Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag kör ju en script lite då och då och dumpar alla priser i en databas. Man har aldrig kunnat se prissänkningar i beställningssortimentet. Efter den här Roséchampagnen Chanoine (?) för en hundralapp började jag söka efter sänkningar. Hade mer ambitioner, men när vininfo.org gjorde det mesta lade jag ner att göra en offentlig sida.

Det där gick jag igång på!
Är det svårt att få till själv om man inte är någon IT-expert?
 

Per Stade

Lege artis
Nu får det vara slut med lådor med billigt vin för ett tag. :sluta:
Vi hade besök förra helgen och plockade lite ostron (Crasostrea gigas) ur sjön vid vårt vanliga ostronställe och kokade några kilo kräftor. Började med Clos Cazals 2002 BdB på magnum. Tät men lite metallisk smak och kraftig syra vilket jag upplever som att det här vinet behöver vila rätt många år till. Till kräftorna Clotilde Davenne Chablis 2011, också på magnum. Klart bättre än den 2013, som finns på halvmagnum i butikerna nu. Borde kanske ha luftat den, syran hade gett @StefanAkiko näsblod. Vi drack någon riesling, som jag tyvärr har glömt bort namnet på också, helt OK, utan olja i doften och med en bra och lite spritsig smak. Eftersom jag var lite champagnesugen så fortsatte vi med Bollinger Grand Année 2004, helt drickklar nu, men kan säkert bli ännu bättre med några år till.
På söndagen blev det lite rester men jag klagar inte om det är ostron och kräftor, som utgör resterna. Jag har inga problem att äta hur mycket skaldjur som helst speciellt inte som vi drack en Selosse rosé deg i juni 2014 som aperitif. Jag var lite tveksam till hur en så ung flaska. Men denna var helt magisk. Kan ett vin smälta i munnen? Något så perfekt som denna rosé har jag nog aldrig druckit. Av princip sätter jag aldrig poäng men om jag gjorde det så skulle denna få 100.
 

Per Stade

Lege artis
Jag ber om ursäkt om mitt senaste inlägg hamnade här och inte i tråden "Idag dricker vi" men jag tyckte att forumet skulle handla lite mer om vin och mindre om kontrastvätska. ;)
Och om gåvor platsar bland inköp så hade yngste sonen två GA 2004 och hustruns kusin en Diebolt-Valois med sig.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har inga problem att äta hur mycket skaldjur som helst speciellt inte som vi drack en Selosse rosé deg i juni 2014 som aperitif. Jag var lite tveksam till hur en så ung flaska. Men denna var helt magisk. Kan ett vin smälta i munnen?
Kände precis att jag nästan nästa skulle mörda för att få sippa på ett glas Selosse rosé, tyvärr blev det ingen till mig då jag var för långsam på avtryckaren när de släpptes.
Planerar dock att besöka dem på plats om några veckor och då hoppas jag hitta en flaska i något undangömt hörn...
 

MartinE

Medlem
vi drack en Selosse rosé deg i juni 2014 som aperitif. Jag var lite tveksam till hur en så ung flaska. Men denna var helt magisk. Kan ett vin smälta i munnen? Något så perfekt som denna rosé har jag nog aldrig druckit. Av princip sätter jag aldrig poäng men om jag gjorde det så skulle denna få 100.

Låter underbart! Jag är konstant livrädd för att öppna mina kära Selosse för tidigt och äger en (och dessvärre endast en) Rosé från samma batch som din, men nu behöver jag kanske inte vänta på den så länge som jag trodde! :)
 

MartinE

Medlem
Tack för att ni hjälper mig att vidga vyerna! Dessa två hade jag nog inte inhandlat om det inte vore för tips här på forumet:

Arras Grand Vintage 2005
Cloudy Bay Pelorus


För säkerhets skull, för att inte chocka källaren för mycket, plockade jag även upp 2 x Lenoble Grand Cru Blanc de Blancs 2008 och beställde en Vilmart Coeur de Cuvée 1992. :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag fick precis ett SMS från Systembolaget:

Hej!
Chateau La Freynelle Sommarålda är tillfälligt slut hos leverantören och vi saknar information om när artikeln åter är tillgänglig. Din beställning av denna vara är därför makulerad..."

Vadfan!? Monopolet är skyldig mig BDX för 50 spänn flaskan!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag fick precis ett SMS från Systembolaget:

Hej!
Chateau La Freynelle Sommarålda är tillfälligt slut hos leverantören och vi saknar information om när artikeln åter är tillgänglig. Din beställning av denna vara är därför makulerad..."

Vadfan!? Monopolet är skyldig mig BDX för 50 spänn flaskan!
Ha ha, där sket sig sangrian i sommar men jag har inte hört något än?
Kanske var jag som fick alla lådorna? :p
 

jrick

Medlem
Jag tror att den snart dyker upp igen till ett högre pris. Måste varit ett misstag (jag fick samma besked). Lika bra, jag hade egentligen redan ångrat beställningen eftersom jag inte har tid och plats för dåliga viner.
 
Just de här flaskorna hade ganska konkurrenskraftiga priser på SB. 583, 299, 249 resp. 446kr.
Som jämförelse ..2009:an Leoville gick loss på över 1000kr. Med tanke på att 2008:an gick på 539kr så bör 2012 års pris ses som ganska rimligt för en andra cru som dessutom fått helt ok omdömen.
 
Jag fick precis ett SMS från Systembolaget:

Hej!
Chateau La Freynelle Sommarålda är tillfälligt slut hos leverantören och vi saknar information om när artikeln åter är tillgänglig. Din beställning av denna vara är därför makulerad..."

Vadfan!? Monopolet är skyldig mig BDX för 50 spänn flaskan!
Lustigt min beställning finns nu hos den lokala hökaren.
 

Per Stade

Lege artis
Jag fick precis ett SMS från Systembolaget:

Hej!
Chateau La Freynelle Sommarålda är tillfälligt slut hos leverantören och vi saknar information om när artikeln åter är tillgänglig. Din beställning av denna vara är därför makulerad..."

Vadfan!? Monopolet är skyldig mig BDX för 50 spänn flaskan!

Jag tror att den snart dyker upp igen till ett högre pris. Måste varit ett misstag (jag fick samma besked).


NäHä, den finns fortfarande att beställa på bolagets site :confused:
 
Toppen