Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Visa bifogad bild 27530

Clement Perseval BdB (2019/2018, buteljerad 07/20, deg 10/21)

Dracks i Nice på enstjärniga Pure V. Ett naturvinsställe och jag hade typ inte hört talas om ett enda vin på vinlistan så fick snabbt googla fram en champagne som fick hyfsade betyg på CT.

Blev glatt överraskad, den passade ypperligt med hela menyn. Väldigt elegant, mineralisk, citrus, kalk, hög syra, ren och pur. Gav mersmak.

Enligt sommelieren, tillika ägarinnan, var detta en specialvariant som av någon anledning inte fick exporteras utanför Frankrike (hon kunde för lite engelska för att förklara varför sa hon) och att den var vinifierad på samma sätt som den “vanliga”, men inte lagrat på ekfat. Osäker på om hon drog en vals för mig eller ej. Läser man på den svenska importörens sida så har i alla fall reservvinet legat på ekfat.

Vad tycker ni om denna producent? Får inte så många träffar här på forumet när jag söker.
Drack den hemma i början av året (finns här om man söker, vet inte hur jag känner inlägg…)
Köpte den från winescout via privatimport. Så den finns att få tag i.


Jag gillade den skarpt. En mycket trevlig skumpa som jag gärna hade haft fler av och sett vad något år i källaren hade gjort.

Edit. Läste ditt inlägg igen och fattar det nu som att det är någon spezial-flaska du fått. Då är jag med. Ursäktar mig med 4-års-kalas-trötthet :död:
 

Thirsty

Smygnykterist
Psykologiskt alltså? Här tycker en medlem att den var god redan 2019. https://www.finewines.se/threads/champagne-argang-2008.5259/page-15#post-136577
Du frågar om betygen på Vivino och får ett svar som du ifrågasätter med ett inlägg på forumet som ger ett omdömme?

För övrigt inget som tyder på att den provades blint i inlägget du länkade till. Var med den länkning blir än mer märklig.

Hur som så skulle inte jag lite så mycket på Vivino när det kommer till allmänna omdömen om prestige viner. Vissa ger betyg för etikett, vissa för att det på pappret är en bra årgång, vissa för framtida potential etc. Som vanligt gäller att var och en får finns sin källa avseende de som tycks ha likartad smak och bedöma utifrån deras omdömen, om omdömen önskas.
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Bérêche
Gamla anteckningar men då reserven släpptes nyligen på SB så kommer det här om än lite dålig tajming då släppet har varit. Hur som, härlig producent. Något förvånande är det inte den klassiska trappan (insteg- premium – prestige) som faller mig bäst i smaken utan insteg respektive prestige, mellanvinerna från premier cru lägena blev lite meh vid jämförelse.

D632332A-416B-46D9-B7C8-75B5BB2CE9C4.jpeg

Coteaux Champenois – Stilla vitt, förvånandsvärt bra. Frisk, ek, vanilj, citrus, mineral. Behaglig frisk syra, elegant, bra längd. Gott att dricka.

Bru Reserv – Instegsvinet som gjordes i en upplaga om 79.000 flaskor (35% C, PN 35 % och 35 % M), 6 g/l, bas 2019 med ca 40 % reserv vin. Tydligt att den har mer socker än övriga viner, vilket kanske är orsaken till att den står sig så bra!? Skön rund känsla, citrus, påtaglig syra, frisk, gula äpplen. Något år i källaren torde lyfta den än mer. Bra ”budget” skumpa att ha hemma.

Cramant Grand Cru Millésime 2016 – tillverkas 2.650 flaskor, 0,4 ha från Le Bateau och Chemin de Chalons). 100 % C. 3 g/l. Deg januari 2022, dvs purungt. Krämig, vanilj, påtaglig syra, citrus, mineral, komplex, ger än känsla av vit Bourgogne med bubblor. Riktigt gott. Min favvo.

