnare direkt vid upphällning innan den andra "Krugen" kom igång ordentligt.

Min ranking:
  1. Fontanafredda Gatinera 2011
  2. Egly 2006
  3. Orpale 2008
  4. Belle Epoque 2002
  5. Belle Epoque 2006
Total ranking med antal förstaplatser inom parentes.

  1. Egly 2006 (3) - 7 p
  2. Fontanafredda (2) - 14 p
  3. Orpale 2008 - 15 p
  4. Belle Epoque 2002 - 16 p
  5. Belle Epoque 2006 - 23 p

Efter det kom kvällens vin för mig med Sassacaian inräknad. Charles Smith Syrah 2018? Bombastiskt fruktigt och skönt ekat. Kan dricka det här när som!
 

LeChat

Medlem
657A3D51-6067-4611-9AAF-5060112DDA05.jpeg

1998 Château Poujeaux

Har nog nått sin maxhöjd, men fortsätter leverera på denna nivå utan att vika ner sig det minsta. Perfekt balans!

Poujeaux gör aldrig anspråk på att göra stora viner men det är mycket sällan som de inte levererar. Denna 1998 är i en väldigt trevlig fas nu där det känns som en plockar ut så mycket mognadstoner som vinet tål utan att tappa för mycket finish. Kan nog hålla sig här ett par år till.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
20220411_203943.jpg

2017 Royal Khvanchkara Aleksandrouli Terroir Collection: georgier utan qvevri, men med en del fransk ek: Bordeaux eller kanske ännu mer Brunellokopia på aleksandrouli. Doft av viol, svarta vinbär, tobak och muskot. Smak av körsbär, svarta vinbär, tobak, läder, sötlakrits och jord. Kraftfull, koncentrerad frukt, en hel del fat och balanserade tanniner. Moget och elegant. Helt klart att det går att göra riktigt bra "europeiska " viner i Georgien också. 92p
 

LarsW

Medlem
Kershaw Pinot Noir Clonal Selection Elgin 2017

I näsan är det svavel och tändsticksplån! Vitpeppar! Jordgubbar! Något animaliskt... rå tonfisk?
I munnen är det krut och jordgubbar. Tjära och rostat bröd. Svarta oliver och vitpeppar. lagom bitiga tanniner och potent syra. Medel plus lång eftersmak.
Drack denna för 2 år sen, Nu är den i perfekt dricksfönster! Nya världen PN gjord bra!
91

Kershaw Syrah Clonal Selection Elgin 2015


Massa röd frukt i näsan, svarta vinbär, körsbär och hallon. Kryddörter (mest rosmarin) och ekad vanilj.
I munnen är det mjukt, hade önskat mig lite mer tanniner och syra för struktur. Söt röd frukt, mycket frukt. Läder, krut och svarta oliver. Medellång eftersmak.

God Syrah men kommer inte upp i samma klass som PN. Känns ganska generisk och en aning syltig. Verkar dock vara lite flaskvariation då den jag öppnade några veckor tidigare upplevde jag som fräschare... kan ha varit dagsformen också.
Med detta sagt, det är ett välgjort och bra vin.
88p

thumbnail_20220411_113854.jpg
 

Vingubben

Medlem
Le Petit Sommelier kan jag också verkligen rekommendera. Bistroaktigt med en riktigt bra vinlista. Där tog vi in 2015 Pierre Gonon St. Joseph . Har sett här på forumet att vissa varit lyriska över den producenten men konstigt nog blev ingen av oss speciellt exalterad av vinet trots att det egentligen inte fanns något specifikt att klaga på.
Drack 2014 på en provning för ganska exakt ett år sedan och fick lite känsla att den var i tunnel, så det kan nog vara så att 2015 befinner sig där nu. Dom hade 2019 på Lenoteket för några månader sedan. Kanske finns någon flaska kvar?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var i Paris några dagar förra veckan. Huvudsyftet var att döma viner på en vintävling som går av stapeln där i april varje år. Bedömde runt 100 viner och de flesta var väl si så där, men några guldkorn vaskades fram. Rolig och nyttig övning :).
Visa bifogad bild 26010

