Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dålig fart på forumet

Niclas

Medlem
Tummen upp för @Dexter & @ChristianB ( m.fl )
Senaste halvåret har jag handlat uppskattningsvis 300 flaskor ifrån Bolis och två(2) flaskor Piper Heidesieck ifrån nå´n färja.
Bortser man ifrån monopol och politik så har Bolis ett stabilt sortiment och oftast det jag söker, hemma.
Jag tycker det är jätteroligt att följa släpp etc och jag tycker ett flertal av dem anställda har ett genuint intresse och har en mycket god kunskap som dem gärna delar med sig av.
Så, hade dem fixat med kvällsöppet och kanske lite utförsäljning då och då så hade jag suttit riktigt nöjd.:D

-Förresten, den ena Pipern hade korkdefekt. Vad hade Scandlines sagt om jag hade tagit med flarran till båten och bett att få byta ? ;)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
-Bara om man är forumets maskot :kyss:
Just ja, det var längesen vi bombarderade allehanda trådar med katter. Nördiga som vi är! :D

image.jpeg
 
M

Mouton

Tänker nog göra ett inlägg, trots bättre vetande. Ibland stannar man upp, inser att man (jag) säkert blivit blindgalen. Noterar lätt en nyans av besserwisse mentalitet på forumet, inklusive mig själv. Och en nyans av fin drickare. Ibland får man uppfattningen av att en DRC Romanee-Conti är varje mans pizza vin. Eller att Salon är Ramlösa, intaget för vätske nivån Tvivlar på att nivån på stora samlare, eller vansinnigt rika livsnjutare är koncentrerat till detta forum. Undantag finns(Gävlebo) och en viss man med konst i efternamnet. Men för att göra oss mer folkliga. Och vinna fler medlemmar, kanske vi inte ska se ner på folk som tycker en Italienare för 109-: är prisvärd. Utan vara mer öppna. Om detta hamnade i fel tråd? Moderator, place it.
 
Last edited by a moderator:
Tänker nog göra ett inlägg, trots bättre vetande. Ibland stannar man upp, inser att man (jag) säkert blivit blindgalen. Noterar lätt en nyans av besserwisse mentalitet på forumet, inklusive mig själv. Och en nyans av fin drickare. Ibland får man uppfattningen av att en DRC Romanee-Conti är varje mans pizza vin. Eller att Salon är Ramlösa, intaget för vätske nivån Tvivlar på att nivån på stora samlare, eller vansinnigt rika livsnjutare är koncentrerat till detta forum. Undantag finns(Gävlebo) och en viss man med konst i efternamnet. Men för att göra oss mer folkliga. Och vinna fler medlemmar, kanske vi inte ska se ner på folk som tycker en Italienare för 109-: är prisvärd. Utan vara mer öppna. Om detta hamnade i fel tråd? Moderator, place it.
Nog för att jag uppskattar ett och annat tips på 109:- vin, men det är är ju inte riktigt därför man är här. Tycker du har en poäng även om jag inte håller med i resonemanget, bortsett från nu idagarna att det varit mycket kebab och selosse :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nog för att jag uppskattar ett och annat tips på 109:- vin, men det är är ju inte riktigt därför man är här. Tycker du har en poäng även om jag inte håller med i resonemanget, bortsett från nu idagarna att det varit mycket kebab och selosse :)
Det som jag ser som poängen är att vi måste vara gränslösa och inte fördömande. Om nu någon skulle vara så intresserad av italienska russinviner att de vill diskutera det här är det helt ok. Vi kommer nog ganska snart lyckas övertyga personen att det finns roligare viner att förtära eller tvärtom kanske vi plötsligt får upp ögonen för något nytt och billigt som faktiskt är strålande bra! Vinnörderi är långt ifrån en materialsport! :)

Jag tänker så här. Om en person lyckats etablera ett utåtriktat vinintresse trots att de ännu enbart har druckit marknadens enklaste viner finns det mängder av potential att personen kommer utveckla ett mer nyanserat vinintresse oavsett vilken prisklass det handlar om. Den som inte bryr sig nämnvärt vad de dricker köper det billigaste de kan hitta som har maximalt med alkohol och socker utan att fundera mer än så. Har de väl hittat till ett forum för att lära sig mer och har en vilja att utforska vinvärlden tillhör de redan den magiska minoritet av samhället som faktiskt bryr sig om den sensoriska upplevelsen. Om samma person hittar sina kickar bland billiga viner är det bara att bli avundsjuk snarare än nedvärderande. Vem vill inte dricka billigt vin och bli tillfredställd!?
 