Mailly Grand Cru Millésime 2016 – tillverkades 2.345 flaskor (0,4 ha i Le Chalois). 100 % PN. Deg januari 2022. 3 g/l. Något organge brytning i färgen vilket torde beror på att det är PN. Elegant, diskret, gula äpplen, rödfruktig, diskret syra. Krämig och elegant i munnen. God men inte lika bra som Cramant.

Refler D.Antan - 0,6 ha (Ludes 1er Cru, Trépail, Ormes, Mareuil-le-Port). Stor, komplex, rödfruktig, ek, vanilj, krämig, rund, tillgänglig, ”vinös”. Härlig munkänsla och kanske den mest tillgängliga just nu? Riktigt gott. Tyvärr har de slutat sälja den på 0,75 l och kommer bara att säljas på magnum framöver.

Joker – Ljusgul, citrus, lite frän, ek. Lugnar ned sig lite med tiden. 0 g/l. Arbanne 50 % och Pitet meslier 50 %. Hyfsat svårt att gissa druvor blint… :-/

Petit Meslier Millésime 2012 – 100 % peptit meslier. 2 g/l. deg November 2021. Intogs vid annat tillfälle. Mer kul än gott med udda druvor. Finns andra viner från producenten som är så mycket bättre.
C4D958E4-3313-4E05-8FA1-9C3BC63B0388.jpeg
 

Thirsty

Smygnykterist
Louis Roederer
Lite gamla anteckningar om trevlig viner.

9C63D077-A364-48B7-8849-67F496C63482.jpeg

Collection 243 – Bas från det varma året 2018 (50 %) med reserv réserve perpétuelle (31 %) till och med 2012. Reserv viner lagrat på ek med 10 %. Mallo 26 % och 8 g/l. Blandningen består av C 42 %, PN 40 % och M 18 %. Frisk, citrus, röda äpplen, diskreta tropiska toner. Något enkel och okomplex. I munnen sötma men ändå fräsch och påtaglig syra med en diskret beska. Lite kort i smaken. Inte dålig men inte så intressant idag. Torde bli bättre med tiden. Värt att köpa, kanske. Men varför chansa om det är möjligt att lägga till nån hunka för vintage!?

Blanc de Blancs 2015 – Från grand cru lägen, 10 % vilat på ek. Inge mallo. 8 g/l. 4 atmosfär tryck (vissa årgångar ned till 3,5 för att ge krämigare bubblor).
Ren, stängd, kalkig, citrus, mineral. Munnen är relativt krämig, citruskräm. Frisk. Påtaglig syra. Bröd. Lite menlös att dricka idag, behöver vila för att blomma ut i full potential.

Cristal 2014 – Blandningen består av PN 60 % och C 40 % varav 32 % vilat på ek. Ingen mallo. 7 g/l.
Krämig gräddig citronkräm, mäktig komplex doft. Känns Cristal:ig. Munnen krämig, citrus, frisk syra och stor koncentration. Finstämt, komplex, stor, lång smak. God att dricka redan nu om än lite bortkastat då potentialen är stor. Mycket gott, köp och lagra.

Cristal 2002 – Intogs vid annat tillfälle men i nära anslutning till ovan. Cristal stil, hög syra. Kändes mindre tillgänglig än 2014! Oklart om det var en monsterflaska som förvarats på havets botten under polarisen vid beaktande av den ringa utvecklingen, dock enligt säkra källor, ska den inte förvarats där. Betydligt mindre utvecklad än motsvarande dito som intogs för ca 1 år sedan som upplevdes mer tillgänglig om än ung. Sammanfattning, öppna inte Cristal 2002 på några år.

