Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sonderlese

Medlem
Cristal 2000
Helt olik och mycket bättre än den flaska som var med på Cristalvertikalen för två år sedan. Det här exemplaret var mycket ljusare i färgen, hade inte alls så utvecklade mognadstoner och var mycket fräschare överlag. Ljuvligt generös doft av grillad citrus, mogen stenfrukt, riven hasselnöt, ostronskal, kalk, krita lite kryddor och ljus honung. Elegant med en väldigt fin balans och en tilltalande rik, soft och krämig textur. Energisk lager på lagerkänsla som håller i sig genom en lång finish. Väldigt bra!

Visa bifogad bild 30402
Ja, det är trevligt och allt, men än viktigare än smaken är…
…Vilket glas är det?
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Ja, det är trevligt och allt, men än viktigare än smaken är…
…Vilket glas är det?
Haha, det är en egen historia 😂. Har faktiskt ingen aning om vad det är för glas mer än att det är Orrefors.
Vinet dracks på PM & Vänner och där så är de tyvärr så pass lokalpatriotiska så de enbart har Orreforsglas 😳.
För varje flaska vi drack så var det en lång diskussion om vilket glas som skulle kunna passa 😅 (tror inte riktigt de var vana med det).
Det ena glaset efter det andra visades upp - inget var optimalt men vi fick ju till slut välja något och det blev det på bilden 🥂🥂.
 

Sonderlese

Medlem
Haha, det är en egen historia 😂. Har faktiskt ingen aning om vad det är för glas mer än att det är Orrefors.
Vinet dracks på PM & Vänner och där så är de tyvärr så pass lokalpatriotiska så de enbart har Orreforsglas 😳.
För varje flaska vi drack så var det en lång diskussion om vilket glas som skulle kunna passa 😅 (tror inte riktigt de var vana med det).
Det ena glaset efter det andra visades upp - inget var optimalt men vi fick ju till slut välja något och det blev det på bilden 🥂🥂.
Cristal duger väl när Finewines kommer på besök, men tji på restaurangen om de inte har de rätta glasen!! 😂😂😂
 

matage

Medlem
Inledde 50-årsfirandet av en god vän på MFW igår där veckans helgchampagne var Delamotte. Förutom de tre provglasen öppnade vi en bonusflaska som "tyvärr" totalt utklassade Delamotterna så noterna på dessa blev näranog obefintliga:

Delamotte Brut NV
Äpple, citrus, krita. En aning kort. Habil apertifskumpa.

Delamotte Blanc de Blanc NV
Grillad citron/lime, kex och lätt blommighet. Klart den mest tillgängliga av de tre i dagsläget.
Väl värt att uppgradera från Brut till denna för 30 spänn extra (SB-priser).

Delamotte BdB 2014
För ung, knuten och syrastinn för min smak i dagsläget... Tror säkert den blir bra med tid men jag ägnade i ärlighetens namn inte så mycket tid att analysera den vidare.

Bonusflaskan då?

Ett felklick från min sida där jag hade tänkt ta ut en Belle Epoque men hade tydligen begärt fram rosén istället.

Perrier-Jouët Belle Epoque Rose 2002
Nu snackar vi!!
Underbar varm färg som drar åt koppar/blodapelsin.
Öppnar som en bättre afternoon tea med nybakade scones/brioche, tjock grädde (typ clotted cream), mosade jordgubbar och lite blodgrape i den uppfriskande syran.
Med tiden även blodapelsin, ett stänk madeira, karamelliserade nötter och lite burkchampinjon - fortfarande med en underbar gräddig not och vädigt lång eftersmak som drar en aning mot körsbär och nån stenfrukt jag inte kan identifiera...

Jag tror knappast den blir bättre än såhär om man inte verkligen vill utforska tertiära toner och låta den dra mer åt madeira.
Just nu skulle jag inte kunna utse en klar vinnare mellan den här och Selosse Rose som min bästa upplevelse av roseskumpa nånsin!


IMG_8403.jpeg


Efter denna enkla inledning blev det ett besök på Operakällaren för avsmakningsmeny och lite högt å lågt på viner som jag får dokumentera senare...
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Guy Charlemagne Mesnillésime 2002

Doft med äpple, kanel, vanilj (tänk nygräddad äppelkaka med vaniljsås…) och brynt smör. Tropisk frukt, saltvatten och kalk. Lite krut kommer fram efter ett tag.

I smaken är det Grillad citron och rostade ektoner. Popcorn med smör. Äppelmos, limezest och ananas. Mognadstoner blandade med frisk frukt och en fräsch syra. Lång eftersmak.

