Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

ChristianB

DipWSET
Efter två veckor i Frankrike (turordning Alsace, Bourgogne, Chablis, Champagne och en dag i Bryssel) så är det följande flaskor som bor hos mig! Totalt 64 flaskor; jag ska lägga in det i CT så får vi se om jag kan posta en lista på det som inhandlats!

m94bw9G.jpg
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Efter två veckor i Frankrike (turordning Alsace, Bourgogne, Chablis, Champagne och en dag i Bryssel) så är det följande flaskor som bor hos mig! Totalt 64 flaskor; jag ska lägga in det i CT så får vi se om jag kan posta en lista på det som inhandlats!

m94bw9G.jpg
Bilade du?
 

ChristianB

DipWSET
Bilade du?
Yes! Jag och föräldrarna åkte ned för ett par veckor sedan; det var första resan på det här sättet så till viss del var det en rekognoceringstur för hur det fungerar att besöka vingårdar och så. Vi hade inte bokat något i förväg, vilket man kanske borde göra i framtiden, och dessutom kom vi mitt i skörden. ;)

Tillägg: Om ni som har CT provar att söka efter mitt användarnamn, Christian_B, så bör ni hitta min nuvarande källare. Jag ska lägga till några saker från skafferiet så snart jag hinner, men det som står nu är från resan!
 
Last edited:

Jos

Medlem
Skulle hämta ut beställning på 8 flaskor rödtjut på SS idag och när jag lyfter kartongen som jag får av personalen och vänder mig om ramlar alla ut på golvet. 7 flaskor sprängs mot stengolvet och mina skor och byxor. Najs.

Klafsade snopen hem med rödvin i skorna och nerfläckade byxor med en flaska som överlevde. Trodde jag ja... När jag kommer hem så är det blött i väskan av rödtjut då den har läkt uppe vid flaskhalsen som är sprucken... Väldigt lite som läckt ut iofs men gick inte att öppna utan att skära sig. Sjukt störigt att jag inte ens fick en...
 

sunqan

Vinös
Skulle hämta ut beställning på 8 flaskor rödtjut på SS idag och när jag lyfter kartongen som jag får av personalen och vänder mig om ramlar alla ut på golvet. 7 flaskor sprängs mot stengolvet och mina skor och byxor. Najs.

Klafsade snopen hem med rödvin i skorna och nerfläckade byxor med en flaska som överlevde. Trodde jag ja... När jag kommer hem så är det blött i väskan av rödtjut då den har läkt uppe vid flaskhalsen som är sprucken... Väldigt lite som läckt ut iofs men gick inte att öppna utan att skära sig. Sjukt störigt att jag inte ens fick en...
Det känns "sådär" att gilla det inlägget:eek:. Min kondoleanser. Det var säkert iogt-terroiristerna som saboterat tejpen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skulle hämta ut beställning på 8 flaskor rödtjut på SS idag och när jag lyfter kartongen som jag får av personalen och vänder mig om ramlar alla ut på golvet. 7 flaskor sprängs mot stengolvet och mina skor och byxor. Najs.

Klafsade snopen hem med rödvin i skorna och nerfläckade byxor med en flaska som överlevde. Trodde jag ja... När jag kommer hem så är det blött i väskan av rödtjut då den har läkt uppe vid flaskhalsen som är sprucken... Väldigt lite som läckt ut iofs men gick inte att öppna utan att skära sig. Sjukt störigt att jag inte ens fick en...
Fy bubblan sicken osis och pinsam situation kan jag tänka mig. Lider med dig. :( Tur att inte SB kan köra med sloganen: "You break it - you buy it!" som på sunkiga charterresmål. :nagelbitare:

Jag antar att det inte handlade om DRC eller dylikt?
 

Jos

Medlem
Fy bubblan sicken osis och pinsam situation kan jag tänka mig. Lider med dig. :( Tur att inte SB kan köra med sloganen: "You break it - you buy it!" som på sunkiga charterresmål. :nagelbitare:

Jag antar att det inte handlade om DRC eller dylikt?
Pinsamt? Verkligen inte. Möjligen för idioten som packade i en låda med trasig botten.
 

Keen

slan
Fyfan, sjukt jobbigt! Vad var det för vin?

Var förbi Grappe i onsdags och testade Comtes 05. De hade råkat ut för samma sak, också med en låda från systemet. Blöt pöl innanför dörren till vänster innan stora salen. Fick gå runt för att komma till mitt fack.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fyfan, sjukt jobbigt! Vad var det för vin?