Att döma av variationen på Cristal statistiken, enligt Louise Roederer, synes Jean-Baptiste Lécaillon ha det ganska lugnt på jobbet. Peta i ett gram mer dosage ena året och ta bort det nästa år.:D
Cristal statestik tabellCapture.PNG
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Psykologiskt alltså? Här tycker en medlem att den var god redan 2019. https://www.finewines.se/threads/champagne-argang-2008.5259/page-15#post-136577
Eftersom du citerar mig så kan jag svara. Jag har druckit den flera gånger sen den släpptes och den har gått från bra till jättebra till mer stängd till bra igen. Jag har nog druckit iaf 4-5 flaskor och den ändras med tiden.
Christians erfarenhet är den senaste och jag håller med att den kommer vinna rejält på mer lagring. Men det är en jäkligt bra champagne om man lagrar den rätt och inte låter den stå framme.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 27530

Clement Perseval BdB (2019/2018, buteljerad 07/20, deg 10/21)

Dracks i Nice på enstjärniga Pure V. Ett naturvinsställe och jag hade typ inte hört talas om ett enda vin på vinlistan så fick snabbt googla fram en champagne som fick hyfsade betyg på CT.

Blev glatt överraskad, den passade ypperligt med hela menyn. Väldigt elegant, mineralisk, citrus, kalk, hög syra, ren och pur. Gav mersmak.

Enligt sommelieren, tillika ägarinnan, var detta en specialvariant som av någon anledning inte fick exporteras utanför Frankrike (hon kunde för lite engelska för att förklara varför sa hon) och att den var vinifierad på samma sätt som den “vanliga”, men inte lagrat på ekfat. Osäker på om hon drog en vals för mig eller ej. Läser man på den svenska importörens sida så har i alla fall reservvinet legat på ekfat.

Vad tycker ni om denna producent? Får inte så många träffar här på forumet när jag söker.
Jag har testat standard cuvéen och roséen båda bas2018 och tycker de va ganska intetsägande, inte dåligt. Men inte heller särskilt speciell eller intressant så inget Jag kommer köpa mer utav
 

buteljen

Medlem
0-1.jpeg


London baby!
Lunch på @theritzlondon.

2002 Piper-Heidsieck "Cuvée Rare"
Startar upp med citrus, vita blommor lite krut och autolytiska toner. Efterhand med mer luft kommer även mer aprikos, gula äpplen, lite nötter, honungstoner och mineral. Ganska rund och krämig, men en frisk fokuserad syra styr upp allt i en lång, härlig finish. En 20-åring som fortfarande känns ung och med ett långt liv framför sig.

0.jpeg
 

Attachments

  • 0-3.jpeg
    0-3.jpeg
    80 KB · Visningar: 63
  • 0-2.jpeg
    0-2.jpeg
    60,5 KB · Visningar: 67
  • 0-4.jpeg
    0-4.jpeg
    49,1 KB · Visningar: 57

Magikern

Medlem
Bernard Tornay Grand Cru 2008

Doft: Nybakad Brioche och grape. Ung och lovande
Attack: grape, bröd och kanske lite smultron. Ingen intensitet men elegans
Mellansmak: Samma smaker men man märker syran lite mer. En smula tunt kanske men gott.
Eftersmak: Inte så lång men trevlig och fruktig.


Kanske inte så bra som jag hoppats och jag tror jag stannar på 89+. Jag är osäker på vinets framtid men jag kanske har fel helt enkelt.
 

Esko

Medlem
Bernard Tornay Grand Cru 2008

Doft: Nybakad Brioche och grape. Ung och lovande
Attack: grape, bröd och kanske lite smultron. Ingen intensitet men elegans
Mellansmak: Samma smaker men man märker syran lite mer. En smula tunt kanske men gott.
Eftersmak: Inte så lång men trevlig och fruktig.


Kanske inte så bra som jag hoppats och jag tror jag stannar på 89+. Jag är osäker på vinets framtid men jag kanske har fel helt enkelt.
Delar dina åsikter. Tyckte inte det var något särskilt och inget jag sörjer att jag inte har mer av.
 

Magikern

Medlem
Gaudriller Cuvée Prestige- 2008

Doft: Apelsinskal, röda äpplen och grape. Dämpad och ung.
Attack: Grape, äpple och kanske lite brioche. Detta är ungt och bra.
Mellansmak: Rätt fylligt och trevligt. Syran är hög och jag tycker att man märker att det är vintage från 2008. Apelsin och röda äpple märks i smakbilden.
Eftersmak: Syrlig men inte så intensiv och lång.

