Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dålig fart på forumet

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nu vill jag inte vara petig @Mattias S men de senaste kommentarerna i ditt IG flöde har varit:
"Ser härligt ut! 'tumme upp'" + diskussion om att dela en pava
'tumme upp'
"Härligt"
"..och rackarns snygg etikett"
"Shit..."
"Så jävla trist 'ledsen gubbe x3'"
"vi har den på ...(reklam)... kom och smaka 'glad gubbe' riktigt gött är det"

Om vi nu skulle vara aktiva och skriva samma sorts kommentarer här i forumet skulle det bli helt oläsbar och svåröverblickat. Och det handlar nu inte om enbart dit flöde Mattias, jag får samma kommentarer i mitt flöde. Att folk orkar skriva en kommentar är uppskattat men de flesta är inte några "forumkommentarer" om jag nu får använda mig av det yttrycket.

Kollade mitt flöde med och fick följande resultat:
'tumme upp x2'
'hjärtan x2'
"stämmer helt med Scavinon - provade 12:an i september och den har aldrig varit bättre"
"Dope, lets network! Follow back?"
"Maiden 'hjärta'"
"'devil sign' 'vinglas'"
"Håller med om både musik och vin!"

Som du ser så är det likadant i mitt flöde, enstaka kommentarer man kan spinna vidare på.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu vill jag inte vara petig @Mattias S men de senaste kommentarerna i ditt IG flöde har varit:
"Ser härligt ut! 'tumme upp'" + diskussion om att dela en pava
'tumme upp'
"Härligt"
"..och rackarns snygg etikett"
"Shit..."
"Så jävla trist 'ledsen gubbe x3'"
"vi har den på ...(reklam)... kom och smaka 'glad gubbe' riktigt gött är det"

Om vi nu skulle vara aktiva och skriva samma sorts kommentarer här i forumet skulle det bli helt oläsbar och svåröverblickat. Och det handlar nu inte om enbart dit flöde Mattias, jag får samma kommentarer i mitt flöde. Att folk orkar skriva en kommentar är uppskattat men de flesta är inte några "forumkommentarer" om jag nu får använda mig av det yttrycket.

Kollade mitt flöde med och fick följande resultat:
'tumme upp x2'
'hjärtan x2'
"stämmer helt med Scavinon - provade 12:an i september och den har aldrig varit bättre"
"Dope, lets network! Follow back?"
"Maiden 'hjärta'"
"'devil sign' 'vinglas'"
"Håller med om både musik och vin!"

Som du ser så är det likadant i mitt flöde, enstaka kommentarer man kan spinna vidare på.
Att hålla med, komma med tips och andra små inslag är väl bättre än inget tänker jag och intresset är generellt större kring det man kan mäta på. Hur vet jag ens att någon läser det jag skriver här? Visst, jag skriver ofta mer för mig själv, som ett komihåg, men jag uppskattar även om det kommer andra till nytta.

Kanske är IG en bättre plattform just för upplevelsebaserade inlägg medan forumet mer har sin USP kring faktabaserade inlägg? Jag vill att forumet ska täcka båda!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Att hålla med, komma med tips och andra små inslag är väl bättre än inget tänker jag och intresset är generellt större kring det man kan mäta på. Hur vet jag ens att någon läser det jag skriver här? Visst, jag skriver ofta mer för mig själv, som ett komihåg, men jag uppskattar även om det kommer andra till nytta.

Kanske är IG en bättre plattform just för upplevelsebaserade inlägg medan forumet mer har sin USP kring faktabaserade inlägg? Jag vill att forumet ska täcka båda!

Du kommer omöjligt veta om någon läser det du skriver eller inte. Men återspeglas inte det i form av forumets aktivitet rent generellt? Om du upplever att du alltid skriver och väldigt sällan får respons här, då måste vi anta att det ändå är för dålig fart på forumet och där är vi nog helt eniga, där behöver vi tillsammans lyfta oss i så fall.

Är det här någonting som ni andra har synpunkter på eller har reflekterat över? Hur vet ni att någon ens läser det ni skriver?

Jag upplever att vissa av mina kommentarer och inlägg faller mellan stolarna, vissa får en like och då är det bra med det, medans det i enstaka fall leder till en längre dialog och att man samtidigt lär känns varandra bättre.

Jag tycker att forumet ibland kan liknas med lunchrummet på jobbet. Det beror på när och vad som diskuteras och vem som säger det.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du kommer omöjligt veta om någon läser det du skriver eller inte. Men återspeglas inte det i form av forumets aktivitet rent generellt? Om du upplever att du alltid skriver och väldigt sällan får respons här, då måste vi anta att det ändå är för dålig fart på forumet och där är vi nog helt eniga, där behöver vi tillsammans lyfta oss i så fall.

Är det här någonting som ni andra har synpunkter på eller har reflekterat över? Hur vet ni att någon ens läser det ni skriver?

Jag upplever att vissa av mina kommentarer och inlägg faller mellan stolarna, vissa får en like och då är det bra med det, medans det i enstaka fall leder till en längre dialog och att man samtidigt lär känns varandra bättre.

