Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
IMG_0024.jpeg

Damien Hugot Brut Rosé
(basårgång 2018, Deg. april 2021
Tillgänglighet i dubbel bemärkelse låg som grund för dagens flaskval i en kaosartad vinkällare.)

Jag kan inte säga att jag gillar roséchampagne mer än vanlig champagne, men lika mycket. Egentligen ganska olika upplevelser men båda gör djupa intryck när det är bra grejer i glaset.
Och kanske sitter den lite extra bra nu när våren är här och det vankas räkor & havskräftor på tallriken. Mums!

Mats

Gone todash....

Damien Hugot Brut Rosé
(basårgång 2018, Deg. april 2021
Tillgänglighet i dubbel bemärkelse låg som grund för dagens flaskval i en kaosartad vinkällare.)

Jag kan inte säga att jag gillar roséchampagne mer än vanlig champagne, men lika mycket. Egentligen ganska olika upplevelser men båda gör djupa intryck när det är bra grejer i glaset.
Och kanske sitter den lite extra bra nu när våren är här och det vankas räkor & havskräftor på tallriken. Mums!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
January BYOB
En snöig dag i januari intogs lite goda viner då det var finfrämande i stan. Inga seriösa anteckningar togs.

Egly Millésime 2009 – Typisk Egly kraftig men inte lika kraftig som La Crayeres (aka VV aka BdN). Skvätten med chardonnay gör skillnaden. Men om det är till dess fördel eller nackdel tvister de lärda om, även om jag uppskattar friskheten det tillför. Ingen stress med att öppna, dricker bra nu och har många år kvar för mer mogna toner.

Selosse Substance – Övriga älskade den men jag kom inte helt överens med den, så finn ett fel. Lite grumlig i glaset, för mig inte optimal och så magisk som den kan vara. Deg runt 2017, om jag kommmer ihåg rätt?

Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995 – Riktigt välbevarad och pigg, trodde den var klart yngre och upplevde att den skulle må bra av att vila i 5 år till. Fin husig stil.

Charles Heidsieck Vintage 2000 – Utmärt skick och perfekt i dricksfönstret. Presterar på sin topp nu och oförskämt bra, även om den saknar den riktiga komplexiteten och djupet.

Egly VP (deg runt 18?) – Känndes ung, örtig och grön. Var inne på 2011. Kanske blir bättre med vila?
Visa bifogad bild 36153
Ett projekt att ta sig till provningen i snöstormen så minnesvärd på många sätt. Även något torrare än en vanlig Göteborgsprovning men det var chefen glad för dagen efter.:p

Som vanligt är vi väldigt synkade i omdömen och beskrivningar. Det är bara när du tror dig gilla nebbiolo och eleganta dansare som jag inte håller med...:ängel:

När det gäller årgångsegly tror jag snarare det är avsaknaden av reservvin som gör den lättare i stilen i sin ungdom. Åtminstone med min fenomenala förmåga att gissa fel på chardonnay och pinot blint... Drack en monumental 02a nyligen som verkligen nått apex enligt min smak. Har även drucit VV med 03 och 04 bas och mer ålder än så vill jag inte ha och kan dricka betydligt yngre med behag med.

Substance var deggad 17 men inte den bästa jag druckit och klart dubbeloxiderad. Jag har nu druckit en hel del mogna Selosse Initial, VO, Rosé och Substance de senaste åren och kommit fram till att min sweet spor är 3-7 år efter deg. Därefter ökar variationen betydligt och det finns risk att oxideringen från mognad slår ut frukten och charmen med den oxiderade vinmakningen. Även om jag har ytterst begränsad erfarenhet så känns det som att årgångsvinet är det som bäst håller för lång lagring.

Challe 00 var helt underbar och precis så jag vill ha min husskumpa. Var övertygad om att det var Krug 00... och apropå det hur var den i jämförelse med originalet som du provade senare?

Callxx

Medlem
Då jag har svårt för att svälja allt som rör melodifestivalen så behövdes det något att skölja ner kvällens afton med. Två av tre flaskor var champagne så drar redogörelsen här istället för andra tråden, Admin får ge mig en reprimand för brottet.

Franck Bonnville, Pur Avize -18
N: Rostat bröd, äpplen & citrus
M: Vass syra, kalk och lite grillad citron.

Öppnade svajigt men blev avsevärt bättre under kvällen.

Egon Müller, Scharzhofberger Kabinett -21
N: Mycket fläder, lime och en aning rök.
M: Citronsaft, krusbär och en lätt och elegant munkänsla, syran är rakbladsvass utan att bli minsta jobbigt. Restsötman märks knappt av!
Jävlar va god!

Henri Giraud, MV18
N: Mjuka äpplen, honung & något kryddigt.
M: Fyllig, krämig, Citrus & lätt sälta.

Trevligt vin men sällskapet med sylvass syra gjorde att den kändes lite platt, den fick ingen ärlig chans. Behöver testas igen under snällare förhållanden.

