Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Enligt vissa konspirationsteoretiker har Finewines blivit infiltrerat av den rödvinspimplande kulturvänstern som prioriterar kvantitet både i antalet inlägg och flaskor. Därav denna tråden för kulturhögern som anser att kvalité är avgörande och att denna bestäms av marknaden och gärna i samband med lite konservativa fördomar som får vinerna att bli bättre när man vet vad man dricker. Självklart dricker vi skumpa och inget annat när andra ser...;)

Reserverar denna tråden för de som inte vill läsa om allt annat vin. Det är trots allt champagne som har lyckats bäst med att sälja mediokra viner för 3-400 kr och få det att sälja i miljoner flaskor vilket kräver en eloge! Men dessa reserverar den champagneintresserade för klubbkids och nyårssvenssons.

Först ut lite återblickar med begränsat minne (för lat för att anteckna och för självgod för att inse att jag glömmer):

Henriotprovning
Började med min egen Roederer BdB 2008 blint och bästa gissningen var BdB 2006 även efter ledtråd om stort hus och ovanlig champagne. Mycket trevlig champagne men självklart alldeles för ung, trots det kvällens bästa för mig. Mycket citrus men kände för första gången tydligt den berömda Roedervaniljen.

Henriot BdB magnum - Riktigt bra även om den kom sist i denna provning. Henriots BdB var en champagne jag provade på en av de första provningarna jag var på och den jag träffade @CH på och då @Orpale sänkte en öppnad Substance i ishinken.:eek:
Henriot CdE 1995 - Sjukt mogen och kändes trött vilket jag inte upplevt alls innan men det kan ha varit att den var för avvikande jämfört med övriga BdB. Skulle rekommendera att öppna upp omgående och smaka av.
Henriot Cuvée 38 magnum - Bra champagne men motiverar inte priset. Men då kommer alltid den berömda kommentaren - den kommer bli så bra om 10 år! En bra ursäkt för att motivera att man spenderat alldeles för mycket pengar på en flaska som inte levererar som man vill.:p


Roederer 2008 testades innan middag på vRÅ. Explosion av nöt och självklart hög syra, osar kanonskumpa lång väg. Kommer troligen utvecklas ordentligt framöver då jag öppnade en 2004 tidigare som levererade ordentligt fram på småtimmarna.

Oväntad och slumpad Selosseprovning
Efter att lassat in följande pall i vinkällaren...
IMG_20150624_140237.jpg


...så tänkte jag CH och jag skulle fira med en pava men då skylldes på jobb. Några timmar senare med argumentet att du kommer ändå inte jobba mer så var inte CH svårövertalad och jag tog med en Selosse 2003 blint. Förnöjsamt lyssnade jag på CH:s utlägg om att att det måste vare en mogen 90-talare med PN... ledtråd ett offår -93? Svar nej och nej. Måste erkänna med tanke på den extrema mognaden med lite frukt (vilket kan förväntas av årgången) med äppelmos och sherrytonerna tillsammans med kraftiga fat gjorde att även jag vart osäker på om det inte kunde vara lite PN i. Så här @Emanuel har du ytterligare ett tips på en mogen drickfärdig skumpa. Ser inte någon anledning att spara på dessa och i ärlighetens namn mer intressant än fantastisk.

Nu var det min tur och då ingen visste vad vi hade valt så fick jag trots det en Selosse också, vad är oddsen för det? OK inte obetydligt när två champagnenördar möts men ändå.:D Jag gick i samma fälla och tog de kraftiga faten och mognaden för PN så jag kan bara gissa hur CH mös över revanschen. Gissade dock på 2000-tal och NV och efter att förstått att jag blivit lurad av faten gissade jag Vilmart vilket inte är helt fel men när inte heller det var rätt så återstod Selosse Initial som var lagrad i 3 år. CH har flera gånger påpekat hur bra den blir med lagring och jag är benägen att hålla med.