Passade naturligtvis även på att äta och dricka gott.
Höjdpunkten var ett besök på tvåstjärniga Table (Bruno Verjus). Det var magiskt. Helt fantastiska råvaror och presentationen av rätterna var nog det bästa jag upplevt. Minst lika bra som Frantzén om inte till och med en bättre upplevelse. (Här är en review av besöket av en fd matbloggare som var där samtidigt i fall någon är intresserad av mer detaljer https://www.instagram.com/p/CcDkwD3qZJ8/ )

Visa bifogad bild 26011Visa bifogad bild 26012

Vi drack Ulysse Collin Blanc de Noirs Les Maillons och Rosé de Saignée Les Maillons (båda deg 03/19) parallellt under hela middagen. Fungerade fantastiskt bra till rätterna. Extra kul att dricka dem bredvid varandra eftersom de är från samma vingård. Vad jag förstår är rosén 100% 2015 medans BdN har 60% reservvin från 2014 i sig (?). Båda två var väldigt vinösa, med stor koncentration, fantastisk energi och finish.

Visa bifogad bild 26013

Vi besökte även enstjärniga Substance för en lunch. Riktigt fin upplevelse även där. Där drack vi en Selosse Rosé (deg 11/20) som var lika bra som vanligt. Det serverades även en superschysst Maury, Mas Amiel Maury 30 Ans d’Age.

Visa bifogad bild 26014

Vi hittade till Paris första vinbar - Willi’s Wine Bar. Startades i början av 80-talet av en engelskman och är still going strong. Rhone var fokus på vinlistan men jag hittade en rolig 2017 Irancy av Vincent Dauvissat som jag var tvungen att prova. Det var en helt annan skapelse än de snipna Irancy’er jag provat här hemma. Mycket rundare i kroppen och mer balans mellan syra och kropp. Riktigt trevlig. Drack även 2013 Domaine des Comtes Lafon Meursault Clos de la Barre som satt som en smäck till en fiskrätt.

Visa bifogad bild 26015

Le Petit Sommelier kan jag också verkligen rekommendera. Bistroaktigt med en riktigt bra vinlista. Där tog vi in 2015 Pierre Gonon St. Joseph . Har sett här på forumet att vissa varit lyriska över den producenten men konstigt nog blev ingen av oss speciellt exalterad av vinet trots att det egentligen inte fanns något specifikt att klaga på.

Visa bifogad bild 26016

Det är inte ofta man dricker Schweiziska viner men det gjorde vi en av kvällarna i form av 2020 Marie-Thérèse Chappaz Dôle La Liaudisaz Valais . Det här vinet överraskade verkligen. Ingen jättekomplexitet men jäklar vad gott det var. 80% Pinot, 20% Gamay. Josigt, rödfruktigt och samtidigt crunchy och elegant. Intressant producent som borde utforskas mer.

Visa bifogad bild 26017

Ambassade de Bourgogne är en enkel vinbar som även är en vinbutik med riktigt bra utbud. Man kan gå ner i källaren och välja vilket vin man vill ha att dricka. Priset är “utpriset” som om man skulle köpa med sig det hem + en korkavgift på typ 15 euro. 2006 Domaine Jean Monnier & Fils Pommard 1er Cru Grand Épenots Clos de Citeaux levererade fin rödfruktighet kombinerat med en del mognadstoner. Livlig och fräsch.

Visa bifogad bild 26019

Sist men inte minst fick vi även i oss en ljuvlig Selosse V.O (deg 05/2020) en sen kväll.

Visa bifogad bild 26020
God mat är underbart!

När blir det Tokyo nästa gång?
Det finns så fantastiskt många underbara Fra- och Ita-inspirerade restauranger här med japansk sensitivitet och japanska råvaror av yppersta klass. Restauranger som dessutom accepterar BYOB.

Guidar med stor glädje.

Det är dessutom allt annat än kostsamt att låta ens viner passera in i Japan OCH deklarera dem. Ca 100 kr för 12 flaskor.
 

buteljen

Medlem
God mat är underbart!