En av de bästa flaskor jag öppnat av detta vin. Känns som det är i rätt fas att dricka nu när syran lugnat ner sig lite men innan mognadtonerna tar över. Med det sagt så tänker jag man har åtskilliga år till på sig att njuta av denna.

95p
20230903_170852.jpg
 

Magikern

Medlem
Guy Charlemagne Mesnillésime 2002

Doft med äpple, kanel, vanilj (tänk nygräddad äppelkaka med vaniljsås…) och brynt smör. Tropisk frukt, saltvatten och kalk. Lite krut kommer fram efter ett tag.

I smaken är det Grillad citron och rostade ektoner. Popcorn med smör. Äppelmos, limezest och ananas. Mognadstoner blandade med frisk frukt och en fräsch syra. Lång eftersmak.

En av de bästa flaskor jag öppnat av detta vin. Känns som det är i rätt fas att dricka nu när syran lugnat ner sig lite men innan mognadtonerna tar över. Med det sagt så tänker jag man har åtskilliga år till på sig att njuta av denna.

95p
Visa bifogad bild 30448


Jag har varit sugen på https://www.systembolaget.se/produkt/vin/guy-charlemagne-7024201/

och även https://www.systembolaget.se/produkt/vin/guy-charlemagne-7094501/

Förmodar att någon på forumet provat dessa

Dessa är nog knappast på nivå med 02 antar (även i framtiden då) eller?
 

LarsW

Medlem
Jag har varit sugen på https://www.systembolaget.se/produkt/vin/guy-charlemagne-7024201/

och även https://www.systembolaget.se/produkt/vin/guy-charlemagne-7094501/

Förmodar att någon på forumet provat dessa

Dessa är nog knappast på nivå med 02 antar (även i framtiden då) eller?
Jag har inte druckit dem i dessa årgångar även om jag har 2012 Mesnillésime i källaren. Tänker nog låta den bli i alla fall 15 år innan jag poppar dem.
Les Coulmets är vad jag förstår deras vanliga årgångsvin - stabilt köp men det var längesen jag drack den, det har länge varit ganska liten skillnad i pris mellan denna och Mesnillésime så då köpte jag alltid den senare.
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Blev att öppna en flaska bara för att prova om det gemensamma inköpet var något att hänga i granen.

Paul Déthune Rosé, deggad 2021

I näsan så är den väldigt fylligt rödbärig, tänk jordgubbssylt men ändå lättare, mer eteriskt.
Väldigt livlig mousse till att börja med men lugnade snabbt ned sig till väldigt finpärlig och riktigt angenäm.

I början så var det lite surt i munnen, likt lätt gröna jordgubbar och en lätt touch av krusbär för att sedan gå över mot en mer fyllig smak av jordgubbar och en lätt touch av körsbär och något lite surare likt inte riktigt mogna röda vinbär som ligger kvar någon minut efter.
Väldigt enkel i mitt tycke i detta läge och behöver ligga till sig och "gotta ner sig lite" då jag personligen hade önskat lite mer kött på benen.
Bra syra för att möta upp med så håller nog ett bra antal år i källaren.

Känns alldeles för tidigt att poppa en flaska just nu så behöver definitivt luftas lite om ni begår samma misstag som mig och poppar en flaska alldeles för tidigt.

89-90 poäng för mig just nu med möjlighet upp till 92
Väldigt vacker färg på champagnen dock så mycket estetiskt tilltalande

Blir nog ett återköp om möjlighet ges @Sonderlese
20231024_194006.jpg


20231024_194248.jpg
 
Last edited:

mackan92

Medlem
Vardags-BYOB på Vinkällaren Grappe med temat "Det här skulle jag vilja prova" tillsammans med @Pontus Palmenäs @HerrMelin @shouldkick mfl.

Carl-Jan kom förbi och var mycket glad och hälsa "hingstarna" en trevlig afton.

1698220121607.png


  1. Billecart Salomon Vintage 2008 0 röster
  2. Jean Francois Launay NV 1 röst
  3. Pol Roger Sir Winston Churchill 2015 1 röst
  4. JM Seleque Quintette Chardonnay 5 Terroirs deg 2020 2 röster
  5. Bonnaire Cramant Grand Cru 2012 3 röster
1698220213189.png


  1. Billecart Louis Salmon 2008 2 röster
  2. Bollinger Special Cuvee 0 röster
  3. Maurice Grumier Amand 2008 3 röster
  4. Marc Hebart 2017 Special Club 1 röst
  5. Pol Roger Vintage 2009 1 röst

