Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CT-statistik

Vino fino

Medlem
Hmm, då har det inget med det att göra. Konstigt att jag inte får fram det.
Jag gjorde en avancerad sökning och valde "red wine" "all users", och sedan filtrerade jag efter Producter, Quantity desc.
Då fick jag upp en lista på alla producenter på CT. Där Joseph Phelps kom etta med 0,6% och 182593 flaskor.
Hela den här sökningen vill jag få över till en excell fil.
Sedan tänkte jag sitta och jämföra producenter som jag har prövat, mot den här listan.
Nya Cellartracker är fint att titta på, gulligull och färgglatt, men om du vill få lite mer precision i din sökning kan du använda gamla gränssnittets rapportverktyg som ger möjlighet att sätta fler parametrar.

Där kan du t.ex. söka på vintyp, producenter med högst snittbetyg under en given period (t.ex. år 2015), med villkor att minst X antal smaknoter skall finnas från minst Y antal individuella provare.
Du går in i Reports, klickar på en förvald rapport, exempelvis "TOP 100: 2015", och sedan klickar du på Advanced Options nere till vänster. Voila!

Tyvärr går inte heller denna rapport att exportera direkt till xls och du kan inte filtrera på pris men datat är i alla fall mer relevant. I exemplet nedan har jag valt rött vin, alla producenter, betyg satta under år 2015, minst 10 noter av minst 10 användare. Och resultatet av sökningen ser du i bilden under.

Screen Shot 2015-08-11 at 21.08.01.png

Screen Shot 2015-08-11 at 21.09.53.png
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag följde @Magnus L tips och kopierade och klistrade in de 5000 största producenterna i en egen fil.
Sedan jämförda jag de 83 olika rödviner som jag har smaknoter på.
Endast 39 producenter var bland de 5000 största.

Nu vet jag att den producent som jag har prövat som har gjort flest antal flaskor är Penfolds, som har 151644 flaskor registrerade på CT, och att den minsta producenten jag har provat är Maison Bouachon som har 581 flaskor registrerade på CT. Det är en viss skillnad!

Men det som kan vara kul att få fram är om dessa småskaliga producenter eventuellt skulle ha några andra flaskor att köpa i systembolagets sortiment. Det känns nästan roligare att hitta en producent som gör färre antal viner. Då känns det automatiskt som att det är ett bra hantverk bakom! :p

Jaha.. Nu vet jag inte om jag blev så mycket klokare. Men jag har i alla fall haft ett dagsprojekt. :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nya Cellartracker är fint att titta på, gulligull och färgglatt, men om du vill få lite mer precision i din sökning kan du använda gamla gränssnittets rapportverktyg som ger möjlighet att sätta fler parametrar.

Där kan du t.ex. söka på vintyp, producenter med högst snittbetyg under en given period (t.ex. år 2015), med villkor att minst X antal smaknoter skall finnas från minst Y antal individuella provare.
Du går in i Reports, klickar på en förvald rapport, exempelvis "TOP 100: 2015", och sedan klickar du på Advanced Options nere till vänster. Voila!

Tyvärr går inte heller denna rapport att exportera direkt till xls och du kan inte filtrera på pris men datat är i alla fall mer relevant. I exemplet nedan har jag valt rött vin, alla producenter, betyg satta under år 2015, minst 10 noter av minst 10 användare. Och resultatet av sökningen ser du i bilden under.

Visa bifogad bild 4709
Visa bifogad bild 4710

Aha! Det var ett smart sätt att söka på.
Jag gjorde nästan som du.

Men om man baserar vilka viner man borde köpa enligt CT-statestik så hittade jag; (2609) 2004, Viña Ardanza i systembolagets sortiment. Snittpoäng 90,4 med 144 smaknoter.

Då tänker jag såhär; Om det vinet fick så många smaknoteringar under 2014 så kan det inte vara en slump. Då måste jag köpa det och testa på grund av att det borde vara ett bra vin!
 

gece

Man vänjer sig.
Aha! Det var ett smart sätt att söka på.
Jag gjorde nästan som du.

