Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dålig fart på forumet

Mattias Schyberg

Administratör
La själv upp följande inlägg för någon vecka sedan:

Utvärderar lite klassiker...

Visa bifogad bild 11397
2015 Jean Foillard Morgon Côte du Py

Inte den bästa årgång jag har druckit. Saknar lite stall, funk och fokus, men gott och värt sin peng ändå. Lättdrucket och sammetslent med medelfyllig kropp. Ingen överdriven eldighet, men visst är det förhållandevis varmt för att vara en beaujolais. Syran är utmärkt och helheten känns generös med inslag av körsbär, mogna jordgubbar, mogen banan, mandel, rosor och järn. Varför klaga? (89p) är inte pjåkigt, men visst hoppades jag på mer med tanke på tidigare upplevelser.

Visa bifogad bild 11398
2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage

Spontant så känns det som det var längesen jag blev småimponerad av Graillot. En lysande årgång på pappret och likaså i praktiken. Stramt, torrt och aningen tjurigt på ett bra sätt med hygglig intensitet. Klassiska markörer av björnbär, peppar, chark, gummi, mörk choklad och röktorkad tobak. En lysande syrah av hög vardagsklass med god lagringspotential för en rimlig peng. (90p+).

0 kommentarer och 15 "gillanden" på forumet jämfört med samma viner fördelat på två inlägg på Instagram genererade i 6 kommentarer och 316 "likes" samt 6 kommentarer och 272 "likes". Stor skillnad i intresse! När det gäller "gillanden" kan jag dock tänka mig att många är mindre restriktiva på att dela ut sådant på Instagram än på forumet, men när det gäller kommentarer är det ju en jordskredsseger rörande "feedback" trots allt.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Faktum är att jag i samband med den här tråden, lade upp ett inlägg på Musar 07 och fick ungefär 6 likes och noll diskussion. Samma bild på instagram fick 243 likes och en kommentar angående VA. Frågan är väl varför jag ska lägga upp den typen av poster här i fortsättningen? Ping @Omar Khayyam @Mattias S Kan mkt väl va så att forumet och instagram har två helt olika användningsområden och funktioner men nog har @Bastardo lite av en poäng. OBS att detta enbart gäller trådarna om vad man dricker och köper, trådar av andra slag funkar ju inte alls att lägga på instagram så där finns ingen konkurrens.
kanske dax att börja med instagram...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Fast man hänger väl inte på forumet för att jaga likes?
-Det är väl kvaliteten på kommentarerna som räknas?

Det kan ju vara så enkelt att det inte var någon på forumet som hade något initierat att tillföra och det var därför kommentarer uteblev?
Många kommetarer på insta är ju oftast i typen "tumme upp" "gott" eller liknande...Tillför kanske inte så jättemycket...
 

Mattias Schyberg

Administratör
-Fast man hänger väl inte på forumet för att jaga likes?
-Det är väl kvaliteten på kommentarerna som räknas?

Det kan ju vara så enkelt att det inte var någon på forumet som hade något initierat att tillföra och det var därför kommentarer uteblev?
Många kommetarer på insta är ju oftast i typen "tumme upp" "gott" eller liknande...Tillför kanske inte så jättemycket...
Det är en poäng. Det handlar givetvis inte om "likes". Det är väl mer en känsla av att inlägget blivit läst och att någon faktiskt bryr sig nog att kommentera över huvud taget.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Många kommetarer på insta är ju oftast i typen "tumme upp" "gott" eller liknande...Tillför kanske inte så jättemycket...
Nu talar du nog främst om de inlägg på instagram som inte har något att förmedla (men visst är många kommentarer nonsens oavsett). Svårt att kommentera något vettigt om det inte finns någon substans i inlägget tänker jag.

