Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Igår när jag tittade på viner på CT så filtrerade jag på prisklassen 20-40$ och sorterade på att högst antal konsumerade skulle visas först.
Nu behöver det inte nödvändigtvis vara så att de flaskor som har konsumerats i störst kvantitet automatiskt är de bästa. Speciellt inte om man tittar på vilka viner som systembolaget sålde mest av under 2014, exempelvis Umbala som var en av de mest sålda artiklarna under 2014.

Dessa viner tyckte jag av olika anledningar verkade intressanta. Är det någon som har prövat? Om ja, är det värt att köpa?

2009, Red Diamond Shiraz, Washington State (6486)
2008, Simi CS, Sonoma County, Alexander Valley (76575)
2010, Foppiano Vineyards Petite Sirah, Sonoma County, Russian River Valley (6277)
2012, Ridge Geyserville (Mestadels Zinfandel), Calefornia (92076)
2012, Turley Juvenile Zinfandel, Calefornia (89140)
2010, Robert Mondavi CS, Napa Valley (71676)
2004, Viña Ardanza Reserva, Rioja (2609)
2012, Brancaia Tre (Mestadels Sangiovese), Toscana (75501)
2008, Barbaresco Produttori del Barbaresco (72437)


Tack för svar!
 

Larseman

Medlem
Igår när jag tittade på viner på CT så filtrerade jag på prisklassen 20-40$ och sorterade på att högst antal konsumerade skulle visas först.
Nu behöver det inte nödvändigtvis vara så att de flaskor som har konsumerats i störst kvantitet automatiskt är de bästa. Speciellt inte om man tittar på vilka viner som systembolaget sålde mest av under 2014, exempelvis Umbala som var en av de mest sålda artiklarna under 2014.

Dessa viner tyckte jag av olika anledningar verkade intressanta. Är det någon som har prövat? Om ja, är det värt att köpa?

2009, Red Diamond Shiraz, Washington State (6486)
2008, Simi CS, Sonoma County, Alexander Valley (76575)
2010, Foppiano Vineyards Petite Sirah, Sonoma County, Russian River Valley (6277)
2012, Ridge Geyserville (Mestadels Zinfandel), Calefornia (92076)
2012, Turley Juvenile Zinfandel, Calefornia (89140)
2010, Robert Mondavi CS, Napa Valley (71676)
2004, Viña Ardanza Reserva, Rioja (2609)
2012, Brancaia Tre (Mestadels Sangiovese), Toscana (75501)
2008, Barbaresco Produttori del Barbaresco (72437)


Tack för svar!
Enda som jag har någon erfarenhet av är barbarescon och då i både 2006 och 2008 års version. Jag gav 2006 89p och 2008 90p, mycket bra bas-Barbaresco från en mycket erkänd producent (kooperativ).
 
Enda som jag har någon erfarenhet av är barbarescon och då i både 2006 och 2008 års version. Jag gav 2006 89p och 2008 90p, mycket bra bas-Barbaresco från en mycket erkänd producent (kooperativ).

Om man har möjlighet beställa till en adress i Danmark eller kan besöka Danmark och hämta upp vinerna, kan man köpa ett 12-pack av bas-Barbarescon från 2010 för 110 dkk/flaskan (vilket jag gjorde) hos Philipsonwine.dk. Notera också att PdB gjorde ingen cru-Barbaresco 2010, alla druvor gick till basversionen.
Tyvärr är SBs pris inte särskilt konkurrenskraftigt för detta vin.
 
Tyvärr är det här fenomenet vanligt för den typen av viner, dvs bra standardviner från stora producenter som ligger i BS. Det beror på konstruktionen av BS, där importören får stå för logistiken samt att SB lägger på 20 % bara för att ta betalt.
Kommentarer som denna är en av anledningarna som gör att jag älskar det här forumet! :)
Tack för tipset!
 

Larseman

Medlem
Om man har möjlighet beställa till en adress i Danmark eller kan besöka Danmark och hämta upp vinerna, kan man köpa ett 12-pack av bas-Barbarescon från 2010 för 110 dkk/flaskan (vilket jag gjorde) hos Philipsonwine.dk. Notera också att PdB gjorde ingen cru-Barbaresco 2010, alla druvor gick till basversionen.
Tyvärr är SBs pris inte särskilt konkurrenskraftigt för detta vin.
Men 110dkk är å andra sidan väldigt billigt, jag tror att vi betalade 20eur för 2006:an på plats i Barbaresco.
 

chambertin

Medlem
Tyvärr är det här fenomenet vanligt för den typen av viner, dvs bra standardviner från stora producenter som ligger i BS. Det beror på konstruktionen av BS, där importören får stå för logistiken samt att SB lägger på 20 % bara för att ta betalt.
samt att importören INTE får göra som Philipsonwine.dk dvs ha olika priser (per flaska alltså) vid köp av helt kolli och enstyck.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag fick precis ett SMS från Systembolaget:

Hej!
Chateau La Freynelle Sommarålda är tillfälligt slut hos leverantören och vi saknar information om när artikeln åter är tillgänglig. Din beställning av denna vara är därför makulerad..."

Vadfan!? Monopolet är skyldig mig BDX för 50 spänn flaskan!
Mina två lådor verkar ha levererats till mitt lokala bolag iaf... Ska bli spännande, men det verkar ju vara en habil BDX med 87P på CT så 50 spänn ska den väl vara värd :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jag fick precis ett SMS från Systembolaget:

Hej!
Chateau La Freynelle Sommarålda är tillfälligt slut hos leverantören och vi saknar information om när artikeln åter är tillgänglig. Din beställning av denna vara är därför makulerad..."

