Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CT-statistik

Elvis

Medlem
Bara en månad kvar av 2015 och jag är nu uppe i 287 provade viner i år varav 107 champagner. Kaliforniens andel har minskat stadigt sedan jag flyttade därifrån men klamrar sig kvar på andraplatsen bland regionerna:

1. Champagne (37,3 %)
2. Kalifornien (8,0 %)
3. Piemonte (7,3 %)
4. Bourgogne (6,6 %)
5. Loire, Rhône, Toscana och Rioja (alla 3,1 %)

Antalet länder är uppe i 18.
 

Daniel A

Administratör
Jag började fundera lite på hur mycket Loire-viner jag egentligen dricker. Kändes som att det började bli en hel del. Cellartracker levererar som vanligt information på ett sätt som påminner om ett knytnävsslag...

Under de senaste två dryga åren (sedan jag började vara lite mer noggrann med CT) har det blivit 67 viner från Loire. Av dessa är *trumvirvel* 27 stycken signerade Domaine Huet. Av de 360 flaskor som utgör totalen för perioden så betyder det att en producent är gravt överrepresenterad. Jösses. Vad har övriga forumiter för favoriter? :D

(Har för mig att @Deppodi klagade lite på att folk är allmänt rädda för att skriva ut summor i sådana här trådar. Så jag bjuder på det också, av bara farten (det är nog här det egentliga knytnävsslaget kommer). Loire för nästan 20 000 kr på drygt två år (edit: men skit... så ser jag att det saknas prisuppgifter på flaskor jag vet krävde plånbokskramning...)? Gnööhh... :död: )
 
Last edited:
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag började fundera lite på hur mycket Loire-viner jag egentligen dricker. Kändes som att det började bli en hel del. Cellartracker levererar som vanligt information på ett sätt som påminner om ett knytnävsslag...

Under de senaste två dryga åren (sedan jag började vara lite mer noggrann med CT) har det blivit 67 viner från Loire. Av dessa är *trumvirvel* 27 stycken signerade Domaine Huet. Av de 360 flaskor som utgör totalen för perioden så betyder det att en producent är gravt överrepresenterad. Jösses. Vad har övriga forumiter för favoriter? :D

(Har för mig att @Deppodi klagade lite på att folk är allmänt rädda för att skriva ut summor i sådana här trådar. Så jag bjuder på det också, av bara farten (det är nog här det egentliga knytnävsslaget kommer). Loire för nästan 20 000 kr på drygt två år? Gnööhh... :död: )

Helt rätt! :D
Folk vill gömma och dölja sina kostnader för hur mycket vin som köps och dricks :vägg::vägg:
Tack för att du delar med dig :) jag har nog bara 0kr i sötviner :(
 

Daniel A

Administratör
Helt rätt! :D
Folk vill gömma och dölja sina kostnader för hur mycket vin som köps och dricks :vägg::vägg:
Tack för att du delar med dig :) jag har nog bara 0kr i sötviner :(

En ganska liten del av de där 67 är dock söta (även om en tredjedel säkert är halvtorra)! Jag började kolla upp hur mycket pengar jag lagt på sötvin och madeira men stängde ner CT kobrasnabbt i ren förskräckelse! :nagelbitare: Den informationen vågar jag inte titta på själv, än mindre dela med mig av offentligt. Tiden är inte mogen...
 

MartinE

Medlem
Då känns det läge att citera vad en av mina f d chefer en gång yttrade, den gången vid fel tidpunkt och i fel sällskap: Töm och glöm!

Tillägg: Och han syftade givetvis inte på att tömma flaskor utan på en helt annan typ av "behållare"...
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
En ganska liten del av de där 67 är dock söta (även om en tredjedel säkert är halvtorra)! Jag började kolla upp hur mycket pengar jag lagt på sötvin och madeira men stängde ner CT kobrasnabbt i ren förskräckelse! :nagelbitare: Den informationen vågar jag inte titta på själv, än mindre dela med mig av offentligt. Tiden är inte mogen...

Hahaha kobrasnabbt. Ja, jobbigt att se sanningen i vitöga! Men du är en god bit på vägen :)

Jag måste kolla in mitt CT efter första kvartalet, och se hur jag ligger mot min budget, troligtvis över :(
 

Rexel

Medlem
Vilket sammanträffande!
Var precis inne i CT och kollade min konsumtionshistorik och surfade sedan in på FW, inte bara jag som kollade detta mao:)
Brukar undvika att kolla detta, vet inte riktigt varför, men kanske för att jag inte vill veta hur mycket vin som dricks och hur mycket pengar som trillar ner genom strupen:eek:
2015: 264 flaskor till ett värde av 57.000 varav 130 flaskor som min fru och jag druckit själva.
Italien står för ca 25%, trodde faktiskt det var högre
2014: lite färre, 208 st till ett värde av 44.000 varav 102 fl. Som min fru och jag druckit själva. ca 18-20% italien. Båda åren flest viner från Piemonte.

Trend:
Dricker mer och bättre vin för varje år som går:)
 

Rexel

Medlem
Vilket sammanträffande!
Var precis inne i CT och kollade min konsumtionshistorik och surfade sedan in på FW, inte bara jag som kollade detta mao:)
Brukar undvika att kolla detta, vet inte riktigt varför, men kanske för att jag inte vill veta hur mycket vin som dricks och hur mycket pengar som trillar ner genom strupen:eek:
2015: 264 flaskor till ett värde av 57.000 varav 130 flaskor som min fru och jag druckit själva.
Italien står för ca 25%, trodde faktiskt det var högre
2014: lite färre, 208 st till ett värde av 44.000 varav 102 fl. Som min fru och jag druckit själva. ca 18-20% italien. Båda åren flest viner från Piemonte.