Det som jag ser som poängen är att vi måste vara gränslösa och inte fördömande. Om nu någon skulle vara så intresserad av italienska russinviner att de vill diskutera det här är det helt ok. Vi kommer nog ganska snart lyckas övertyga personen att det finns roligare viner att förtära eller tvärtom kanske vi plötsligt får upp ögonen får något nytt och billigt som faktiskt är strålande bra! Vinnörderi är långt ifrån en materialsport! :)

Jag tänker så här. Om en person lyckats etablera ett utåtriktat vinintresse trots att de ännu enbart har druckit marknadens enklaste viner finns det mängder av potential att personen kommer utveckla ett mer nyanserat vinintresse oavsett vilken prisklass det handlar om. Den som inte bryr sig nämnvärt vad de dricker köper det billigaste det kan hitta som har maximalt med alkohol och socker utan att fundera mer än så. Har de väl hittat till ett forum för att lära sig mer och har en vilja att utforska vinvärlden tillhör de redan den magiska minoritet av samhället som faktiskt bryr sig om den sensoriska upplevelsen. Om samma person hittar sina kickar bland billiga viner är det bara att bli avundsjuk snarare än nedvärderande. Vem vill inte dricka billigt och bli tillfredställd!?
Visst, men om det blir den dominerande diskussionsfrågan, bästa 100-kronorspanget, kommer ju syftet åtminstone jag har med forumet idag att försvinna. Dock, eftersom jag inte dricker selosse till kebabpizzan eller har drc i köttfärssåsen :))) gillar jag de tips som dyker upp kring 100-kronorssträcket. Man vill ju hitta vettiga viner, oavsett pris.

Det finns många sidor av myntet, men till sist å syvende tror jag att alla är överens om att det behövs tillväxt (eller iaf förändring) för att inte stagnera och dö ut, samtidigt vill nog ingen att varannan tråd ska vara en jämförelse mellan alla ripasso på hyllorna eller hyllningar av mölstads (heter han så?) senaste fynd
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visst, men om det blir den dominerande diskussionsfrågan, bästa 100-kronorspanget, kommer ju syftet åtminstone jag har med forumet idag att försvinna. Dock, eftersom jag inte dricker selosse till kebabpizzan eller har drc i köttfärssåsen :))) gillar jag de tips som dyker upp kring 100-kronorssträcket. Man vill ju hitta vettiga viner, oavsett pris.

Det finns många sidor av myntet, men till sist å syvende tror jag att alla är överens om att det behövs tillväxt (eller iaf förändring) för att inte stagnera och dö ut, samtidigt vill nog ingen att varannan tråd ska vara en jämförelse mellan alla ripasso på hyllorna eller hyllningar av mölstads (heter han så?) senaste fynd
Jag är övertygad om att ett scenario där det diskuteras bib och ripasso mer än Selosse på finewines.se är en ickefråga. Det kommer aldrig hända så länge vi inte blir annonsstyrda. :)
 
M

Mouton

Det som jag ser som poängen är att vi måste vara gränslösa och inte fördömande. Om nu någon skulle vara så intresserad av italienska russinviner att de vill diskutera det här är det helt ok. Vi kommer nog ganska snart lyckas övertyga personen att det finns roligare viner att förtära eller tvärtom kanske vi plötsligt får upp ögonen får något nytt och billigt som faktiskt är strålande bra! Vinnörderi är långt ifrån en materialsport! :)

