Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Rea på skumpa på taxfree i Norge. Har testat Dom 2004:a. Bra tyckte jag. Jag är dock något av en novis på området jämfört med många av er andra - så, tips och tankar kring La Dame och Palme d'Or tas gärna emot - hur är dom jämfört med t ex Dom Perignon?Visa bifogad bild 3584
Gardemoen eller Bergen?
-Var ju precis där men tänkte att jag kunde sortimentet utantill så jag inte behövde kolla skumpahyllan... Typiskt, men är nog där igen om två veckor så då får det nog bli en dompa 04 till...
 
Gardemoen eller Bergen?
-Var ju precis där men tänkte att jag kunde sortimentet utantill så jag inte behövde kolla skumpahyllan... Typiskt, men är nog där igen om två veckor så då får det nog bli en dompa 04 till...
Gardemoen ..men jag tror det är samma priser på flertalet flygplatser. Sist jag var i Norge (2:a mars) var priset detsamma by the way - men utan dom röda realapparna. Ibland tror jag det säljs ut grejer när ny årgång är på väg in.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Gardemoen ..men jag tror det är samma priser på flertalet flygplatser. Sist jag var i Norge (2:a mars) var priset detsamma by the way - men utan dom röda realapparna. Ibland tror jag det säljs ut grejer när ny årgång är på väg in.
Ja, tror också att de säljer ut för att ge plats för ny årgång.
Brukar jämföra priserna CPH-OSL-BGO och de är oftast exakt samma men "reapriserna" kan skilja mellan flygplatserna, är väl tyska Heinemann som roddar shopparna på alla tre flygplatserna så det är ju inte konstigt att priserna är lika.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var på IKEA idag och var ju naturligtvis tvungen köpa en av varje av deras sortering av röda viner.
image.jpg


Tänka sig, att det som är så naturligt för den breda majoriteten människor på vår planet: att kunna köpa/sälja vin som vilket annat livsmedel som helst, är förbjudet både i Swe, många arabstater samt Nordkorea...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Var på IKEA idag och var ju naturligtvis tvungen köpa en av varje av deras sortering av röda viner.
Visa bifogad bild 3594

Tänka sig, att det som är så naturligt för den breda majoriteten människor på vår planet: att kunna köpa/sälja vin som vilket annat livsmedel som helst, är förbjudet både i Swe, många arabstater samt Nordkorea...
-Ser med stor spänning fram emot smaknoter på dessa. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på IKEA idag och var ju naturligtvis tvungen köpa en av varje av deras sortering av röda viner.
Visa bifogad bild 3594

Tänka sig, att det som är så naturligt för den breda majoriteten människor på vår planet: att kunna köpa/sälja vin som vilket annat livsmedel som helst, är förbjudet både i Swe, många arabstater samt Nordkorea...
Hm, det vänstra vinet ser mysko ut. Nordkorea? ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
-Ser med stor spänning fram emot smaknoter på dessa. :)
Ber att få återkomma till dessa viner, som förvånansvärt nog inte fått något av de mer typiskt ikeanska produktnamnen:
Vaska, Fylla, Kräx, Såsa, Ejlert, Skrump, Ploppa, Syrligt eller Mögelspor.
Typ, garderoben Omöjlig med dörrar som går inåt eller barnselen Stryp.

Med mina förutfattade tankar kommer inget av dess viner platsa på FW, mer än som ett politiskt inlägg.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
En vecka i Cervinia med köp all Barolo 2010 du hittar ringandes i öronen resulterade i två blindköp, 2010 Gianni Gagliardo Barolo och 2010 Pietro Rinaldi Barolo.

En trevlig Barbaresco, god nu men förmodligen ännu bättre senare, fick också hänga med: 2010 Traversa Barbaresco Cà Nova Ciabot

Samt en flaska mycket bra söt röd merlot/aleatico (som vi fick tjata till oss att köpa från en lokal krögare som även extraknäcker som vinmakare): 2011 Cantina La Cura Maremma Toscana Predicatore
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Inspirerad av forumet hämtade jag idag ut 2 flaskor Fattoria Galardi Terra di Lavoro 2010. Passade även på att köpa ett par Etna-viner: Musmeci Etna Rosso 2010 och Musmeci Etna Blanco 2012. Någon som provat dessa årgångar av Musmeci?
Inte än men de blev hyllade i Allt Om Vin om man nu vågar nämna den tidningen på forumet utan att bli rullad i tjära och fjädrar :)