När blir det Tokyo nästa gång?
Det finns så fantastiskt många underbara Fra- och Ita-inspirerade restauranger här med japansk sensitivitet och japanska råvaror av yppersta klass. Restauranger som dessutom accepterar BYOB.

Guidar med stor glädje.

Det är dessutom allt annat än kostsamt att låta ens viner passera in i Japan OCH deklarera dem. Ca 100 kr för 12 flaskor.
Tokyo finns med på listan. 2003 tror jag var senaste gången jag var där så borde definitivt försöka resa dit i höst eller nästa vår :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26022
2017 Royal Khvanchkara Aleksandrouli Terroir Collection: georgier utan qvevri, men med en del fransk ek: Bordeaux eller kanske ännu mer Brunellokopia på aleksandrouli. Doft av viol, svarta vinbär, tobak och muskot. Smak av körsbär, svarta vinbär, tobak, läder, sötlakrits och jord. Kraftfull, koncentrerad frukt, en hel del fat och balanserade tanniner. Moget och elegant. Helt klart att det går att göra riktigt bra "europeiska " viner i Georgien också. 92p
Begick mitt första kvalitetsvin från Georgien härom sistens. En riktigt djup och intensiv stänkare. Ropade hem två flaskor, den andra ca 2030. Veritabla fynd!

2015 Chelti Estate Winery Saperavi Chelti of qveri, 93p
Ett fantastiskt vin! Har alldeles uppenbarligen druckit alldeles för lite gott vin från Georgien.

PXL_20220408_155142305.NIGHT.jpg


My first Saperavi Qvevri.
Better than I ever expected Georgian wine to be. This is not only good, this is astonishing.

Black red.
Nose is big with a strong cherry component ringing all the Italian royal bells, however closing the doors for Sangiovese, but not completely for Nebbiolo. It's a combo of licorice-ripe.dark.fruits-cherry-herbs that keep us going.
In the mouth, this is a deep, amazing red wine. Not so easy to produce. Harsh tannic structure with a lively approach.

Reception tonight was my first ever of Saperavi. But what a ride! Amazing for a very young wine.

One more btl to go. Will wait for another 10 yrs before the next plop.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
20220413_191130.jpg

Testa den här om du lyckas att hitta den (bara 500 flaskor). Cigarr, svarta vinbär, lavendel och rosmarin. Fräsch och koncentrerad med rejäl syra och bitiga tanniner. Drag av Napa-cabb. Jätteung, men väldigt njutbar. Doften ger intryck av att det skulle vara hårt fatat, men jag tror inte att det är några fat överhuvudtaget. Bästa saperavin jag har testat.
2020 Kata Marani Saperavi.
 

LeChat

Medlem
DAE6ED2C-5679-4EAC-9DE5-92372293D52C.jpeg

2015 Le Chiuse Brunello di Montalcino
Bottiglia # 06775


Bottilagrat och varsam fathantering, ger ett elegant uttryck i både doft och smak. Här finns bl.a. körsbär, blommor, garrigue och lite lakrits, i ett ungt men redan vackert vin på många sätt.

Syran känner en redan i doften, och sticker kanske ut något om en ska vara petig, men ligger samtidigt snyggt inbäddad i mumsig frukt signerad 2015 och ger tillsammans med finlemmad tanninstruktur ett riktigt skönt grepp.
Enda minuset är väl att här saknas mognadstoner. Måste försöka spara resterande flaskor för den här kan nog åldras till något tjusigt.
 

IsKr

Medlem
Det dracks Chateauneuf du pape vieux télégramme 2016 till kvällens kött och potatis.

