Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sonderlese

Medlem
Blev att öppna en flaska bara för att prova om det gemensamma inköpet var något att hänga i granen.

Paul Déthune Rosé, deggad 2021

I näsan så är den väldigt fylligt rödbärig, tänk jordgubbssylt men ändå lättare, mer eteriskt.
Väldigt livlig mousse till att börja med men lugnade snabbt ned sig till väldigt finpärlig och riktigt angenäm.

I början så var det lite surt i munnen, likt lätt gröna jordgubbar och en lätt touch av krusbär för att sedan gå över mot en mer fyllig smak av jordgubbar och en lätt touch av körsbär och något lite surare likt inte riktigt mogna röda vinbär som ligger kvar någon minut efter.
Väldigt enkel i mitt tycke i detta läge och behöver ligga till sig och "gotta ner sig lite" då jag personligen hade önskat lite mer kött på benen.
Bra syra för att möta upp med så håller nog ett bra antal år i källaren.

Känns alldeles för tidigt att poppa en flaska just nu så behöver definitivt luftas lite om ni begår samma misstag som mig och poppar en flaska alldeles för tidigt.

89-90 poäng för mig just nu med möjlighet upp till 92
Väldigt vacker färg på champagnen dock så mycket estetiskt tilltalande

Blir nog ett återköp om möjlighet ges @Sonderlese
Visa bifogad bild 30457

Visa bifogad bild 30458
Jag instämmer med Mexikanaren.
Detta är en mycket vacker rosé, en mörkare röd-lax till färgen. Ungt, nästan aggressiv mousse, mycket livligt.
Dofter sommarbärigt och friskt. I smaken upplevs vinet lite tudelat på grund av ungdomen; friskt sommarbärigt dominerat av jordgubbar med lite körsbär underbyggt med blodapelsin. Detta vin behöver några år för att delarna skall integreras.
80% Pinot Noir och 20% Chardonnay med 50% reservvin; viniferat i stora ektunnor. Brut på 9g/l.
Dosagen och viniferingen i ektunnor ger en enorm fin rundör som med tid i källaren kommer att utvecklas till en krämighet att längta till!
 
IMG_1743.jpeg


4 x Egly-Ouriet

Upplägget var provning utan mat och sedan med mat. Med tanke på vinerna (och vädret) serverades en höstig ångad torskrygg med mustig svampbuljong, långbakad morot, babyvitkål, blomkål och broccoli. På toppen svart tryffel.

Les Prémices
1/3 var av CH/PN/M, 12,5%, 1g/l, 2018-bas, ståltank, 36 månader på jästen, deg. juli 2022. ”Instegsvinet”. Lätt rosaskimrande gyllen färg. Rätt rund och mild smak, lite som äppelmust. Kort avslut.

1er Cru Les Vignes de Vrigny
100% meunier, 12,5%, 2g/l, 2018-bas, ståltank, 36 månader på jästen, deg. juli 2022. Mer komplex än Les Prémices med röd äpplen, toast och allt det där vanliga - en doft av fetma/vax. Svår att särskilja från en blanc de noirs. Gillade den verkligen.

1er Cru Brut Les Vignes de Bisseuil
80/10/10 CH /PN/M, 12,5%, 2g/l, 2016-bas, ekfat, 48 månader på jästen, deg. juli 2021. Nu känns det som mer klassisk blanc de blancs med högra syra, grönare äpplen och lite krita. En aningens oxidation. Smaken hänger kvar länge. Supertrevlig och kvällens tvåa.

Grand Cru VP (Vieillissement Prolongé)
70/30 PN/CH, 12,5%, 3g/l, 2014-bas, ekfat, 84 månader på jästen, deg. juli 2022. Nu snackar vi, ännu mer komplex än kompisarna. Mediumsyra, fin touch av jäst, toast, röda äpplen och nektariner, mineraler, fint oxiderad. Kvällens bästa vin.

Sedan kom maten in och ordningen kastades om. Nu var alla överens om att Les Vignes de Bisseuil var klar vinnare. VP fungerade men låg ett stag bakom. Les Vignes de Vrigny kändes nu väldigt skarp och nästan lite besk, inte alls kompatibel med tallriken. Det var här Les Prémices fick epitet ”äppelmust”.

Summa summarum blev VP kvällens vin, tätt följd av Bisseuil.
 
Last edited:

m3lk3r

Medlem
Visa bifogad bild 30516

4 x Egly-Ouriet

Upplägget var provning utan mat och sedan med mat. Med tanke på vinerna (och vädret) serverades en höstig ångad torskrygg med mustig svampbuljong, långbakad morot, babyvitkål, blomkål och broccoli. På toppen svart tryffel.

Les Prémices
1/3 var av CH/PN/M, 12,5%, 1g/l, 2018-bas, ståltank, 36 månader på jästen, deg. juli 2022. ”Instegsvinet”. Lätt rosaskimrande gyllen färg. Rätt rund och mild smak, lite som äppelmust. Kort avslut.

1er Cru Les Vignes de Vrigny
100% meunier, 12,5%, 2g/l, 2018-bas, ståltank, 36 månader på jästen, deg. juli 2022. Mer komplex än Les Prémices med röd äpplen, toast och allt det där vanliga - en doft av fetma/vax. Svår att särskilja från en blanc de noirs. Gillade den verkligen.

1er Cru Brut Les Vignes de Bisseuil
80/10/10 CH /PN/M, 12,5%, 2g/l, 2016-bas, ekfat, 48 månader på jästen, deg. juli 2021. Nu känns det som mer klassisk blanc de blancs med högra syra, grönare äpplen och lite krita. En aningens oxidation. Smaken hänger kvar länge. Supertrevlig och kvällens tvåa.