Alltid kul när man är på samma höga nivå (vinmässigt dvs...:rolleyes:) men klar vinnare för mig var ändå Initial fast det var roligast att prova 2003 om ni förstår vad jag menar.


Vänligen fyll på med sprudlande inlägg om champagne.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
så återstod Selosse Initial som var lagrad i 3 år.
Lysande, har ett fåtal Initial liggandes men de har bara vilat dryga året på korken... Låter som de får ligga och mumifiera sig minst två år till då :)

(för lat för att anteckna och för självgod för att inse att jag glömmer)
Lider av exakt samma åkomma, smaknoterna blir lite trubbiga ibland...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Enligt vissa konspirationsteoretiker har Finewines blivit infiltrerat av den rödvinspimplande kulturvänstern som prioriterar kvantitet både i antalet inlägg och flaskor. Därav denna tråden för kulturhögern som anser att kvalité är avgörande och att denna bestäms av marknaden och gärna i samband med lite konservativa fördomar som får vinerna att bli bättre när man vet vad man dricker. Självklart dricker vi skumpa och inget annat när andra ser...;)

Reserverar denna tråden för de som inte vill läsa om allt annat vin. Det är trots allt champagne som har lyckats bäst med att sälja mediokra viner för 3-400 kr och få det att sälja i miljoner flaskor vilket kräver en eloge! Men dessa reserverar den champagneintresserade för klubbkids och nyårssvenssons.

Först ut lite återblickar med begränsat minne (för lat för att anteckna och för självgod för att inse att jag glömmer):

Henriotprovning
Började med min egen Roederer BdB 2008 blint och bästa gissningen var BdB 2006 även efter ledtråd om stort hus och ovanlig champagne. Mycket trevlig champagne men självklart alldeles för ung, trots det kvällens bästa för mig. Mycket citrus men kände för första gången tydligt den berömda Roedervaniljen.

Henriot BdB magnum - Riktigt bra även om den kom sist i denna provning. Henriots BdB var en champagne jag provade på en av de första provningarna jag var på och den jag träffade @CH på och då @Orpale sänkte en öppnad Substance i ishinken.:eek:
Henriot CdE 1995 - Sjukt mogen och kändes trött vilket jag inte upplevt alls innan men det kan ha varit att den var för avvikande jämfört med övriga BdB. Skulle rekommendera att öppna upp omgående och smaka av.
Henriot Cuvée 38 magnum - Bra champagne men motiverar inte priset. Men då kommer alltid den berömda kommentaren - den kommer bli så bra om 10 år! En bra ursäkt för att motivera att man spenderat alldeles för mycket pengar på en flaska som inte levererar som man vill.:p


Roederer 2008 testades innan middag på vRÅ. Explosion av nöt och självklart hög syra, osar kanonskumpa lång väg. Kommer troligen utvecklas ordentligt framöver då jag öppnade en 2004 tidigare som levererade ordentligt fram på småtimmarna.

Oväntad och slumpad Selosseprovning
Efter att lassat in följande pall i vinkällaren...
Visa bifogad bild 4555

...så tänkte jag CH och jag skulle fira med en pava men då skylldes på jobb. Några timmar senare med argumentet att du kommer ändå inte jobba mer så var inte CH svårövertalad och jag tog med en Selosse 2003 blint. Förnöjsamt lyssnade jag på CH:s utlägg om att att det måste vare en mogen 90-talare med PN... ledtråd ett offår -93? Svar nej och nej. Måste erkänna med tanke på den extrema mognaden med lite frukt (vilket kan förväntas av årgången) med äppelmos och sherrytonerna tillsammans med kraftiga fat gjorde att även jag vart osäker på om det inte kunde vara lite PN i. Så här @Emanuel har du ytterligare ett tips på en mogen drickfärdig skumpa. Ser inte någon anledning att spara på dessa och i ärlighetens namn mer intressant än fantastisk.

