Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cristal 2008

Druvan

Medlem
Men till och med SB börjar väl förstå att 2008 var ett stort år i Champagne. Även om de fortfarande bara ger årgången en 4:a (av fem) i sin årgångstabell... :rolleyes:
Från SB nu :D

Distrikt: Champagne
Betyg: 5
Årgången var nära ett misslyckande. Det började med kallt vårväder och mycket regn. Juni var svängig med kallt och varmt om vartannat som ledde till en ojämn blomning och sedermera en mindre skörd än 2007. En nära förestående misslyckad årgång, räddades av ett mycket fint septemberväder och en skörd med mycket hög kvalitet kunde bärgas.

https://www.systembolaget.se/fakta-...ell/summering/?country=Frankrike&vintage=2008
 

Wintermute

Medlem
Från SB nu :D

Distrikt: Champagne
Betyg: 5
Årgången var nära ett misslyckande. Det började med kallt vårväder och mycket regn. Juni var svängig med kallt och varmt om vartannat som ledde till en ojämn blomning och sedermera en mindre skörd än 2007. En nära förestående misslyckad årgång, räddades av ett mycket fint septemberväder och en skörd med mycket hög kvalitet kunde bärgas.

https://www.systembolaget.se/fakta-...ell/summering/?country=Frankrike&vintage=2008
Hög tid. Kvar av de stora är WC och Krug i olika former (och möjligen någon till). Då känns det ganska safe att gissa betyget.
 

Jos

Medlem
Hög tid. Kvar av de stora är WC och Krug i olika former (och möjligen någon till). Då känns det ganska safe att gissa betyget.
Är det inte ganska många kvar från bolis förutom krug och wc? Eller har jag missat något 08 släpp från ex. Bollinger GA , Taittinger CdC, Veuve Clicqout LGD eller Dompan?
 
Är det inte ganska många kvar från bolis förutom krug och wc? Eller har jag missat något 08 släpp från ex. Bollinger GA , Taittinger CdC, Veuve Clicqout LGD eller Dompan?

Du har rätt,många gosaker kvar att längta efter.
Wc o dompa har jag fått bekräftat kommer under vinter/våren 19
 
  • Like
Reactions: Jos

MartinE

Medlem
Men till och med SB börjar väl förstå att 2008 var ett stort år i Champagne. Även om de fortfarande bara ger årgången en 4:a (av fem) i sin årgångstabell... :rolleyes:
Från SB nu :D

Distrikt: Champagne
Betyg: 5
Årgången var nära ett misslyckande. Det började med kallt vårväder och mycket regn. Juni var svängig med kallt och varmt om vartannat som ledde till en ojämn blomning och sedermera en mindre skörd än 2007. En nära förestående misslyckad årgång, räddades av ett mycket fint septemberväder och en skörd med mycket hög kvalitet kunde bärgas.

Vi har ju länge misstänkt att representanter för SB:s ledning smygläser forumet i sin jakt på oliktänkande och presumtiva alkoholskattesmitare. Är detta månne det slutgiltiga beviset? ;)
 

MartinE

Medlem
Från SB nu :D

Distrikt: Champagne
Betyg: 5
Årgången var nära ett misslyckande. Det började med kallt vårväder och mycket regn. Juni var svängig med kallt och varmt om vartannat som ledde till en ojämn blomning och sedermera en mindre skörd än 2007. En nära förestående misslyckad årgång, räddades av ett mycket fint septemberväder och en skörd med mycket hög kvalitet kunde bärgas.

https://www.systembolaget.se/fakta-...ell/summering/?country=Frankrike&vintage=2008
Ett något mer seriöst svar: Det där är en riktigt dålig pudel. Visst, de har gått från en trea via en fyra till en närmast ursäktande femma, men de har ju fortfarande inte fattat! 2008 är en av de bästa årgångarna någonsin!
 

MartinE

Medlem
Apropå Cristal 2008. I likhet med @Elvis hade jag otur med släppet på SB: bortrest på dagen D och med taskig uppkoppling och långsamma fingrar. Men för lite mer än en vecka sedan var jag inne i "min" butik för att plocka upp några Pol Roger. Då kommer en av de anställda fram till mig och säger:

"Du, var inte du på jakt efter Cristal 08?"
Ehh, jo!
"Vi har en flaska över. Vill du ha den? Jag skulle precis ställa ut den i butiken, men så såg jag dig och tänkte att du kanske vill ha den?"
Ja, tack!

Och det sägs att det ska vara ett dåligt tecken om man är känd på Systembolaget! :D
 

MartinE

Medlem
12 och 15 som blir mest värt att satsa på i framtiden?
På pappret är ju dessa de båda kommande monsterårgångarna. Men Cristal håller genomgående en väldigt jämn och hög nivå! Både 1999 och 2000 – två generellt mediokra årgångar i Champagne – är exempelvis fantastiska Cristal

Så rådet, i traditionell finewines-anda, blir givetvis att köpa samtliga! :)
 

Jos

Medlem
Till er som missade släppet så kan jag intyga att det finns gott om Cristal 08 i Roederers källare som ligger på jästen.

Nästa årgång blir 2012 följt av 13,14,15 & 16.
Precis, det ligger i samma linje som fler och fler gör nu. De vet att de kan släppa vinet till dubbla priset om bara ett par år, - varför inte få ta del av kakan själva?
 
Toppen