Men om man baserar vilka viner man borde köpa enligt CT-statestik så hittade jag; (2609) 2004, Viña Ardanza i systembolagets sortiment. Snittpoäng 90,4 med 144 smaknoter.

Då tänker jag såhär; Om det vinet fick så många smaknoteringar under 2014 så kan det inte vara en slump. Då måste jag köpa det och testa på grund av att det borde vara ett bra vin!
Oavsett om ditt resonemang stämmer i det generella fallet eller inte är Ardanza bra grejer. Provade -01an förra året på plats i Rioja och den var grymt bra. Nominellt var väl iofs 2001 en något bättre årgång än 2004 även om det också var ett bra år.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Oavsett om ditt resonemang stämmer i det generella fallet eller inte är Ardanza bra grejer. Provade -01an förra året på plats i Rioja och den var grymt bra. Nominellt var väl iofs 2001 en något bättre årgång än 2004 även om det också var ett bra år.

Kul! Den ska jag prova någon gång. :)
Jag kan tänka mig att mitt resonemang fungerar 50/50.
Men det får räcka till en början!
Erfarenheten måste väl komma automatiskt med pavorna som slinker ner? ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Efter gårdagens kväll på Grappe har jag nu provat 200 viner i år. Regionerna som toppar är:
1. Champagne (36,5 %)
2. Kalifornien (10 %)
3. Bourgogne (7,5 %)
4. Rhône (4,5 %)
5. Loire (3 %)
5. Piemonte (3 %)
5. Rioja (3 %)

Det är väldigt roligt med den här statistikfunktionen!
Skall man läsa det som att av 200 viner är 36,5% från champagne =73 så ytterligare 10-20 regioner?
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Efter gårdagens kväll på Grappe har jag nu provat 200 viner i år. Regionerna som toppar är:
1. Champagne (36,5 %)
2. Kalifornien (10 %)
3. Bourgogne (7,5 %)
4. Rhône (4,5 %)
5. Loire (3 %)
5. Piemonte (3 %)
5. Rioja (3 %)

Det är väldigt roligt med den här statistikfunktionen!

Bra att du håller igång tråden!
Är det 200 viner under 2015? Vad räknar ni andra som ett vin värt att lägga in som konsumerad i er databas på CT? Räcker det med några cl eller brukar ni bara registrera de flaskor ni har möjlighet att följa fullt ut?

Själv så registrerar jag alla viner jag dricker, inkl. Provningar (som i dagsläget utgör en väldigt liten andel).
 

Livermore

Medlem
Bra att du håller igång tråden!
Är det 200 viner under 2015? Vad räknar ni andra som ett vin värt att lägga in som konsumerad i er databas på CT? Räcker det med några cl eller brukar ni bara registrera de flaskor ni har möjlighet att följa fullt ut?

Själv så registrerar jag alla viner jag dricker, inkl. Provningar (som i dagsläget utgör en väldigt liten andel).

Jag lägger i princip in allt oavsett om det är en mun eller en flaska. Väldigt sällan det bara blir en mun dock. Vissa gånger när jag är bortbjuden struntar jag att lägga in dem då vinet inte alls var i fokus.
 

Hipshot

Medlem
2015 88.2%
Bottles purchased (60)

Caviste har dragit upp Frankrike rejält ser jag :)
 

Elvis

Medlem
Bra att du håller igång tråden!
Är det 200 viner under 2015? Vad räknar ni andra som ett vin värt att lägga in som konsumerad i er databas på CT? Räcker det med några cl eller brukar ni bara registrera de flaskor ni har möjlighet att följa fullt ut?

Själv så registrerar jag alla viner jag dricker, inkl. Provningar (som i dagsläget utgör en väldigt liten andel).

Ja, 200 viner under 2015 och jag lägger in allt jag dricker minst ett glas av.
 

Elvis

Medlem
Var på en importörsprovning idag och provade fyra champagner och 19 italienska viner. Har inte lagt in vinerna i CT än men andelen Italien kommer att öka kraftigt och andelen Champagne att minska något...
 

kayaker

Cyklist
I vanlig ordning så har jag köpt mer än jag druckit:
2015 (155 bottles, 147 remaining)
 
Toppen