Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

buteljen

Medlem
BYOB - En riktigt bra skumpa
Bra start på veckan med en skumpa BYOB med finewines folk. Riktlinjen att flaskan skulle vara riktigt bra, ingen skulle komma att bli besviken.

En fligt, fem flaskor. Den enda flaskan som var känd för alla som skulle vara med var Krug 1996. Blind servering förutom för undertecknad som tog på sig rollen att hälla upp allt (lyckades givetvis ställa glasen i spegelvänd ordning för en deltagare vilket skapade viss förvirring av intrycken under provningen innan felet identiferades. Således en uppgift över min kapacitet.. :vägg: Fördelen är kanske att jag då kommer slippa göra det framgent :D).

Genomgående tokbra kvalitet. Alltid lika underbart när varje nytt glas gör en lycklig.

Selosse Substance deg 13
Hyacinter, blommor, citrus. Pigg och fräch med fin syra och härlig ålder men ändes betydligt yngre än vad den var. Ändå så elegant. Jäkligt gott. Vilken öppning. Min och kvällens vinnare. Poäng från samtliga deltagare.

Krug vintage 1996
Fin mognad. Med tiden blev det tydligare avvikelsen mellan den mogna doften vs syran i munnen dvs typisk 96. Tror ingen identiferade Krug parfymen med solklar spikning. Uteslutningsmetod och sett de folerade flaskorna så gick att att identifiera den, lite fuskigt. Vill minnas motsvarande dito som dracks för ett år sedan som stråt vassare (dock dracks den då öppet). Min trejde röst och den enda rösten på flaskan. Tror att det säger mer om konkurransen än om Krug 96 generellt.

Salon 1997
Mineral, kalk, toast, citrus, syra, honung.. Dricks fint nu och har många år till att ge. Glas ett och två var klart ljusare än de övriga tre och jag hade med mig Saldon så uteslutningsmetoden gav enkelt att det inte var hyasintbusken i glas 1 som var Salon så således glas tre. Min andra röst och kvällens två. Poäng från samtliga deltagare.

Billcart Salmon NF 1983
Vilken power, komplexitet, honung och rökighet den hade. Klart mogen men ändå så pigg. Gissades betydlig yngre. Möjligen blev den lite kvalmig nr den kom upp i temp. Dålig koll på 1983, tror inte det var så hög syra det året. Men ändå en fantastisk skumpa. Fick en andra och en tredjeröst.

Cristal 1989
Väl utveckalad. Den klassiska Cristal gräddigheten hade omvandlats till mognad, sherry toner, källare. Komplex. Möjligen lite taskigt lagrad som gjorde den mer mogen än den borde varit och möjligen lite over the peak för den specifika flaskan. Ändock fullt njutbar. Fick en första röst och en andra röst så den var bra.


NummerFlaskaFörsta röstAndra röstTrejde röstSumma poäng
1​
Selosse Substance deg 13
4​
0​
1​
13​
2​
Krug vintage 1996
0​
0​
1​
1​
3​
Salon 1997
0​
3​
2​
8​
4​
Billcart Salmon NF 1983
0​
1​
1​
3​
5​
Cristal 1989
1​
1​
0​
5​
5​
5​
5​
30​


Visa bifogad bild 26469


Eftersläckare nr 1 - Domaine Jean-Louis Chave, L'Hermitage Blanc 2014
Tufft för en eftersläckare att att matcha sällskapet. Blind servering av stilla vitt. Fantastisk näsa på den, myssniffa gör en glad. I munnen håller den tyvärr inte samma nivå (om man föredrar syra och champagne) där den blir lite kvallmig. Att det var hög kvalitet rådde dock inga frågetecken kring. Grymt kul att prova. Inte druckit den förr. Har nån i kylen. Kommer dock hoppa den vita på SB släppet här i dagarna.

Visa bifogad bild 26470


Eftersläckare 2 - Ulysse Collin, Les Roises (deg 2021, R15 N721)
Såja, nu har vi en pigg fräsch skumpa som serverades blint. Hav, salt, mineral. Om den lever upp till 100 poäng instämmer jag dock inte i. Mycket, mycket bra.

Visa bifogad bild 26471


Eftersläckare nr 3 - Selosse VO (deg 2010-11-29)
Oklart om det var ett talanglöst sällskap, inklusie undertecknad, eller om det var för sent på kvällen alternativt att VO skiljer sig såpass mycket åt då inte Selosse spikades. :eek:
Flaskan levererade på topp. Ålder ger en härlig dimension utan att den tappar sin karaktör. Riktigt gott.

Visa bifogad bild 26472
Jisses vilken fantastisk start på veckan o_O
 

Thirsty

Smygnykterist
Skumpa provning: 2002 Horizontal
En bra vecka fortsätter men en ytterligare anständig provning. Fortsättning på horizontalprovningen av 2002 som genomfördes i höstas. Allt serverades blint.

Bollinger LGA Rosé
Blodapelsin, jordgubbar, mineral. Trevlig syra i munnen. Röda bäska bär. Lite elegant (iaf jämfört med glas två). Håller ihop fint. Gott.

Taittinger Comtes De Champagne Rosé
Kraftig, mörk frukt, lätt kemisk, beska. Upplever den dock som lätt att klunka och inte så besk i munnen även om det finns där. Finns en påbörjad mognadston. Den är också god men får se sig slagen av glas 1 i rosé figheten.