1698220271367.png
 

Foley

Medlem
Ser ut att vara en kul provning! Hur var Billecart 2008? Fortfarande ung? Har bara druckit en flaska häromåret och då var den lite syrastinn och vresig fortfarande. Man väntar ju bara på att den ska börja blomma ut
 

HerrMelin

Medlem
Ser ut att vara en kul provning! Hur var Billecart 2008? Fortfarande ung? Har bara druckit en flaska häromåret och då var den lite syrastinn och vresig fortfarande. Man väntar ju bara på att den ska börja blomma ut
Mina noter på Billecart från provningen:

Nötig och brödig i doften, en aningen röda äpplen och marsipan.
I smaken finns det lite krut i bakgrunden, gul citrus och hög syra.
Känns tydligt att det är från ett stort hus och ingen odlare då allt är finstämt och balanserat.
Är väldigt blek i utseendet och trodde initialt att det var ett betydligt yngre vin men med lite tid i glaset öppnade den upp sig och blev mer tillgänglig. Klarar definitivt flera år till och behöver nog gärna 3 år innan den är i drickfönster.
 

Foley

Medlem
Mina noter på Billecart från provningen:

Nötig och brödig i doften, en aningen röda äpplen och marsipan.
I smaken finns det lite krut i bakgrunden, gul citrus och hög syra.
Känns tydligt att det är från ett stort hus och ingen odlare då allt är finstämt och balanserat.
Är väldigt blek i utseendet och trodde initialt att det var ett betydligt yngre vin men med lite tid i glaset öppnade den upp sig och blev mer tillgänglig. Klarar definitivt flera år till och behöver nog gärna 3 år innan den är i drickfönster.
Stort tack! 🙏🏻Då väntar jag några år till nästa flaska
 

LeChat

Medlem
IMG_5434.jpeg

2012 Bonnaire BdB Millésimé
(Deg. mars 2019)

Ger odlarvibbar men känner både oxidativ och reduktiv karaktär. Har tyvärr inte så stor erfarenhet av Bonnaire. Men det här gillar jag! Elegant och med fantastiska mineral! Fortfarande något ung med dominerande citrustoner, lite honung men också samtidigt härligt nötig. Tror att denna kan bli riktigt grym om ca 5+ år.
 
Längesedan jag gjorde något inlägg så här kommer en liten blänkare.
2 grymma skumpor, där dompan har alla grejer på plats. Kaffe lite rökig och lilla burk champinjonen på plats. Caudalies de sousa rose är grym på näsan men lite stökig i mummen vid första
sippen men med lite tid i glaset så kom den rejält. Blint hadde jag nog funderat på selosse
 

Attachments

  • 20231028_051715.jpg
    20231028_051715.jpg
    36 KB · Visningar: 81
  • 20231028_051801.jpg
    20231028_051801.jpg
    30,2 KB · Visningar: 90
  • 20231028_051715.jpg
    20231028_051715.jpg
    36 KB · Visningar: 62
  • 20231028_051801.jpg
    20231028_051801.jpg
    30,2 KB · Visningar: 90

Sonderlese

Medlem
Är inte varje dag Champagne Dagen?!?

Internationella Champagne Dagen 27/10/23

IMG_0147.jpeg

Vi började kvällen med konsert med Verdis Requiem med Göteborgs Symfoniker och Göteborgs Symfoniska Kör tillsammans med sopran, mezzosopran, tenor och bas.

En mäktig och storslagen upplevelse!
Fast en enfaldig text. Det slutade inte med apokalyps, utan stående ovationer!

Mästerligt dirigerat av Andrés Orozco-Estrada. Jag har aldrig sett en dirigent svaja så och så mycket med hela kroppen som en del av sitt dirigerande!

Väl hemkommen blev en avslutning med en flaska Paul Sugot Grand Cru Vielles Vignes Brut BdB (2008 basårgång).
Vinet är i sin bästa drickfas nu. Fullt öppet och stor doft av brioche som tar initiativet direkt vid ploppandet att bjuda in en.
En rik gult vin i glaset med en mogen mousse. Medel-lätt fylligt med brioche och citron, balanserade syra, mineraler och dosage.
Sammanhanget och tillbehören var perfekt till vinet, men jag skulle inte servera det till en måltid.
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vet inte om det har nämnts men eftersom Paul Sugot har förekommit i diskussionerna så kan det vara värt att nämna att två st Paul Sugot släpps i BS den 7/11 GC BdB samt GC BdB VV
Utgår ifrån att det är ockerpriser med tanke på prissättningen på 08an. För info så skickar Sugot direkt till Sverige. 30 € kostar VVn på plats.
 
Toppen