En annan sak som är bättre annorstädes är att det som skrivs blir läst av diverse producenter, restaurangfolk, importörer och mer vanligt vinintresserat folk med mera. Ett exempel i närtid är när jag öppnade ett vin som visade sig vara defekt som jag köpt i Köpenhamn. Inom loppet av en halvtimma så hade jag fått en kommentar från Restaurang Natur att de minsann har vinet hos sig och att det bara är att komma på besök om jag vill prova. Den typen av bredd bland våra medlemmar och läsare hade varit kul att ha, tycker jag. :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Vi kanske borde driva frågan om att få in fler nya medlemmar helt enkelt. Ska vi visa en banner för de som är gäster som bjuder in till att registrera eller dylikt?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi kanske borde driva frågan om att få in fler nya medlemmar helt enkelt. Ska vi visa en banner för de som är gäster som bjuder in till att registrera eller dylikt?
Ja, dessutom kanske vi kan göra större delar av forumet öppet även för oregistrerade medlemmar så som i "språklådan"?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu talar du nog främst om de inlägg på instagram som inte har något att förmedla (men visst är många kommentarer nonsens oavsett). Svårt att kommentera något vettigt om det inte finns någon substans i inlägget tänker jag.

Nja, ett litet vinforum kan ju knappast konkurrera i tillgänglighet och antal användare mot en stor global platform som Instagram och Facebook.
På instagram har man ju lättare att nå ut eftersom man inte bara följs av vinnördar utan även sin mamma, pappa, den lokala bagaren, bästisen i årskurs fyra och sin katt.

Något vi förstås kan göra är att försöka få få fler leverantörer och restauranger och andra i vinsvären som inte finns här att bli mer aktiva men samtidigt krävs det endå en viss kritisk nivå av nörderi och engagemang för att "orka" ge sig in på ett forum.

Har ju en hel del vänner som är hyfsat vinitresserade och som följer lite slumpvisa vindrickare på instagram men de skulle aldrig orka att gå så långt som att engagera sig på ett forum... Det är inte tillräckligt enkelt och lättsmält helt enkelt, och det på både gott och ont kan jag tycka.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nja, ett litet vinforum kan ju knappast konkurrera i tillgänglighet och antal användare mot en stor global platform som Instagram och Facebook.
På instagram har man ju lättare att nå ut eftersom man inte bara följs av vinnördar utan även sin mamma, pappa, den lokala bagaren, bästisen i årskurs fyra och sin katt.

Något vi förstås kan göra är att försöka få få fler leverantörer och restauranger och andra i vinsvären som inte finns här att bli mer aktiva men samtidigt krävs det endå en viss kritisk nivå av nörderi och engagemang för att "orka" ge sig in på ett forum.

Har ju en hel del vänner som är hyfsat vinitresserade och som följer lite slumpvisa vindrickare på instagram men de skulle aldrig orka att gå så långt som att engagera sig på ett forum... Det är inte tillräckligt enkelt och lättsmält helt enkelt, och det på både gott och ont kan jag tycka.
Ja, du bekräftar mina poänger. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mina tankar med att driva på diskussionen i denna tråd kopplat till trådskaparens ursprungliga kritik:

Jag har alltid varit skeptisk till sociala medier i allmänhet. Har inte ens övervägt att skaffa mig Facebook. Jag började utforska Instagram i samband med att jag försökte få liv i forumets konto och aktiverade i samma veva ett eget konto. Lite trevande la jag upp lite allmänna inlägg lite som en anslagstavla rörande det jag skrev om på forumet. Responsen kändes lite sådär. I takt med att jag har engagerat mig mer har delvis en ny värld öppnat sig med mängder av sköna vin- och matpersonligheter. Människor som utan tvekan är nördiga nog för att engagera sig på finewines.se i någon mån, men det är också de andra bitarna som är viktiga, de som rör folk utanför nördsfären och framför allt människor runtomkring allt som rör vin och mat, som känns uppfriskande. Det är ju dessutom bra reklam för forumet om fler av oss finns där och länkar hit via sin "bio". Det gör oss mer synliga utanför forumet helt enkelt, vilket leder till fler intresserade medlemmar.

