Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

tobbe81

Medlem
Veckans inköp lite sommarviner och två champangeflaskor för långlagring
11391330_10155636547590008_1437722493162457016_n.jpg
11351226_10155639536910008_5874560695389284178_n.jpg
11167701_10155601887155008_7406529259846528878_n.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Dagens inköp!

NV, Patriarche Brut Rosé (7601)
2011, Beringer Knight Valley Cabernet Sauvignon, (74646)
2014, McPherson Shiraz (16476)
2009, Domaine La Barroche Châteauneuf-du-Pape (70761)
2012, Fox Creek Short Row Shiraz (6145)
2010, Rosemount Estate GSM (75796)
2010, Paracombe Cabernet Franc (92602)
2011, Amicone Corvina Blend (74756)
2012, Alpha Zeta Amarone (12343)

Hoppas hoppas! :)
 

jrick

Medlem
Dagens inköp!

NV, Patriarche Brut Rosé (7601)
2011, Beringer Knight Valley Cabernet Sauvignon, (74646)
2014, McPherson Shiraz (16476)
2009, Domaine La Barroche Châteauneuf-du-Pape (70761)
2012, Fox Creek Short Row Shiraz (6145)
2010, Rosemount Estate GSM (75796)
2010, Paracombe Cabernet Franc (92602)
2011, Amicone Corvina Blend (74756)
2012, Alpha Zeta Amarone (12343)

Hoppas hoppas! :)
Haha det där Fox Creek måste vara en riktig höjdare med så där många medaljer på flaskan. I övrigt verkar det som att du nu går till botten med frågan om du gillar maffiga nya världen-viner bäst...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Haha det där Fox Creek måste vara en riktig höjdare med så där många medaljer på flaskan. I övrigt verkar det som att du nu går till botten med frågan om du gillar maffiga nya världen-viner bäst...

Ja det var lite min tanke :) Men angående Fox Creek, är det upp till vinproducenterna själva att marknadsföra sina flaskor om de vinner så många priser, eller tror du att man blir lurad av det?
Många utmärkelser behöver inte alltid betyda att de är bäst i klassen.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Inget fel med det men det är väl att ta i och säga att nya världens viner är mycket bättre än gamla!

...givet pris, så tycker jag nog att man kan generalisera att säga att så är fallet... undantag finns alltid och det är de man försöker hitta;). Om man skall generalisera och inte bry sig om priset, så håller jag med om att gamla världen gör de bästa vinerna.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator

Mattias Schyberg

Administratör
...givet pris, så tycker jag nog att man kan generalisera att säga att så är fallet... undantag finns alltid och det är de man försöker hitta;). Om man skall generalisera och inte bry sig om priset, så håller jag med om att gamla världen gör de bästa vinerna.
Min bild är att många områden i nya världen ger hög kvalitet i förhållande till pris (i de billigare prissegmenten, därefter jämnas det ut), men det handlar inte om den gamla och trötta debatten kring gamla- och nya världen utan mer om "varumärkets/regionens" värde och rykte. I Napa Valley så kan man minsann ta betalt, medan du kan hitta oerhört billiga viner i lite mer udda regioner i Spanien för en spottstyver (nu är ju även Rioja billigt för övrigt tack vare många år i kylan, men det kommer nog bli ändring på det snart då regionen fått en rivival på senare år).

Det handlar alltså mer om regionen i sig tror jag. I väldigt erkända regioner så sticker priset snabbt, medan det kan vara oerhört värt att jaga FYND i lite mindre hippa områden. :)
 

jrick

Medlem
Ja det var lite min tanke :) Men angående Fox Creek, är det upp till vinproducenterna själva att marknadsföra sina flaskor om de vinner så många priser, eller tror du att man blir lurad av det?
Många utmärkelser behöver inte alltid betyda att de är bäst i klassen.
Självklart är det så. Men jag har ofta sett flaskor med en eller ett par priser på, oftast inte de allra bästa producenterna om man säger så. 9 medaljer har jag aldrig sett, det ser ju lite larvigt ut när de tar upp större yta än etiketten. Men det påverkar ju inte smaken negativt så jag ser fram emot att läsa vad du tycker om vinet.

Generellt vet jag förövrigt ingenting om vilka tävlingar som man ska titta efter som kvalitetsmarkörer. Vilka viner utgjorde motståndet? osv.
 

Vino fino

Medlem
Självklart är det så. Men jag har ofta sett flaskor med en eller ett par priser på, oftast inte de allra bästa producenterna om man säger så. 9 medaljer har jag aldrig sett, det ser ju lite larvigt ut när de tar upp större yta än etiketten. Men det påverkar ju inte smaken negativt så jag ser fram emot att läsa vad du tycker om vinet.
Australiensarna brukar vara duktiga på att ha ett medaljregn på halsen. På den tiden det begav sig och jag befann mig i vinepicentrum fanns det en vandringssägen i vinbranschen som sade att d'Arenberg var experter på att det ena året kamma hem alla medaljer för att nästa årgång (när man faktiskt kunde sätta medaljerna på flaskan) vinstmaximera med ett högst mediokert vin. Nu ska tilläggas att detta var skvallret i London och att jag alltid gillat d'Arenberg och inte upplevt så stora skillnader mellan årgångarna.

När det gäller medaljer generellt och vilka man kan lita på är det bara de franska Concours des vins jag har förtroende för. Möjligen också Decanters medaljer, men då gäller det att hålla koll på vilken årgång som premierades, för inte sällan ser man förra eller förrförra årets vinnares medalj klistrat på årets årgång.
 

matage

Medlem
Beställt lite Keller Riesling Trocken + Limestone samt några Burlotto Monvigliero 2011 från Atom... men börjar fundera på om det är dags att bli oroad när DHL's tracker ser ut såhär.. Jag har inte de bäste erfarenheter av DHL får jag erkänna.

upload_2015-6-12_7-27-6.png
 

Appel

Medlem
Beställt lite Keller Riesling Trocken + Limestone samt några Burlotto Monvigliero 2011 från Atom... men börjar fundera på om det är dags att bli oroad när DHL's tracker ser ut såhär.. Jag har inte de bäste erfarenheter av DHL får jag erkänna.

Visa bifogad bild 4274
Det hände mig nyligen när jag köpte från Luxemburg.
Paketen kom två olika dagar men det var inga konstigheter med flaskorna. De var hela och enligt mannen från DHL så trodde han att det ena fastnade i just Danmark.
 
Toppen