Detta är en riktigt prisvärd champagne. och visst kan jag sätta 91+ på den redan nu.


Någon som provat?
 

Jonas Sand

Medlem
Jag har druckit den, två gånger tillochmed. Jag köper dina noter men kanske skulle beskrivet den lite mer kraftfull (i brist på bättre ord) än du gjort. Jag tycker det fanns en nötig ton som jag personligen uppskattar. Prisvärt! Jag har den kring 90-strecket också.
 
C784C33D-028B-49D9-86FB-C47825D9577B.jpeg


Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 2006

När släkten samlas för säsongens bullbak låter vi tvååringen ta täten medan jag och lillebror drar oss undan lite och unnar oss en fin flaska.

På näsan hårdvispad grädde, konserverad mandarin, lite rostade nötter.

Fin mousse, balanserad och integrerad syra. Stor smak av blodgrape, brynt smör och lite peppar. I avslutet hänger mandarinen kvar länge.

91-92p
 
Fredagens champagneproving.

Tornay BDN överraskade i negativ bemärkelse absolut en av de sämre champagnerna som jag provat de senaste åren.
Saknar allt,klumplig,hög dosage,dålig syra,kort i smaken.
Hellre en välgjord icke-champagne än detta

Bonnet Nv positiv överraskning om man tar in priset.
Gjorde absolut inte bort sig.

Thienot bdb härlig gräddighet,bra syra kan bli köp av några flaskor.

Celebris 07 kommer bli riktigt bra dock ej färdig i nu läget.
Finns både syra o grapebeska som behöver några år till kommer dock bli ett riktigt bra vin.

Serge Gaudriller 2008 har en härlig både doft o smak av röda äpple,bra syra o har nog börjat närma sig sin peak.
 

Attachments

  • 20221202_202455.jpg
    20221202_202455.jpg
    106,5 KB · Visningar: 89
Last edited:

FredrikC

Medlem
Fredagen bjöd på magisk champagne!
received_5757909810919195.jpeg

Jag lät gästerna börja med Henriot 96 mot krug 96.
Henrioten hade lite mer mognadstoner men väldigt trevlig. Björnbär stod ut. Krug 96 är helt otroligt bra och så komplex. Frukterna radar upp sig och det fullkomligt rann persika i smaken. Heeelt otroligt gott!

Sen blev den Dom Ruinart 90 mot Pol Roger 90. Även här riktigt bra champagner. Ruinarten hade en härlig mörk smak men med ljus frukt ovanpå.
Pol Roger är så otroligt fräsch. Den hade nästan bäst tryck i flaskan av alla och bjuder verkligen upp till dans.
Sen öppnade vi en dompa 00 som vi tyckte var lite tunn i sammanhanget så då fick det bli en grand cuvee som fick sin kork 06. Den är så otroligt bra! Bra bredd i frukterna och den tydliga krug-colan är där. Äldre Grand cuvee var och är magiskt.
 

LarsW

Medlem
Vinprovning i lördags tillsammans med @Crist(al)ian 77 , @Vingubben , @LeChat och @Ekdahl
Huvudtemat var bubbel. :D

Som aperetiff serverades en trevlig skumpa med trevliga mognadstoner och fräsch syra som gjorde det svårt att gissa ålder. Mycket gott och en perfekt starter! @Vingubben lyckades pricka producent.
De Sousa Caudalies med bas 2017. Kul att dricka ett så bra vin baserat på ett år som är nedskrivet som 2017.



Sen till provningen. 5 viner till att börja med.

