Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

IMG_0984.jpeg


Taittinger Prelude. Hört mycket gott om den och fick tag på två flarror till bra pris i Norge häromsistens. Inget att vänta på så den fick sällskapa torsken med färskpotatis, beurre blanc och chili- & vitlöksfräst spenat.

Sägs vara lillasyskonet till Comtes de Champagne då det är delvis samma Grand Cru-gårdar druvorna kommer ifrån. Let’s find out!

En härligt fet doft, citron, gula äpplen. Krämig mousse och full kropp, maffig rent av. Bra med dossage (9g/l har jag för mig), men inte för söt. Mat-bubbel utan tvekan (gick riktigt bra till fisken). Känns som att alla komponenter till en storartad champagne finns där, de behöver bara falla på plats. Kanske nått år eller ett par i källaren gör susen? Men missta dig inte, detta ÄR gott!

50/50 chardonnay/pinot noir. Absolut CdC-drag, men just ett lillasyskon. Väger vi in kostnaden (QPR) så blir det en annan fråga. Tre flaskor Prelude eller en flarra CdC, närmare bestämt.
 

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 29703

Taittinger Prelude. Hört mycket gott om den och fick tag på två flarror till bra pris i Norge häromsistens. Inget att vänta på så den fick sällskapa torsken med färskpotatis, beurre blanc och chili- & vitlöksfräst spenat.

Sägs vara lillasyskonet till Comtes de Champagne då det är delvis samma Grand Cru-gårdar druvorna kommer ifrån. Let’s find out!

En härligt fet doft, citron, gula äpplen. Krämig mousse och full kropp, maffig rent av. Bra med dossage (9g/l har jag för mig), men inte för söt. Mat-bubbel utan tvekan (gick riktigt bra till fisken). Känns som att alla komponenter till en storartad champagne finns där, de behöver bara falla på plats. Kanske nått år eller ett par i källaren gör susen? Men missta dig inte, detta ÄR gott!

50/50 chardonnay/pinot noir. Absolut CdC-drag, men just ett lillasyskon. Väger vi in kostnaden (QPR) så blir det en annan fråga. Tre flaskor Prelude eller en flarra CdC, närmare bestämt.
Det låter ju som en NV kandidat att köpa några flaskor/låda för att lägga i källaren en sådär tre år.
Vad är Basårgång och degorgering?
 

LarsW

Medlem
Belle Epoque 1990

Disclamier: Jag gillar mogen skumpa. Gärna konservativt gjord skumpa från stora hus. :cigarr:

I doften är det marmelad, mandariner och honung. Vita stenfrukter, popcorn och smör. Mognad i kvadrat med en mustig sötma och välstädad källare. En doft man kan njuta av i timmar!

I munnen är det en sötlig citrusmak och liche. Marshmallows och vaniljfugde. Smör och en hint av havssälta. Åldern roch mognaden känns tydligt men jag gillar det! Mouussen är svag men finns där. Syran är integrerad men tydlig. Känns på inget sätt övergången.

Fantastisk längd. Härlig sötma och elegant.
Tappar lite i slutet av mellanregistret innan eftersmaken tar vid och lämnar ett litet hålrum där. Vet inte vad det är men blir lite stumt ett tag.

Sammantaget en härlig skumpa om man gillar det mogna!

95p!
Nästan lika bra som Pol Roger vintage -88 och Veuve Clicquot Vintage -88 för ngn månad sedan men såklart svårt att mäta sig mot 1988...

thumbnail_20230813_110848.jpg
 

LarsW

Medlem
Gosset Grande Réserve med ålder...

Inköpt 2006 på SB så gissar bas 1999-2000-2001 om de inte ändrat på hur de gör den sedan jag köpte denna. Minst 4 år på jästen och vila 6 månader efter degorgering innan de skeppas ut till kunderna.

I näsan är det pigelin, marmelad och citronfudge. Karamell och lite kalk. Mogen så det förslår.

I munnen är det samtidigt moget och friskt med en trevlig syra som är bibehållen. Citrus, päron, ananas och smör. Lite havssälta. Medel lång eftersmak och rasaande klunkvänlig.

91p - saknar lite kropp och kraft för att nå de stora höjderna men det förväntar jag mig inte heller av en storhus-NV.

Sammantaget mycket trevlig upplevelse med två slutsatser som jag egentligen visste sedan tidigare.
1: NV skumpa klarar att lagras LÄNGE!
2: Gosset gör lagringsvänlig skumpa (bortsett från att flaskformen är en mardröm att stapla i skåpet...)

thumbnail_20230814_114412.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Gosset Grande Réserve med ålder...

Inköpt 2006 på SB så gissar bas 1999-2000-2001 om de inte ändrat på hur de gör den sedan jag köpte denna. Minst 4 år på jästen och vila 6 månader efter degorgering innan de skeppas ut till kunderna.

I näsan är det pigelin, marmelad och citronfudge. Karamell och lite kalk. Mogen så det förslår.

I munnen är det samtidigt moget och friskt med en trevlig syra som är bibehållen. Citrus, päron, ananas och smör. Lite havssälta. Medel lång eftersmak och rasaande klunkvänlig.