Trend:
Dricker mer och bättre vin för varje år som går:)
Totalt 3 st söta viner under 2014+2015
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vilket sammanträffande!
Var precis inne i CT och kollade min konsumtionshistorik och surfade sedan in på FW, inte bara jag som kollade detta mao:)
Brukar undvika att kolla detta, vet inte riktigt varför, men kanske för att jag inte vill veta hur mycket vin som dricks och hur mycket pengar som trillar ner genom strupen:eek:
2015: 264 flaskor till ett värde av 57.000 varav 130 flaskor som min fru och jag druckit själva.
Italien står för ca 25%, trodde faktiskt det var högre
2014: lite färre, 208 st till ett värde av 44.000 varav 102 fl. Som min fru och jag druckit själva. ca 18-20% italien. Båda åren flest viner från Piemonte.

Trend:
Dricker mer och bättre vin för varje år som går:)
Totalt 3 st söta viner under 2014+2015

Bra jobbat gubbar, nu börjar ni sätta trenden för att fler ska våga komma ut ur garderoben! :D Jag återkommer som sagt asap!
 

Elvis

Medlem
Jag har valt att bara lägga in viner jag dricker i CT, inte vad jag köper. Så är jag lyckligt ovetande om min vinbudget... Däremot vet jag vad jag köpt Vilmart för den senaste månaden (jag har inte ens berättat om allt här...) och nu är det köpstopp tills Krug 2002 släpps på Systembolaget.
 

Daniel A

Administratör
Jag har valt att bara lägga in viner jag dricker i CT, inte vad jag köper. Så är jag lyckligt ovetande om min vinbudget... Däremot vet jag vad jag köpt Vilmart för den senaste månaden (jag har inte ens berättat om allt här...) och nu är det köpstopp tills Krug 2002 släpps på Systembolaget.

Hehe, kul att du nämner Vilmart-köpen. Jag blev ju lite inspirerad av dem och började strö lite pengar omkring mig (med den helt snedvridna logiken "en person, vars ekonomiska situation jag inte har någon aning om, har precis lagt en massa pengar på vin. Det verkar ju jätteroligt, jag borde nog göra samma sak"). Det är värt att lägga lite extra på sina favoriter. :D Dessutom har jag haft ett nästan helt oavbrutet köpstopp sedan slutet av november fram tills nu (restaurang- och vinbarsköp räknas icke!), så det börjar bli hög tid att använda mina pengar till det som spelar någon roll.
 

Elvis

Medlem
Bara 86 viner provade hittills i år och det har varit ett väldigt fokus på Frankrike:

1. Frankrike (58,1 %)
2. Italien (11,6 %)
3. Spanien (8,1 %)
4. Tyskland (5,8 %)
5. Sydafrika (4,7 %)

Av regionerna dominerar förstås Champagne:

1. Champagne (34,9 %)
2. Bourgogne (10,5 %)
3. Bordeaux, Toscana, Loire och Coastal Region (4,7 % var)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kraftig övervikt för Frankrike, bland annat för en stor mängd Bordeaux under en provning i januari. Har ännu inte fått in en massa tyska och italienska viner så listan kommer förändras när jag tar mig tid till det. Total 183 viner provade 2016 (som jag fått in i CT).
  1. France 62,8%
  2. Italy 17,5%
  3. Germany 3,3%
  4. Austria 3,3%
  5. USA 2,7%
  1. Bordeaux 25,7%
  2. Burgundy 20,8%
  3. Rhône 5,5%
  4. Southwest France 4,9%
  5. Piedmont 4,4%
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kan jag lägga till viner som jag bara har smakat på, utan att först lägga till vinerna i min källare?
Skulle vilja lägga till vinerna från BYOB i fredags, men vill inte att de ska påverka den övriga statistiken över vad jag har köpt/druckit.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
56 viner provade.

1. Frankrike (55,4%)
2. Sydafrika (16,1%)
3. Italien (10,7%)
4. USA (7,1%)
5. Österrike (3,1%)

1. Champagne (21,4%)
2. Coastal Region (14,3%)
3. Rhone (14,3%)
4. Bordeaux (12,7%)
5. Piemonte (7,1%)
 

kayaker

Cyklist
Kan jag lägga till viner som jag bara har smakat på, utan att först lägga till vinerna i min källare?
Skulle vilja lägga till vinerna från BYOB i fredags, men vill inte att de ska påverka den övriga statistiken över vad jag har köpt/druckit.
Det är bara att lägga till dem som separata "tasting notes" eller, varför inte, som ett "tasting event" med tillhörande "tasting notes".
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det är bara att lägga till dem som separata "tasting notes" eller, varför inte, som ett "tasting event" med tillhörande "tasting notes".

Nu vet jag inte om det är någon skillnad på att betala för CT eller inte, men jag kör än så länge med den versionen som är gratis.
Kan man lägga in privata tasting notes utan att först lägga in flaskan i källaren?
 

kayaker

Cyklist
Nu vet jag inte om det är någon skillnad på att betala för CT eller inte, men jag kör än så länge med den versionen som är gratis.
Kan man lägga in privata tasting notes utan att först lägga in flaskan i källaren?
Javisst!
Mig veterligen så får man ingen extra funktionalitet förutom källarvärdering och John Gilmans resp. Brad Bakers (Champagne Warrior) poäng för att man betalar. Att betala är helt frivilligt och i princip bara något man gör för att stödja utveckling och underhåll.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Javisst!
Mig veterligen så får man ingen extra funktionalitet förutom källarvärdering och John Gilmans poäng för att man betalar. Att betala är helt frivilligt och i princip bara något man gör för att stödja utveckling och underhåll.

Då är det bara jag som är dum och inte förstår hur man gör :)
Orkar du förklara step by step?
 
Toppen