Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Veckans inköp lite sommarviner och två champangeflaskor för långlagring Visa bifogad bild 4245
Les Échansons är mycket trevlig, synd bara att 2002:an bara verkar ha funnits att få tag på under så kort tid. Även om 2004 är en årgång som har syran för att kunna lagras länge, så tror jag inte att man behöver köra "hands-off" alltför länge med Pinot-dominerade skumpor från årgången. Om man nu inte gillar tydliga mognadstoner eller har många flaskor av äldre årgångar som bör drickas upp före.
 

chambertin

Medlem
En vända till Carlo Merolli i helgen (som hade vänligheten att öppna upp för mig på lördagen då det eg var "lukket") och bagaget fyllt med Barolo och Barbaresco från Cantine Gemma (Riserva Tabui -06,-07, -08), Erbaluna (Vigna Rocche -10), Cantine del Glicine (Currà -10, Marcorino -10), Prinsi ( Riserva -05, Gaia Principe -10).
Nu är det bara att vänta tills järnnäven passar i silkeshandsken.:)
 

MartinE

Medlem
Grande Sendrée är alltid väldigt bra och 2008:an borde rimligen vara fantastisk! Tänk dock på att flaskorna som släpptes nu är degorgerade så sent som i maj i år, så du får ligga på dem ett tag först!

UPR, kollektivet bakom Le Mesnil, gör välgjorda champagner. Nu är ju inte 2005 den bästa årgången i Champagne, men det borde vara ett bra köp. Å andra sidan, om du måste prioritera så hade jag hellre köpt en extra flaska Grande Sendrée istället!
 

MartinE

Medlem
Efter en tids frånvaro från forumet tänkte jag passa på att bekänna en del av den senaste tidens synder:

Bérêche Le Cran 2006
Bérêche Le Cran 2007
Bollinger La Grande Année 2005
Bollinger La Grande Année Rosé 2005
Drappier Grande Sendrée 2008
Gatinois Millésime 2008
Michel Genet Biographie 2008
José Michel Special Club 2006
Bruno Paillard Le Mesnil 1999 (magnum)
Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines 2011
Louis Roederer Cristal 2007
Michel Turgy Millésime 2008
Vouette & Sorbée Blanc d'Argile 2011
Vouette & Sorbée Fidèle 2010 & 2011
 

Livermore

Medlem
Veckans inköp:

2009 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano
2015 Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Tio Pepe 'En Rama'
1998 Château Latour à Pomerol
1988 Pannier Champagne Egérie
2013 Weingut Pflüger Dürkheimer Fuchsmantel Riesling (månadens vin)

Det mesta eller kanske allt kommer drickas inom snar framtid :blyg: Mest intressant kommer att vara finon, då jag inte druckit det förut.
 

gece

Man vänjer sig.
Plockade ut en leverans med månadens vin samt dess storebrorsa och lite skumpa från samma importör, beställd efter en provning med densamma:
2013 Pflüger Fuchsmantel Riesling
2013 Pflüger Michelsberg Riesling
2008 Georges Vesselle Champagne Brut Zéro
1998 Georges Vesselle Champagne Grand Cru Collection Millésimés

Framförallt den sista kändes som ett givet köp. Perfekt drickfärdig.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Plockade ut en leverans med månadens vin samt dess storebrorsa och lite skumpa från samma importör, beställd efter en provning med densamma:
2013 Pflüger Fuchsmantel Riesling
2013 Pflüger Michelsberg Riesling
Fick du Michelsberg? Jag har haft den liggande på beställning i över 3 veckor nu. Måste ringa SB och kolla upp vad som händer.
 

chambertin

Medlem
Efter en tids frånvaro från forumet tänkte jag passa på att bekänna en del av den senaste tidens synder:

Bérêche Le Cran 2006
Bérêche Le Cran 2007
Bollinger La Grande Année 2005
Bollinger La Grande Année Rosé 2005
Drappier Grande Sendrée 2008
Gatinois Millésime 2008
Michel Genet Biographie 2008
José Michel Special Club 2006
Bruno Paillard Le Mesnil 1999 (magnum)
Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines 2011
Louis Roederer Cristal 2007
Michel Turgy Millésime 2008
Vouette & Sorbée Blanc d'Argile 2011
Vouette & Sorbée Fidèle 2010 & 2011
Saknas det inte ett obligatoriskt sött @MartinE ?;)
 

chambertin

Medlem
Pga uteblivet BYOB-deltagande igår så tröstshoppades det lite på Atomwine idag:
2014 J. Haart, Riesling Spätlese "Goldtröpchen"
2014 J. Haart, Riesling Spätlese "Schubertslay"
2014 J. Haart, Riesling Auslese "Goldtröpchen"
2013 Katharina Wechsler, Riesling "Westhofen"
2014 Katharina Wechsler, Riesling Trocken
2011 Burlotto, Barolo "Monvigliero"
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Fick du Michelsberg? Jag har haft den liggande på beställning i över 3 veckor nu. Måste ringa SB och kolla upp vad som händer.
Japp, och jag beställde den också för tre veckor sen och den dök upp på bolaget några dagar senare.
 

Alter Ego

Medlem
Upp på sociala, ner på systemet och ut med dessa tre buteljer:
2008 Château Montrose
2014 Ca dei Frati Lugana
2010 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Någon som provat 2014 Ca dei Frati Lugana?
 

Niklas

Medlem
Upp på sociala, ner på systemet och ut med dessa tre buteljer:
2008 Château Montrose
2014 Ca dei Frati Lugana
2010 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Någon som provat 2014 Ca dei Frati Lugana?

Bara provat 2003, 2011 och 2012 där jag inte minns att jag tyckte 03 var lite småtråkig. 2011 var kanon men 2012 riktigt tråkig, känns som att det varierar kraftigt över årgångarna så återkom gärna med en not över 2014 :).
 

Hipshot

Medlem
En låda Philipp Kuhn Kirschgarten GG (70841) som jag o farsan kommer dela på.
Suck! SB......
image.jpg
Var lite stressad och missade att jag fått 11 istället för 10.
image.jpg
Någon som testade 11an?
10an var ju ruskigt grym.
 

Hipshot

Medlem
Säger bara Suck!! BraVin Sverige AB som inte orkar ändra årgång i leverantörsportalen som tar ca 1 sek, och låter sina kunder få fel info om vilken årgång DE har i lager...
Just innan jag beställde så hade de 7 flaskor på lagret enligt hemsidan.
Sb är kanske inte boven i dramat, men de borde ju se vad de får av leverantören..
 
Toppen