Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
IMG_7468.jpeg

2008 Gaston Chiquet Blanc de Blancs d'Aÿ (Deg. nov. 2019)

Härlig doft med blommor, friska gröna äpplen, och lite diffusa toner av smör och honung.
I munnen är den oväntat utvecklad och komplex där det förutom doftens aromer tillkommer citrustoner, champinjoner och en angenäm sälta. Fina mineral, och syran är hög men läcker i karaktäristisk 2008-stil.

Köpte ett gäng flaskor från -08, -09 och -12 av ren nyfikenhet eftersom jag läste en del positivt om producenten. Och förväntningarna infriades!

Ska bli spännande att se hur dessa utvecklas med ytterligare lagring.

IMG_8104.jpeg

Blind onsdagsprovning på Eriksberg med @Crist(al)ian 77 och @Vingubben.

Först en trevlig Paul Gosset Des Jours et des Muids som föråkare. Fyllig och aromatisk, torkad aprikos, nötter och mogna gula äpplen. Eken finns där och en lätt mandelton. Ganska krämig, men lite kort på slutet.

(Min plac. / Total plac. / Poäng, lägre = bättre)

Alla (utom Vilmarts rosé) var väldigt jämna i färgen, medelguldiga.

Thiénot Cuvée Garance Blanc de Rouges 2008 (4 / 4 / 11p)
Jäst, lite krut och burkchampion i doften. Grape, grillad citron och rött äpple i smaken. Ganska vass mousse även om vinet rent stilistiskt känns lite runt. Rätt ok syra. Viss odlar-vibb, det är nån komponent i vinet jag inte kan sätta fingret på som känns lite annorlunda. Typ 90% Pinot och 10% Meunier, om jag minns rätt.

De Saint-Gall Orpale BdB 2008 (1 / 1 / 4p)
Jäst & krut i doften. Dompa, Comtes eller kanske Krug utifrån det. Inte riktigt Krug och var tvek på Comtes då den inte var riktigt så krämig som Comtes brukar vara. Typisk BdB i stilen, lite rostad med mediumsyra (upplevde den först som hög, men lugnade ner sig med lite tid i glaset). Medelung i stilen med långt liv kvar.

Vilmart & Cie Emotion 2014, deg ’21 (2 / 3 / 9p)
Hallonsaft med kopparinslag i färgen. Hallon, lite jordgubbe och nagellack i doften. Bra kropp med fin frukt av skogshallon och jordgubbe. En underton av väldigt ren, röd frukt ger lite saignée-vibbar i stilen (40% chardonnay och 60% pinot noir varav en del ”saignéeras” vill jag minnas). Ok längd med bra syra. Hel och ren. Min flaska.

Dom Perignon 2008 (3 / 2 / 6p)
Jäst och viss krut i doften. Lite grapebeska, bra syra. Ganska linjär husstil. Precis som Orpalen känns den medelung med ett långt liv framför sig. Dompan och Orpalen var väldigt lika – samma vin men olika årgångar, typ 2008 och 2012, var en stark gissning. Satte dock tillslut denna som 3:a m.t.p. mer linjär än Orpale och Vilmart-rosén var roligare som upplevelse.

Orpale blev klar vinnare följd av Dompan. Inte helt orimligt m.t.p. hur lika de var. Utifrån hur unga de ändå kändes kommer jag vänta ett par år till innan jag plockar någon av dem från källaren.

Last edited:

Vingubben

Medlem
De Saint-Gall Orpale BdB 2008 (1 / 1 / 4p)
Jäst & krut i doften. Dompa, Comtes eller kanske Krug utifrån det. Inte riktigt Krug och var tvek på Comtes då den inte var riktigt så krämig som Comtes brukar vara. Typisk BdB i stilen, lite rostad med mediumsyra (upplevde den först som hög, men lugnade ner sig med lite tid i glaset). Medelung i stilen med långt liv kvar.
Denna släpptes på bolaget för 649 kr, slutet av 2021 om mina anteckningar är korrekta. Som ofta, man skulle köpt mer.

LeChat

Medlem
IMG_7490.jpeg

Savart L'Accomplie Extra Brut Vieilles Vignes (deg. okt. 2018)

Mumsig ek och 7 års utveckling på korken. Då blir det rejält gott! :cigarr:

L'Accomplie har alltid varit min favorit i Caviste-lådan. Hade gärna haft ett gäng till av den.

Ikväll blir det fredagsmys med räkor & kräftor.

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_7504.jpeg

Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Brut

Har blivit dåligt med champagne i helgen så till söndagens räkpasta får jag passa på att fylla glaset med bubblor.

Flaskan blev förmodligen degorgerad för ca 5 år sedan eftersom det stod 20 på korken. Dessa år brukar vara viktiga för att få allt att sitta ihop även hos enklare nv champagner.

Lätt oxidativ med bl.a. gröna äpplen, brioche och en viss nötighet. Frisk syra men annars en mera vinös munkänsla.

Gott, men kanske i lättaste laget för kvällens räkpasta. Men men… det är iallafall champagne.

Edit: Funkade fint till räkpastan och sista glaset bäst. Finns utvecklingspotential.

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_7508.jpeg

2008 Henriot Brut Millésimé Rosé
(Deg. 2016)

Oj så elegant den är! Reduktiv stil men i en harmonisk fas med avrundad syra. Härlig munkänsla med ett lite tanninliknande avslut.

Den behöver lite luft för att öppna upp men sen levererar den riktigt bra!
Noterar en antydan av brynt smör i både doft och avslut som jag tror har tillkommit sen sist jag drack den, i januari 2023. De smöriga dragen får mig att tänka på mogen LGA. Och mogen LGA är ju som bekant smaskens!:cigarr:

Fin drickfas nu men samtidigt ingen brådska. Tre flaskor kvar.

Last edited:

Vingubben

Medlem
IMG_6640.jpeg

Egly-Ouriet, Brut Grand Cru deg april 2021

Lite smått äpplig, röda äpplen i smaken och frisk syra från Granny Smith. Gräddig mousse som i en bra Comtes, men samtidigt en pinotbeska som ger kropp och struktur. Friskt och rejält på samma gång. Klart bästa Grand Crun från Egly som jag provat. Borde vara 2015 bas. 94p. Besökte dom förra veckan men struntade i att handla denna på plats vilket jag nu ångrar ordentligt.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 35110

Lite smått äpplig, röda äpplen i smaken och frisk syra från Granny Smith. Gräddig mousse som i en bra Comtes, men samtidigt en pinotbeska som ger kropp och struktur. Friskt och rejält på samma gång. Klart bästa Grand Crun från Egly som jag provat. Borde vara 2015 bas. 94p. Besökte dom förra veckan men struntade i att handla denna på plats vilket jag nu ångrar ordentligt.
Minns du vad dem tog betalt där ?

Visa bifogad bild 35110

Hur många månader på jästen? Har en flarra deggad juli 2020 med 48 månader på jästen. Har alltid tänkt 2015 på den, men kanske 2014 då? 😅 #viktigafrågor

Toppen