Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CT-statistik

Per Stade

Lege artis
Var på en importörsprovning idag och provade fyra champagner och 19 italienska viner. Har inte lagt in vinerna i CT än men andelen Italien kommer att öka kraftigt och andelen Champagne att minska något...

image.jpeg
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Var på en importörsprovning idag och provade fyra champagner och 19 italienska viner. Har inte lagt in vinerna i CT än men andelen Italien kommer att öka kraftigt och andelen Champagne att minska något...

Livsfarligt att gå på vinprovningar! Spring genast och boka en vinprovning med tema champagne. :)
 
2015
Bottles purchased (121) / Remaining (108) / Cost: average $28 / total $3,330
  • Bordeaux
    Bottles purchased (16) / Cost: average $57 / total $906
  • South Australia
    Bottles purchased (12) / Cost: average $38 / total $450
  • Piedmont
    Bottles purchased (14) / Remaining (12) / Cost: average $28 / total $392
  • Burgundy
    Bottles purchased (13) / Cost: average $26 / total $334
  • Champagne
    Bottles purchased (5) / Remaining (4) / Cost: average $66 / total $330
  • Rhône
    Bottles purchased (13) / Remaining (11) / Cost: average $14 / total $187
  • Tuscany
    Bottles purchased (6) / Cost: average $24 / total $141
  • Southwest France
    Bottles purchased (7) / Remaining (6) / Cost: average $14 / total $101
  • Coastal Croatia
    Bottles purchased (5) / Cost: average $20 / total $99
  • Rheinhessen
    Bottles purchased (3) / Cost: average $32 / total $96
  • Provence
    Bottles purchased (3) / Cost: average $17 / total $52
  • Rapel Valley
    Bottles purchased (6) / Remaining (1) / Cost: average $8 / total $48
  • Beiras
    Bottles purchased (7) / Cost: average $6 / total $42
  • Madrid
    Bottles purchased (3) / Remaining (2) / Cost: average $11 / total $34
  • Balearic Islands
    Bottles purchased (2) / Cost: average $15 / total $30
  • Mosel Saar Ruwer
    Bottles purchased (2) / Remaining (1) / Cost: average $13 / total $26
  • California
    Bottles purchased (1) / Cost: average $20 / total $20
  • Veneto -
    Bottles purchased (1) / Cost: average $18 / total $18
  • Trentino-Alto Adige
    Bottles purchased (1) / Cost: average $13 / total $13
  • Loire Valley
    Bottles purchased (1) / Cost: average $11 / total $11
Som vanligt mest Bordeaux. Anmärkningsvärt (för mig i alla fall) är 12fl från Australien. Där är det inte mkt som brukar få kommer in i från. Detta året var det hela 3 (!!) viner från "Down Under" kvalat in: 2013 Penfolds Bin 138, 2012 Penfolds Bin 389 och 2010 d'Arenberg Dead Arm Shiraz. Samtliga mkt trevliga, om än väldigt unga än så länge..
 

Daniel A

Administratör
Ikväll hittade jag den trevliga sorteringsmöjligheten: Group by Vintage sort by vintage (desc). En fin lista på alla testade årgångar.

49 årgångar testade, från 1862 till 2014. Roligt!

Men något störde verkligen mitt sinne för fina rader. Från 1984 och framåt har jag testat varje årgång ett flertal gånger, UTOM 1997. Visst, jag har inte haft överdrivet lång tid i spelet, men med tanke på generell mumiejakt finner jag det här något märkligt. Var 1997 en så fruktansvärt hemsk årgång att ingen lyckades göra något värt att spara på, eller är jag bara sämst?
Finns en flaska Moulin Touchais från 97 på flaskbanken. Måste kanske åtgärda det här...
 

jrick

Medlem
Jag har inte legat lågt i år...

2015
Bottles purchased (341)/ Remaining (229)

  • France 40.5%
    Bottles purchased (138) / Remaining (96)
    • Alsace 0.9%
      Bottles purchased (3) / Remaining (1)

    • Bordeaux 0.9%
      Bottles purchased (3) / Remaining (1)

    • Burgundy 14.4%
      Bottles purchased (49) / Remaining (42)

    • Champagne 3.8%
      Bottles purchased (13) / Remaining (8)

    • Languedoc Roussillon 0.9%
      Bottles purchased (3) / Remaining (1)

    • Loire Valley 2.6%
      Bottles purchased (9) / Remaining (5)

    • France 1.2%
      Bottles purchased (4) / Remaining (2)

    • Jura 8.8%
      Bottles purchased (30) / Remaining (20)

    • Rhône 6.5%
      Bottles purchased (22) / Remaining (15)