Egly-Ouriet Millesime
Ja jäklar, det är är bra skit. Vanilj ikubik. Power. Kraft. Sköna lätta funky vibbar. Pigg syra, är riktigt god nu och har mycket kvar att ge. Min favorit (och sällskapets), så även vid höstens BdB 2002 flight (där den ställdes mot bl.a. Krug Ambonnay, Krug Vintage mfl.). Förstår varför priset har flygit iväg som en raket.

Billecart Salmon NF
Elegant, vita blommor, mineral. God. Tufft att komma efter glas 3.

Dom Perignon
Lite svalig, dassig. Gula äpplen, citron. Kändes inte så spännande. Sämsta vinet för mig. Inte heller imponerad av den vid höstens provning.

Laurent-Perrier, Grand Siecle - iteration 21
Lite grön på tonen, sten, citrus, svavlig. Kort i munnen. Näst sämst.

Pommery Cuvée Louise
Elegant, gula äppplen, citrus, hav. Överraskande bra för att vara Louise som för mig inte brukar nå upp till högre höjder.

Duval Leroy, Femme de Champagne
Elegant, vanilj, citrus. Härlig näsa. Lever inte upp till samma nivå i munnen där den upplevs lite enklare och något kort. God. Den galet breda flaskan gör det enkelt att gissa på Femme utan att ha doftat på glaset.


Omröstning
NrFlaskaBästSämstSumma
1​
Bollinger LGA Rosé
1​
1​
0​
2​
Taittinger Comtes De Champagne Rosé
0​
2​
-2​
3​
Egly-Ouriet Millesime
4​
1​
3​
4​
Billecart Salmon NF
2​
3​
-1​
5​
Dom Perignon
2​
3​
-1​
6​
Laurent-Perrier, Grand Siecle - it 21
1​
3​
-2​
7​
Pommery Cuvée Louise
4​
1​
3​
8​
Duval Leroy, Femme de Champagne
1​
1​
0​
15​
15​
0​

Vinnare blev delad första plats mellan Egly och Louise. För mig var den första överlägsen. Visst var Louise bra (troligen den bästa Louise jag druckit men inte så bra). Misstänker fegrösning på sina håll på flaska på slutet (statistiskt så brukar de bättre flaskorna stå där).

AuZone 2002 - 2022-06-02.jpg
 

stevie22002

Medlem
Jisses vilken fantastisk start på veckan o_O
Skumpa provning: 2002 Horizontal
En bra vecka fortsätter men en ytterligare anständig provning. Fortsättning på horizontalprovningen av 2002 som genomfördes i höstas. Allt serverades blint.

Bollinger LGA Rosé
Blodapelsin, jordgubbar, mineral. Trevlig syra i munnen. Röda bäska bär. Lite elegant (iaf jämfört med glas två). Håller ihop fint. Gott.

Taittinger Comtes De Champagne Rosé
Kraftig, mörk frukt, lätt kemisk, beska. Upplever den dock som lätt att klunka och inte så besk i munnen även om det finns där. Finns en påbörjad mognadston. Den är också god men får se sig slagen av glas 1 i rosé figheten.

Egly-Ouriet Millesime
Ja jäklar, det är är bra skit. Vanilj ikubik. Power. Kraft. Sköna lätta funky vibbar. Pigg syra, är riktigt god nu och har mycket kvar att ge. Min favorit (och sällskapets), så även vid höstens BdB 2002 flight (där den ställdes mot bl.a. Krug Ambonnay, Krug Vintage mfl.). Förstår varför priset har flygit iväg som en raket.

Billecart Salmon NF
Elegant, vita blommor, mineral. God. Tufft att komma efter glas 3.

Dom Perignon
Lite svalig, dassig. Gula äpplen, citron. Kändes inte så spännande. Sämsta vinet för mig. Inte heller imponerad av den vid höstens provning.

Laurent-Perrier, Grand Siecle - iteration 21
Lite grön på tonen, sten, citrus, svavlig. Kort i munnen. Näst sämst.

Pommery Cuvée Louise
Elegant, gula äppplen, citrus, hav. Överraskande bra för att vara Louise som för mig inte brukar nå upp till högre höjder.

Duval Leroy, Femme de Champagne
Elegant, vanilj, citrus. Härlig näsa. Lever inte upp till samma nivå i munnen där den upplevs lite enklare och något kort. God. Den galet breda flaskan gör det enkelt att gissa på Femme utan att ha doftat på glaset.


Omröstning
NrFlaskaBästSämstSumma
1​
Bollinger LGA Rosé
1​
1​
0​
2​
Taittinger Comtes De Champagne Rosé
0​
2​
-2​
3​
Egly-Ouriet Millesime
4​
1​
3​
4​
Billecart Salmon NF
2​
3​
-1​
5​
Dom Perignon
2​
3​
-1​
6​
Laurent-Perrier, Grand Siecle - it 21
1​
3​
-2​
7​
Pommery Cuvée Louise
4​
1​
3​
8​
Duval Leroy, Femme de Champagne
1​
1​
0​
15​
15​
0​

Vinnare blev delad första plats mellan Egly och Louise. För mig var den första överlägsen. Visst var Louise bra (troligen den bästa Louise jag druckit men inte så bra). Misstänker fegrösning på sina håll på flaska på slutet (statistiskt så brukar de bättre flaskorna stå där).