Jag tänker så här. Om en person lyckats etablera ett utåtriktat vinintresse trots att de ännu enbart har druckit marknadens enklaste viner finns det mängder av potential att personen kommer utveckla ett mer nyanserat vinintresse oavsett vilken prisklass det handlar om. Den som inte bryr sig nämnvärt vad de dricker köper det billigaste det kan hitta som har maximalt med alkohol och socker utan att fundera mer än så. Har de väl hittat till ett forum för att lära sig mer och har en vilja att utforska vinvärlden tillhör de redan den magiska minoritet av samhället som faktiskt bryr sig om den sensoriska upplevelsen. Om samma person hittar sina kickar bland billiga viner är det bara att bli avundsjuk snarare än nedvärderande. Vem vill inte dricka billigt och bli tillfredställd!?
Där satt du huvudet på spiken, vad det jag menade
 

MHilv

Medlem
I våras var jag en av alla dessa svenskar som köpte vin runt hundralappen (ibland bag in box), drack rumsvarmt rött vin och funderade på varför samma vin smakade olika till olika maträtter för att sedan rycka på axlarna och glömma bort det tills nästa gång. Till slut fick jag nog och ville lära mig er om viner och hur man kombinerar det till maten då jag älskar att laga mat. En enkel sökning på google fick mig hit men jag hittade inte så mycket av den kunskap som jag var ute efter utan landade på podcasten Vinpratarna. Jag har nog lyssnat igenom alla avsnitten minst två ggr sedan dess och när jag var klar med det så återkom jag hit av en slump och upptäckte trådarna om släppen på bolaget. Sicken guldgruva!! Sedan dess har jag inte köpt ett enda vin på ordinarie hyllan utan alla viner har köpts på släpp, bs eller olika vinlådor. Från att ha 0-2 flaskor hemma så har jag nu närmare 30 och det växer för varje vecka. Min gräns för vad ett vin får kosta har flyttats och merparten av det jag köper ligger runt 150-200, ibland mindre och ibland mer.

Som en nybörjare så uppskattar jag väldigt mycket de provnoter ni nu har börjat med, jag har ingen koll på producenter att hålla utkik på! Det är lite skralt med tips ibland kan jag tycka av förklarliga skäl då det är begränsad mängd, ta t ex senaste släppet på caviste. Tips på viner runt min prisnivå får jag då nog mer på IG än här. Sen så har jag heller aldrig frågat så jag vet inte om jag hade fått ett svar :)

Visst hade jag kunnat göra inlägg om viner som jag dricker och vad jag äter till det och jag inser att det är väldigt personligt vad man gillar. Jag läste t ex ett inlägg på IG som beskrev Keller Riesling trocken 2016 från ett nyligt släpp som att det smakade piggelin och att det nog inte är något att ha till maten. Dagen innan hade jag druckit just det vinet till en pumpasoppa med smörstekt torsk och kantareller. Jag tyckte att det var skitgott och jag hade nog inte kunnat beskriva vinet mycket mer än så :)

Så vad hindrar mig då från att göra inlägg och vara delaktig ? Ingenting egentligen, det sitter nog mer hos mig än själva attityden på forumet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
I våras var jag en av alla dessa svenskar som köpte vin runt hundralappen (ibland bag in box), drack rumsvarmt rött vin och funderade på varför samma vin smakade olika till olika maträtter för att sedan rycka på axlarna och glömma bort det tills nästa gång. Till slut fick jag nog och ville lära mig er om viner och hur man kombinerar det till maten då jag älskar att laga mat. En enkel sökning på google fick mig hit men jag hittade inte så mycket av den kunskap som jag var ute efter utan landade på podcasten Vinpratarna. Jag har nog lyssnat igenom alla avsnitten minst två ggr sedan dess och när jag var klar med det så återkom jag hit av en slump och upptäckte trådarna om släppen på bolaget. Sicken guldgruva!! Sedan dess har jag inte köpt ett enda vin på ordinarie hyllan utan alla viner har köpts på släpp, bs eller olika vinlådor. Från att ha 0-2 flaskor hemma så har jag nu närmare 30 och det växer för varje vecka. Min gräns för vad ett vin får kosta har flyttats och merparten av det jag köper ligger runt 150-200, ibland mindre och ibland mer.