Nu var det min tur och då ingen visste vad vi hade valt så fick jag trots det en Selosse också, vad är oddsen för det? OK inte obetydligt när två champagnenördar möts men ändå.:D Jag gick i samma fälla och tog de kraftiga faten och mognaden för PN så jag kan bara gissa hur CH mös över revanschen. Gissade dock på 2000-tal och NV och efter att förstått att jag blivit lurad av faten gissade jag Vilmart vilket inte är helt fel men när inte heller det var rätt så återstod Selosse Initial som var lagrad i 3 år. CH har flera gånger påpekat hur bra den blir med lagring och jag är benägen att hålla med.

Alltid kul när man är på samma höga nivå (vinmässigt dvs...:rolleyes:) men klar vinnare för mig var ändå Initial fast det var roligast att prova 2003 om ni förstår vad jag menar.


Vänligen fyll på med sprudlande inlägg om champagne.
Helt fantastiskt initiativ! Tack!!
Angående Selosse 2003, har provat 2003 hos Selosse ett antal gånger och enligt Anselme behöver den ytterligare lagring. Då vi provat 2003an har Anselme lagt i ett par droppar vatten i glaset, makalös förändring!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Drack Selosse 1996 i helgen och den var tvärtom, ett under av elegans och intergrerade fat,
balanserad syra och harmonisk frukt.
Stor skillnad på faten om man jämför med tex i mitt tycke den klumpiga 99.

Helt fantastiskt initiativ! Tack!!
Angående Selosse 2003, har provat 2003 hos Selosse ett antal gånger och enligt Anselme behöver den ytterligare lagring. Då vi provat 2003an har Anselme lagt i ett par droppar vatten i glaset, makalös förändring!

Har inte öppnat någon av mina 03 så det blir att vänta lite till då antar jag.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Samma flaska Selosse 1996 hemma hos @Kostjan tyckte även jag var mer elegant än burdus som Selosse ofta kan vara.
Med enorm kryddig och jästig nos som för mig var en solklart Bolly-nos proppfylld med stekta champinjoner med ett lätt mögeltäcke.
Vinet breder ut stort i gommen med bra struktur och tydlig mognad, mycke kryddiga fat i bakgrunden som är snyggt integrerade.
vågor av torkade päron, röda äpplen, aprikos, krita.
Varför jag aldrig var inne att gissade på selosse var nog för att jag var alldeles för långt inne i bollingers svampiga källare och ville känna mer utav de mognadstonerna än vad årgången brukar visa på, syran är väldigt dämpad, smyger bara i backgrunden.
överlag är det ett stort, tight o mulligt vin som är mitt i sitt drickspann, ett ynnest att få ha testat detta vin!
Men den Selosse 2002 som vi testade förra gången hos dig var för mig ett mycket större och pampigare vin :D
 

Attachments

  • DSC_0161.JPG
    DSC_0161.JPG
    28,5 KB · Visningar: 420
  • DSC_0162.JPG
    DSC_0162.JPG
    26,3 KB · Visningar: 419

Kostjan

Mot bättre vetande
Henriot CdE 1995 - Sjukt mogen och kändes trött vilket jag inte upplevt alls innan men det kan ha varit att den var för avvikande jämfört med övriga BdB. Skulle rekommendera att öppna upp omgående och smaka av.
OOO Inte kul att höra, har alldeles för många av dom liggande.
Får göra en kvalitetskontroll inom snar framtid.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2002 Ruinart Champagne Dom Ruinart Blanc de Blancs
Dracks till ostron på en fisk- och skaldjursrestaurang i Prag i helgen. Fick den på rekommendation av sommelieren som kunde erbjuda den här på glas då han precis hade korkat upp den åt någon särskild kund. Tack och bock, ruskigt bra champagne! Bra balans mellan syra och kropp, härliga små bubblor som innesluter en schysst brödighet och rostade nötter tillsammans med en lagom citruston! Troligtvis den bästa 2002:a jag druckit!