Det är ju rätt så maffigt så smakrikt kött gör sig ju bra i dennes sällskap.
Det doftar av hallon, timjan, ek och en ordentlig dos alkohol. Blir ju nästan snurrig av att bara lukta på vinet som klockar in på 15%.
Så länge man dricker vinet tillsammans med mat så stör inte alkoholen direkt, men när det dricks på egen hand, helt solomio så är det lite väl påtagligt. Vinet känns trots detta hyffsad balanserad, mycket pga en granska bra syra och fina tanniner som ackompanjerar hallonen, timjan, lite blå frukter och ek. En flaska kvar, blir nog ett tag till nästa gång, köpte några flaskor till av C9dP i början av min vinresa och märker att det inte är riktigt det jag gillar idag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En flaska kvar, blir nog ett tag till nästa gång, köpte några flaskor till av C9dP i början av min vinresa och märker att det inte är riktigt det jag gillar idag.
Då de mognat (ofta över 20 år) har den fläskigt söta Grenachen lugnat ned sig och istället serverar allt det som gör CdP så underbart. För de flesta av oss är ung swullig Grenache snabbt någonting man blir färdig med.

Du drack alltså inte Vieux Telegraphe 'La Crau'?
 

IsKr

Medlem
Då de mognat (ofta över 20 år) har den fläskigt söta Grenachen lugnat ned sig och istället serverar allt det som gör CdP så underbart. För de flesta av oss är ung swullig Grenache snabbt någonting man blir färdig med.

Du drack alltså inte Vieux Telegraphe 'La Crau'?
Antingen det eller så får svärfar nån eller några flaskor. Nix, det var deras andra vin, bara télégramme.
 

Attachments

  • 20220413_185933.jpg
    20220413_185933.jpg
    50,9 KB · Visningar: 105
Var i Paris några dagar förra veckan. Huvudsyftet var att döma viner på en vintävling som går av stapeln där i april varje år. Bedömde runt 100 viner och de flesta var väl si så där, men några guldkorn vaskades fram. Rolig och nyttig övning :).
Visa bifogad bild 26010

Passade naturligtvis även på att äta och dricka gott.
Höjdpunkten var ett besök på tvåstjärniga Table (Bruno Verjus). Det var magiskt. Helt fantastiska råvaror och presentationen av rätterna var nog det bästa jag upplevt. Minst lika bra som Frantzén om inte till och med en bättre upplevelse. (Här är en review av besöket av en fd matbloggare som var där samtidigt i fall någon är intresserad av mer detaljer https://www.instagram.com/p/CcDkwD3qZJ8/ )

Visa bifogad bild 26011Visa bifogad bild 26012

Vi drack Ulysse Collin Blanc de Noirs Les Maillons och Rosé de Saignée Les Maillons (båda deg 03/19) parallellt under hela middagen. Fungerade fantastiskt bra till rätterna. Extra kul att dricka dem bredvid varandra eftersom de är från samma vingård. Vad jag förstår är rosén 100% 2015 medans BdN har 60% reservvin från 2014 i sig (?). Båda två var väldigt vinösa, med stor koncentration, fantastisk energi och finish.

Visa bifogad bild 26013

Vi besökte även enstjärniga Substance för en lunch. Riktigt fin upplevelse även där. Där drack vi en Selosse Rosé (deg 11/20) som var lika bra som vanligt. Det serverades även en superschysst Maury, Mas Amiel Maury 30 Ans d’Age.

Visa bifogad bild 26014

Vi hittade till Paris första vinbar - Willi’s Wine Bar. Startades i början av 80-talet av en engelskman och är still going strong. Rhone var fokus på vinlistan men jag hittade en rolig 2017 Irancy av Vincent Dauvissat som jag var tvungen att prova. Det var en helt annan skapelse än de snipna Irancy’er jag provat här hemma. Mycket rundare i kroppen och mer balans mellan syra och kropp. Riktigt trevlig. Drack även 2013 Domaine des Comtes Lafon Meursault Clos de la Barre som satt som en smäck till en fiskrätt.

Visa bifogad bild 26015

Le Petit Sommelier kan jag också verkligen rekommendera. Bistroaktigt med en riktigt bra vinlista. Där tog vi in 2015 Pierre Gonon St. Joseph . Har sett här på forumet att vissa varit lyriska över den producenten men konstigt nog blev ingen av oss speciellt exalterad av vinet trots att det egentligen inte fanns något specifikt att klaga på.