Var förbi Grappe i onsdags och testade Comtes 05. De hade råkat ut för samma sak, också med en låda från systemet. Blöt pöl innanför dörren till vänster innan stora salen. Fick gå runt för att komma till mitt fack.
Vad gillade du Comtes nollfemman?
-Fasen vad trist och tappa en låda av den varan i golvet...
 

Keen

slan
Vad gillade du Comtes nollfemman?
-Fasen vad trist och tappa en låda av den varan i golvet...

Det var nåt rött från systemet, inte Comtes som tur var.

Gillade den, även om det kändes som att sockret låg lite och "flöt" ovanpå. Men god helt klart. Kanske ingen stor Comtes, men fantastiskt drickbar. Rosén gillade jag också.
 

Vino fino

Medlem
Skulle hämta ut beställning på 8 flaskor rödtjut på SS idag och när jag lyfter kartongen som jag får av personalen och vänder mig om ramlar alla ut på golvet. 7 flaskor sprängs mot stengolvet och mina skor och byxor. Najs.

Klafsade snopen hem med rödvin i skorna och nerfläckade byxor med en flaska som överlevde. Trodde jag ja... När jag kommer hem så är det blött i väskan av rödtjut då den har läkt uppe vid flaskhalsen som är sprucken... Väldigt lite som läckt ut iofs men gick inte att öppna utan att skära sig. Sjukt störigt att jag inte ens fick en...
Samma sak har hänt mig med Bolagets egna 12-flaskorslåda. (Helt värdelös är den).

Botten gick ur när jag kom hem och 9 flaskor gick åt skogen. När jag skulle lämna tillbaks eländet tog en SB-anställd hand om kartongen, varpå botten gick ur igen och de sista 3 flaskorna krossades i butiken...

Men men. Det kalaset fick Monopolet bekosta. Fattas bara annat när de har så dåliga kartonger. Förstår inte varför de inte använder producenternas egna.
 
Trådskapare
A
Gillade den, även om det kändes som att sockret låg lite och "flöt" ovanpå. Men god helt klart. Kanske ingen stor Comtes, men fantastiskt drickbar. Rosén gillade jag också.

Sockret "flyter" alltid ovanpå för yngre Comtes. Tar ett par år för dem att lugna ner sig
 

Vino fino

Medlem
Var i UK i veckan och hade förbeställt en halv låda från Majestic som jag hämtade ut. De var en gång i världen vår fiende no:1 när jag jobbade på Oddbins. Numera är de ohotad etta bland kedjorna av (kvalitets-)vinbutiker i UK.

Väl på plats ångrade jag nästan min förbeställning. Det fanns en massa lagrad Bdx på hyllorna till mycket intressanta priser som inte syntes på webben. Jag stod och dregglade och suckade och ojade mig. Med en handbagageväska skulle det bli svårt att få med sig fler än sex flaskor, speciellt med kläder och annat.

Hursomhelst. Martinborough Vineyard är en av mina gamla käpphästar. Mig veterligen har den aldrig sålts i Svedala. Passade också på att köpa Te Muna till ett vettigt pris. (Pinot Noir från NZ är ju generellt sett löjligt dyr på Bolaget). £18 eller 209 sek är ett rimligt pris. 319 kr, som Monopolet tar, är ett rån...

Sist men inte minst en av @StefanAkiko s favoriter, Montes Folly.

Glömde jag säga att personalen ville prata vin en halvtimme och komma med tusen tips? Att kundtjänst ansträngde sig med min beställning och fixade den med två dagars varsel så att den var klar till den enda tidpunkten jag faktiskt var på plats i London? Högst oansvarigt och VINSTdrivande...

FullSizeRender.jpg
 

energia

Medlem
Kan ju bara konstatera att SB webbplats inte helt hundra orkar med alla som vill säkra sina buteljer kl 10. Idag var det riktigt segt, men lyckades få igenom några CpN... :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fortsatt köpstopp, men köpte en Champagne från Moët et Chandon.
En Marc.
I vad som absolut ser ut som en vanlig champisflaska: flaskans form, etikettens utförande, korken med bygel och folien ovanpå det. Blir en av de godaste och mest prisvärda Champagnerna hitintills: 180kr för en helflaska.
 

Jos

Medlem
Fyfan, sjukt jobbigt! Vad var det för vin?

Var förbi Grappe i onsdags och testade Comtes 05. De hade råkat ut för samma sak, också med en låda från systemet. Blöt pöl innanför dörren till vänster innan stora salen. Fick gå runt för att komma till mitt fack.
Ambroise, Cotes du Nuits Villages 2012
 
Toppen