Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

mnor

Medlem
-Det senaste inköpet blev Jacques Selosse 2-Pack Initial & V.O. från Franska Vinlistan.
Som Selosse-oskuld är jag förstås väldigt spänd på detta, hur länge borde man glömma bort dessa flaskor för att inte bli anklagad för barnarov och andra otrevligheter måntro?
Misstänker att flaskorna har deg datum från 2014 och då borde sannolikt (om jag har förstått rätt) Initiale vara baserad på 2009, 2008 och 2007, där den största andelen vin kommer från 2009, tätt följt av 2008, medans VO är baserad på 2007, 2006 och 2005.
Så det jag egentligen vill säga är att jag tycker att du skall hålla på dina Initiale och följa @Skumpagne råd och låta några andra testa först innan du ger sig på flaskorna. Kommer själv hålla på mina Initiale som jag beställt i 2-4 år. Drack igår en flaska Initiale med deg datum maj 2011 som var riktigt bra, men då innehåller inte den något år med så mycket syra som 2008.
 

Per Stade

Lege artis
Det verkar som om det enda, som inte är slutsålt, är Initial på trepack.
Jag är nyfiken på hur många av forumets medlemmar, som köpte och
hur stor del av hela allokeringen, som köptes dem.
Svaret lämnas lämpligen på måndag kväll.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Misstänker att flaskorna har deg datum från 2014 och då borde sannolikt (om jag har förstått rätt) Initiale vara baserad på 2009, 2008 och 2007, där den största andelen vin kommer från 2009, tätt följt av 2008, medans VO är baserad på 2007, 2006 och 2005.
Så det jag egentligen vill säga är att jag tycker att du skall hålla på dina Initiale och följa @Skumpagne råd och låta några andra testa först innan du ger sig på flaskorna. Kommer själv hålla på mina Initiale som jag beställt i 2-4 år. Drack igår en flaska Initiale med deg datum maj 2011 som var riktigt bra, men då innehåller inte den något år med så mycket syra som 2008.
Jag håller inte med, både Initial och V.O är fullt drickbara vid release.Tycker det är bra att prova nu, ger erfarenhet, besked om man gillar vinet och isf en trevlig upplevelse.
 

mnor

Medlem
Jag håller inte med, både Initial och V.O är fullt drickbara vid release.Tycker det är bra att prova nu, ger erfarenhet, besked om man gillar vinet och isf en trevlig upplevelse.
Absolut fullt drickbara, tycker dock att de blir bättre med några är på nacken, därav kommer jag personligen hålla på dem. Men det är som sagt en smaksak. Utifrån ett erfarenhetsperspektiv håller jag med dig att det kan vara bra att testa vinerna unga för att se att man tycker om vinet. Det ger även möjligheten att avgöra om man tycker bäst om det som ungt eller efter ett antal års lagring.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Absolut fullt drickbara, tycker dock att de blir bättre med några är på nacken, därav kommer jag personligen hålla på dem. Men det är som sagt en smaksak. Utifrån ett erfarenhetsperspektiv håller jag med dig att det kan vara bra att testa vinerna unga för att se att man tycker om vinet. Det ger även möjligheten att avgöra om man tycker bäst om det som ungt eller efter ett antal års lagring.
Det verkar som om det enda, som inte är slutsålt, är Initial på trepack.
Jag är nyfiken på hur många av forumets medlemmar, som köpte och
hur stor del av hela allokeringen, som köptes dem.
Svaret lämnas lämpligen på måndag kväll.
Med de låga priser som de erbjuds för i Sverige är det lite underligt att allt inte är slutsålt.
 

Silex

Medlem
Även jag var sent ute då jag ville se om jag skulle få någon av Lieu-dit-flaska i "lotteriet" innan jag bokade något annat. Så nu blev det till slut en 3-pack Initial eftersom det var allt som fanns kvar. Antar att jag inte fick något i lotteriet eftersom jag inte hört något.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Även jag var sent ute då jag ville se om jag skulle få någon av Lieu-dit-flaska i "lotteriet" innan jag bokade något annat. Så nu blev det till slut en 3-pack Initial eftersom det var allt som fanns kvar. Antar att jag inte fick något i lotteriet eftersom jag inte hört något.
Jag fick en bekräftelse iaf så dom kanske missade din?
 

Silex

Medlem
Jag fick en bekräftelse iaf så dom kanske missade din?
Jag fick en bekräftelse att jag är med i lotteriet, men inget om utfallet. De skrev att hör man inget så har man inte fått något. Men du fick alltså ett besked att du inte fått någon tilldelning?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag fick en bekräftelse att jag är med i lotteriet, men inget om utfallet. De skrev att hör man inget så har man inte fått något. Men du fick alltså ett besked att du inte fått någon tilldelning?
Nä jag har bara fått lotteri bekräftelse.
Är det någon som vet om dom lottat?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Misstänker att flaskorna har deg datum från 2014 och då borde sannolikt (om jag har förstått rätt) Initiale vara baserad på 2009, 2008 och 2007, där den största andelen vin kommer från 2009, tätt följt av 2008, medans VO är baserad på 2007, 2006 och 2005.
Så det jag egentligen vill säga är att jag tycker att du skall hålla på dina Initiale och följa @Skumpagne råd och låta några andra testa först innan du ger sig på flaskorna. Kommer själv hålla på mina Initiale som jag beställt i 2-4 år. Drack igår en flaska Initiale med deg datum maj 2011 som var riktigt bra, men då innehåller inte den något år med så mycket syra som 2008.
Var på besök hos Selosse idag och frågade om vilka årgångar som är i, Initial 2008,2007,2006, V.O 2006,2005,2004 (om jag förstod det korrekt!). Så båda borde vara riktigt bra.
 
Toppen