Visa bifogad bild 26473
Ja, hur ska veckan sluta mån tro?! o_O Herregud så härligt!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ang LR: Kan vara en definitionsfråga eller språkförbistring eller oklar beskrivning helt klart. Men det faktum att de blandar i ett senare läge tolkade jag som "blandningsmetoden" till skillnad från någon som enbart macererar PN och/eller Meunier och sedan inte blandar, Dvs, som jag förstår det, gör LR först ett skalmacererat vin på röda druvor som sedan blandas med chardonnay. Men som sagt, de lyckades inte förklara vad de menade med "infusion". Men vore kul om någon vet 100% hur det går till.

Vad gäller Saignee resp maceration så skulle jag säga att 100% av rosechampagnerna (som inte är enligt blandmetoden) är maceration, då syftet är att göra champagne. Saignee kallas tekniken när syftet är att göra ett rött vin, men tappar av en del för att öka koncentrationen i rödvinet. "restprodukten" som tappas av ("the pink fraction") blir rose och då primärt stilla rose. Men i Champagne används orden som synonymer oftast.
Utifrån vad du skriver så verkar det som du blandar ihop macererad/färgad druvjuice som blandas i en vit druvjuice från samma skörd med att blanda i macererad och färdigjäst druvjuice, d.v.s. rödvin från ett tidigare skördeår. När man pratar om att "blanda" så är det rödvin man syftar på och inte ojäst färgad druvjuice från samma skörd.

Vet ingen som påstår att det inte finns saignée i Champagne och nämner du det i Aube är risken stor att du blir exkommunicerad.;)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
BYOB - En god skumpa
Sent inlägg och borttappade anteckningar så lite skott från höften.

Comtes de Champagne 1998
Den var i utmärkt skicka och gissningarna var att den var yngre. Lite gnäll om sockerhalten om än att mognaden kompenserade. Min tvåa. Kvällens vinnare totalt (1, 2 och 3 röstning).

Pierre Peters Les Chétillons 2006 - Magnum
Mycket trevlig men hade det tuft i kväll i konkurransen, trots magnum effekt. Har mer att ge och kan sparas längre. Poänglös tror jag.

Diebolt Vallois Fleur de Passion 2002
Minns en trevlig mognad, oxidation och vanilj, i utmärkt skick. Min första röst och kvällens två. Blev tämligen förvånad då det visade sig vara FdP, har inte varit så imponerad av den tidigare och bara köpt 2008 av den och ingen därefter. Hm, borde lägga några fler i källaren.

Billecart Salmon Elisabeth Salmon brut rosé 2008
Uppenbart avvikande från de andra, rosé. Elegant men med en störande beska. Inte helt övertygad. Kvällens sågning när det gissades på Bollinger rose NV, så svag var den inte men hade det tuft i sällskapet. Drack den för ett år sedan och då var en grym, vad hände här? Flaskorna i källaren får vila sig i form och torde bli grym igen med ålder. Den fick en tröstpoäng av ägaren av flaskan.

Dom Perignon 2008
Identiferades snabbt som dompa av sällskapet, stiltypsik. Bra form redan nu och utmärkt potential. Min och kvällens trea och den enda flaskan som fick poäng av alla deltagare.

Jacquesson Millésime Dégorgement Tardiff 2000 - Bonus
En bonusflaska och utan tävlan. Blev måånga gissningar innan det blev rätt, tydligen ingen som brukar dricka Jacquesson. Helt ok men förstår mig inte riktigt på Jacquesson, typ som med Pol Roger rose. :D Fast Jaquesson är klart bättre, och drickbar.


Visa bifogad bild 26455
Högst oklart vad som hänt med färgerna på bilden vid import av bilden?
Jag var ju med på den här provningen och ur minnet kommer jag ihåg följande:

Comtes de Champagne 1998
Mycket sköna rostade toner av bröd och nötter tillsammans med lite krut och oxidation talade bara i en riktning, Krug! Med viss reservation för Heidsieck. Fast efter att ha smakat blev jag misstänksam. Kort och enkel smak med låg komplexitet, GC 11-bas... men alldeles för låg syra och efter ytterligare en runda märkte jag även att den var klart sötast i flighten. Allt talade för Comtes, gissade 06... ingen favorit. Doften var näst bäst i flighten men smaken sämst och jag var ensam att placera den här sist.

Har haft rätt många sådana här viner på sistone som har haft stor diskrepans mellan doft och smak. Alltid intressant hur man viktar doft och smak och bedömer helheten. Märker att jag själv är väldigt inkonsekvent.

För övrigt kom jag på att senast jag fick en mogen Comtes var det en 96a och då gissade jag Krug 02 så mogen Comtes associerar jag tydligen med Krug.

Pierre Peters Les Chétillons 2006 - Magnum
Lite funkig tillsammans med röda äpplen på näsan. Odlarkänsla så långt men i munnen var det smak av superfin lyxig limejuice. Kändes ung och jag missade att det var magnum. Gissade Cristal 2012 som jag tyckte hade lite kombo av biodynamisk funk och ren citrus enda gången jag provat. När jag fick påfyllning och noterade att det var magnum gissade jag 04 eller 06 som årgång. Producent var jag aldrig nära på men minns att @Jos var inne på BdB och FdP.

