Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cristal 2008

Fredrik!

Medlem
AF5C67FE-6BAC-4E37-A2A4-4543A8245BE4.jpeg
 

Bastardo

Medlem
Är det vanligt att så här fin champagne innehåller så pass mycket RS? Visserligen är syran ganska högt också, men ändå.
 

Bastardo

Medlem
Om du menar med RS restsocker, så nej. Det handlar om Dosage, tillsatt socker
Tack Mouton, tänkte väl det, enligt beskrivningen verkade champagnen inte så ’söt’ ändå. Befintlig mängd socker i vinet måste vara således mycket mindre. Hur som helst, jag gillar mest blanc de blancs champagne, av det lilla jag har provat genom åren. :) Helst med årgång, så klart. Men det finns inte så ofta tillfällen att jag kan unna mig sånt, fast det kan finnas godbitar under 400 spänn också. OM man inte är någon kännare.
 
M

Mouton

Tack Mouton, tänkte väl det, enligt beskrivningen verkade champagnen inte så ’söt’ ändå. Befintlig mängd socker i vinet måste vara således mycket mindre. Hur som helst, jag gillar mest blanc de blancs champagne, av det lilla jag har provat genom åren. :) Helst med årgång, så klart. Men det finns inte så ofta tillfällen att jag kan unna mig sånt, fast det kan finnas godbitar under 400 spänn också. OM man inte är någon kännare.
Nej det är ju tyvärr ett faktum att drycken ifråga är aningens dyr, för att inte säga överprisatt. För att dricka Cristal, eller Selosse Krug eller nån annan prestige, kan ni ju alltid gå ihop i ett provgäng och dela kostnaden.. Jag lovar dig, när du besviken knallar hem på kvällen(undrandes vad du betalt för) är det en rätt skön känsla att andra va med och delade på smällen;)
 
Nej det är ju tyvärr ett faktum att drycken ifråga är aningens dyr, för att inte säga överprisatt. För att dricka Cristal, eller Selosse Krug eller nån annan prestige, kan ni ju alltid gå ihop i ett provgäng och dela kostnaden.. Jag lovar dig, när du besviken knallar hem på kvällen(undrandes vad du betalt för) är det en rätt skön känsla att andra va med och delade på smällen;)
Överprisatt ger normalt en marknadseffekt, dvs minskad försäljning. För exempelvis Selsosse så överstiger ju istället efterfrågan tillgången.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Överprisatt ger normalt en marknadseffekt, dvs minskad försäljning. För exempelvis Selsosse så överstiger ju istället efterfrågan tillgången.

Korrekt definition om man skriver på Ekonomistas men knappast på ett vinforum. Utgår från att alla sätter prissättningen i relation till kvalitén på vinet och inte efterfrågan.

Med en strikt nationalekonomisk definition blir DRC underprissatt...;)
 
Korrekt definition om man skriver på Ekonomistas men knappast på ett vinforum. Utgår från att alla sätter prissättningen i relation till kvalitén på vinet och inte efterfrågan.

Med en strikt nationalekonomisk definition blir DRC underprissatt...;)

Även på ett vinforum får man väl ta hänsyn till marknaden, annars blir det ju mer ett drömforum. Sedan är det ju upp till var och en och bbedöma om man vill eller kan lägga den här typen av pengar på ett vin. Personligen köper jag Cristal om årgången är rätt, rosé var det dock många år sedan jag köpte.

Och som @Pontus skriver, DRC får defineras som underprissatt i första ledet. Finns garanterat ett stort antal på det här forumet som betalar en avgift för att få vara med i en riggad dragning av årets DRC tilldelning.
 
Last edited:
Toppen