Cristal 2008

Diskussion i 'Vin' startad av Elvis, 17 augusti 2018.

1. Elvis

Elvis Medlem

Är det någon som vet när Cristal 2008 släpps i Sverige och till vilket pris? Den finns att köpa lite här och var i Europa nu och det verkar som om priset har höjts rätt mycket... :rolleyes:

2. Skaggs

Skaggs Medlem

Den släpps 7 september, artikelnummer 97062, tillfälliga sortimentet för 1750 kr.

Crist(al)ian 77, Elvis, Essle och 11 andra gillar detta.
  3. Johan Blom

Johan Blom Hobbysamlare och allsörplare

Det artikelnumret har inte dykt upp på SB.s hemsida än va? Vet du hur många det har allokerats till Sverige?

4. Skaggs

Skaggs Medlem

Nej inte än och allokeringen har jag inte sett nåt om.

5. Patrik Sellin

Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri Provningsskribent

97062 1200 buteljer

Johan Blom gillar detta.
  6. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

De stora och medelstora champagnehusens prestigechampagner är inte särskilt hårt allokerade till importörerna, eller alls allokerade, utan de reglerar efterfrågan genom priset. (Då avser jag normalflaskor av normaldegorgerad vit prestigechampagne.) Även om det inte produceras lika mycket Cristal som Dom Pérignon, så görs det åtskilliga hundra tusen flaskor av en normalårgång. Sedan har ju Systembolaget sina idéer hur de köper in. Det är väl de där flaskorna av Salon 1997 och 1999, hyllvärmare i flera år och därefter utreade, som spökar.

MartinE gillar detta.
  7. MartinE

MartinE Medlem

Men till och med SB börjar väl förstå att 2008 var ett stort år i Champagne. Även om de fortfarande bara ger årgången en 4:a (av fem) i sin årgångstabell... :rolleyes:

8. Belmont

Belmont Medlem

Någon som vet om det kommer dyka upp några Cristal Rosé 08or på systembolaget?

9. Wintermute

Wintermute Medlem

...men med förbehållet att den kanske kommer att utvecklas till en femma med tiden.

10. tobbe81

tobbe81 Medlem

om det kommer några så blir det nog på websläpp, om inte annat så borde man nog kunna få tag på dem genom PI hos vinunic borde man ju tycka.

11. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Vinunic har sålt Crille Rosé via privatimport i tidigare årgångar. Hittar t.ex. att jag fick ett utskick om 2009:an "i elegant presentförpackning" för 3695 kr i december 2017.

12. MartinE

MartinE Medlem

Sant. Och de har bevisligen gjort en halv pudel redan, eftersom de graderade den som en trea (!) tidigare, dessutom utan förbehåll om jag minns rätt! :stendumt:

13. Jos

Jos Medlem

Misstänkte att så skulle ske så har redan börjat köpa på mig. Man vet ju aldrig om man måste köa, ha sveriges snabbaste uppkoppling, ha jättemycket tur eller vara med i någon hemlig klubb för att få tag på det antal man vill ha via SS... ;)

14. Johan Blom

Vilket pris har du lyckats köpa på dig för om man får fråga?

15. Jos

Jos Medlem

16. Johan Blom

Tackar!
    Haha, nej det har du rätt i! Får nog smuggla in några i sambons namn jag också om systemets allokering inte räcker till! :D

Jos och Tomas Lindblom gillar detta.
  17. Gladekocken

Gladekocken Medlem

Verkar bli en ganska bra tilldelning. 1200 fl kommer släppas på systemet den 7e september

Christer J gillar detta.
  18. Jos

Jos Medlem

Vad är "tillfälliga sortimentet" för något? Hittar inget på SS hemsida om vad det är och vad som gäller med beställningar etc.

19. Mouton

Mouton Proffs drickare (volym mässigt då)

Små partier

Jos gillar detta.
  20. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

ja vad ska man säga... bra grejer helt enkelt. återkommer med litet smaknoteringar inom kort.

Tomas Lindblom, LarsW och Christer J gillar detta.

Dela sidan