Inte förvånad, Chetillons är ett vin som jag alltid blir upplurad på läktaren av när det gäller stil (ek/stål, odlare/hus, BdB, blend) däremot brukar jag alltid gilla det. Min 3a.

Diebolt Vallois Fleur de Passion 2002
Min flaska och fysiken vad den var bra! Skönt ekblommig och oxiderad ton som fyller på med kola och honung. Lång smak och perfekt balans. Bästa 02an jag druckit kändes det som där och då. Har aldrig uppfattat tydlig ek i FdP men förstår att Selosse nämndes av övriga. Kvällens vin för mig! Två flaskor kvar och konstaterar att jag öppnat i alla fall 2 flaskor för tidigt. Drick nu!

Billecart Salmon Elisabeth Salmon brut rosé 2008
Fick ingen direkt känsla för stil, färgen talade för Roederer men hittade ingen ren frukt så uteslöt det. Av samma anledning var jag aldrig inne på Billecart heller. När pinot nämndes tyckte jag att den var lite mastig och la ut en bombamatta av Bolly, Egly och Philipponnat. Allt fel. Att gissa Bolly NV är inte en diss för mig men för Stockholmsmaffian...


Dom Perignon 2008
Underbar skönt rostad och krutig doft. Härlig syra och balans trots sin ungdomlighet. Typisk 08a men jag tänkte först att Thirsty hade fått utdelning och tog med en Krug 08. DP 08 är nog den 08a jag druckit vid flest tillfällen och den har levererat på mycket hög nivå alla gånger utom en.

Jacquesson Millésime Dégorgement Tardiff 2000 - Bonus
Kom inte ihåg mer än att jag var totalt ute och cyklade. Ledtråden alla fick var att producenten oftast är svår att gissa hus eller odlare på och då var det någon som nämnde Jacquesson. En av de bästa Jacquesson jag druckit men ändå lite medeltråkig. Förstår mig fortfarande inte på hypen...

Min ranking:
  1. FdP 2002
  2. DP 2008
  3. Chetillons 2006 mg
  4. Billecart Elisabeth 2008
  5. Comtes 1998


BYOB - En riktigt bra skumpa
Bra start på veckan med en skumpa BYOB med finewines folk. Riktlinjen att flaskan skulle vara riktigt bra, ingen skulle komma att bli besviken.

En flight, fem flaskor. Den enda flaskan som var känd för alla som skulle vara med var Krug 1996. Blind servering förutom för undertecknad som tog på sig rollen att hälla upp allt (lyckades givetvis ställa glasen i spegelvänd ordning för en deltagare vilket skapade viss förvirring av intrycken under provningen innan felet identiferades. Således en uppgift över min kapacitet.. :vägg: Fördelen är kanske att jag då kommer slippa göra det framgent :D).

Genomgående tokbra kvalitet. Alltid lika underbart när varje nytt glas gör en lycklig.

Selosse Substance deg 13
Hyacinter, blommor, citrus. Pigg och fräch med fin syra och härlig ålder men ändes betydligt yngre än vad den var. Ändå så elegant. Jäkligt gott. Vilken öppning. Min och kvällens vinnare. Poäng från samtliga deltagare.

Krug vintage 1996
Fin mognad. Med tiden blev det tydligare avvikelsen mellan den mogna doften vs syran i munnen dvs typisk 96. Tror ingen identiferade Krug parfymen med solklar spikning. Uteslutningsmetod och sett de folerade flaskorna så gick att att identifiera den, lite fuskigt. Vill minnas motsvarande dito som dracks för ett år sedan som stråt vassare (dock dracks den då öppet). Min trejde röst och den enda rösten på flaskan. Tror att det säger mer om konkurransen än om Krug 96 generellt.

Salon 1997
Mineral, kalk, toast, citrus, syra, honung.. Dricks fint nu och har många år till att ge. Glas ett och två var klart ljusare än de övriga tre och jag hade med mig Saldon så uteslutningsmetoden gav enkelt att det inte var hyasintbusken i glas 1 som var Salon så således glas tre. Min andra röst och kvällens två. Poäng från samtliga deltagare.

Billcart Salmon NF 1983
Vilken power, komplexitet, honung och rökighet den hade. Klart mogen men ändå så pigg. Gissades betydlig yngre. Möjligen blev den lite kvalmig när den kom upp i temp. Dålig koll på 1983, tror inte det var så hög syra det året. Men ändå en fantastisk skumpa. Fick en andra och en tredjeröst.

Cristal 1989
Väl utveckalad. Den klassiska Cristal gräddigheten hade omvandlats till mognad, sherry toner, källare. Komplex. Möjligen lite taskigt lagrad som gjorde den mer mogen än den borde varit och möjligen lite over the peak för den specifika flaskan. Ändock fullt njutbar. Fick en första röst och en andra röst så den var bra.