    • Savoie 0.6%
      Bottles purchased (2) / Remaining (1)

  • Italy 37.2%
    Bottles purchased (127) / Remaining (92)
    • Sicily 4.1%
      Bottles purchased (14) / Remaining (9)

    • Piedmont 24.6%
      Bottles purchased (84) / Remaining (63)

    • Trentino-Alto Adige 0.3%
      Bottles purchased (1) / Remaining (0)

    • Tuscany 6.7%
      Bottles purchased (23) / Remaining (17)

    • Lombardia 0.3%
      Bottles purchased (1)

    • Abruzzi 0.6%
      Bottles purchased (2) / Remaining (1)

    • Veneto 0.6%
      Bottles purchased (2) / Remaining (1)

  • Austria 7.6%
    Bottles purchased (26) / Remaining (16)
    • Styria 4.7%
      Bottles purchased (16) / Remaining (10)

    • Burgenland 1.2%
      Bottles purchased (4) / Remaining (2)

    • Niederösterreich 1.8%
      Bottles purchased (6) / Remaining (4)

  • Spain 4.7%
    Bottles purchased (16) / Remaining (7)
    • La Rioja 0.6%
      Bottles purchased (2) / Remaining (1)

    • Madrid 0.3%
      Bottles purchased (1)

    • Valencia 0.6%
      Bottles purchased (2) / Remaining (0)

    • Andalucía 0.3%
      Bottles purchased (1) / Remaining (0)

    • Aragón 0.6%
      Bottles purchased (2) / Remaining (0)

    • Castilla y León 0.9%
      Bottles purchased (3) / Remaining (2)

    • Castilla-La Mancha 0.3%
      Bottles purchased (1) / Remaining (0)

    • Catalunya 1.2%
      Bottles purchased (4) / Remaining (3)

  • USA 3.2%
    Bottles purchased (11) / Remaining (7)
    • California 3.2%
      Bottles purchased (11) / Remaining (7)

  • New Zealand 2.3%
    Bottles purchased (8) / Remaining (5)
  • Germany 1.2%
    Bottles purchased (4) / Remaining (1)
    • Mosel Saar Ruwer 0.3%
      Bottles purchased (1) / Remaining (0)

    • Nahe 0.3%
      Bottles purchased (1) / Remaining (0)

    • Rheingau 0.3%
      Bottles purchased (1) / Remaining (0)

    • Baden 0.3%
      Bottles purchased (1)

  • South Africa 1.2%
    Bottles purchased (4) / Remaining (2)
  • Croatia 0.6%
    Bottles purchased (2) / Remaining (1)
  • Lebanon 0.6%
    Bottles purchased (2) / Remaining (1)
  • Australia 0.3%
    Bottles purchased (1)
  • Greece 0.3%
    Bottles purchased (1) / Remaining (0)
    • Aegean 0.3%
      Bottles purchased (1) / Remaining (0)

  • Portugal 0.3%
    Bottles purchased (1) / Remaining (0)
    • Douro 0.3%
      Bottles purchased (1) / Remaining (0)
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Ikväll hittade jag den trevliga sorteringsmöjligheten: Group by Vintage sort by vintage (desc). En fin lista på alla testade årgångar.

49 årgångar testade, från 1862 till 2014. Roligt!

Men något störde verkligen mitt sinne för fina rader. Från 1984 och framåt har jag testat varje årgång ett flertal gånger, UTOM 1997. Visst, jag har inte haft överdrivet lång tid i spelet, men med tanke på generell mumiejakt finner jag det här något märkligt. Var 1997 en så fruktansvärt hemsk årgång att ingen lyckades göra något värt att spara på, eller är jag bara sämst?
Finns en flaska Moulin Touchais från 97 på flaskbanken. Måste kanske åtgärda det här...
Sauternes -97 var en helt ok årgång. En del med lite låg syra så de bör nog drickas snart ( eller borde ha druckits ).
Söt Loire är också utmärkt från -97 så ta du och testa en Moulin Touchais.
 

Elvis

Medlem
Var 1997 en så fruktansvärt hemsk årgång att ingen lyckades göra något värt att spara på, eller är jag bara sämst?

Jag ser att jag inte druckit någon 1997:a i år, däremot alla årgångar därefter fram till och med 2014. Hmmm. Däremot har jag tidigare druckit ett antal champagner från 1997.