 

matage

Medlem
Henriot Cuvée 38 magnum - Bra champagne men motiverar inte priset. Men då kommer alltid den berömda kommentaren - den kommer bli så bra om 10 år! En bra ursäkt för att motivera att man spenderat alldeles för mycket pengar på en flaska som inte levererar som man vill.:p

Nu är det så att Cuvee 38 kommer bli alldeles fantastisk!!
Eftersom jag köpt en och planerat glömma bort den tills dess den levererar eller är vinäger och jag kan på nåt sätt rättfärdiga inköpet :po_O
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Nu är det så att Cuvee 38 kommer bli alldeles fantastisk!!
Eftersom jag köpt en och planerat glömma bort den tills dess den levererar eller är vinäger och jag kan på nåt sätt rättfärdiga inköpet :po_O
Den kommer säkert bli bättre, drack den när den släpptes och då var de verkligen barnarov.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Går Cuveé 38 under något annat namn också? Jag kan inte hitta det på CT, och det vore roligt att kunna hålla ögonen på det i framtiden! =)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hade en minivertikal av Krug med CH, Jesper och Elvis.

Vi började med en Pannier Egerié XB 1988. Grym mognad med klassiska brödtoner men samtidigt en hel del frisk chardonnayfrukt. Bedövande syra i början som gjorde att det gissades både 90 och 00-tal. När syran lagt sig och den luftats blev det möjligen lättare att gissa eller så är det så att Elvis kan sin skumpa, för han gissade direkt 80-tal, 85 eller 88 som 2a val. Finns på bolaget och är värd att pröva, inte så ofta det finns mogen skumpa från toppår där. Ytterligare tips @Emanuel.

Sedan kom lite snittar och en odlarskumpa som jag glömt namnet på (@CH ?) men den hade lite svårt att matcha föregående skumpa även om den var bra...

Sedan gick vi in från balkongen och började högtiden!
Krug 1996-2003.jpg

2003
De flesta tyckte den luktade oangenämnt från början men själv försökte jag ge den en chans. Lite ingefära och tropisk frukt med lite syntetiska röda remmar. Övriga kände mentol. Smaken var varmfruktig och metallisk och till sist var vi överens om att den var klart sämst av Krugen och även inklusive bonus för mig och därmed inte värd att köpa. Krug skulle hoppat denna årgången!

2000
Den klart krutigaste Krugen och även med inslag av nougat. För mig helt fantastisk och länge nummer 1 för mig. Bra balanserad syra för att vara ung Krug. Om jag gladdes åt att inte ha köpt 03 så ångra jag att jag inte köpt fler 00. Smaken var klassisk lång Krug!

1998
Övriga gick igång på denna men inte jag. Var mycket fat på doften och smak av choklad och lite fadd fudge. Det var något jag störde mig på och klar 3a för mig.

1996

Så till kronjuvelen 96 som levererade från start med champinjoner, oxbuljong och lite kognacstoner. Efter hand framträdde också marsipan. Stram syra som förväntat som ligger kvar hela kvällen, smaken har mycket röda äpplen och växer hela kvällen. Den champagnen som växer mest av alla precis som när jag drack den senast förra året.

Det är inte längre barnarov att öppna upp 96orna för er som är nyfikna, men visst kommer de att leverera låååång tid framåt.


Sedan avslutades med en odlarskumpa i biostil med skumbanan som ofta avslöjar stilen. En Marguet NV på halvflaska. Eller ja CH och jag avslutade faktiskt med en Perrier-Jouët NV på M2 men inga noteringar gjordes. :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hade en minivertikal av Krug med CH, Jesper och Elvis.

Vi började med en Pannier Egerié XB 1988. Grym mognad med klassiska brödtoner men samtidigt en hel del frisk chardonnayfrukt. Bedövande syra i början som gjorde att det gissades både 90 och 00-tal. När syran lagt sig och den luftats blev det möjligen lättare att gissa eller så är det så att Elvis kan sin skumpa, för han gissade direkt 80-tal, 85 eller 88 som 2a val. Finns på bolaget och är värd att pröva, inte så ofta det finns mogen skumpa från toppår där. Ytterligare tips @Emanuel.

