Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Niklas

Medlem
Senaste månadens inköp har inneburit lite mer viner för källaren och lite mindre för direkt förtäring men dessa åker ner i mörkret för ett tag framöver:

4 x Ciacci Piccolomini Pianrossa 2007, efter att ha missat 2010 så fick jag tröstbeställa lite från tyskland
2 x Ciacci Piccolomini brunello 2010
2 x Mascarello Monprivato 2010
2 x Marimar Estate La masia 2010
 

Keen

slan
Inspirerad av ett inlägg från FinareVinare på Instagram blev det en låda Weigut A.J Adam Dhroner Hofberg Riesling Kabinett 2013
Tidigare inhandlades även ett par lådor av Mischief & Mayhem Bourgogne Blanc 2010.

Samt en del mousserande rosé från Mirabello via Franska Vinlistan och en låda rosé från Bristlys sommarrea.

Får dricka vin istället för att resa på semestern :p
 

KimHartman

Medlem
Skulle vilja se en kampanj där vi beställer BS -varor som vi vet inte stämmer med flaggad årgång, mm och konsekvent returnerar beställningarna när de levereras. Det borde få SB att strama upp sina rutiner och leverantörerna likaså.

Detta skulle jag ställa upp på alla gånger!
 

KimHartman

Medlem
Senaste tidens inköp för källaren:

N.V. Paul Dethune Blanc de Noirs
2012 Keller Kirchspiel GG
2013 Keller Hipping Spätlese
2014 Egon Müller Scharzhofberger Kabinett
2013 Vincent Paris Granit 60
2010 Castello dei Rampolla Sammarco
2010 Ciacci Piccolomini Pianrosso
2010 Mastrojanni Vigna Loreto
2010 Salvioni Brunello di Montalcino
2012 Azienda Agricola Montevertine
2013 Giuseppe Rinaldi Langhe Nebbiolo
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
image.jpg

Dottern kom hem ifrån Turkiet idag med en present till pappa. Tydligen så gör dom inte Champagne så inhemskt rödtjut fick duga :cigarr:
 

grappa

Medlem
Lite smått och gott
  • Christom, Pinot Noir, Oregon, Willamette Valley, 2011
  • Cantos de Valpiedra, Tempranillio, Rioja, Finca Valpiedra, 2011
  • Finca Valpiedra Reserva, 94% Tempranillo, 3% Graciano, 3% Maturana Tinta, Rioja, Finca Valpiedra, 2008
  • Trisaetum, Riesling, Oregon, Willamette Valley, J&A Frey Vinyards, 2013
  • Clos de Mont Olivet Blanc, Chateau Neuf de Pape, 2013
  • Finca Monteperdoso, Verdejo, Rueda, Finca Valpiedra, 2014
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
  • 2001, Château Baulos la Vergne (82488)
  • 2007, Lagunilla Reserva (70684)
  • 2010, Heartland Cabernet Sav (88287)
  • 2009, Stella Bella Cabernet Merlot (71333)
  • 2012, Tahbilk The Tower Shiraz (2159)
  • 2008, Monrosso Chianti (71655)
  • 2011, Domaine du Pré Baron Sauvignon Blanc (2712)
Lite blandat nu till semestern!
upload_2015-7-6_23-34-13.jpeg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack för tipset, även om det var gammalt. Provade vinet ikväll. Lätt värt 89:- :)
Det var ett så gammalt tips att ja glömt det! Dessutom hittar ja inte mitt eget inlägg vilket betyder att du troligen läst hela tråden.o_O Din vetgirighet är oöverträffad!

Kul att du prova ska genast beställa en själv igen. Vill även poängtera att SB är en riktig pissdruva enligt mig normalt sett.

Ser även att det fortfarande kostar 89 pix och har alltså blivit billigare realt sett.:cool:
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det var ett så gammalt tips att ja glömt det! Dessutom hittar ja inte mitt eget inlägg vilket betyder att du troligen läst hela tråden.o_O Din vetgirighet är oöverträffad!

Kul att du prova ska genast beställa en själv igen. Vill även poängtera att SB är en riktig pissdruva enligt mig normalt sett.

Ser även att det fortfarande kostar 89 pix och har alltså blivit billigare realt sett.:cool:

Det var faktiskt en gammal tråd, som Mattias tipsade mig om. Här har vi den.
och här är ditt inlägg.

:)

Men ja, jag hade lite tid över när tjejen provade kläder på H&M och hittade en del intressanta tips i tråden!

Varför tycker du att SB är en sämre druva? Jag har inte provat så mycket vitt, men jag vet bara vad jag inte gillar, söta viner. Usch! Jag vill nog prova mera torra och krispiga.
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det var faktiskt en gammal tråd, som Mattias tipsade mig om. Här har vi den.
och här är ditt inlägg.

:)

Men ja, jag hade lite tid över när tjejen provade kläder på H&M och hittade en del intressanta tips i tråden!

Varför tycker du att SB är en sämre druva? Jag har inte provat så mycket vitt, men jag vet bara vad jag inte gillar, söta viner. Usch! Jag vill nog prova mera torra och krispiga.

Sauterne/sötvinsprovning med roquefort och blandade desserter? För inte ogillar du väl mögelost och efterrätter också? :p
Jag hade svårt för söta viner i början, men när man väl får smaka något som är i 90-95p-klassen och ännu mer, då inser man att det sött är gött!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Sauterne/sötvinsprovning med roquefort och blandade desserter? För inte ogillar du väl mögelost och efterrätter också? :p
Jag hade svårt för söta viner i början, men när man väl får smaka något som är i 90-95p-klassen och ännu mer, då inser man att det sött är gött!

Nej det har du rätt i. Jag slarvade lite med min formulering som vanligt.
Jag har bara provat några få, men portvin och dessertvin tycker jag om!

Jag tänker mig att man vill ha ett glas vitt till maten, eller bara för att sitta o mingla.
Då föredrar jag torra över söta. (Om det inte är sött som i portvin/dessertvin).
Hmm.. Lite luddigt. Hoppas att du förstod vad jag menade :p.
 

Larseman

Medlem
Nej det har du rätt i. Jag slarvade lite med min formulering som vanligt.
Jag har bara provat några få, men portvin och dessertvin tycker jag om!

Jag tänker mig att man vill ha ett glas vitt till maten, eller bara för att sitta o mingla.
Då föredrar jag torra över söta. (Om det inte är sött som i portvin/dessertvin).
Hmm.. Lite luddigt. Hoppas att du förstod vad jag menade :p.
Halvtorr Riesling av bra kvalitet till mat med hetta är verkligen något du borde testa! För övrigt så är halvtorr Riesling bra även som "mingelvin", tack vare den höga syra som balanserar sötman.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det var faktiskt en gammal tråd, som Mattias tipsade mig om. Här har vi den.
och här är ditt inlägg.

:)

Men ja, jag hade lite tid över när tjejen provade kläder på H&M och hittade en del intressanta tips i tråden!

Varför tycker du att SB är en sämre druva? Jag har inte provat så mycket vitt, men jag vet bara vad jag inte gillar, söta viner. Usch! Jag vill nog prova mera torra och krispiga.

Förknippar SB med fläder och parfym med krusbärssyra som grund. Får sällan något djup även om jag smakat bra SB men då har den inte den dominerande karaktären av fläder och krusbär utan oftast fatad.

Nu måste tilläggas att SB tillsammans med Semillion är en helt annan sak!
 
Toppen