Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jonas Sand

Medlem
Diebolt-Vallois 2012, bdb degorgerad 2020 (oklart när på året).
Doft: Lime, grönt äpple, krita, en svag ton av nougat samt rostat bröd.
Smak: Frukterna kommer igen, där både de gröna äpplena och limen känns mogen. Krämig mousse. Bra syra men inte stora mognadstoner.

Bdb från Cramant, med alla bitar på plats. Den är fin idag, om än lite generiskt bdb, men den har i min mening ett förväntat roligt liv framför sig kommande 5-15 år.
 

mackan92

Medlem
Domaine Nowack La Fontinette

1704630223198.jpeg

1704630227057.jpeg


Otrolig kopparfärg i utseendet. Doft domineras av kola, ananas, brioche och röda äpplen. Fin och skön mousse och tror vinet är i sin någorlunda peak. Sällan man dricker 100% munier men med antydan på färg och utveckling är den nog on top. Väldigt välkomnande och insmickrande Champagne. Deg jan 2021
 

LarsW

Medlem
Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 1996

BdN från Aÿ. 100% PN. 7 år på jästen. Drygt 1300 flaskor producerades 1996, sen har de aldrig gjort om den cuveén…

Väldigt funky doft från plopp. Lugnade ner sig efter ngr timmar men det är mycket som händer här.
Sherry, citrusmarmelad, honung och tropiska frukter. Kork men inte korkad. Sötma men inte sött. Burkchampinjoner och vitmossa – gott om ålderstoner. Jättespännande doft!

I munnen är det moget och mjukt. De burkiga champinjonerna dominerar en bra stund, sen tar honungen och den tropiska frukten över, och det är mycket frukt! Sen kommer sherryflor och vita vingummin.
Känns som mer än 3,5 gram dosage men inte klumpigt, en välbehövlig tydlig syra gör sitt till här också.
Riktigt lång eftersmak.

En av de mer speciella champagner jag druckit på länge. Inte för alla tror jag. Gillar den men är mycket som händer på en gång så upplever den som lite bråkig.

93p – väldigt kul att ha druckit denna.

thumbnail_20240101_195234.jpg


thumbnail_20240101_195314.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 1996

BdN från Aÿ. 100% PN. 7 år på jästen. Drygt 1300 flaskor producerades 1996, sen har de aldrig gjort om den cuveén…

Väldigt funky doft från plopp. Lugnade ner sig efter ngr timmar men det är mycket som händer här.
Sherry, citrusmarmelad, honung och tropiska frukter. Kork men inte korkad. Sötma men inte sött. Burkchampinjoner och vitmossa – gott om ålderstoner. Jättespännande doft!

I munnen är det moget och mjukt. De burkiga champinjonerna dominerar en bra stund, sen tar honungen och den tropiska frukten över, och det är mycket frukt! Sen kommer sherryflor och vita vingummin.
Känns som mer än 3,5 gram dosage men inte klumpigt, en välbehövlig tydlig syra gör sitt till här också.
Riktigt lång eftersmak.

En av de mer speciella champagner jag druckit på länge. Inte för alla tror jag. Gillar den men är mycket som händer på en gång så upplever den som lite bråkig.

93p – väldigt kul att ha druckit denna.

Visa bifogad bild 31188

Visa bifogad bild 31189
Menar du att de bara gjort Vauzelle Terme en gång?
 

LeChat

Medlem
IMG_5644.jpeg

2008 André Jacquart Blanc de Blancs Millésimé Expérience
(deg. nov. 2015)

Köpte tre flaskor av denna 2016 och tänkte idag att det kanske var dags att öppna en flaska.

Rågbröd i doften och som helhet en ganska matig champagne. Bra syra.
De lite kantigare dragen lättar med tiden och istället kommer det fram en något elegantare sida. Men kan nog behöva lite mer tid.

Inte fantastisk men ändå ganska god, och blir säkert perfekt till färska räkor, danskt rågbröd, ägg, dill och majonnäs.
 

matage

Medlem
88715582-0447-4867-AF6C-06BFD2AF7A9E.jpeg


Fredagens lunch-champagner skämdes inte för sig.