Sedan kom lite snittar och en odlarskumpa som jag glömt namnet på (@CH ?) men den hade lite svårt att matcha föregående skumpa även om den var bra...

Sedan gick vi in från balkongen och började högtiden!
Visa bifogad bild 4569
2003
De flesta tyckte den luktade oangenämnt från början men själv försökte jag ge den en chans. Lite ingefära och tropisk frukt med lite syntetiska röda remmar. Övriga kände mentol. Smaken var varmfruktig och metallisk och till sist var vi överens om att den var klart sämst av Krugen och även inklusive bonus för mig och därmed inte värd att köpa. Krug skulle hoppat denna årgången!

2000
Den klart krutigaste Krugen och även med inslag av nougat. För mig helt fantastisk och länge nummer 1 för mig. Bra balanserad syra för att vara ung Krug. Om jag gladdes åt att inte ha köpt 03 så ångra jag att jag inte köpt fler 00. Smaken var klassisk lång Krug!

1998
Övriga gick igång på denna men inte jag. Var mycket fat på doften och smak av choklad och lite fadd fudge. Det var något jag störde mig på och klar 3a för mig.

1996

Så till kronjuvelen 96 som levererade från start med champinjoner, oxbuljong och lite kognacstoner. Efter hand framträdde också marsipan. Stram syra som förväntat som ligger kvar hela kvällen, smaken har mycket röda äpplen och växer hela kvällen. Den champagnen som växer mest av alla precis som när jag drack den senast förra året.

Det är inte längre barnarov att öppna upp 96orna för er som är nyfikna, men visst kommer de att leverera låååång tid framåt.


Sedan avslutades med en odlarskumpa i biostil med skumbanan som ofta avslöjar stilen. En Marguet NV på halvflaska. Eller ja CH och jag avslutade faktiskt med en Perrier-Jouët NV på M2 men inga noteringar gjordes. :D
Hade jag varit hemma så hade jag lätt kunnat tänka mig att nappa på eran Krugprovning, men denna gång så slipper jag att klaga på priset utan får nöja mig med: "Jag är inte hemma...". ;)

Låter som ni fick en kanonafton!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Hade jag varit hemma så hade jag lätt kunnat tänka mig att nappa på eran Krugprovning, men denna gång så slipper jag att klaga på priset utan får nöja mig med: "Jag är inte hemma...". ;)

Låter som ni fick en kanonafton!
Förlåt mig men denhär tråden tillhör inte mediumwines.se, klaga på priset kan du göra i alla andra utav dina trådar
 

Mattias Schyberg

Administratör
Förlåt mig men denhär tråden tillhör inte mediumwines.se, klaga på priset kan du göra i alla andra utav dina trådar
Det lustiga är att jag inte klagar på pris, jag beklagar att jag inte kunde delta. Förstör nu inte denna trevliga tråd med fruktlösa diskussioner är du snäll. :)

Pris är för övrigt helt ointressant när det gäller vin - det är upplevelsen det handlar om. Ett fantastiskt vin är som en skinande sol i en lampaffär (i alla fall blint), om inte så är det ett mediumwine.

Ganska lätt egentligen. :)
 

mnor

Medlem
Hade lite gäster över under måndag och tisdag och jag hade sedan tidigare lovat dem att anordna champagneprovning (halvblind för mig och helblind för gästerna) under en kväll, så det var bara att hålla det löftet.

Kväll 1:
20150723_100016.jpg

1995 Charles Heidsieck Blanc des Millenaires levererar på mycket hög nivå som vanligt. 1:a totalt i blindprovningen
2008 Legras-Haas BdB levererade högt över min förväntan och kom ut som klar 2:a, på nästan samma poäng som Charles Heidsieck BdM
2002 Pasqual Doquet kom långt efter champagnerna ovan som 3:a och ratades som 3:a eller 4:a hos de flesta
Jacquesson 737 var 4:a hos de flesta och 3:a hos mig.

