Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Coravin

Läst en del om den. Som jag förstår den trycks en ädelgas ner och ersätter vinet som pumpas ut. Så teoretiskt borde det fungera.

Har dock inte talat med någon som faktiskt använt den.
 
Trådskapare
Martinez1986

Martinez1986

Medlem
är väl det som ja kommit fram till också. följer fireandfloodor på instagram och dom höjer den till skyarna
 

Arvid

Medlem
Funkar bra, fast jag har bara testat med flaskor "öppna" i ett par veckor. Ingen märkbar skillnad.

Dyrt att köpa nya gasbehållare dock.
 

Helen

Medlem
Jag har provat Coravin och jag gillar tanken med den. Ett bra sätt att dricka ett glas vin utav bättre sort mitt i veckan utan att flaskan blir förstörd. Det kan säkert bli en populär pryl bland finewine drickare och i hushåll där bara den ena parten dricker vin. En Patron ska räcka till ca 15 glas och kostar ca 10 dollar. Jag tror dock att det kommer blir dyrare i Europa.Just nu går det bara att handla direkt ifrån Coravin i USA men jag hoppas på att de snart blir klara med en lansering i Europa.
 
Jag har provat Coravin och jag gillar tanken med den. Ett bra sätt att dricka ett glas vin utav bättre sort mitt i veckan utan att flaskan blir förstörd. Det kan säkert bli en populär pryl bland finewine drickare och i hushåll där bara den ena parten dricker vin. En Patron ska räcka till ca 15 glas och kostar ca 10 dollar. Jag tror dock att det kommer blir dyrare i Europa.Just nu går det bara att handla direkt ifrån Coravin i USA men jag hoppas på att de snart blir klara med en lansering i Europa.

1,5 dollar per glas då. Små kostnader för en flaska. För en restaurang blir det kanske svårare men med tanke på minskat svinn kanske en bra idé
 

Mats

Gone todash....
1,5 dollar per glas då. Små kostnader för en flaska. För en restaurang blir det kanske svårare men med tanke på minskat svinn kanske en bra idé

Snarare knappt 70 cent/glas ($10/15 glas), dvs ännu billigare. Men sen kostar ju apparaten $300 också så i slutändan kostar det en del ändå.
 

Cricri

Medlem
Humm, har blivit erbjuden en i födelsedagspresent. Men jag blev lite osäker på om det verkligen inte sabbar korken när man tar ut nålen. Någon som har koll på hur det påverkar fortsatt lagring? Kan man fortsätta att lagra en påbörjad flaska ett par år till eller är det snarare veckor?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Humm, har blivit erbjuden en i födelsedagspresent. Men jag blev lite osäker på om det verkligen inte sabbar korken när man tar ut nålen. Någon som har koll på hur det påverkar fortsatt lagring? Kan man fortsätta att lagra en påbörjad flaska ett par år till eller är det snarare veckor?
Det är inga problem med natur och plastkorkar, kan bli allvarliga problem med skruvkorkar.
Glasproppar är svåra att penetrera.
 

Cricri

Medlem
Det är inga problem med natur och plastkorkar, kan bli allvarliga problem med skruvkorkar.
Glasproppar är svåra att penetrera.
Haha, skall ha detta i åtanke om det nu blir en coravin :)
Har annars hört att det bara skulle funka på naturkork, dvs att även plastkorkar delar skruvkorkens oförmåga att återsluta sig.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Haha, skall ha detta i åtanke om det nu blir en coravin :)
Har annars hört att det bara skulle funka på naturkork, dvs att även plastkorkar delar skruvkorkens oförmåga att återsluta sig.
Så länge korken är mjuk och har ett övertryck från sidorna, så kommer nålens hål att klämmas ihop.
Mycket glädje!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Känns som en klockren pryl för restaurangvärlden. Kanske kan vi äntligen få dricka lite intressantare viner på krogen om denna pryl slår världen med häpnad. Det hade varit sanslöst trevligt tycker jag.
 
Känns som en klockren pryl för restaurangvärlden. Kanske kan vi äntligen få dricka lite intressantare viner på krogen om denna pryl slår världen med häpnad. Det hade varit sanslöst trevligt tycker jag.
@Arvid jobbar ju inte bara i restaurangvärlden, utan på en restaurang med vinambitioner. Vore kul att höra om de planerar/tittar på att köra Coravin
 

Arvid

Medlem
Sorry, jag är för dålig på att kolla sidan... Lite tankar om Coravin från restaurang-perspektivet.

Kostnad:
Har precis fått hem en laddning patroner mer. 24 patroner går för ~1760 kr inkl frakt från USA. Jag åkte inte på någon tullavgift, vilket gör mig lite fundersam. När jag fick maskinen fick jag ge ~1500 DKK för att få hämta ut paketet. Kanske bara tur, kanske inte.

De säger 15 pours / patron. Jag har ingen tillförlitlig data, men magkänslan säger att det tyvärr är mindre. Alltså är det en inte helt oansenlig konstnad som ska läggas på priset av ett glas, och alltså får vinerna inte vara för billiga.