Selosse Substance Deg 2012
Köpte den här flaskan för ganska exakt 11 år sen på den tiden man kunde gå in och fylla korgen med Selosse på systembolaget och tyckte det äntligen var dags att testa min första Substance
Honungsgul i färgen och väldigt expressiv, jästig och aningen sherry-artad på nosen med noter av bivax, tropisk frukt och ingefära.
Vitfruktig i munnen med rostade nötter, brioche, bivax, aprikos och en antydan till sälta i den klart oxiderade stilen.
Galet gott och "mindblowing" i kombo med hårdgrillade wagyu-spett. Glad att jag har några kvar men de är ju deggade långt senare så jag får väl vara tålmodig.
Glas: Riedel Veloce Syrah

Bollinger Grand Annee 2002
Sist jag drack GA 02 var den lite trött men den här flaskan var snarare ungdomlig. Spikrak kork och väldigt mjuk mousse.
Citron, flinta och kex och stekta äpplen. Touch av oxidation i denna också men eftersom vi drack boda ovan parallellt (och jag lagade mat under tiden) fick GA'n kanske inte så mycket uppmörksamhet som den förtjänade. En av fyra föredrog dock GA före Substance.
Glas: Gabriel Gold
 

Kaptenen

Medlem
Bollinger La grande Annee 2005

Fantastisk doft av kanderade nötter som med värme och luft antar med sherryaktiga noter men också russin. Doften indikerar en stor smakupplevelse, men doften är tyvärr större än smaken. Nötter och torr sherry går igen i smaken med apelsinsyrlighet. Något kort i smaken med tanke på prislappen. Svag årgång?
20240119_173331.jpg
 

Vingubben

Medlem
Bollinger La grande Annee 2005

Fantastisk doft av kanderade nötter som med värme och luft antar med sherryaktiga noter men också russin. Doften indikerar en stor smakupplevelse, men doften är tyvärr större än smaken. Nötter och torr sherry går igen i smaken med apelsinsyrlighet. Något kort i smaken med tanke på prislappen. Svag årgång?Visa bifogad bild 31299
Enda årgången av av GA som gjort mig besviken. Trött, klen och obalanserad. Dock ett par år sedan jag provade senast.
 

Foley

Medlem
Drack tre olika champagner i helgen

Andre Clouet Dream Vintage 2008
100% chardonnay. Deggad 2020.
Bra champagne. Trevliga mognadstoner och krämig mousse. Doft och smak av mogen citrusfrukt. Jag tycker denna absolut ligger i dryckesfönstret nu även om det inte är någon brådska. Tror inte den blir så mkt bättre av längre lagring. Kanske något tunnare i smaken än jag hoppats på, men kanske inte kan förvänta sig annat till priset.

Nicolas Maillart Platine NV (blandning av årgångar 2014-2017)
57% PN, 28% CH och 15% PM. Deggad april 2021. Dosage 3.5g
Mörkgul, nästan orange färg. Har druckit denna vid flertal tillfällen och tycker den är klart habil. Mkt mineraler, lite brioche och äpple och citrus. Fanns förut ofta under 30€ på pdbs vilket var väldigt prisvärt.
Yngre och piggare än André Clouet men inte samma behagliga munkänsla. Föredrar Andre Clouet, men hade varit intressant att testa och jämföra igen om 3 år.

Castelnau NV reserve brut
antar blandning av alla tre druvor och nyligen degorgerad
Mingelchampagne. Tog inga närmare smaknoter utan konstaterar mest att den doftar och smakar champagne, men i övrigt är ganska anonym och kort.
 

matage

Medlem
Fick chansen att testa två glas 08'or igår i en mer social än analyserande setting.

Billecart-Salmon Millesime 2008
Mjuk fin mousse, gulfruktig (äpple?) kropp med en anstrykning av vaxkaka/mandelmassa och grillad citrus. Ingen brödighet att prata om.
Hög syra och stramt lite vitpepprigt avslut.
God apertif-skumpa nu men absolut i yngsta laget för min gom.

Pol Roger Winston Churchill 2008
Betydligt större kostym än Billen men fortfarande lite blyg på nosen.
Grillad citrus, en vag anstrykning av bokna äpplen, autolytiska brioche-noter, friska mineraler och vita blommor.
Lång eftersmak men fortfarande oförlöst. Kul att prova utan att öppna en av mina egna flaskor som kommer få vila minst 3-5år ytterligare.

76D0A3B0-6B50-4CD7-ACE8-343D03AEC061.jpeg
 

Foley

Medlem
Henri Goutorbe Millesime 2008
Tror det är en blandning av 75% PN & 25% CH. Deggad någon gång innan juli 2018.
Har druckit denna ett antal gånger sen den släpptes sommaren 2018. Detta var sista och klart bästa flaskan. Perfekt fas nu för min gom. Upplevde den något tunn när jag drack den senast på julafton för lite över år sen , men nu är den betydligt mer kraftfull i doft och smak. Jag uppfattar mkt brioche, äpple och mineraler. En del citrus toner också, men inte lika framträdande. Mjuk och fin i avslutet. Inte lika mkt av allt som deras special club, men väldigt trevlig. Ångrar genast att jag inte köpt fler årgångar och lagt i källaren.
 
Toppen