Blind onsdagsprovning på Eriksberg med
@Crist(al)ian 77 och
@Vingubben.
Först en trevlig
Paul Gosset Des Jours et des Muids som föråkare. Fyllig och aromatisk, torkad aprikos, nötter och mogna gula äpplen. Eken finns där och en lätt mandelton. Ganska krämig, men lite kort på slutet.
(Min plac. / Total plac. / Poäng, lägre = bättre)
Alla (utom Vilmarts rosé) var väldigt jämna i färgen, medelguldiga.
Thiénot Cuvée Garance Blanc de Rouges 2008 (4 / 4 / 11p)
Jäst, lite krut och burkchampion i doften. Grape, grillad citron och rött äpple i smaken. Ganska vass mousse även om vinet rent stilistiskt känns lite runt. Rätt ok syra. Viss odlar-vibb, det är nån komponent i vinet jag inte kan sätta fingret på som känns lite annorlunda. Typ 90% Pinot och 10% Meunier, om jag minns rätt.
De Saint-Gall Orpale BdB 2008 (1 / 1 / 4p)
Jäst & krut i doften. Dompa, Comtes eller kanske Krug utifrån det. Inte riktigt Krug och var tvek på Comtes då den inte var riktigt så krämig som Comtes brukar vara. Typisk BdB i stilen, lite rostad med mediumsyra (upplevde den först som hög, men lugnade ner sig med lite tid i glaset). Medelung i stilen med långt liv kvar.
Vilmart & Cie Emotion 2014, deg ’21 (2 / 3 / 9p)
Hallonsaft med kopparinslag i färgen. Hallon, lite jordgubbe och nagellack i doften. Bra kropp med fin frukt av skogshallon och jordgubbe. En underton av väldigt ren, röd frukt ger lite saignée-vibbar i stilen (40% chardonnay och 60% pinot noir varav en del ”saignéeras” vill jag minnas). Ok längd med bra syra. Hel och ren. Min flaska.
Dom Perignon 2008 (3 / 2 / 6p)
Jäst och viss krut i doften. Lite grapebeska, bra syra. Ganska linjär husstil. Precis som Orpalen känns den medelung med ett långt liv framför sig. Dompan och Orpalen var väldigt lika – samma vin men olika årgångar, typ 2008 och 2012, var en stark gissning. Satte dock tillslut denna som 3:a m.t.p. mer linjär än Orpale och Vilmart-rosén var roligare som upplevelse.
Orpale blev klar vinnare följd av Dompan. Inte helt orimligt m.t.p. hur lika de var. Utifrån hur unga de ändå kändes kommer jag vänta ett par år till innan jag plockar någon av dem från källaren.