NummerFlaskaFörsta röstAndra röstTrejde röstSumma poäng
1​
Selosse Substance deg 13
4​
0​
1​
13​
2​
Krug vintage 1996
0​
0​
1​
1​
3​
Salon 1997
0​
3​
2​
8​
4​
Billcart Salmon NF 1983
0​
1​
1​
3​
5​
Cristal 1989
1​
1​
0​
5​
5​
5​
5​
30​


Visa bifogad bild 26469


Eftersläckare nr 1 - Domaine Jean-Louis Chave, L'Hermitage Blanc 2014
Tufft för en eftersläckare att att matcha sällskapet. Blind servering av stilla vitt. Fantastisk näsa på den, myssniffa gör en glad. I munnen håller den tyvärr inte samma nivå (om man föredrar syra och champagne) där den blir lite kvallmig. Att det var hög kvalitet rådde dock inga frågetecken kring. Grymt kul att prova. Inte druckit den förr. Har nån i kylen. Kommer dock hoppa den vita på SB släppet här i dagarna.

Visa bifogad bild 26470


Eftersläckare 2 - Ulysse Collin, Les Roises (deg 2021, R15 N721)
Såja, nu har vi en pigg fräsch skumpa som serverades blint. Hav, salt, mineral. Om den lever upp till 100 poäng instämmer jag dock inte i. Mycket, mycket bra.

Visa bifogad bild 26471


Eftersläckare nr 3 - Selosse VO (deg 2010-11-29)
Oklart om det var ett talanglöst sällskap, inklusie undertecknad, eller om det var för sent på kvällen alternativt att VO skiljer sig såpass mycket åt då inte Selosse spikades. :eek:
Flaskan levererade på topp. Ålder ger en härlig dimension utan att den tappar sin karaktär. Riktigt gott.

Visa bifogad bild 26472
Intressant att Krug 96 blev akterseglad, sista flaskan jag drack var med @Elvis i november och den var nära 100 pinnar. Hade verkligen velat provat @Anders Landström s (?) NF 83.

Visste inte att Ulysse hade fått 100 pinnar men förklarar prisrallyt. Är väl inget superfan ändå men gott är det.
Skumpa provning: 2002 Horizontal
En bra vecka fortsätter men en ytterligare anständig provning. Fortsättning på horizontalprovningen av 2002 som genomfördes i höstas. Allt serverades blint.

Bollinger LGA Rosé
Blodapelsin, jordgubbar, mineral. Trevlig syra i munnen. Röda bäska bär. Lite elegant (iaf jämfört med glas två). Håller ihop fint. Gott.

Taittinger Comtes De Champagne Rosé
Kraftig, mörk frukt, lätt kemisk, beska. Upplever den dock som lätt att klunka och inte så besk i munnen även om det finns där. Finns en påbörjad mognadston. Den är också god men får se sig slagen av glas 1 i rosé figheten.

Egly-Ouriet Millesime
Ja jäklar, det är är bra skit. Vanilj ikubik. Power. Kraft. Sköna lätta funky vibbar. Pigg syra, är riktigt god nu och har mycket kvar att ge. Min favorit (och sällskapets), så även vid höstens BdB 2002 flight (där den ställdes mot bl.a. Krug Ambonnay, Krug Vintage mfl.). Förstår varför priset har flygit iväg som en raket.

Billecart Salmon NF
Elegant, vita blommor, mineral. God. Tufft att komma efter glas 3.

Dom Perignon
Lite svalig, dassig. Gula äpplen, citron. Kändes inte så spännande. Sämsta vinet för mig. Inte heller imponerad av den vid höstens provning.

Laurent-Perrier, Grand Siecle - iteration 21
Lite grön på tonen, sten, citrus, svavlig. Kort i munnen. Näst sämst.

Pommery Cuvée Louise
Elegant, gula äppplen, citrus, hav. Överraskande bra för att vara Louise som för mig inte brukar nå upp till högre höjder.

Duval Leroy, Femme de Champagne
Elegant, vanilj, citrus. Härlig näsa. Lever inte upp till samma nivå i munnen där den upplevs lite enklare och något kort. God. Den galet breda flaskan gör det enkelt att gissa på Femme utan att ha doftat på glaset.


Omröstning
NrFlaskaBästSämstSumma
1​
Bollinger LGA Rosé
1​
1​
0​
2​
Taittinger Comtes De Champagne Rosé
0​
2​
-2​
3​
Egly-Ouriet Millesime
4​
1​
3​
4​
Billecart Salmon NF
2​
3​
-1​
5​
Dom Perignon
2​
3​
-1​
6​
Laurent-Perrier, Grand Siecle - it 21
1​
3​
-2​
7​
Pommery Cuvée Louise
4​
1​
3​
8​
Duval Leroy, Femme de Champagne
1​
1​
0​
15​
15​
0​

Vinnare blev delad första plats mellan Egly och Louise. För mig var den första överlägsen. Visst var Louise bra (troligen den bästa Louise jag druckit men inte så bra). Misstänker fegrösning på sina håll på flaska på slutet (statistiskt så brukar de bättre flaskorna stå där).

Visa bifogad bild 26473
Egly är knappast någon skräll, en stil som brukar gå hem blint men överraskande och kul med Louis. Håller med om att Louis är en av de svagaste prestigerna och Louise har aldrig imponerat på mig. Adekvat i bästa fall.

Extra tack för poänglistorna.

P.S. Blir nog en Stockholmsresa snart.:cool:
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag var ju med på den här provningen och ur minnet kommer jag ihåg följande:

Comtes de Champagne 1998
Mycket sköna rostade toner av bröd och nötter tillsammans med lite krut och oxidation talade bara i en riktning, Krug! Med viss reservation för Heidsieck. Fast efter att ha smakat blev jag misstänksam. Kort och enkel smak med låg komplexitet, GC 11-bas... men alldeles för låg syra och efter ytterligare en runda märkte jag även att den var klart sötast i flighten. Allt talade för Comtes, gissade 06... ingen favorit. Doften var näst bäst i flighten men smaken sämst och jag var ensam att placera den här sist.