Jag tycker att det känns påtagligt tomt på forumet i jämförelse med världen utanför bitvis. Visst är det många som inte är djupt vinnördiga på samma vis som här, men att påstå att det inte finns stort intresse runt vin som aldrig hittar hit är att blunda å det grövsta. Det finns en stor potential att nå denna "målgrupp". Vi ska i min värld vara Sveriges mest självklara ställe för en vinnörd att husera. Det är hit man ska vända sig, vilket många givetvis redan har insett, men fortfarande lite för få enligt mig. Det blir lite fart då och då, vilket alltid känns som julafton, men mestadels är det bolagssläppen, senaste inköpen och/eller vad som dricks, som är i fokus. Inget fel med det, men just den typen av inlägg är ju ganska precis samma typ av inlägg som Instagram har ett överflöd av och som dissas i den här tråden samt ses som mer eller mindre trams!

Vi behöver få lite fart tycker jag! Om vi nu är så nördiga som vi vill tro så borde det ju det poppa upp diskussioner av den högre vinskolan varje dag. Jag ser inte riktigt det, men visst dyker det upp lite mellan varven som exempelvis gårdagens diskussion här (Initierad av en ny medlem, dessutom en kvinna, vilket vi efterfrågade alldeles nyss här i tråden. Kanske är det en slump?) och dagens här. Jag minns tider då det diskuterades kork versus skruvkork med stor entusiasm, terroir, provningsteknik och hur vi poängsätter – och varför – med mera. Mer sånt! Vad är vi himla vinintresserade intresserade av? Är det endast nästa stora årgång av champagne för att vi inte ska missa att bunkra upp och få chansen att meddela att vi har köpstopp, liksom? Är det den typen av nörderi som får forumet att sticka ut jämfört med alla ytliga sociala medier?

Jag vet att jag provocerar, men hela den här tråden är nyttig om vi önskar växa som forum. Det kan ju också vara så att vi redan har nått dit vi vill nå, men i så fall är inte jag överens med majoriteten och tycker att vi har för låg ambitionsnivå. :)

Jag vill att snubbar som @vinifierat.se besöker oss så ofta det finns tid för att diskutera de senaste rönen inom vinmakning. Jag vill ha heta diskussioner kring vad som blir nästa intressanta vindistrikt i vinvärlden och anledningen till varför man tror så. Jag vill att våra medlemmar delar med sig av nya fynd och inte enbart de fynd som alla andra i vinosfären redan har hittat och skrivit om. Jag vill att man kommer hit för att få reda på vad som är nytt och kul därute, att vi ligger i framkant och driver vinintresset till nya höjder. Så mycket kunskap har vi tillsammans. Importörer och restaurangfolk ska följa det som skrivs här med stort intresse. Det är här de ska hitta inspiration och få tankar om vad för vin de borde börja importera, servera och hålla utkik efter.

Syftet med mina utsvävningar är alltså diskussion och att elda på, inget annat. Ca fyra år har jag tillbringat på forumet, timmar varje dag i snitt, så givetvis vill jag forumet det allra bästa, men vi kan ibland behöva lyfta blicken för en sekund och fundera. Vi behöver se till att entusiastforum får en rejäl återfödelse som mediabegrepp. Att veta vad som fångar in vinnördar på andra plattformar och vilka behov som driver intresset och applicera det här – om vi vill och anser att det förgyller. Öka kunskapen genom att skapa bredd och dynamik, gärna genom att få fler kvinnor att våga sig hit. Få finewines.se att bli den mest relevanta platsen i Sverige för att diskutera vin oavsett om det handlar om enkla vintips eller djuplodande diskussioner kring i stort sett allt som rör kvalitetsvin! :)