Vilmart lyckades väldigt bra med både Coeur de Cuvée 1997 och Grand Cellier Rubis 1997. Rosén kunde man hitta rätt ofta på restaurang för ett par år sedan, kanske Djuret eller Eriks vinbar har några kvar?
 

gece

Man vänjer sig.
Sauternes -97 var en helt ok årgång. En del med lite låg syra så de bör nog drickas snart ( eller borde ha druckits ).
Söt Loire är också utmärkt från -97 så ta du och testa en Moulin Touchais.
Suduiraut -97 när jag drack den för två år sen var smått magisk. Noterade att syran var lite i lägre änden av spektrat men tror nog den borde kunnat hålla till idag.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Var 1997 en så fruktansvärt hemsk årgång att ingen lyckades göra något värt att spara på, eller är jag bara sämst?
Om vi fortsätter på skumpa som @Elvis nämde så måste ju Salon -97 läggas till.
Sen har jag druckit mycket bra från Kalifornien samma år tex Monte Bello och Dunn Howell Mountain.
 

Larseman

Medlem
Blev ju tvungen att kolla även bland mina begränsade erfarenheter. Konstaterade att jag har provat tre 97:eek:r sedan jag började föra noteringar på CT:
1997 Château Raymond-Lafon Sauternes (90p)
1997 Cave de Tain l'Hermitage Hermitage Gambert de Loche (93p)
1997 Domaines Schlumberger Gewurztraminer Vendanges Tardives Cuvée Christine Alsace (82p)
Så Sauternes är nog ett bra tips liksom Hermitage men om det går att få tag på idag vet jag inte...
 

sunqan

Vinös
För min del ser det tvärtom ut... 2-4 ggr så många 97 som kringliggande årgångar. Däremot är det bara tre viner :) jadots morey st Denis, vega sicilia valbuena 5o och chablisiennes grenouilles. Goda alla tre.
 

Silex

Medlem
Ikväll hittade jag den trevliga sorteringsmöjligheten: Group by Vintage sort by vintage (desc). En fin lista på alla testade årgångar.

49 årgångar testade, från 1862 till 2014. Roligt!

Men något störde verkligen mitt sinne för fina rader. Från 1984 och framåt har jag testat varje årgång ett flertal gånger, UTOM 1997. Visst, jag har inte haft överdrivet lång tid i spelet, men med tanke på generell mumiejakt finner jag det här något märkligt. Var 1997 en så fruktansvärt hemsk årgång att ingen lyckades göra något värt att spara på, eller är jag bara sämst?
Finns en flaska Moulin Touchais från 97 på flaskbanken. Måste kanske åtgärda det här...

Jag drack lustigt nog tre viner från -97 senast förra veckan på en BYOB där tre personer helt oberoende av varandra tagit med ett torrt vitt vin från -97. Vad är oddsen för det? Alla tre var i alla fall fullt drickbara och till och med riktigt bra, så för dig som gillar vitt så finns det fortfarande bra grejer att hitta från -97. Vinerna var:
Caymus Conundrum 1997, Leeuwin Estate Chardonnay Art Series 1997 och Clos Rougeard Saumur 1997 - tre helt olika vinor med olika druvor från olika delar av världen som alla var rejält mogna men riktigt smaskiga. Loiren hade dessutom säkert klarat några år till utan problem, medan de andra nog mest skulle bli sämre av att vänta längre med.
 

Vino fino

Medlem
Om vi fortsätter på skumpa som @Elvis nämde så måste ju Salon -97 läggas till.
Sen har jag druckit mycket bra från Kalifornien samma år tex Monte Bello och Dunn Howell Mountain.
Håller med. '97 var fantastiskt bra i Kalifornien. I samma klass har vi Tyskland.

Italien gjorde bra ifrån sig, icke att förglömma. Alsace tycker jag också hade ett höjdarår 1997.
 

Daniel A

Administratör
Tackar glatt för tips på 97or! Ska ge mig hän jakten snarast.

Får se hur jag hanterar övriga luckor på sikt. Ser t.ex. att jag saknar något från 1910-talet... Sedan finns ju alltid 1795 som ska vara en magisk årgång på Madeira, med ett helt gäng Terrantez som fortfarande går att få tag på med lite tur (och ekonomi). Möjligt att jag kallar på någon form av hjälp om jag snubblar över en flaska. ;)
 

Daniel A

Administratör
Också möjligt att jag bara skulle sätta mig på närmsta parkbänk och korka upp en 1795 Terrantez. Satan i gatan vad nojjig jag skulle vara om jag behövde frakta en sådan kulturhistorisk skatt längre än några steg!
 

gece

Man vänjer sig.
Också möjligt att jag bara skulle sätta mig på närmsta parkbänk och korka upp en 1795 Terrantez. Satan i gatan vad nojjig jag skulle vara om jag behövde frakta en sådan kulturhistorisk skatt längre än några steg!
Slå en signal innan så får du sällskap på parkbänken.
 
Toppen