Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Wintermute

Medlem
20250904_184856.jpg

Winston Churchill 2008
Ganska kraftig, snygga lager av olika citrusfrukter, lite äppeljuice och citrondryck (sådan som är på vissa lunchhak). I slutet kommer karamelliserat socker, zest och grapefrukt. Medellångt, hyfsat komplex, men framför allt rent och snyggt. 91p (smarrigt, men levde inte helt upp till mina högt ställda förväntningar)

Foley

Medlem
Visa bifogad bild 34884
Winston Churchill 2008
Ganska kraftig, snygga lager av olika citrusfrukter, lite äppeljuice och citrondryck (sådan som är på vissa lunchhak). I slutet kommer karamelliserat socker, zest och grapefrukt. Medellångt, hyfsat komplex, men framför allt rent och snyggt. 91p (smarrigt, men levde inte helt upp till mina högt ställda förväntningar)
Tack för att du tar en för laget. Låter som man ska låta flaskorna ligga ett par år till då? Jag drack en Cristal 2008 tidigare i somras och det kändes som minst 5 år för tidigt för att få valuta för pengarna.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 34884
Winston Churchill 2008
Förstår din slutsats. Winston är den mest slutna och tråkiga prestigen jag druckit av 8orna (ej provat Salon).

Drack senast förra sommaren. Känns som 2030 är en bra start för min gom...
Tack för att du tar en för laget. Låter som man ska låta flaskorna ligga ett par år till då? Jag drack en Cristal 2008 tidigare i somras och det kändes som minst 5 år för tidigt för att få valuta för pengarna.
Håller med men trots det är Cristal 08 roligare enligt mig. Däremot är vanliga Polle och Rodde 08 grymma nu!

Foley

Medlem
Förstår din slutsats. Winston är den mest slutna och tråkiga prestigen jag druckit av 8orna (ej provat Salon).

Drack senast förra sommaren. Känns som 2030 är en bra start för min gom...

Håller med men trots det är Cristal 08 roligare enligt mig. Däremot är vanliga Polle och Rodde 08 grymma nu!
Ja, håller med om att iaf louis roederer 2008 var sjukt bra i somras (likt Henriot 2008). Pol Roger 2008 tyckte jag var väldigt knuten för två år sedan. Intressant att höra att den nu kanske är redo. Nu har jag bara en flaska kvar vardera av dessa så det gäller att värdera tillfället.

LeChat

Medlem
IMG_7434.jpeg

Damien Hugot BdB Brut
(Basårgång 2020, deg. aug. 2023)

Kände att jag behövde ladda batterierna så här mitt i veckan. Har provat tidigare årgångar med bara ett par år på korken och det har brukat räcka. Men denna årgång verkar behöva 1-2 år till innan den strålar. Idag är den bara god. Får nöja mig med det.

Dock en liten undran. Réserve Perpétuelle som står på etiketten för basårgång 2020 känns nytt:
IMG_7435.jpeg

Etilett på basårgång 2019:
IMG_7433.jpeg

Eftersom jag upplevde bas 2019 med en skvätt 2018 som fantastisk och dagens flaska med bas 2020 och okända reservviner som mer medioker så blir man ju lite tveksam…
Tror och hoppas dock att ytterligare lagring kommer lösa detta.

Toppen