Som vanligt hade min frus tryffelnäsa ställt in sig så hon prickade dem i prisordning även om hon hade vissa problem med Legras & Haas som även hon ratade högt när den var kall och sänkte betyget när den fått en del värme i glaset. När den var kall levererade den på så gott som samma nivå som Charles Heidsieck BdM. (Hon tycker inte om Jacquesson's 700 serie och tog direkt den och sa att den kommer garanterat hamna 4:a hos henne).

Eftermiddag/Kväll 2:
20150723_100301.jpg

Tog vi bara och drack lite champagne innan middagen

1999 Pol Roger Cuvée sir Winston Churchill -
En av de få riktigt bra champagnerna från 99 i mitt tycke, som var mycket bra som vanigt.
2002 Dom Perignon - Också mycket bra och något bättre än Winston 99. Denna flaska var en av de bättre Dom P från 02 som jag druckit.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hade en minivertikal av Krug med CH, Jesper och Elvis.

Vi började med en Pannier Egerié XB 1988. Grym mognad med klassiska brödtoner men samtidigt en hel del frisk chardonnayfrukt. Bedövande syra i början som gjorde att det gissades både 90 och 00-tal. När syran lagt sig och den luftats blev det möjligen lättare att gissa eller så är det så att Elvis kan sin skumpa, för han gissade direkt 80-tal, 85 eller 88 som 2a val. Finns på bolaget och är värd att pröva, inte så ofta det finns mogen skumpa från toppår där. Ytterligare tips @Emanuel.

Sedan kom lite snittar och en odlarskumpa som jag glömt namnet på (@CH ?) men den hade lite svårt att matcha föregående skumpa även om den var bra...

Sedan gick vi in från balkongen och började högtiden!
Visa bifogad bild 4569
2003
De flesta tyckte den luktade oangenämnt från början men själv försökte jag ge den en chans. Lite ingefära och tropisk frukt med lite syntetiska röda remmar. Övriga kände mentol. Smaken var varmfruktig och metallisk och till sist var vi överens om att den var klart sämst av Krugen och även inklusive bonus för mig och därmed inte värd att köpa. Krug skulle hoppat denna årgången!

2000
Den klart krutigaste Krugen och även med inslag av nougat. För mig helt fantastisk och länge nummer 1 för mig. Bra balanserad syra för att vara ung Krug. Om jag gladdes åt att inte ha köpt 03 så ångra jag att jag inte köpt fler 00. Smaken var klassisk lång Krug!

1998
Övriga gick igång på denna men inte jag. Var mycket fat på doften och smak av choklad och lite fadd fudge. Det var något jag störde mig på och klar 3a för mig.

1996

Så till kronjuvelen 96 som levererade från start med champinjoner, oxbuljong och lite kognacstoner. Efter hand framträdde också marsipan. Stram syra som förväntat som ligger kvar hela kvällen, smaken har mycket röda äpplen och växer hela kvällen. Den champagnen som växer mest av alla precis som när jag drack den senast förra året.

Det är inte längre barnarov att öppna upp 96orna för er som är nyfikna, men visst kommer de att leverera låååång tid framåt.


Sedan avslutades med en odlarskumpa i biostil med skumbanan som ofta avslöjar stilen. En Marguet NV på halvflaska. Eller ja CH och jag avslutade faktiskt med en Perrier-Jouët NV på M2 men inga noteringar gjordes. :D

-Drack den tillsammans med forumklassikern 1995 Chanoine för inte så länge sedan. Jag var dock lite besviken på Pannier Egerié 1988 då jag tyckte den saknade längd?
Chanoine
däremot var ju väldigt trevlig som vanligt om än förbi kullen med ett par år och ganska trötta bubblor men med massor av russin och sherrytoner. En av provarna som anlände sent gissade på "någon sorts bättre dessertvin" när han smakade efter att bubblorna försvunnit och en annan provare som föredrar unga champagner tyckte den smakade hemsk. Jag gillar det starkt.

20150613_180316.jpg
 
Toppen