Det var nog allt jag ville sända. Räknar inte med att ni håller med mig om allt, för i så fall saknar vi helt dynamik, men möjligen har jag sått något enstaka frö som har visst värde. Jag älskar det här forumet och de som engagerar sig här. Det är mitt vardagsrum!
 

sunqan

Vinös
Mina tankar med att driva på diskussionen i denna tråd kopplat till trådskaparens ursprungliga kritik:

Jag har alltid varit skeptisk till sociala medier i allmänhet. Har inte ens övervägt att skaffa mig Facebook. Jag började utforska Instagram i samband med att jag försökte få liv i forumets konto och aktiverade i samma veva ett eget konto. Lite trevande la jag upp lite allmänna inlägg lite som en anslagstavla rörande det jag skrev om på forumet. Responsen kändes lite sådär. I takt med att jag har engagerat mig mer har delvis en ny värld öppnat sig med mängder av sköna vin- och matpersonligheter. Människor som utan tvekan är nördiga nog för att engagera sig på finewines.se i någon mån, men det är också de andra bitarna som är viktiga, de som rör folk utanför nördsfären och framför allt människor runtomkring allt som rör vin och mat, som känns uppfriskande. Det är ju dessutom bra reklam för forumet om fler av oss finns där och länkar hit via sin "bio". Det gör oss mer synliga utanför forumet helt enkelt, vilket leder till fler intresserade medlemmar.

Jag tycker att det känns påtagligt tomt på forumet i jämförelse med världen utanför bitvis. Visst är det många som inte är djupt vinnördiga på samma vis som här, men att påstå att det inte finns stort intresse runt vin som aldrig hittar hit är att blunda å det grövsta. Det finns en stor potential att nå denna "målgrupp". Vi ska i min värld vara Sveriges mest självklara ställe för en vinnörd att husera. Det är hit man ska vända sig, vilket många givetvis redan har insett, men fortfarande lite för få enligt mig. Det blir lite fart då och då, vilket alltid känns som julafton, men mestadels är det bolagssläppen, senaste inköpen och/eller vad som dricks, som är i fokus. Inget fel med det, men just den typen av inlägg är ju ganska precis samma typ av inlägg som Instagram har ett överflöd av och som dissas i den här tråden samt ses som mer eller mindre trams!

Vi behöver få lite fart tycker jag! Om vi nu är så nördiga som vi vill tro så borde det ju det poppa upp diskussioner av den högre vinskolan varje dag. Jag ser inte riktigt det, men visst dyker det upp lite mellan varven som exempelvis gårdagens diskussion här (Initierad av en ny medlem, dessutom en kvinna, vilket vi efterfrågade alldeles nyss här i tråden. Kanske är det en slump?) och dagens här. Jag minns tider då det diskuterades kork versus skruvkork med stor entusiasm, terroir, provningsteknik och hur vi poängsätter – och varför – med mera. Mer sånt! Vad är vi himla vinintresserade intresserade av? Är det endast nästa stora årgång av champagne för att vi inte ska missa att bunkra upp och få chansen att meddela att vi har köpstopp, liksom? Är det nörderi av den högre skolan som får forumet att sticka ut jämfört med alla ytliga sociala medier?

Jag vet att jag provocerar, men hela den här tråden är nyttig om vi önskar växa som forum. Det kan ju också vara så att vi redan har nått dit vi vill nå, men i så fall är inte jag överens med majoriteten och tycker att vi har för låg ambitionsnivå. :)

Jag vill att snubbar som @vinifierat.se besöker oss så ofta det finns tid för att diskutera de senaste rönen inom vinmakning. Jag vill ha heta diskussioner kring vad som blir nästa heta vindistrikt i vinvärlden och anledningen till varför man tror så. Jag vill att våra medlemmar delar med sig om nya fynd som de hittar och som inte är samma fynd som alla andra i vinosfären redan har hittat och skrivit om. Jag vill att man kommer hit för att få reda på vad som är nytt och kul därute, att vi ligger i framkant och driver vinintresset till nya höjder. Så mycket kunskap har vi tillsammans. Importörer och restaurangfolk ska följa det som skrivs här med stor entusiasm. Det är här de får inspiration och tankar om vad för vin de borde börja importera, servera och hålla utkik efter.