Jag tycker att forumet ibland kan liknas med lunchrummet på jobbet. Det beror på när och vad som diskuteras och vem som säger det.
Du är klok du! Jag håller med!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kanske är IG en bättre plattform just för upplevelsebaserade inlägg medan forumet mer har sin USP kring faktabaserade inlägg? Jag vill att forumet ska täcka båda!
Visst är det så, vill man ha fakta så är det forumet som gäller. Är man ute efter slentrianbläddrande är det IG.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visst är det så, vill man ha fakta så är det forumet som gäller. Är man ute efter slentrianbläddrande är det IG.
Räcker det verkligen med fakta? Jag ser fakta som något alla kan googla fram mer eller mindre enkelt i de flesta fall, medan åsikter bidrar med dialog. Många faktabaserade inlägg är nog dessvärre rena "copy and paste-inlägg" från någon form av källa. Det intressanta uppstår enligt mig när fakta tolkas och används för att dra nya slutsatser eller för att ge bas och relevans åt en åsikt.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Räcker det verkligen med fakta? Jag ser fakta som något alla kan googla fram mer eller mindre enkelt i de flesta fall, medan åsikter bidrar med dialog. Många faktabaserade inlägg är nog dessvärre rena "copy and paste-inläggen" från någon form av källa. Det intressanta uppstår enligt mig när fakta tolkas och används för att dra nya slutsatser eller för att ge bas och relevans åt en åsikt.
Jag var snäv i mitt svar, jag menade exakt det du skrev.
 

Silex

Medlem
Jag tycker det är viktigt att inte låta sig nedslås för mycket av att man inte får en like eller direkt respons på ett inlägg, eller att det skulle indikera att inlägget inte blir läst. Jag tror alla inlägg blir lästa. Min känsla är att det finns en hel hoper människor som smyger i kulisserna och läser det mesta, men aldrig skriver något själva. Nästan alla nya som registrerar sig och presenterar sig inleder med att de läst ganska länge innan de vågade/började skriva något. Jag tror det bottnar i en rädsla att inlägget inte skall vara intressant nog eller "bra" nog eller att det skall innehålla någon liten felaktighet eller enligt forumet avvikande åsikt. Där kan vi nog alla bli bätte både genom att inte vara onödigt kritiska, undvika nedlåtande eller ironiska kommentarer, i alla fall till nyare medlemmar.
Generellt tror jag folk anser att de måste vara "bra" på vin för att skriva och det är synd, för entusiasmen är ju trots allt viktigare än sakkunskapen på ett forum (även om båda behövs). Folk kan nog vara lite rädda eftersom det görs tydligt i vissa trådar att detta inte är ett forum för den genomsnittlige vindrickaren i Sverige - men var går gränsen? Här har vi gått åt rätt håll tycker jag och det är nu mycket mer accepterat att skriva om "vardagsviner av bra kvalitet" och inte bara prestigeviner. Jag tycker generellt forumet blivit öppnare och mer accepterande i tonen sista åren, mycket tack vare bra admins.
Kanske skall vi uppmuntra mer glada tillrop och kommentarer (typ "Jag drack det också - skitbra!), och att ta fram ett utökat urval av "like-alternativ" och emojis som kan uttrycka mer åsikter och tillrop. För visst är det självklart så att man blir peppad att skriva mer om man får feedback och respons.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker det är viktigt att inte låta sig nedslås för mycket av att man inte får en like eller direkt respons på ett inlägg, eller att det skulle indikera att inlägget inte blir läst. Jag tror alla inlägg blir lästa. Min känsla är att det finns en hel hoper människor som smyger i kulisserna och läser det mesta, men aldrig skriver något själva. Nästan alla nya som registrerar sig och presenterar sig inleder med att de läst ganska länge innan de vågade/började skriva något. Jag tror det bottnar i en rädsla att inlägget inte skall vara intressant nog eller "bra" nog eller att det skall innehålla någon liten felaktighet eller enligt forumet avvikande åsikt. Där kan vi nog alla bli bätte både genom att inte vara onödigt kritiska, undvika nedlåtande eller ironiska kommentarer, i alla fall till nyare medlemmar.
Generellt tror jag folk anser att de måste vara "bra" på vin för att skriva och det är synd, för entusiasmen är ju trots allt viktigare än sakkunskapen på ett forum (även om båda behövs). Folk kan nog vara lite rädda eftersom det görs tydligt i vissa trådar att detta inte är ett forum för den genomsnittlige vindrickaren i Sverige - men var går gränsen? Här har vi gått åt rätt håll tycker jag och det är nu mycket mer accepterat att skriva om "vardagsviner av bra kvalitet" och inte bara prestigeviner. Jag tycker generellt forumet blivit öppnare och mer accepterande i tonen sista åren, mycket tack vare bra admins.
Kanske skall vi uppmuntra mer glada tillrop och kommentarer (typ "Jag drack det också - skitbra!), och att ta fram ett utökat urval av "like-alternativ" och emojis som kan uttrycka mer åsikter och tillrop. För visst är det självklart så att man blir peppad att skriva mer om man får feedback och respons.
Härligt inlägg med mycket kloka tankar. Tack!
 