Mål:
Vi testar Coravin på tre restauranger nu (Le Sommelier, MASH i Köpenhamn och MASH i London). Argumenten för att prova är:
1) Rensa upp i lagren. På restuaranger med stora vinkort blir där ibland rester, detta är ett bra sätt att kolla av mogenheten på viner och sätta fokus vid optimal potential. Vi har provat flera viner som vi trodde skulle vara på gränsen eller döda som är helt makalöst bra (ex 1989 Torres Mas La Plana eller 2001 Kistler McCrea Vineyard Chardonnay).

2) Ännu ett sätt att marknadsföra sig. Att fånga "vinnördarna" är A & O för verksamheter som vår.

3) Låta sommeliererna lära sina viner. Det är inte allt man har provat, och man poppar inte magnumar 1992 Vogüé Bonnes Mares (som vi nu sålt två av med Coravin) för att prova, och man vågar heller inte rekommendera vinet.

Erfarenheter:
Vinerna verkar inte ta någon som helst påverkan, i alla fall inte på ett par veckor.

Det är på sin höjd en break-even affär, om man inkluderar sommelier-provglas etc. ;)

Intresset är svalare än jag trodde. Det funkar nog bättre på en vinbar där man kan rikta försäljningen till ett fåtal produkter. 300 kr för ett glas känns dyrt, medan 2000 för samma flaska kan vara billigt.

Jag tror kanske mer det är en bra grej för vinbarer eller samlare än stora restauranger. Men det är ju kul att ha möjligheten!
 
Trådskapare
Martinez1986

Martinez1986

Medlem
Får hoppas att du kan komma tillbaka med fler svar Arvid, vore riktigt nice att veta om en flaska håller sig länge, alltså månader och år efter att man använt Coravin. Känns ju hursomhelst som ett måste köp enligt min mening
 
Sorry, jag är för dålig på att kolla sidan... Lite tankar om Coravin från restaurang-perspektivet.

Kostnad:
Har precis fått hem en laddning patroner mer. 24 patroner går för ~1760 kr inkl frakt från USA. Jag åkte inte på någon tullavgift, vilket gör mig lite fundersam. När jag fick maskinen fick jag ge ~1500 DKK för att få hämta ut paketet. Kanske bara tur, kanske inte.

De säger 15 pours / patron. Jag har ingen tillförlitlig data, men magkänslan säger att det tyvärr är mindre. Alltså är det en inte helt oansenlig konstnad som ska läggas på priset av ett glas, och alltså får vinerna inte vara för billiga.

Mål:
Vi testar Coravin på tre restauranger nu (Le Sommelier, MASH i Köpenhamn och MASH i London). Argumenten för att prova är:
1) Rensa upp i lagren. På restuaranger med stora vinkort blir där ibland rester, detta är ett bra sätt att kolla av mogenheten på viner och sätta fokus vid optimal potential. Vi har provat flera viner som vi trodde skulle vara på gränsen eller döda som är helt makalöst bra (ex 1989 Torres Mas La Plana eller 2001 Kistler McCrea Vineyard Chardonnay).

2) Ännu ett sätt att marknadsföra sig. Att fånga "vinnördarna" är A & O för verksamheter som vår.

3) Låta sommeliererna lära sina viner. Det är inte allt man har provat, och man poppar inte magnumar 1992 Vogüé Bonnes Mares (som vi nu sålt två av med Coravin) för att prova, och man vågar heller inte rekommendera vinet.

Erfarenheter:
Vinerna verkar inte ta någon som helst påverkan, i alla fall inte på ett par veckor.

Det är på sin höjd en break-even affär, om man inkluderar sommelier-provglas etc. ;)

Intresset är svalare än jag trodde. Det funkar nog bättre på en vinbar där man kan rikta försäljningen till ett fåtal produkter. 300 kr för ett glas känns dyrt, medan 2000 för samma flaska kan vara billigt.

Jag tror kanske mer det är en bra grej för vinbarer eller samlare än stora restauranger. Men det är ju kul att ha möjligheten!

Tack @Arvid för ett utförligt svar. Ska bli kul att följa ert prov. Tror absolut det här kan vara något för en vinbar men kostnaden måste hållas ner. Vet att vinbarer som Eriks provade med argongas förut men effekten blev inte så bra. Om det här är mer effektivt och man kan servera en flaska över säg två veckor kan det öppna möjlighet att ha roligare viner på glas.
 

Arvid

Medlem
Personligen hoppas jag ju inte att flaskorna ska stå så länge. ;)

Jag talade med en väldigt seriös dansk vinexpert och samlare som har använt den hemma i ett par månader på ett 20-tal viner åt gången att det mesta verkar hålla fantastiskt bra, men att ett fåtal viner kollapsar. Han teoriserade att det hade att göra med riktigt torra korkar som inte återslöt ordentligt. Igen, n=1 experiment gäller inte för så mycket, men tål att tänkas på. Hade jag haft en ordentlig källare hade jag inte tvekat. Tänk att ha 20 olika glas att välja på när man står och lagar mat (ja, jag är inte så bra på mat och vin i kombination, mer vin och matlagning...).
 
Toppen