Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dålig fart på forumet

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Utan att hålla med om besserwisser-delen (ur ett negativt perspektiv) och att vi skulle vara arroganta som du antyder, så gillar jag din vilja att få till diskussion. Just att vara frågvis är en mycket bra egenskap för att skapa diskussion och likaså oliktänkande. Mer fart och diskussion skadar aldrig!

Men som @Deppodi är inne på ovan tenderar engagemanget att gå lite upp och ner under året. Vissa diskussionsämnen tar dock aldrig fart och ofta beror det nog på att ämnet inte engagerar tillräckligt många helt enkelt.

Fortsätt gärna engagera dig och starta trådar, men om du inte får det gensvar du förväntar dig är det nog bäst att inte övertolka anledningen till låg respons som om det vore av illmarig dryghet, för det tror jag är felaktigt. :)
Tack, Mattias!
Du är helt enastående som admin. för du har ett sånt sätt som smittar av sig. :) Oerhört neutral och diplomatisk stil och som ändå lyckas förmedla oss alla vad det hela handlar om. Jag vill inte gå in på exakt vad min erfarenhet grundar sig på, men det har funnits fog att berätta om det, alla fall. Och om det skulle vara viktigt för dig att veta, kan jag ta det hellre med ett PM. Låt mig veta i så fall.
Bland det bästa som har hänt på senaste tiden är att forumet har två medlemmar som provar vin kontinuerligt hos bolis! Jag litar hellre på deras omdöme än något annat!
Jag lovar att fortsätta att vara frågvis. Kan fråga mer än tio visa män hinner svara … men ska inte bomba forumet! ;) Jag har redan en fråga som kanske inte alla kommer att tycka om, men några av er kanske gillar idén. Det lovar jag att återkomma till.
Du gör ett oerhört gott jobb, Mattias! Och det ska vi alla vara oerhört glada för. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Kan billigare viner ha sin charm och en egen identitet? Definitivt, men mer troligt är att det kommer från en mindre prestigefull region och på så sätt kan hålla priserna nere. Se bara på hur billigt det är att dricka första klassens Port eller Madeira! Å andra sidan drack jag ett rätt billigt vin igår, 139 kr, från senaste släppet av småpartier, gjort på den märkliga druvan Albarossa (korsning av Nebbiolo och Barbera tydligen) och det hade en väldigt egen karaktär. :)

Verkar vara spännande vin, kanske läge att prova? :)
Enligt wikipedia är det inte riktigt så, som du skriver om själva druvan: läs gärna här och ge gärna en återkoppling, om det inte skulle stämma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Albarossa
”… from a crossing of Nebbiolo and Barbera but DNA profiling in 2009 confirmed that the "Nebbiolo" vine used wasn't Nebbiolo at all but rather a very old French wine grape variety from the Ardèche, Chatus. The confusion stemmed from a synonym of Chatus, Nebbiolo di Dronero (Nebbiolo of Dronero, a small commune in the Piedmont wine region where Nebbiolo is grown but so apparently was Chatus).
https://www.italyabroad.com/grapes/albarossa
”The other day I was reminded of a great wine I have always loved… Marco Giordanino’s “Saluces”, a mono-varietal wine made from the indigenous grape Nebbiolo di Dronero (also known as “Chatus”). This grape makes a wine that looks nothing like typical Piemontese Nebbiolo. It is darker, richer in color and with more brambly blackberry on the nose. There is a very regal elegance to the wine, which speaks to a deft hand with a limited amount of oak in the cellar. The wine is fleshy, and showcases a beautiful long acidity that pairs well with hearty, grilled meats and strong cheeses.”
http://italianwinegeek.com/uva-autoctona-di-piemonte-nebbiolo-di-dronero/

P.S. Man blir nästan lite less på alla dessa DNA-tester som görs på druvor … ;) Till sist kommer de nog fram med sanningen att pinot noir eller chardonnay heter egentligen något annat också.
 
Last edited:
Toppen