Syftet med mina utsvävningar är alltså diskussion och att elda på, inget annat. Ca fyra år har jag tillbringat på forumet, timmar varje dag i snitt, så givetvis vill jag forumet det allra bästa, men vi kan ibland behöva lyfta huvudet från marken för en sekund och fundera. Vi behöver se till att entusiastforum får en rejäl återfödelse som begrepp. Veta vad som fångar in vinnördar på andra plattformar och applicera det här – om vi vill och anser att det förgyller. Öka kunskapen genom att skapa bredd och dynamik. Få finewines.se att bli den mest relevanta platsen i Sverige att diskutera vin oavsett om det handlar om enkla vintips eller djuplodande diskussioner kring i stort sett allt som rör kvalitetsvin! :)

Det var nog allt jag ville sända. Räknar inte med att ni håller med mig om allt, för i så fall saknar vi helt dynamik, men möjligen har jag sått något enstaka frö som har visst värde. Jag älskar det här forumet och de som engagerar sig här. Det är mitt vardagsrum!
Nu är @Stina knappast att klassa som ny medlem, och även om jag misstänker att det är de senaste dagarnas diskussion om forumaktivitetet som triggade hennes skrivarlust hoppas jag att hon fortsätter. Hennes synpunkter var synnerligen relevanta och välskrivna ☺
 

ChristianB

DipWSET
Jag tror att det är ett rätt vanligt problem för nätforum; många medlemmar men en mindre skara som kontinuerligt bidrar, vilket förstås gör antalet olika ämnen till ett lika litet antal. ;) På förstasidan för vin är det egentligen bara några stycken som fyller en långtgående funktion (vad vi dricker, köper eller månadens flaska) medan övriga hamnar i kategorin "fråga vs svar". Ofta är det ju relativt lite att diskutera i en sådan fråga när svaret väl har givits!

Min egen aktivitet reflekterar nog egentligen lusten att använda mig av sociala medier. Jag postar inte på Instagram för att min mobil är trasig så jag kan inte, men å andra sidan har den varit trasig i två år och jag har inget intresse av att köpa en ny. Facebook är mer eller mindre meningslöst, men det vet ni säkert själva...
Jag skulle inte jämföra Finewines med varken Instagram eller FB, men det kräver ändå att jag surfar hit på dator eller mobil och det har jag relativt litet intresse av överlag. Jag får min vin-fix i form av Decanter och ett par andra källor, men sedan är jag ganska nöjd. Till en början var det ju intressant att höra om vad andra drack och köpte, men efter ett tag blir det lätt repetitivt varför jag endast håller mig till större händelser som BYOB och mässor. :)

Är det endast nästa stora årgång av champagne för att vi inte ska missa att bunkra upp
Det här är ett av problemen, som jag ser det. En intressant fråga men också relativt snävt område att diskutera. Ett bra år kommer många producenter göra ett bra vin; själv skulle jag hellre se en diskussion kring de sämre åren för att hitta guldkornen. ;) Jag poängterade det för en kund härom dagen att vin är lite bakvänt ur det perspektivet; på ett bra år bör man köpa husens andra-viner eftersom första-vinerna är för dyra, medan ett sämre år fortfarande kommer att vara av god kvalitet på första-vins-nivå!
Å andra sidan kan jag också tycka att sämre år är mindre intressanta i sig. Är det bra så är det ju bra och då köper jag gärna vin... Kanske är årgången snarare en fråga om vilken stil på vinet det blir?