91p - saknar lite kropp och kraft för att nå de stora höjderna men det förväntar jag mig inte heller av en storhus-NV.

Sammantaget mycket trevlig upplevelse med två slutsatser som jag egentligen visste sedan tidigare.
1: NV skumpa klarar att lagras LÄNGE!
2: Gosset gör lagringsvänlig skumpa (bortsett från att flaskformen är en mardröm att stapla i skåpet...)

Visa bifogad bild 29738
Kul rapport!

Jag har själv en flaska Rosé som jag köpt 2010.

Snart blir det bara NV i min källar med tanke på att hela världen börjat poppa skumpa som aldrig förr...:mad:
 
IMG_1040.jpeg


Egly-Ouriet vs. Selosse.

E-O Grand Cru, 50 månader på jästen, deg. juli 2019, 70 % pn & 30 % ch.
Selosse Initial, 24 månader på jästen, deg. november 2019, 100 % ch.
Två riktiga favoriter, men har aldrig druckit de sida vid sida. Kul att äntligen få göra det!

Tydlig ek i Initialen, mjuk, rund och fyllig. Finstämd syra. Riktigt mogen persika och kanske lite tropiska frukter och kola. Inte särskilt oxiderad i stilen. Väldigt fina små bubblor som tittar fram. Lååång len eftersmak. Påminde mycket om en väldigt bra chardonnay åt Meursault-hållet. Helt klart vinös.

Eglyn kändes yngre, med högre syra och lite mer energi. Mer typiska pinot-smaker med brioch och röda äpplen. Viss ek. Krämig, fyllig och med lång eftersmak.

Det var större skillnad de emellan än vad jag hade föreställt mig. Båda är komplexa och otroligt goda, men det finns en tydlig skillnad i syra och ”josighet” skulle jag säga. Initialen är mycket mer av mogen, len frukt.

Har alltid hållit Selosse högst men måste säga att Eglyn var lika bra, men på ett annat sätt.

🇸🇪 Stort grattis till bronset, Sverige! 🇸🇪
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Visa bifogad bild 29760

Egly-Ouriet vs. Selosse.

E-O Grand Cru, 50 månader på jästen, deg. juli 2019, 70 % pn & 30 % ch.
Selosse Initial, 24 månader på jästen, deg. november 2019, 100 % ch.
Två riktiga favoriter, men har aldrig druckit de sida vid sida. Kul att äntligen få göra det!

Tydlig ek i Initialen, mjuk, rund och fyllig. Finstämd syra. Riktigt mogen persika och kanske lite tropiska frukter och kola. Inte särskilt oxiderad i stilen. Väldigt fina små bubblor som tittar fram. Lååång len eftersmak. Påminde mycket om en väldigt bra chardonnay åt Meursault-hållet. Helt klart vinös.

Eglyn kändes yngre, med högre syra och lite mer energi. Mer typiska pinot-smaker med brioch och röda äpplen. Viss ek. Krämig, fyllig och med lång eftersmak.

Det var större skillnad de emellan än vad jag hade föreställt mig. Båda är komplexa och otroligt goda, men det finns en tydlig skillnad i syra och ”josighet” skulle jag säga. Initialen är mycket mer av mogen, len frukt.

Har alltid hållit Selosse högst men måste säga att Eglyn var lika bra, men på ett annat sätt.

🇸🇪 Stort grattis till bronset, Sverige! 🇸🇪
Selosse deg nov 2019, 24 månader på jästen, skrivfel?
 

magnum

Epernay, Frankrike
är det inte 4år på jästen för Initial och 5år för V.O , 6år för Substance ?
För Initial och VO är det samma tid. Tex deg. 2019 är basår 2013 tappad på flaska jun/jul 2014. Men degorgering av samma basår av VO & Initial pågår under ett år. Substance ligger 3 år i tank innan tappning på flaska tror den varierar i tid på jästen mer än de övriga (5-6 år, mer ibland)
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Precis! Men hur länge ligger Initial på jästen då? 😊
Den du drack var deg nov 2019, innehåller 2013,2012,2011 buteljerad 2014. Detta är standard förfarande för Initial. Men Initial deggas under 1 år, ny blandning påbörjas slutet juli början av augusti beroende på arbetsbelastning. så tidig flaska 5 år sen flaska 6 år. Detta förfarande gäller Initial, V.O och Rose.
 

LarsW

Medlem
Veuve Vlicquot 2002

Smörstekta kantareller och kalkig källare i näsan. Vita stenfrukter, rå tonfisk, honung och citron. Fin mognad med en frisk fläkt.

I munnen är det mjukt utan att frukten börjat torka och det finns en distinkt syra. Gott om mynta, grillad citron och vit stenfrukt. Ganska lång eftersmak och mognadstonerna växer med luft och tid.

Här har bitarna fallit på plats och dricksfönstret är vidöppet. Vissa 2002’or har tagit lång tid på sig verkligen öppnas men tycker många nu börjar visa sig väldigt bra.

93+p – Gillar man mogna skumpor kan nog denna bli ännu lite bättre med lite mer mognadstoner.

thumbnail_20230815_104242.jpg
 
Toppen