Som en nybörjare så uppskattar jag väldigt mycket de provnoter ni nu har börjat med, jag har ingen koll på producenter att hålla utkik på! Det är lite skralt med tips ibland kan jag tycka av förklarliga skäl då det är begränsad mängd, ta t ex senaste släppet på caviste. Tips på viner runt min prisnivå får jag då nog mer på IG än här. Sen så har jag heller aldrig frågat så jag vet inte om jag hade fått ett svar :)

Visst hade jag kunnat göra inlägg om viner som jag dricker och vad jag äter till det och jag inser att det är väldigt personligt vad man gillar. Jag läste t ex ett inlägg på IG som beskrev Keller Riesling trocken 2016 från ett nyligt släpp som att det smakade piggelin och att det nog inte är något att ha till maten. Dagen innan hade jag druckit just det vinet till en pumpasoppa med smörstekt torsk och kantareller. Jag tyckte att det var skitgott och jag hade nog inte kunnat beskriva vinet mycket mer än så :)

Så vad hindrar mig då från att göra inlägg och vara delaktig ? Ingenting egentligen, det sitter nog mer hos mig än själva attityden på forumet.
Av flera skäl anser jag att du är precis den typ av person som vi önskar få hit många fler av. En person som fortfarande har mycket att lära och ställer frågor som våra mer erfarna medlemmar kan hjälpa till att svara på. Bland dessa svar skapas dessutom ofta diskussioner kring mer nördiga ting, som varför det ena svaret är bättre än det andra och så vidare. Plötsligt får alla något att diskutera oavsett kunskapsnivå. :)

Halleluja! :)
 

sunqan

Vinös
I våras var jag en av alla dessa svenskar som köpte vin runt hundralappen (ibland bag in box), drack rumsvarmt rött vin och funderade på varför samma vin smakade olika till olika maträtter för att sedan rycka på axlarna och glömma bort det tills nästa gång. Till slut fick jag nog och ville lära mig er om viner och hur man kombinerar det till maten då jag älskar att laga mat. En enkel sökning på google fick mig hit men jag hittade inte så mycket av den kunskap som jag var ute efter utan landade på podcasten Vinpratarna. Jag har nog lyssnat igenom alla avsnitten minst två ggr sedan dess och när jag var klar med det så återkom jag hit av en slump och upptäckte trådarna om släppen på bolaget. Sicken guldgruva!! Sedan dess har jag inte köpt ett enda vin på ordinarie hyllan utan alla viner har köpts på släpp, bs eller olika vinlådor. Från att ha 0-2 flaskor hemma så har jag nu närmare 30 och det växer för varje vecka. Min gräns för vad ett vin får kosta har flyttats och merparten av det jag köper ligger runt 150-200, ibland mindre och ibland mer.

Som en nybörjare så uppskattar jag väldigt mycket de provnoter ni nu har börjat med, jag har ingen koll på producenter att hålla utkik på! Det är lite skralt med tips ibland kan jag tycka av förklarliga skäl då det är begränsad mängd, ta t ex senaste släppet på caviste. Tips på viner runt min prisnivå får jag då nog mer på IG än här. Sen så har jag heller aldrig frågat så jag vet inte om jag hade fått ett svar :)

Visst hade jag kunnat göra inlägg om viner som jag dricker och vad jag äter till det och jag inser att det är väldigt personligt vad man gillar. Jag läste t ex ett inlägg på IG som beskrev Keller Riesling trocken 2016 från ett nyligt släpp som att det smakade piggelin och att det nog inte är något att ha till maten. Dagen innan hade jag druckit just det vinet till en pumpasoppa med smörstekt torsk och kantareller. Jag tyckte att det var skitgott och jag hade nog inte kunnat beskriva vinet mycket mer än så :)