1:
I näsan hittar jag lite damm, grå päron och frisk syra. Tycker mig finna en hint av ålder.
I munnen är det färsk citron, karamell och lagom dosage. Bra eftersmak.
Många förslag till @LeChat avslöjar att det är från 2007 och en producent som är känd för att göra bra vin från svagare år… så klart!
Vilmart Coeur de Cuvée 2007.
Jättekul tänkte jag för mig själv när vi närmade oss min flaska…


2:
Doft med karamelliserat socker. Smör. Kantareller. Rosenvatten.
Mjuk och polerad utan att på minsta sätt vara tråkig, tvärtom är den otroligt elegant. Äppelmos och kolafudge. Havsluft och konserverad citron. Snygg syra som hintar mot årgången.
Här kommer vi ganska snabbt in på rätt producent och efter lite metagissning också vin och årgång.
Billecart Salmon Cuvée Nicolas-François 1996
Druckit denna många gånger både på halv- och helflaska. Supergod och vinnare i uppställnigngen.


3: Mitt (första) vin
I näsan är det ålder med power. Smörstekt svamp. Grillad citron. Surdegsbröd med extra jäst.
I munnen mest kraft av alla skumpor. Mullig men med en frisk syra och fantastisk längd. Mer smörstekt svamp med citrus.
Tog med denna för att jag trodde den skulle bli lätt att ta halvblint i uppställningen, som det blev nu singlade jag slant i huvudet mellan detta och vin nummer 4…
Vilmart Coeur de Cuvée 1997.
Väldigt fin fas nu om man gillar mogen skumpa, vi var två som hade den på första plats


4:
Igen ålder med kraft. Fin (välstädad) vinkällare. Svamp och smör.
I munnen är det smör och svamp. Lite mjukare och kortare än vin nummer 3. Jäst och nygräddat bröd.
Här hinner vi knappt gissa innan @Vingubben hämtar flaskan och ställer den på bordet…
Vilmart Coeur de Cuvée 1999…
Vad är oddsen att bland 4 personer tar 3 med sig samma vin av olika årgångar? :oops:
I mitt fall så ägde jag två flaskor Vilmart och detta var den ena så inget vin som jag har mycket av.
Vi roade oss lite med att räkna sannolikheter ett tag.


5: Mitt (andra) vin
Krut och citrus i näsan. Hint av ålder. Doften lovar en del.
Smaken levererar nästan inget då. Mjuk. Svag. Kort eftersmak. Inget dåligt vin men blir mördad i konkurrensen.
Gramona Cava Brut Nature III Lustros Gran Reserva Finca Font de Jui 2011 (längst namn för kvällen iaf)
Tog med denna som en svart häst, på doften kunde man tänka sig en skumpa men smaken avslöjade den. Samtliga gav den jumboplats.



6: Nu har @Ekdahl tillslutit och ett nytt bubbel hamnar på bordet.
Ek, smultron och äpple har jag noterat i doften.
Vaniljglass, grädde och konserverad citron i smaken.
Mycket trevlig och hade nog kunnat knipa en 4e plats om den stått med i den ursprungliga uppställningen.
Ingen som hade en chans att gissa rätt som jag kan minnas.
Cattier Cuvée Renaissance 2006


Vin nummer 7 och 8 var röda och hittas här (OBS värt att läsa!)

Sen en bubbelbonus

9: Nu börjar noterna bli lidande… och flaskan kom visst inte med på bild...
Doft med nagellack och rotfrukter. Sherry. Äppelmos.
I munnen är det off. Mjuk. Bokna äpplen, Grillad rotselleri. Ingen harmoni och weird. Ska det smaka så här?
Tror de flesta hade detta på jumboplats för kvällen.
Jacquesson Cuvée No. 732 (deg 2008)

Min rankning till var initialt
1: Vilmart 1997 (96p)
2: Vilmart 1999 (95p)
3: Billecart 1996 (95p)
4: Vilmart 2007 (92++p)
5: Cavan...

Lite senare när jag provade Cattier hade den nog hamnat på delad 4e plats och Jacquesson på sista plats.
Med några timmar i glaset så började jag dessutom föredra Billecarten före Vilmart 1999 men nu klyver vi hårstrån.

@Crist(al)ian 77 har sammanställningen för omröstningen som jag trodde jag skrivit ned men det var nog önsketänkande...:rolleyes:

thumbnail_20221203_175429.jpg
 
Last edited:
Toppen