20260307_230338.jpg

Callxx

Medlem
Bara för att knyta ihop gårdagens säck så blev det ett återbesök till flaskan som öppnades igår. Luft och att det inte dracks hejvilt med andra viner gav den en bättre chans idag. Oj vad den levererade!!

Idag kom eken mer till sin rätt! Noter av smörkola och vanilj var tydligt framträdande och kan bara säga att den gav mersmak.
20260308_182822.jpg

Last edited:

Stefan J

Medlem
Provning för ett par veckor sedan och tycker alltid det är svårt vilka flaskor man skall plocka ihop men nu fick det bli lite ”kill your darlings” med några av mina favorit producenter i ringhörnorna. Det blev i slutändan väldigt jämt.

Ulysse Colin Les Maillons 2019 bas, 36 månaders
Selosse Le Cote Faron deg febriari 2017 (2010 bas)
Philipponnat Clos de Goisses 2008
Egly-Ouriet 2008

Jag har verkligen gillat Ulysse Colin Les Maillons (2019 bas, 36 månaders) och druckit några flaskor till bra priser ute på slutet så tänkte sätta den på lite prov mot gossar med hår på bröstet. Den stod emot bra även om den blev sist och fick min andra röst.

En poäng före hamnade Selosse Le Cote Faron deg februari 2017 (2010 bas om jag förstått det rätt). När jag öppnade den så var det knäpp tyst och blev rädd att den var felaktig. Skiljde sig mycket tydligt mot de andra. Agerade spretigt under kvällen och kändes ibland konstig och ibland så där bra som Selosse kan vara. Den kan ha gränsat till att vara felaktig och jag valde i slutändan att sätta den sist även om den glimtade till under kvällen.

Philipponnat Clos des Goisses 2008 har jag haft ett par riktigt bra erfarenheter av men var ett tag så nyfiken på var den stod för dagen så den fick vara med. Presterade återigen bra och var det enda vinet som inte fick någon sista röst och fick min tredje.

Även länge sedan jag öppnade en Egly-Ouriet 2008 så läge att stämma av hur långt den kommit. Det gick som det ”brukar” när vi har Egly med på våra provningar, dvs att den kniper första platsen även om det var med knapp marginal och fick min första röst. Här känns det som det finns mycket att ta av framöver.

Denna gång var det enkelt för mig att veta vilket vin som var i vilket glas för min del där Selosse stack ut, Ulysse Colin var det klart yngsta vinet och Philipponnat och Eglyn gick att skilja åt.

Halvblint för mig och min sambo och blint för de två övriga. 1 poäng = bästa vin och 4 = minst bra.

Ulysse Colin Les Maillons 2019 bas, 36 månders : 12
Selosse Le Cote Faron deg febriari 2017 (2010 bas) :11
Philipponnat Clos de Goisses 2008 : 9
Egly-Ouriet 2008 : 8

20260221_011322.jpg

LeChat

Medlem
IMG_0042.jpeg

-Deutz Brut Classic (Deg. 2020)
-André Jacquart Experience Extra Brut BdB Vertus (Deg. 2023)

Idag blir det två lite olika champagner till räkmackorna. Ståltank och ekfat.

Deutz ger bl.a. nougat, mandelmassa, mint och grillad citron. Elegant & läcker!

Jacquart Experience vinner mycket på luft. I doften tydlig odlarkaraktär med lite Selossevibbar. I munnen drar den dock mer åt Charles Heidsieck karaktär. Men de ekade dragen lyfter verkligen denna tämligen enkla champagne till en högre kvalitetsnivå.

Två kalaschampagner och
skillnaden är hårfin om man har preferenser för båda. Men kanske att Jacquart är den som imponerar mest på mig.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Frédéric Savart x Caviste Blanc de noirs Premier Cru
deg2024/10

Jag har för mig själv bestämt att samtliga Savart jag köper måste ligga 4år under korken innan jag testar iom den kraftigt stigande priserna känner jag inte jag har råd att dricka barnarov som bara smakar citronvatten.
Men nu föll jag dit efter Insta-Fomo
Att denna 21a är minsann så bra nu som instafoket säger.

Doften är direkt generöst fruktig med subtil autolytiska drag tsm med krossad krita.
Vinet går in ungt energiskt med dendär säregna savart aromen.
Vinet är generöst brett och förvånansvärt tillgängligt.
Kroppen är mediumplus fyllig tsm med hög syra bred kostym som bara växer o växer med luft.
Munnen är bred och moussen är redan underbart krämig.
Du får
Toner av gula plommon, bakade rödaäpplen, kanderade apelsinskal, rostade mandlar, lätta fatnyanser, marsipan, bränd briochekant, krossad krita o flinta med lätt rökstens-inslag.
Alltså lite lite reduktiva toner.
Torr stram lång lång och härligt intensivt svans.
Dehär bjuder på så mycket personlighet I överraskande riklig och tillgänglig stil.
Visst vinet är absolut ungt och bjuder på vass syra men I sin helhet otroligt gott redan nu
Så otroligt gott min erfarenhet säger tack vare fat, dosage och power.