Så vad hindrar mig då från att göra inlägg och vara delaktig ? Ingenting egentligen, det sitter nog mer hos mig än själva attityden på forumet.
Jag behöver ju bara gå till mig själv. Jag har hängt här längre än de flesta känns det som, jag skriver inte smaknoter sådär jätteofta :) gar väldigt svårt att sätta dofter och smaker (jo, nagellacks remover och prickig korv har dykt upp ibland och då blir jag glad att de typiska indikatorerna faktiskt visar sig). Då oftast blir det kommentarer när viner som hittar hem uppenbarat sig (onkaparinga) eller när ett vin som borde vara bra bara är tråkigt (var det opus one 2003?)
Däremot läser jag med stor behållning om andras intryck. Men jag har aöldrig känt att jag behöver kommentera med "me too" DET brukar man trots allt få på tafsen för i newsgrupper och forum

Vissa blir bättre på att beskriva sina intryck med övning. Jag kämpar!

Sen kan jag tillägga att mina smakpreferenser inte ändrat sig särskilt mycket sedan 80-talet... Däremot har jag ju hittat roligare och "bättre" viner som matchar.

Jag tror jag skrivit det tidigare -synd att jag inte hade dagens vinintresse när jag var 30. Bourgogne var billigare då.

Förresten - var har vår favorittandläkare och vår favoritanarkist (dvs per stade och vino fino) tagit vägen?
 

ChristianB

DipWSET
Min upplevelse av motviljan till billigare viner (svårt att definiera var "billigare" är, eftersom alla har olika uppfattning) är att det ofta rör sig om de viner som annonseras ut av importörer och rena reklamföretag. Ta 109 kr som det gällande medelpriset nu, där 99 kr var medel förr; i stort sett allting ligger strax över hundralappen och är nästan lite för billigt för att få så pass höga betyg och fina beröm. Åtminstone jag drar öronen åt mig och vill inte ha något att göra med segmentet över huvud taget.

Jag fick förklara mitt eget vinintresse för en av mina kunder härom dagen, när hon frågade efter ett bra vintips och vi landade i Côte du Rhône. Bra, matvänligt område, men kanske lite för stort för mig. Det får blir på enskilt område (C9dP, Gigondas, Lirac, osv) eller ännu hellre på enskild vingård för att det ska få en tydligare identitet. Visst får man ett hum om vad Södra Rhône och Côte du Rhône står för men de klarar ändå inte en kraftmätning mot de enskilda områdena.

Och det är väl här skon klämmer när vi talar om viner i de lägre prisklasserna. Det saknas en identitet som man hittar i högre prislägen (inte alltid förstås, undantagen bekräftar regeln!) och på så sätt blir det mindre intressant att diskutera de billigare varianterna. Ett lägre pris signalerar troligen enklare framställningsmetoder också (ekbitar eller ekfat?) eller kanske sämre odlingsförhållanden. Står det dessutom "Bottled for" eller "Mis en bouteille par..." på baksidan kan man ju ge sig den på att det är buteljerat för inköparens skulle, skräddarsytt för en viss offert på SB.

Kan billigare viner ha sin charm och en egen identitet? Definitivt, men mer troligt är att det kommer från en mindre prestigefull region och på så sätt kan hålla priserna nere. Se bara på hur billigt det är att dricka första klassens Port eller Madeira! Å andra sidan drack jag ett rätt billigt vin igår, 139 kr, från senaste släppet av småpartier, gjort på den märkliga druvan Albarossa (korsning av Nebbiolo och Barbera tydligen) och det hade en väldigt egen karaktär. :)

Summan av kardemumman blir väl något i stil med: Om det finns en intressant aspekt av ett vin så kan man absolut diskutera det, oavsett prisläge. Med tanke på att vi sällan diskuterar vin som är av en lägre klassificering så känns det otroligt att prislappen skulle sjunka särskilt lågt. :) Vi får väl ta det som en utmaning helt enkelt, att fortsätta diskutera och se var vi landar!
 
Toppen