Cristal 2008

Diskussion i 'Vin' startad av Elvis, 17 augusti 2018.

1. Gladekocken

Gladekocken Medlem

Tror inte på någon jätte höjning med visst,passerar nog 1800

2. Fredrik!

Fredrik! Medlem

3. Swedy

Swedy Medlem

4. Fredrik!

Fredrik! Medlem

5. Trydebull

Trydebull Medlem

6. Trydebull

Trydebull Medlem

Mouton gillar detta.
  7. Swedy

Swedy Medlem

Inte riktigt:) Betalade 4995:- hos Vinunic;)

8. Trydebull

Trydebull Medlem

Pinsamt. Jag bokade också en men hade 5499:- i mitt huvud... Nu måste jag skynda mig och bränna de 500 kronorna som jag "tjänat" på något annat!

Swedy gillar detta.
  9. Bastardo

Bastardo Medlem

Är det vanligt att så här fin champagne innehåller så pass mycket RS? Visserligen är syran ganska högt också, men ändå.

10. Mouton

Mouton Proffs drickare (volym mässigt då)

Om du menar med RS restsocker, så nej. Det handlar om Dosage, tillsatt socker

Bastardo gillar detta.
  11. Bastardo

Bastardo Medlem

Tack Mouton, tänkte väl det, enligt beskrivningen verkade champagnen inte så ’söt’ ändå. Befintlig mängd socker i vinet måste vara således mycket mindre. Hur som helst, jag gillar mest blanc de blancs champagne, av det lilla jag har provat genom åren. :) Helst med årgång, så klart. Men det finns inte så ofta tillfällen att jag kan unna mig sånt, fast det kan finnas godbitar under 400 spänn också. OM man inte är någon kännare.

12. Mouton

Mouton Proffs drickare (volym mässigt då)

Nej det är ju tyvärr ett faktum att drycken ifråga är aningens dyr, för att inte säga överprisatt. För att dricka Cristal, eller Selosse Krug eller nån annan prestige, kan ni ju alltid gå ihop i ett provgäng och dela kostnaden.. Jag lovar dig, när du besviken knallar hem på kvällen(undrandes vad du betalt för) är det en rätt skön känsla att andra va med och delade på smällen;)

namkrad, Bastardo, Magnus L och 1 annan gillar detta.
  13. Fredrik!

Fredrik! Medlem

Båt, frekvent pendlande mellan Helsingfors och Stockholm för renovering har sina fördelar.

namkrad gillar detta.
  14. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Överprisatt ger normalt en marknadseffekt, dvs minskad försäljning. För exempelvis Selsosse så överstiger ju istället efterfrågan tillgången.

Pontus och magnum gillar detta.
  15. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Korrekt definition om man skriver på Ekonomistas men knappast på ett vinforum. Utgår från att alla sätter prissättningen i relation till kvalitén på vinet och inte efterfrågan.

Med en strikt nationalekonomisk definition blir DRC underprissatt...;)

Mattias Schyberg, Wintermute och Elvis gillar detta.
  16. Pontus

Pontus Medlem

... i första led, kanske ska tilläggas.

vintomas och Anders Landström gillar detta.
  17. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Även på ett vinforum får man väl ta hänsyn till marknaden, annars blir det ju mer ett drömforum. Sedan är det ju upp till var och en och bbedöma om man vill eller kan lägga den här typen av pengar på ett vin. Personligen köper jag Cristal om årgången är rätt, rosé var det dock många år sedan jag köpte.

Och som @Pontus skriver, DRC får defineras som underprissatt i första ledet. Finns garanterat ett stort antal på det här forumet som betalar en avgift för att få vara med i en riggad dragning av årets DRC tilldelning.

Last edited: 2 december 2018
    Mouton och Pontus gillar detta.
  18. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Verkar finnas gott om Cristal 2008 i Norge. Finns i 18 butiker. Inte lika poppis där som här tydligen.

19. Thirsty

Thirsty Medlem

Kanske prislappen på 2.290 NOK som påverkar?

20. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Kanske det. Frågan är då, hade det sett likadant ut i Sverige om en flaska kostat nästan 2500?

Dela sidan