Vad är vi himla vinintresserade intresserade av?
Ännu en bra fråga! Utan tvekan är det årgångar och släpp av stora viner, men det måste ju finnas mer?! Kanske vore det en idé att diskutera de kommande stora vinerna? Var någonstans var Bordeaux innan 1982? Visst var det då som Parker lyfte området och gjorde det till något mer? Vem är nästa stora namn på skribenthimlen? Finns det någon upprorsmakare som kommer att bli nästa "facit" för vinmakarna? :D

Få finewines.se att bli den mest relevanta platsen i Sverige att diskutera vin oavsett om det handlar om enkla vintips eller djuplodande diskussioner kring i stort sett allt som rör kvalitetsvin! :)
Kan man diskutera allt vin? Enkelt svar, ja. Långt svar, nja... För Svensson och Vardags-Janne är det väl snarare vilket vin som är billigast med högst poäng från "vinjournalisterna" och vilket vin som kommer i trälåda? Visst, jag är lite cynisk nu men det finns inte mycket att säga om ett vin som kostar 109 kr och kommer från Italien.

Återkommer med mer, men jag måste kila! :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Fördelen med "Idag dricker vi" är att allt lagras på forumet. Så även om jag inte har några planer på att dricka Musar 07 just nu, så kanske jag kommer att göra det om några år, och innan jag köper den flaskan kommer jag säkerligen att surfa in på finewines.se och skriva "Sök musar 07" för att hitta en gammal smaknot från en medlem jag känner igen. Rent spontant så är det här guld värt för mig!

Självklart har alla sina egna smakprofiler och sätt att uttrycka sig, men jag känner ändå en större tillit till forumets medlemmar än en okänd vinskribent på exempelvis cellartracker.

Varför ska ni då fortsätta posta här istället för instagram?
Det ger valuta i långa loppet, även om det just idag bara gav 6 likes och 0 kommentarer.
Nästa gång är det inte en muser 07, nästa gång är den en Graham Beck som blir lyft till skyarna och alla får eld bakom tangenterna i ett halvår framåt!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
0 kommentarer och 15 "gillanden" på forumet jämfört med samma viner fördelat på två inlägg på Instagram genererade i 6 kommentarer och 316 "likes" samt 6 kommentarer och 272 "likes". Stor skillnad i intresse! När det gäller "gillanden" kan jag dock tänka mig att många är mindre restriktiva på att dela ut sådant på Instagram än på forumet, men när det gäller kommentarer är det ju en jordskredsseger rörande "feedback" trots allt.
Hur många "likes" var inte från icke svensktalande? Det är lätt att gilla på IG oberoende av språk, svårare att gilla på ett svenskt forum om man inte behärskar språket.

Att jämföra forumet med IG är som att jämföra päron och äpplen, helt olika saker.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur många "likes" var inte från icke svensktalande? Det är lätt att gilla på IG oberoende av språk, svårare att gilla på ett svenskt forum om man inte behärskar språket.

Att jämföra forumet med IG är som att jämföra päron och äpplen, helt olika saker.
Jag förstår inte varför så många lägger så stor vikt på "likes" annat än att funktionen blir relevant som någon form av jämförelse, dock mindre relevant än kommentarer. Om jag fick välja hade vi helt tagit bort gillande-funktionen på forumet vilket jag tror hade ökat antalet kommentarer och dialog. Det är nästan för lätt att kunna nöja sig med att trycka "gilla" på ett inlägg som uppskattas.

Vilka som bryr sig på IG har mycket med att göra vem som man följer och vilka som har valt att följa en. Jag följer i princip enbart vinintresserade med tonvikt på svensktalande och de kommentarer av substans jag får är nästan helt uteslutande från svenskar.

Att jämförelsen med IG förekommer här i tråden är för att visa på hur många fler som tillsynes läser och bryr sig om inlägg rörande vin. Många är lika vinintresserade som oss här på forumet är min känsla och forumet skulle växa betydligt om vi skulle kunna rekrytera en del av dessa människor genom att visa att vi finns.
 
Toppen