Vadfan!? Monopolet är skyldig mig BDX för 50 spänn flaskan!

Samma här... Men men, låter det för bra för att vara sant är det ju oftast det.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Eller så är det så enkelt att den tog slut? Dom flesta saker finns ju trots allt oftast i begränsad mängd...
Jo, det är nog mycket möjligt, med tanke på att vi var flertalet här som beställde. Även om jag var "först" här att beställa efter att priset uppdagats så vet vi ju alla att det i Systembolagets värld inte alls spelar någon roll, så det var nog några med bättre leverantörsschema som knep de sista! Nåväl, det är inte någon större skandal för mig.. antagligen kan jag lägga de där 294:- på något betydligt godare.. :p
 

Mats

Gone todash....
2012, Ridge Geyserville (Mestadels Zinfandel), Calefornia (92076)
2012, Turley Juvenile Zinfandel, Calefornia (89140)
Ska man generalisera lite så gör Ridge nästan alltid bra viner, och är man ute efter zinfandel som inte är fruktbomber er de ett mycket bra val.

Turleys 2011 drack jag nyss och var väl OK om inte alkoholen hade slagit igenom så mycket. Skrev så här på CT:
Non-blind. Decanted and followed over 6 h. Blueberries and sweet red and black fruit, but not too sweet or over extracted. Could have been really good if it wasn't for the alcohol. Like so many other modern wines there is a peppery alcoholic heat that almost kills the wine. 86p.
 

doda

Medlem
Så blev det lite champagne till källaren:
6 x Gosset Celebris 2002 magnum
6 x Gosset Rose magnum
3 x Gosset Grand Reserve magnum
6 x Pierre Peters L'Esprit 2008
Tyckte även att det behövde fyllas på med lite annat:
8 x Döhnnhoff Hermanshöle GG 2013
1 x Guigal La Mouline 2010
 

Mats

Gone todash....
Är ingen stor naturvinsdrickare men @StefanAkiko satte ju 100p på Escombro från Laboratorio Rupestre (Jumilla utanför Valencia i Spanien) så när det fanns som privatimport från Vin & Natur slog jag till och var då tvungen att testa några andra:

2013 Laboratorio Rupestre Escombro
2013 Laboratorio Rupestre Bujes
2013 Frank Cornelissen MunJebel Rosso 10
2007 Domaine Julien Labet Côtes du Jura Vin Jaune

Hämtade sen samtidigt ut lite från sista släppet, FW-vinet + sherry:

2007 Chêne Bleu Heloise
2010 Josetta Saffirio Barolo Persiera
2013 Bay of Fires Pinot Noir
NV Giacomo Borgogno & Figli Selezione
2010 Bodega Los Aljibes Cabernet Franc
NV Barbadillo Jerez-Xérès-Sherry Cuco Oloroso Seco

Sitter nu och smuttar på sherryn, snacka om prisvärda grejer!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
NV Barbadillo Jerez-Xérès-Sherry Cuco Oloroso Seco
Sitter nu och smuttar på sherryn, snacka om prisvärda grejer!
Den DÄR ja!
Lyckost!
Jo, den sitter riktigt fint. Nu blev jag också sugen på Sherry, men har TOMT i de förråden just nu. Ut å handla!

Köpte faktiskt två flaskor vardera av följande viner idag, alla flaskor ca 175 kr/st.
2010 Bodegas Miquel Gelabert Pla i Llevant Gran Vinya Son les Caules

Vem kan motstå Bjs-liknande viner av druvan Callet från Baleariska öarna? Ja, inte då jag.
Om du, liksom jag, missat eller glömt delar av ABC-kursen i druvor, så:
Callet is dark-skinned wine grape variety grown on the island of Mallorca (Majorca), in the Balearic Islands off Spain's Mediterranean east coast. It is most commonly used in the production of rosé, where it is traditionally blended with the other indigenous varieties Fogoneu (minsann!) and Manto Negro (jomen, det kunde man ju just tänka sig!). In more recent times, Callet has been used to make light-bodied red wines that may be blended with Cabernet Sauvignon,Tempranillo or Syrah. Although Callet is deeply colored, it tends to be quite low in alcohol. Varietal Callet wines have soft tannins and sweet raspberry flavors, though they remain uncommon.

2012 Val Auclair Vallée du Paradis Les Barras
Och hur skall man kunna motstå 100-åriga stockar med Carignane? Ssk som detta vinet är ett naturvin.-..
 
Rea på skumpa på taxfree i Norge. Har testat Dom 2004:a. Bra tyckte jag. Jag är dock något av en novis på området jämfört med många av er andra - så, tips och tankar kring La Dame och Palme d'Or tas gärna emot - hur är dom jämfört med t ex Dom Perignon?
image.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
Rea på skumpa på taxfree i Norge. Har testat Dom 2004:a. Bra tyckte jag. Jag är dock något av en novis på området jämfört med många av er andra - så, tips och tankar kring La Dame och Palme d'Or tas gärna emot - hur är dom jämfört med t ex Dom Perignon?Visa bifogad bild 3584
Palmes d'Or bör du hålla dig undan. De andra två är mycket en fråga om vilken stil man gillar personligen föredrar jag DP, tycker den har mer karaktär än LGD. Kuriosa, Veuve Clicquot har en egen regel av hur många gånger per årtionden man får göra LGD vilket gör att vissa årgångar produceras inga LGD även om det är ett bra år. Gör på inget sätt de producerade årgångar sämre. Happy shopping!
 
Toppen