Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Köpte en delf laskor från Os Goliardos här i Lissabon. De har haft en bar/rest som tyvärr stängde samma dag jag kom ner. Var förbi när de rensade lokalen och fick en e-postadress så jag kunde köpa flaskor som levererades hem till dörren – en lördagkväll. De ska visst ha onlineförsäljning vad det lider. Blev lite blandat Frankrike, Portugal och Spanien. Fick en flaska 2012 Cantina Giardino Sophia på köpet! Har även blivit lite blandat portugisiskt från olik butiker.
Mycket kul och udda verkar det som. Trevligt! :)

Domaine Gauby - me like!
 

chambertin

Medlem
Köpte en delf laskor från Os Goliardos här i Lissabon. De har haft en bar/rest som tyvärr stängde samma dag jag kom ner. Var förbi när de rensade lokalen och fick en e-postadress så jag kunde köpa flaskor som levererades hem till dörren – en lördagkväll. De ska visst ha onlineförsäljning vad det lider. Blev lite blandat Frankrike, Portugal och Spanien. Fick en flaska 2012 Cantina Giardino Sophia på köpet! Har även blivit lite blandat portugisiskt från olik butiker.
Många spännande flaskor där ! Alvarinho kan man ju aldrig få för mkt av heller.
Kul med vin från Azorerna också. Har du provat ngt därifrån förut ?
 
Last edited:
Eftersom det är min födelsedag och ingen verkar ge mig några paket får man lunchhandla dem själv. Champagne verkar lämpligt,

2002 Pierre Gimonnet Blanc de Blancs
2002 Paul Bara Champagne Grand Cru
2004 Pol Roger Champagne Brut Vintage
Taittinger Brut Prélude
Taittinger Les Folies de la Marquetterie
Jacquesson & Fils Cuvée No. 737
Och något rött
2010 Orneallaia Le Serre Nuove
2010 Fattoria Galardi Terra di Lavoro Roccamonfina
2008 Bolla Amarone della Valpolicella Classico

Tror jag inleder min födelsedag med Pierre Gimonnet, någon som har någon erfarenhet av den?
 

Nosör

Medlem
Jag är ingen champagne-kännare, men råkar ha en flaska 2005 D-V FdP i källaren. Är rekommendationen därmed att dricka den nu eller att vänta lääääänge? :confused:

Den börjar kliva in i tidiga medelåldern just nu, gillar du mogen BdB så kan du vänta 4 år till. Efter det blir den knappast bättre.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Eftersom det är min födelsedag och ingen verkar ge mig några paket får man lunchhandla dem själv. Champagne verkar lämpligt,

2002 Pierre Gimonnet Blanc de Blancs
2002 Paul Bara Champagne Grand Cru
2004 Pol Roger Champagne Brut Vintage
Taittinger Brut Prélude
Taittinger Les Folies de la Marquetterie
Jacquesson & Fils Cuvée No. 737
Och något rött
2010 Orneallaia Le Serre Nuove
2010 Fattoria Galardi Terra di Lavoro Roccamonfina
2008 Bolla Amarone della Valpolicella Classico

Tror jag inleder min födelsedag med Pierre Gimonnet, någon som har någon erfarenhet av den?
Låter som en härlig födelsedag tycker jag! Kul att du inleder med Pierre Gimonnet; frågan är dock om det är Special Club eller Fleuron?
Jag har bara erfarenhet av Special Club, och det är ett fantastiskt vin! Oerhört moget och fint, lagom syranivå och en schysst genomgående ton av toast/bröd! Bra vin för pengarna! Ironiskt nog drack jag den själv på min födelsedag. Passade utmärkt till avocado-soppa! =)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Det senaste inköpet blev Jacques Selosse 2-Pack Initial & V.O. från Franska Vinlistan.
Som Selosse-oskuld är jag förstås väldigt spänd på detta, hur länge borde man glömma bort dessa flaskor för att inte bli anklagad för barnarov och andra otrevligheter måntro?
 

magnum

Epernay, Frankrike
De håller lätt 10-15 år, förmodligen längre. De äldsta V.O jag har är deg. 1998 och de är fortfarande vid mycket god hälsa.
Men om du inte provat borde du göra det. Great stuff!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
-Det senaste inköpet blev Jacques Selosse 2-Pack Initial & V.O. från Franska Vinlistan.
Som Selosse-oskuld är jag förstås väldigt spänd på detta, hur länge borde man glömma bort dessa flaskor för att inte bli anklagad för barnarov och andra otrevligheter måntro?
Tycker du ska glömma bort V.O några år och prova initial vid bra tillfälle.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Ay ay!
-Men om jag väljer spara vad pratar vi om då?
Köp några initial till så kan du ploppa en nu och få en lite känsla vad Selosse är.
Jag har alltid sagt att man ska vänta 1 år med Initial, men jag har märkt att
jag på senare år tycker man ska vänta 3-4 år efter deg.
Gäller även V.O, pratar vi Substance så kan man vänta lite till.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
-Det senaste inköpet blev Jacques Selosse 2-Pack Initial & V.O. från Franska Vinlistan.
Som Selosse-oskuld är jag förstås väldigt spänd på detta, hur länge borde man glömma bort dessa flaskor för att inte bli anklagad för barnarov och andra otrevligheter måntro?
Det var förövrigt en Initial Deg 06 som fick mej fast i skumpaträsket.
Så om du kommer uppskatta det lika mycket som jag gjorde, förbered
dej på ett liv med mindre pengar.
Efter den flaskan gick det utför.......
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Köp några initial till
-Gärna, ska bara sälja huset först.
Det var förövrigt en Initial Deg 06 som fick mej fast i skumpaträsket.
Så om du kommer uppskatta det lika mycket som jag gjorde, förbered
dej på ett liv med mindre pengar.
Har ju redan trillat ner i det träsket och Selosse lär inte göra saken bättre verkar det som...
Livet blir inte precis inte lättare av att Legras 08, Comtes -05 och Selosse släpptes nästan på varandra från Franska vinlistan...

Jag känner mig rik när jag tittar in i min källare men fattig när jag tittar i plånboken...
 
Toppen