Stina

Medlem
Nu är @Stina knappast att klassa som ny medlem, och även om jag misstänker att det är de senaste dagarnas diskussion om forumaktivitetet som triggade hennes skrivarlust hoppas jag att hon fortsätter. Hennes synpunkter var synnerligen relevanta och välskrivna ☺
Tack för det! :)
Nej jag är väl inte "ny" men jag har väl smugit i kulisserna och bara läst. Men anledningen till att jag skrev denna gång var dels diskussionen om aktivitet, men dels att jag retat upp mig på oenigheten i ämnet som sådant: Beaujolais vara eller icke vara som tillhörigt i Bourgogne, och att jag haft anledning att försöka få fram fakta om hur det förhåller sig.
Jag kan nog försöka bli lite aktiv här.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för det! :)
Nej jag är väl inte "ny" men jag har väl smugit i kulisserna och bara läst. Men anledningen till att jag skrev denna gång var dels diskussionen om aktivitet, men dels att jag retat upp mig på oenigheten i ämnet som sådant: Beaujolais vara eller icke vara som tillhörigt i Bourgogne, och att jag haft anledning att försöka få fram fakta om hur det förhåller sig.
Jag kan nog försöka bli lite aktiv här.
*Tumme upp!*
 

Petra

Medlem
Jag är ny medlem - registrerad idag, men har smugit i kulisserna ett bra tag. Hänger på månadens pava och kollar upp de flesta viner som diskuteras i olika trådar.
Anledningen för mig att jag inte varit aktiv beror på det som flera tidigare resonerat omkring - jag är inte på er nivå varken kunskapsmässigt eller prismässigt.
Jag upplever dock inte forumet som nedlåtande på något sätt utan välkomnande och generöst.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag är ny medlem - registrerad idag, men har smugit i kulisserna ett bra tag. Hänger på månadens pava och kollar upp de flesta viner som diskuteras i olika trådar.
Anledningen för mig att jag inte varit aktiv beror på det som flera tidigare resonerat omkring - jag är inte på er nivå varken kunskapsmässigt eller prismässigt.
Jag upplever dock inte forumet som nedlåtande på något sätt utan välkomnande och generöst.

När jag blev medlem för flera år sedan var jag på gränsen till skrämd av alla som var så mycket mer duktiga än jag själv när det kom till allt vad vin handlar om. Jag är däremot oerhört glad att jag gick med i forumet, och jag minns att det inte tog lång tid innan jag insåg hur ogrundad min rädsla inför andras höga kunskapsnivå var. Det har sedan dess givit mig mycket glädje både här och i verkliga livet genom olika träffar och BYOBs, men det har framförallt sett till att jag hamnat på en högre kunskapsnivå än vad jag gissningvis hade besuttit om jag inte varit medlem.

Med det sagt, till alla er som läser men inte skriver av rädsla för att inte vara "duktiga nog" eller liknande, ta chansen och bli medlemmar! Var med och påverka, lär er massor och häng med på trevliga BYOB's som de olika geografiska sektionerna anordnar! Ni har ingenting att förlora, bara massor att vinna!

Och alla är faktiskt väldigt snälla! :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Och för att separera inläggen lite åt, vad skulle ni medlemmar önska se? Finns det funktioner som ni efterfrågar som inte är direkt relaterat till ett forum? Kan vi bygga ut forumet att vara något mer än bara en mötesplats? Det vore mycket intressant att höra era idéer!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag är ny medlem - registrerad idag, men har smugit i kulisserna ett bra tag. Hänger på månadens pava och kollar upp de flesta viner som diskuteras i olika trådar.
Anledningen för mig att jag inte varit aktiv beror på det som flera tidigare resonerat omkring - jag är inte på er nivå varken kunskapsmässigt eller prismässigt.
Jag upplever dock inte forumet som nedlåtande på något sätt utan välkomnande och generöst.
Sjukt kul att du är här och varmt välkommen!
Kunskap hit och kunskap dit, det är inte så noga, se på mig, jag är ju överallt och skriver utan att riktigt veta vad jag pratar om :)
Ju fler som skriver och bidrar desto roligare, behöver inte vara så himla noga, det är roligare om vi får lite liv och diskussion istället :)

-Och efter att man sen träffat de som hänger här på ett par BYOB ute i verkligeten inser man att alla är ganska snälla på sitt sätt, om än lite dysfunktionella och speciella :)
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Som Systembolags förklarare så kan man uppleva att man ibland inte alltid är så välkommen här..
De flesta vet att jag också jobbar för Systembolaget, men jag har inte märkt av något större drev mot oss som gör det. ;)

I grund och botten får man nog särskilja monopolet och Systembolaget i diskussionerna här på FW. Försvarar man monopolet är det nog en större skara som motsätter sig det än att du förklarar verksamheten som SB driver. De flesta vill nämligen bara handla sitt vin på enklast möjliga sätt och struntar nog till stor del varifrån det kommer, så Systembolaget som butik är (i min uppfattning) tämligen accepterat.
 
Toppen