Har haft rätt många sådana här viner på sistone som har haft stor diskrepans mellan doft och smak. Alltid intressant hur man viktar doft och smak och bedömer helheten. Märker att jag själv är väldigt inkonsekvent.

För övrigt kom jag på att senast jag fick en mogen Comtes var det en 96a och då gissade jag Krug 02 så mogen Comtes associerar jag tydligen med Krug.

Pierre Peters Les Chétillons 2006 - Magnum
Lite funkig tillsammans med röda äpplen på näsan. Odlarkänsla så långt men i munnen var det smak av superfin lyxig limejuice. Kändes ung och jag missade att det var magnum. Gissade Cristal 2012 som jag tyckte hade lite kombo av biodynamisk funk och ren citrus enda gången jag provat. När jag fick påfyllning och noterade att det var magnum gissade jag 04 eller 06 som årgång. Producent var jag aldrig nära på men minns att @Jos var inne på BdB och FdP.

Inte förvånad, Chetillons är ett vin som jag alltid blir upplurad på läktaren av när det gäller stil (ek/stål, odlare/hus, BdB, blend) däremot brukar jag alltid gilla det. Min 3a.

Diebolt Vallois Fleur de Passion 2002
Min flaska och fysiken vad den var bra! Skönt ekblommig och oxiderad ton som fyller på med kola och honung. Lång smak och perfekt balans. Bästa 02an jag druckit kändes det som där och då. Har aldrig uppfattat tydlig ek i FdP men förstår att Selosse nämndes av övriga. Kvällens vin för mig! Två flaskor kvar och konstaterar att jag öppnat i alla fall 2 flaskor för tidigt. Drick nu!

Billecart Salmon Elisabeth Salmon brut rosé 2008
Fick ingen direkt känsla för stil, färgen talade för Roederer men hittade ingen ren frukt så uteslöt det. Av samma anledning var jag aldrig inne på Billecart heller. När pinot nämndes tyckte jag att den var lite mastig och la ut en bombamatta av Bolly, Egly och Philipponnat. Allt fel. Att gissa Bolly NV är inte en diss för mig men för Stockholmsmaffian...


Dom Perignon 2008
Underbar skönt rostad och krutig doft. Härlig syra och balans trots sin ungdomlighet. Typisk 08a men jag tänkte först att Thirsty hade fått utdelning och tog med en Krug 08. DP 08 är nog den 08a jag druckit vid flest tillfällen och den har levererat på mycket hög nivå alla gånger utom en.

Jacquesson Millésime Dégorgement Tardiff 2000 - Bonus
Kom inte ihåg mer än att jag var totalt ute och cyklade. Ledtråden alla fick var att producenten oftast är svår att gissa hus eller odlare på och då var det någon som nämnde Jacquesson. En av de bästa Jacquesson jag druckit men ändå lite medeltråkig. Förstår mig fortfarande inte på hypen...

Min ranking:
  1. FdP 2002
  2. DP 2008
  3. Chetillons 2006 mg
  4. Billecart Elisabeth 2008
  5. Comtes 1998



Intressant att Krug 96 blev akterseglad, sista flaskan jag drack var med @Elvis i november och den var nära 100 pinnar. Hade verkligen velat provat @Anders Landström s (?) NF 83.

Visste inte att Ulysse hade fått 100 pinnar men förklarar prisrallyt. Är väl inget superfan ändå men gott är det.

Egly är knappast någon skräll, en stil som brukar gå hem blint men överraskande och kul med Louis. Håller med om att Louis är en av de svagaste prestigerna och Louise har aldrig imponerat på mig. Adekvat i bästa fall.

Extra tack för poänglistorna.

P.S. Blir nog en Stockholmsresa snart.:cool:
Input från @Elvis vore intressant, om det var flaskvariation mellan tillfället i nov och maj då maj inte fick poäng och den i nov var magi.
 

Sigdarve

Medlem
Winston 2008 som jag lagrat i RT sedan 3 år. Räkmacka från Coop i Klintehamn med kort datum för 62 spänn fick duga. För länge i RT eller defekt kork? Halva korken satt kvar, glodde ner i flaskan för att se om det fanns någon korkrest och det fanns det, gick för att hämta korkskruven och pang sa det bakom ryggen och resten flög ur. Tur att jag inte fick korken i ögat, som cyklisten i girot fick. Tyckte W smakade som den gjorde förra året.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2022-06-05 kl. 19.46.55.png
    Skärmavbild 2022-06-05 kl. 19.46.55.png
    461 KB · Visningar: 104
  • Skärmavbild 2022-06-05 kl. 19.46.01.png
    Skärmavbild 2022-06-05 kl. 19.46.01.png
    281,4 KB · Visningar: 100
  • Skärmavbild 2022-06-05 kl. 19.47.39.png
    Skärmavbild 2022-06-05 kl. 19.47.39.png
    598,1 KB · Visningar: 103

FredrikC

Medlem
Winston 2008 som jag lagrat i RT sedan 3 år. Räkmacka från Coop i Klintehamn med kort datum för 62 spänn fick duga. För länge i RT eller defekt kork? Halva korken satt kvar, glodde ner i flaskan för att se om det fanns någon korkrest och det fanns det, gick för att hämta korkskruven och pang sa det bakom ryggen och resten flög ur. Tur att jag inte fick korken i ögat, som cyklisten i girot fick. Tyckte W smakade som den gjorde förra året.
Låter mycket märkligt på så pass ung champagne. Hur öppnar du den? Förstår inte att du lagrar din champagne i rumstemp. Det är som att be om att de ska bli dåliga.
 