Visa bifogad bild 26016

Det är inte ofta man dricker Schweiziska viner men det gjorde vi en av kvällarna i form av 2020 Marie-Thérèse Chappaz Dôle La Liaudisaz Valais . Det här vinet överraskade verkligen. Ingen jättekomplexitet men jäklar vad gott det var. 80% Pinot, 20% Gamay. Josigt, rödfruktigt och samtidigt crunchy och elegant. Intressant producent som borde utforskas mer.

Visa bifogad bild 26017

Ambassade de Bourgogne är en enkel vinbar som även är en vinbutik med riktigt bra utbud. Man kan gå ner i källaren och välja vilket vin man vill ha att dricka. Priset är “utpriset” som om man skulle köpa med sig det hem + en korkavgift på typ 15 euro. 2006 Domaine Jean Monnier & Fils Pommard 1er Cru Grand Épenots Clos de Citeaux levererade fin rödfruktighet kombinerat med en del mognadstoner. Livlig och fräsch.

Visa bifogad bild 26019

Sist men inte minst fick vi även i oss en ljuvlig Selosse V.O (deg 05/2020) en sen kväll.

Visa bifogad bild 26020

Tack för supertrevlig läsning!
Maten såg fantastisk ut och man blev galet sugen på att utforska Irancy :nagelbitare:

Sorterar mig själv till Gonon-fan club, dock inte druckit 2015 vad jag minns. Tycker inte att det nödvändigtvis är en superspännande producent, bara genombra kvalitet. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ibland behöver man få i sig vin också från Rheingau.:

1983 Staatsweingüter Eltville Eltville Steinberger Riesling Kabinett, 94p

1F8A7C1D-557D-4E6E-A3B2-CFAF44BE2DA4.jpeg

Från mitt CT:
What a herrlig surprise!
Golden yellow.
This is very much alive and has taken on some beautiful Oloroso aromas on top of the clear and distinct mature Riesling.
In the mouth this behaves like a tongue-curling acid overlord of an Oloroso Sherry with hints of Riesling. Bone dry with burnt hair in the finish. Aromas include chunks of citrus but the acidity is not towards citric acid. Extremely tightly knit and balanced even though the acidity is +++++.

What a lovely specimen!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ibland har man tur!
Hakkaisan, 八海山、är en av Japans stora producenter av sakke. De producerar stora mängder njutbart plonk och en hel range av riktigt bra och bättre märken. Naturligtvis gör deras bryggmästare varje år en liten mängd special-special av oändligt vacker kvalisort.

Denna brygd produceras för lärlingsutbildningen, så att de "nya" skall få hjälp att förstå själen i sakke.

En urban legend trodde jag. Tills i afton.

Denna sakke existerar ... på riktigt!

Men, den går inte att köpa någonstans. Men, lyckligt lottade kan få sig en slurk om de befinner sig på rätt outannonserad plats med rätt tajming.

Som ikväll. Vårt första men inte på långa vägar sista besök på Restaurang いと (Ito) i Kyoto, alldeles nära Kyoto Stn (samma sida som Kyoto Tower).

PXL_20220415_093756828.jpg


Th hittar vi Hakkaisan's högsta kvalitet 純米大吟醸、Junmai Daiginjo, med alla stämplarna, som regelbundet finns att köpa tex i Narita-flygplatsens shop till ett "facilt" pris.

Tv hittar vi deras Chupacabra. Denna omtalade särling. En fjällbäck till renhet. En hommage till Hakkaisan's bäck. Faktiskt beskriver de det som en hommage till Bäck Guden Under Berget där Hakkaisan hämtar sitt vatten.

En kristallklar sakke som tom doftar nytinad fjällbäck med färskfångad röding. Helt sinnessjukt gott!

Frågade om jag kunde få köpa en flaska. De bad om ursäkt, men jag hade råkat dricka upp den sista halvan av deras enda flaska...

Suck. Men fantastiskt!

Ser du den: DRICK!!!
 
Last edited:
Toppen