-Se med stor spänning fram mot vad du tyckte om vinerna!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Inspirerad av forumet hämtade jag idag ut 2 flaskor Fattoria Galardi Terra di Lavoro 2010. Passade även på att köpa ett par Etna-viner: Musmeci Etna Rosso 2010 och Musmeci Etna Blanco 2012. Någon som provat dessa årgångar av Musmeci?
Har en Musmeci Rosso liggandes men den har inte blivit öppnad ännu :)
 

Beo

Medlem
Köpte cava och lite annat smått och gott från deacantalo innan jul. Dom här 6 såldes som en låda och har blivit liggande och denna
2011 Hacienda Monasterio Ribera del Duero
decantalo-6-pack.jpg
IMG_9115.JPG

har jag inte provat tidigare. Blend med cab och merlot (80% Tinto Fino-10% Cabernet-Sauvignon-10%Merlot). Frukt mörka bär lite körsbär intensiv syra, en aning sötma och fat som lättar upp lagom till sista glaset. Är som bäst svalt runt dom 16-17 graderna. Trevligt vin en torsdag. Priset för 6 packen var och är € 150. Totalt var det 19 flaskor och då ingick det några magnum och frakten blev ca € 20. Ett trevligt komplement till SB.
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Inspirerad av forumet hämtade jag idag ut 2 flaskor Fattoria Galardi Terra di Lavoro 2010. Passade även på att köpa ett par Etna-viner: Musmeci Etna Rosso 2010 och Musmeci Etna Blanco 2012. Någon som provat dessa årgångar av Musmeci?

jag föll faktiskt också för grupptrycket och hämtade ut tre flaskor idag :)
denna gång var det tydligen bara jag av mina namnar som hade en leverans att hämta - jag har börjat beställa till systembolaget vid brommaplan då det lgger på vägen hem. vid förrförra gången var det en anders sundqvist som hade beställt en flaska whisky (inget märvärdigt dock), och förra gången var det nån med samma namn som beställt 8 flaskor av ett vitt vin som jag inte minns namnet på. (kan ha varit samma sundquist båda gångerna :))
lite jobbigt faktiskt. nu när man börjat vänja sig vid att folk inte heter Anders så drabbas man av att folk inte bara heter anders, utan sundqvist också (med nån stavning) och dessutom har mage att utnyttja samma butik som jag för sina beställningar.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
jag föll faktiskt också för grupptrycket och hämtade ut tre flaskor idag :)
denna gång var det tydligen bara jag av mina namnar som hade en leverans att hämta - jag har börjat beställa till systembolaget vid brommaplan då det lgger på vägen hem. vid förrförra gången var det en anders sundqvist som hade beställt en flaska whisky (inget märvärdigt dock), och förra gången var det nån med samma namn som beställt 8 flaskor av ett vitt vin som jag inte minns namnet på. (kan ha varit samma sundquist båda gångerna :))
lite jobbigt faktiskt. nu när man börjat vänja sig vid att folk inte heter Anders så drabbas man av att folk inte bara heter anders, utan sundqvist också (med nån stavning) och dessutom har mage att utnyttja samma butik som jag för sina beställningar.
-Stötande när något profiterar på ens goda namn!
-Många som köpt etnaviner nu då, ska bli spännande, misstänker att det lär bli väldigt spridda omdömen :)
 

Silex

Medlem
-Stötande när något profiterar på ens goda namn!
-Många som köpt etnaviner nu då, ska bli spännande, misstänker att det lär bli väldigt spridda omdömen :)
Fast jag antar att @sunqan menade att han hämtat ut några Terra di Lavoro (inte Etna, utan Kampanien). Men att det blir spridda omdömen på Etna-viner vet vi ju sedan ett par har figurerat som "månadens vin". Jag såg förresten att Alf Tumble hade en artikel om Etna-viner i DN häromveckan där han hyllade bl a Musmeci, så om det hyllas både av gamla rävar från Allt-om-Mat och den yngre generationen så måste det ju vara bra!
 

sunqan

Vinös
Fast jag antar att @sunqan menade att han hämtat ut några Terra di Lavoro (inte Etna, utan Kampanien). Men att det blir spridda omdömen på Etna-viner vet vi ju sedan ett par har figurerat som "månadens vin". Jag såg förresten att Alf Tumble hade en artikel om Etna-viner i DN häromveckan där han hyllade bl a Musmeci, så om det hyllas både av gamla rävar från Allt-om-Mat och den yngre generationen så måste det ju vara bra!

jepp - terre di lavoro... precis när jag tryckt på "svara" insåg jag att min kommentar kunde misstolkas :)
 
Toppen