Sigdarve

Medlem
Låter mycket märkligt på så pass ung champagne. Hur öppnar du den? Förstår inte att du lagrar din champagne i rumstemp. Det är som att be om att de ska bli dåliga.
Vad jag kan förstå så klarar årgångsskumpor några år i RT. Inget vet väl exakt hur länge. Öppnar som man ska, vad annars? Håller i korken och vrider botten. Halva korken gick ur utan kraft.
 
I lördags, 4 juni, blev det äntligen av. En länge planerad provning av framförallt Krug Clos d'Ambonnay 2000 men även Krug Clos du Mesnil 2000 och några andra champagner samt en Sauternes, med mig själv, @Elvis, och två lokala champagnekompisar (som dock inte är med på det här forumet).

Prestigechampagne 2022-06-04-8051.jpg


Uppvärmningen blev Krug Rosé 24, eftersom jag varit grymt imponerad av den (vilket jag också skrivit tidigare här i tråden för några veckor sedan). Den levererade bra från början, som alltid, men hade ändrat karaktär ganska radikalt ett par timmar senare, efter en del av de andra champagnerna.

Huvudnumret, Clos d'Ambonnay 2000 vs. Clos du Mesnil 2000 (med betoning på det förstnämnda, då ingen av oss hade provat det tidigare).
Vet inte ens hur jag skall recensera Clos d'Ambonnay, ärligt talat, mer än att det var otroligt stort och bra. Den var inte riktigt vad jag trodde, men jag hade nog inte heller trott att den skulle vara vad jag trodde. Det är alltid svårt, eller närapå omöjligt, att extrapolera vad champagner (eller viner överhuvudtaget) kan vara om man aldrig provat dem alls. Detta gäller i synnerhet i det här segmentet.
För det första var inte så djupt som jag hade trott, till färgen. Faktum är att CdA och CdM låg så nära varandra i färg att det i princip var omöjligt att skilja dem åt, bara genom att titta på den. Och detta trots att den ena är ren pinot noir och den andra ren chardonnay.
Sedan hade jag smakmässigt förväntat mig någonting åt Bollinger VVF-hållet, fast elegantare. Och den senare delen, att det var elegantare än VVF stämde mycket väl, men inte att det var så mycket åt VVF-hållet. (Och jag tycker verkligen att VVF är en superchampagne, otroligt trevlig men framförallt unik och speciell).
Balansen var bättre i CdA än i CdM, hursomhelst. Hade inte samma "limefruktighet". Troligen den bättre champagnen av de två, men båda var mycket stora och skillnaden var inte i paritet med skillnaden i tillgång och pris, vilket jag inte heller hade trott. Jag hade gissat att CdA:n skulle vara kvalitetsmässigt i paritet med samma årgång av CdM, eller en hårsmån över, och den var nog en hårsmån över.

Övriga champagner stod sig väl, på sina egna meriter även om de inte kunde tävla i storhet med CdA, CdM eller ens Krug Rosé. Ingen var helt överkörd, trots det hårda motståndet.
Vilmart Emotion 2012 var det första gången jag drack. En väldigt njutbar rosé, särskilt med den förhållandevis mycket beskedliga prislapp som jag fick veta att den låg på.
Winston Churchill 2012 är en klart över medel Winston Churchill. Jag har köpt flera av den, men fokuserade inte så mycket på den, den här gången.
Cristal 2006 har alltid varit bra, men hade utvecklats.

Chateau d'Yquem var inte första gången jag drack, men första gången av en såpass bra årgång (2005) tror jag. Och den imponerade. Kan mycket vara det bästa dessertvin jag druckit, faktiskt. Någon jättebra smakbeskrivning kan jag dock inte prestera. Inte efter att ha druckit så mycket annat innan.

Så 2012 och/eller 2000 var ju dominerande som årgång(ar), beroende på hur man ser det.

Mat och tilltugg till:
Surdegsbröd, Bellota 36+ månader, belgisk kaviar, Gruyère Noir, grisinotti (rosmarin), körsbärstomater, kammusslor med blomkålspuré. Tårta till Chateau d'Yquem 2005.

Kyld Imsdal som vatten att dricka.
 

Mattias Schyberg

Administratör
I lördags, 4 juni, blev det äntligen av. En länge planerad provning av framförallt Krug Clos d'Ambonnay 2000 men även Krug Clos du Mesnil 2000 och några andra champagner samt en Sauternes, med mig själv, @Elvis, och två lokala champagnekompisar (som dock inte är med på det här forumet).

Visa bifogad bild 26503

Uppvärmningen blev Krug Rosé 24, eftersom jag varit grymt imponerad av den (vilket jag också skrivit tidigare här i tråden för några veckor sedan). Den levererade bra från början, som alltid, men hade ändrat karaktär ganska radikalt ett par timmar senare, efter en del av de andra champagnerna.