Grand Cru VP (Vieillissement Prolongé)
70/30 PN/CH, 12,5%, 3g/l, 2014-bas, ekfat, 84 månader på jästen, deg. juli 2022. Nu snackar vi, ännu mer komplex än kompisarna. Mediumsyra, fin touch av jäst, toast, röda äpplen och nektariner, mineraler, fint oxiderad. Kvällens bästa vin.

Sedan kom maten in och ordningen kastades om. Nu var alla överens om att Les Vignes de Bisseuil var klar vinnare. VP fungerade men låg ett stag bakom. Les Vignes de Vrigny kändes nu väldigt skarp och nästan lite besk, inte alls kompatibel med tallriken. Det var här Les Prémices fick epitet ”äppelmust”.

Summa summarum blev VP kvällens vin, tätt följd av Bisseuil.
Vilken dunderprovning. Kul att Bisseuil kom så bra till trots mest chardonnay, jag har haft låga förväntningar men ser fram emot att testa den!
 
Vilken dunderprovning. Kul att Bisseuil kom så bra till trots mest chardonnay, jag har haft låga förväntningar men ser fram emot att testa den!
Saknad den vanliga GC och Blanc de Noirs Vieilles Vignes i flighten, men man kan inte få allt. 😅

Ja, Bisseuil kan jag absolut tänka mig köpa mer av när tillfälle ges. :)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Dricker en halvflaska Pol Roger NV som inhandlades vid vårt senaste besök i Epernay år 2017.
Jösses vilken skillnad det blivit. Nu är det mängder av kolaremmar och fudge i näsan tillsammans med svamp och karamelliserat socker. Mycket pigga och fina bubblor. Frukten går mot burkananas och clementin men även en dov ton av burkchampinjoner och typ thai-kokosmjölk.
Otroligt smarrigt! Bra värde för €17.50 som prislappen skvallrar om att vi betalade.
Legat och vilat till sig i min egna källare som håller ca 11-19 grader över året.
 

Vingubben

Medlem
IMG_4923.jpeg


André Clouet, Dream Vintage 2008

Bra syra, men saknar kropp för att balansera. Har en skalbeska som jag inte kommer överens med. Äpplig och lätt oxiderad. Inget som avslöjar att det är en BdB. Fick inte speciellt mycket luft men har svårt att se hur det skulle kunna hjälpa till. 83p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag firar jag ett nytt kontrakt och hade, som av en händelse, en flaska auktionsfynd liggandes i kylskåpet.
Mumm Cordon Rouge Brut, pre-barcode och uppenbarligen äldre än Internet.

Från CT, översatt av smartare saker än jag:

Betalade förbluffande $1 för denna uppenbarligen gamla trashank till flaska med ksit.
Korktryck: I-59EM. eller 1-59EM eller 1 59EM eller 59EM

Tittar på PDF-filen på:
https://www.tysonstelzer.com/wp-con...codebreakers-guide-to-unlocking-champagne.pdf Jag kan inte tänka annat än att det måste finnas bättre information...

Jag tror inte att detta vin degorerades 1959 eftersom det fortfarande finns bubblor och det gav ett litet "plopp" när jag tog bort korken. För första gången i mitt liv föll bubbelkorken isär... Det nedersta segmenet föll sönder vid plopp. Även den äldsta uppsättningen av Cavas jag öppnat (30+ år, 10 btls) visade aldrig det problemet. Samma lika med 10 flaskor knappt 40-årig Vouvray: aldrig någon kork som fallit sönder.

Vinet:
Bärnsten. Mörk bärnsten.
Många gamla äpplen här inne. Får mig faktiskt att tänka på en ny Entre-Deux-Mers från 1998 som jag njöt av nyligen, med lite brus. Bruna äpplen i massor.
Den flerskiktade syrligheten är dock en annan kaka. Jag tror aldrig att det här har varit ett särskilt bra vin, men med tanke på dagens nya kundkontrakt och allt... Det har MYCKET bruna äpplen här. Men också den där vackra höga syran som inte kommer från omogen frukt. Det som mitt livs stora kärlek gör ännu bättre: Muscadet.

Denna har medellängd. Medium allt, förutom M+ syra och MEGA bruna äpplen...
 

Per Stade

Lege artis
I lördags åt vi skaldjur och vad är bättre som aperitif än lite champagne?
(Det skulle i så fall vara mycket champagne).

2004 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée som jag hittade hade inte den där brödiga doften som brukar vara den vanligaste beskrivningen utan doftade av nytvättade lakan som torkat ute i solen.
Moussen var mycket blygsam i glasen men så där mjukt kittlande i gommen som jag tycker bäst om.
Komplext , fylligt och välbalanserat vin men som nog är på topp nu. Vi hoppar helt över att nämna nästa flaska som var 2014 Franck Bonville Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut. Den var i jämförelse närmast brutalt rå och utan finess. Tråkigt men jag tror att den hade behövt lagras länge till.
IMG_1297.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Frugan och jag hade lite att fira så kanske blev lite extra besviken när den levererade så långt under mina förväntningar. En Charles Heidsieck eller Roederer NV med ett par år i källaren hade dock spöat denna med hästlängder.
Eller, varför inte en Cava? Vouvray? 🫣
 

FredrikC

Medlem
Gårdagen bjöd på en trevlig pjäs.
Pol Roger 1998 magnum.
Väldigt mycket champagne för pengen.
Fin djup guldfärg, bra bubblor, härlig syra med en eftersmak som var svår att bestämma men mot krusbär och blodapelsin. Riktig härlig och väldigt olikt det jag är van med.
Pol Roger vintage är alltid bra i mina ögon och 98a fortsätter leverera.
20231105_095333.jpg
 
Toppen