Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CT-statistik

Mats

Gone todash....
En annan CT-relaterad fråga;

Kan jag sortera en sökning på alla viner som har fått 90+ betyg med minimum 100 röster i prisintervallet 20$-40$?
Nej. Det går inte att söka på poäng eller antal röster, tyvärr.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Mats har rätt.

Men du kan prova:
Välj "Wines" uppe i vänstra.

Och i rutan till höger kan du välja "By price". Den verkar ha någon form av minimiantal för votes. Sen kan du bläddra med dom små pilarna till höger.

Untitled-1.jpg
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nej. Det går inte att söka på poäng eller antal röster, tyvärr.
Och i rutan till höger kan du välja "By price". Den verkar ha någon form av minimiantal för votes. Sen kan du bläddra med dom små pilarna till höger.

Tack för svar! Jag har gjort som du sagt Magnus.
Den funktionen jag ville åt var egentligen en kombination av att se hur många gånger ett vin hade fått sin betygssättning, kontra betyget i sig.

Om ett vin har fått 100poäng på Parkerskalan, men av endast en användare, så blir det i min mening högst osannolikt att det verkligen är en objektiv bedömning.
Om man däremot ser att ett betyg har fått 95poäng av 2000 användare, då är det helt klart ett vin som lockar mig till köp!
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Här har vi ett vin som i min mening verkar intressant, endast baserat på CT-betyg i förhållande till att det har lite fler röster.
(73236) Jacob's Creek St Hugo Cabernet Sauvignon, 157 flaskor med snittbetyg 94,6 för 305kr.
 

Mats

Gone todash....
Här har vi ett vin som i min mening verkar intressant, endast baserat på CT-betyg i förhållande till att det har lite fler röster.
(73236) Jacob's Creek St Hugo Cabernet Sauvignon, 157 flaskor med snittbetyg 94,6 för 305kr.
Jo men tyvärr är det 2010 de har på SB som 3 personer gett 85 p i snitt på CT. Eller är det fel vin jag titter på?
 
Last edited:
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
11 av 14 röster från samma användare...

Haha, ja jävlar. Där ser man! Måste nog kolla lite noggrannare nästa gång!

Undra om det är producenten själv eller en väldigt entusiastisk följare..!
 

Elvis

Medlem
Sådär, nu har jag passerat en viktig milstolpe för 2015: 100 provade viner. Den här statistikfunktionen i CT är väldigt rolig. Nu vet jag till exempel att jag helt avstått från både Sydamerika och Afrika i år. Även Asien men det kanske inte är lika konstigt. Så här ser fördelningen ut:

France 51 %
- Champagne 32 %
- Burgundy 8 %
- Rhône 4 %
- Bordeaux 4 %
- Provence 2 %
- Loire 1 %

USA 18 %
- California 17 %
- Washington 1 %

Spain 10 %
- Rioja 5 %
- Castilla y León 2 %
- Catalunya 1 %
- Andalucia 1 %
- Madrid 1 %

Italy 9 %
- Piedmont 4 %
- Tuscany 3 %
- Veneto 1 %
- Puglia 1 %

Australia 2 %
- South Australia 1 %
- South Eastern 1 %

Austria 2 %
- Niederösterreich 2 %

Germany 2 %
- Baden 1 %
- Nahe 1 %

Canada 1 %
- British Columbia 1 %

Hungary 1 %
- Tokaji 1 %

Lebanon 1 %
- Bekaa Valley 1 %

New Zealand 1 %
- South Island 1 %

Portugal 1 %
- Madeira 1 %

Switzerland 1 %
- Vaud 1 %
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Är det någon som vet om de olika sökningarna som man kan göra på CT går att spara och omvandla excell-filer?
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ja, det går att spara sökningar:

Visa bifogad bild 4702

Och även exportera till kommaseparerad fil (för import i Excel):

Visa bifogad bild 4703

Hmm, min CT ser inte ut så, jag får inte upp alternativet Export.
Har det någonting att göra med att jag är gratismedlem kanske?

Edit: Inte när det gäller sökningar iaf.
Jag kan exportera den fliken som heter "Consumed Wines in my cellar".
 

Larseman

Medlem
Hmm, min CT ser inte ut så, jag får inte upp alternativet Export.
Har det någonting att göra med att jag är gratismedlem kanske?

Edit: Inte när det gäller sökningar iaf.
Jag kan exportera den fliken som heter "Consumed Wines in my cellar".
Skamligt nog så är även jag gratismedlem, ska nog försöka ändra på det snart :oops:
Tror att det beror på hur och var man gör sin sökning, har inte grottat ner mig särskilt mycket. Exakt vad är det du vill göra?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Skamligt nog så är även jag gratismedlem, ska nog försöka ändra på det snart :oops:
Tror att det beror på hur och var man gör sin sökning, har inte grottat ner mig särskilt mycket. Exakt vad är det du vill göra?
Kan ju meddela att det ser precis likadant ut som betalande. :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Skamligt nog så är även jag gratismedlem, ska nog försöka ändra på det snart :oops:
Tror att det beror på hur och var man gör sin sökning, har inte grottat ner mig särskilt mycket. Exakt vad är det du vill göra?
Kan ju meddela att det ser precis likadant ut som betalande. :)

Hmm, då har det inget med det att göra. Konstigt att jag inte får fram det.
Jag gjorde en avancerad sökning och valde "red wine" "all users", och sedan filtrerade jag efter Producter, Quantity desc.
Då fick jag upp en lista på alla producenter på CT. Där Joseph Phelps kom etta med 0,6% och 182593 flaskor.

Hela den här sökningen vill jag få över till en excell fil.
Sedan tänkte jag sitta och jämföra producenter som jag har prövat, mot den här listan.

Edit:
Det går bara att exportera sin egna statistik, inte sökningar på andras viner/regioner etc.

Då har vi svaret där, tack!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hmm, då har det inget med det att göra. Konstigt att jag inte får fram det.
Jag gjorde en avancerad sökning och valde "red wine" "all users", och sedan filtrerade jag efter Producter, Quantity desc.
Då fick jag upp en lista på alla producenter på CT. Där Joseph Phelps kom etta med 0,6% och 182593 flaskor.

Hela den här sökningen vill jag få över till en excell fil.
Sedan tänkte jag sitta och jämföra producenter som jag har prövat, mot den här listan.

Edit:

Då har vi svaret där, tack!
Bara markera och kopiera. Varsegod!
 

Attachments

  • Producers_CT.xlsx
    19,4 KB · Visningar: 276
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Bara markera och kopiera. Varsegod!

Tusen tack! Var det svårt? :oops:
Edit: Såg att det här bara gav ett resultat på 500 producenter, men jag antar att det bara är att klippa och klistra sida för sida och fortsätta bygga neråt i raderna?

Edit 2: Jag fick till det! Men jag tror att jag nöjer mig med de 10000 största producenterna! Orkar inte kopiera 162 sidor manuellt.
 
Last edited:
Toppen