Huvudnumret, Clos d'Ambonnay 2000 vs. Clos du Mesnil 2000 (med betoning på det förstnämnda, då ingen av oss hade provat det tidigare).
Vet inte ens hur jag skall recensera Clos d'Ambonnay, ärligt talat, mer än att det var otroligt stort och bra. Den var inte riktigt vad jag trodde, men jag hade nog inte heller trott att den skulle vara vad jag trodde. Det är alltid svårt, eller närapå omöjligt, att extrapolera vad champagner (eller viner överhuvudtaget) kan vara om man aldrig provat dem alls. Detta gäller i synnerhet i det här segmentet.
För det första var inte så djupt som jag hade trott, till färgen. Faktum är att CdA och CdM låg så nära varandra i färg att det i princip var omöjligt att skilja dem åt, bara genom att titta på den. Och detta trots att den ena är ren pinot noir och den andra ren chardonnay.
Sedan hade jag smakmässigt förväntat mig någonting åt Bollinger VVF-hållet, fast elegantare. Och den senare delen, att det var elegantare än VVF stämde mycket väl, men inte att det var så mycket åt VVF-hållet. (Och jag tycker verkligen att VVF är en superchampagne, otroligt trevlig men framförallt unik och speciell).
Balansen var bättre i CdA än i CdM, hursomhelst. Hade inte samma "limefruktighet". Troligen den bättre champagnen av de två, men båda var mycket stora och skillnaden var inte i paritet med skillnaden i tillgång och pris, vilket jag inte heller hade trott. Jag hade gissat att CdA:n skulle vara kvalitetsmässigt i paritet med samma årgång av CdM, eller en hårsmån över, och den var nog en hårsmån över.

Övriga champagner stod sig väl, på sina egna meriter även om de inte kunde tävla i storhet med CdA, CdM eller ens Krug Rosé. Ingen var helt överkörd, trots det hårda motståndet.
Vilmart Emotion 2012 var det första gången jag drack. En väldigt njutbar rosé, särskilt med den förhållandevis mycket beskedliga prislapp som jag fick veta att den låg på.
Winston Churchill 2012 är en klart över medel Winston Churchill. Jag har köpt flera av den, men fokuserade inte så mycket på den, den här gången.
Cristal 2006 har alltid varit bra, men hade utvecklats.

Chateau d'Yquem var inte första gången jag drack, men första gången av en såpass bra årgång (2005) tror jag. Och den imponerade. Kan mycket vara det bästa dessertvin jag druckit, faktiskt. Någon jättebra smakbeskrivning kan jag dock inte prestera. Inte efter att ha druckit så mycket annat innan.

Så 2012 och/eller 2000 var ju dominerande som årgång(ar), beroende på hur man ser det.

Mat och tilltugg till:
Surdegsbröd, Bellota 36+ månader, belgisk kaviar, Gruyère Noir, grisinotti (rosmarin), körsbärstomater, kammusslor med blomkålspuré. Tårta till Chateau d'Yquem 2005.

Kyld Imsdal som vatten att dricka.
Var det inte CdM 2000 du hade med för ett gäng år sedan på Göteborgs vinkällare? Kan minnas fel dock.
 

Sigdarve

Medlem
Winston 2008 som jag lagrat i RT sedan 3 år. Räkmacka från Coop i Klintehamn med kort datum för 62 spänn fick duga. För länge i RT eller defekt kork? Halva korken satt kvar, glodde ner i flaskan för att se om det fanns någon korkrest och det fanns det, gick för att hämta korkskruven och pang sa det bakom ryggen och resten flög ur. Tur att jag inte fick korken i ögat, som cyklisten i girot fick. Tyckte W smakade som den gjorde förra året.
Dag 2. Inget fel på den trots ruttna korken.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2022-06-06 kl. 19.12.06.png
    Skärmavbild 2022-06-06 kl. 19.12.06.png
    484,7 KB · Visningar: 85

LarsW

Medlem
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2008
Drack denna för 2-3 år sen, mycket gott har hänt!

I näsan är det äpplen som just börjar bli mogna. Blomsterhonung och nykokt hummer. Sura märken. Briochebröd och havssälta.

Känns som det nyligen har börjat komma mognadstoner i smaken. Syran har mildrats lite. Snöriga popcorn. Äppelmos. Citronfudge och en hint av vanilj. Mycket elegant men ändå kraft så det räcker. Lång eftersmak.

Riktigt bra och kommer nog bli ännu lite bättre!
94+p
thumbnail_20220611_123903.jpg
 

IsKr

Medlem
I kväll blev det Delamotte bdb 2008 till löjrom med mandelpotatisblini och tillbehör.
Färgen är härligt gul med lätt brytning till det gröna.
Direkt efter öppnandet så är det mycket jäst och brödiga toner. Med lite tid i glaset så dycker det upp friska röda äpplen, citronsskal, mineralitet och typ key lime paj utan maräng.
I munnen så är moussen behaglig, en balanserad syra och toner av röda äpplen, mineraler och lime piggar upp det hela. Välbalanserad och ganska elegant skulle jag säga.
Har en flaska kvar som nog får ligga några år till.
 

Attachments

  • 20220611_222226.jpg
    20220611_222226.jpg
    72,4 KB · Visningar: 68
Toppen