Ni förstår inte vad gott det är att stå och baka Anklever en lördag sohär och ha detta vid sin sida 😍

Nu har jag druckit en heldel 2021or och måste säga att allt jag druckit är mycket bra

Attachments

• 20260314_121453.jpg
    20260314_121453.jpg
    38 KB · Visningar: 44

Foley

Medlem
Frédéric Savart x Caviste Blanc de noirs Premier Cru
deg2024/10

Jag har för mig själv bestämt att samtliga Savart jag köper måste ligga 4år under korken innan jag testar iom den kraftigt stigande priserna känner jag inte jag har råd att dricka barnarov som bara smakar citronvatten.
Men nu föll jag dit efter Insta-Fomo
Att denna 21a är minsann så bra nu som instafoket säger.

Doften är direkt generöst fruktig med subtil autolytiska drag tsm med krossad krita.
Vinet går in ungt energiskt med dendär säregna savart aromen.
Vinet är generöst brett och förvånansvärt tillgängligt.
Kroppen är mediumplus fyllig tsm med hög syra bred kostym som bara växer o växer med luft.
Munnen är bred och moussen är redan underbart krämig.
Du får
Toner av gula plommon, bakade rödaäpplen, kanderade apelsinskal, rostade mandlar, lätta fatnyanser, marsipan, bränd briochekant, krossad krita o flinta med lätt rökstens-inslag.
Alltså lite lite reduktiva toner.
Torr stram lång lång och härligt intensivt svans.
Dehär bjuder på så mycket personlighet I överraskande riklig och tillgänglig stil.
Visst vinet är absolut ungt och bjuder på vass syra men I sin helhet otroligt gott redan nu
Så otroligt gott min erfarenhet säger tack vare fat, dosage och power.

Ni förstår inte vad gott det är att stå och baka Anklever en lördag sohär och ha detta vid sin sida 😍

Nu har jag druckit en heldel 2021or och måste säga att allt jag druckit är mycket bra
Tack för noter! Har funderat lite på när det är dags för första flaskan. Låter som att den dricker bra redan nu då! Och att jag gjorde rätt som köpte lådan, trots viss tvekan pga pris.

Foley

Medlem
IMG_7881.jpeg
Henriot 2014
Var lite rädd initialt att denna champagne fortfarande var väl ung, men det behövde jag inte vara. Moussen var inte alls så livlig som jag befarat och vinet hade en härligt gyllengul färg. Bra tryck i näsa. Henriots typiska brödighet, men även en del äpple och citrus. Grym champagne helt enkelt, som har många år kvar, men som inte alls gör bort sig nu.

matage

Medlem
Bollinger GA -02
IMG_6686.jpeg

Långt mycket mer mogen än jag väntat mig. Lite stum (inte knuten) innan den kom upp i temp. Ganska blyg på nosen men aningen gula plommon och svag äppelnot. Väldigt mjuk mousse.
Bokna äpplen, toast utan att kännas brödig och en ganska flyktig eftersmak med lätt blodgrape. Lite trött syra.
Ganska linjär och nådde väl inte upp till förväntningarna. Flaskvariation kanske men jag kommer inte vänta länge innan jag öppnar nästa.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bollinger GA -02
Visa bifogad bild 36217

Långt mycket mer mogen än jag väntat mig. Lite stum (inte knuten) innan den kom upp i temp. Ganska blyg på nosen men aningen gula plommon och svag äppelnot. Väldigt mjuk mousse.
Bokna äpplen, toast utan att kännas brödig och en ganska flyktig eftersmak med lätt blodgrape. Lite trött syra.
Ganska linjär och nådde väl inte upp till förväntningarna. Flaskvariation kanske men jag kommer inte vänta länge innan jag öppnar nästa.
Låter som en typisk 02a!😇

Med det sagt så är RD 02 en av de bästa 02orna jag druckit och den enda RDn som jag tycker trumfar GA i samma årgång.

matage

Medlem
Låter som en typisk 02a!😇

Med det sagt så är RD 02 en av de bästa 02orna jag druckit och den enda RDn som jag tycker trumfar GA i samma årgång.
Ja jag börjar bli lite tveksam… ingen av mina GA-02 har levererat som jag väntat mig.

Jag drack en Belle Epoque Rosé -02 för nåt år sen som var helt fantastisk men annars är nog de bästa -02 jag druckit R&L Legras Presidence.

buteljen

Medlem
Hallå! Hur ser man när en Selosse Rosé är degorgerad?? Help 😇. Den här är otroligt bra. Massor med apelsin, fantastisk balans, lager på lager och lång, lång finish! 410 Euro i Malaga så kändes värt!!

Visa bifogad bild 36237
IMG_3421.jpeg

Empty! Fantastiskt bra flaska😍. Men som sagt, kunde inte scanna koden så vet inte när den är deggad. Vi är på rest Palodú som fick en stjärna i oktober. Riktigt bra o väldigt goda rätter! De har även en Bollinger med cavadruvor i vinlistan 🙈. Spanien i ett nötskal 😅.

IMG_3403.jpeg

Toppen