Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

ChristianB

DipWSET
Plockade på mig ett par blygsamma flaskor idag: 2012 San Pedro de Yacochuya, Torrontés från Argentinas högst belägna vinregion Salta och en ny, spännande druvsort tycker jag! Provade en annan förra året och blev sugen på mer! Ska blindtestas på föräldrarna imorgon kväll... ;)

Sugen på rött ikväll, så det blev också en 2012 Mendel Cabernet S. Från Cuyo, Argentina och ca 1000 m.ö.h. vilket får anses vara hyggligt i sammanhanget! Återkommer med smaknot under kvällen eller imorgon! :)
 

doda

Medlem
Fick till tre lådor Sammarco 2010. Hade tur och är glad för fångsten. Har inte provat denna årgång ännu, men tidigare har varit väldigt bra.
 

tobbe81

Medlem
Kul att köpa saker man inte har sätt förut och när vinsläkten Rothschild har ett finger med i leken så kan det inte precis vara dåligt blev en vanlig brut och en bdb kostnad 80euro för båda
11057477_10155790104660008_4673523776045667887_n.jpg
 

vininfo.nu

Medlem
Semesterns (Cassis, med stopp i Besune) inköp. Blev tyvärr lite mindre än brukligt men har man platsbrist kombinerat med en fru som håller hårt i familjens plånböcker så...
image.jpg

6 flaskor Philippe Leclerc, Gevrey Chambertin, olika lägen och årgångar.
6 flaskor Gaussen, Bandol, Longue Garde, årgångarna 2008, 2011 och 2012. "Reduktiv" producent om man nu gillar "svavelnoter".
6 flaskor röda Tempier, Classique, Migua och Tourtine. 2 flaskor rosé Tempier. Dom röda visserligen samma årgång som tidigare fanns på SB men 2013 fanns ännu inte tillgängligt, men gillar man Bandol så lär väl dessa slinka ner.
1 flaska Beucastel 2012.
2 flaskor Graillot Crozes-Hermitage 2013. Hade nog inte handlat denna om jag visste om augustisläppet, men ändå...
Tja, vi köpte några ytterligare viner men dessa dracks på plats.

(Och ja Mattias vi är hemma i Svedala igen... o_O)
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Semesterns inköp. Blev tyvärr lite mindre än brukligt men har man platsbrist kombinerat med en fru som håller hårt i familjens plånböcker så...
Visa bifogad bild 4465
Åja... Ser utt som om hon inte höll dig i allt för kort koppel...
-Slank det med en liten Beaucastel också? Är tydligen fler än jag som inte riktigt kan låta bli att köpa dem trots sitt uppblåsta pris... :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Semesterns (Cassis, med stopp i Besune) inköp. Blev tyvärr lite mindre än brukligt men har man platsbrist kombinerat med en fru som håller hårt i familjens plånböcker så...
Visa bifogad bild 4465
6 flaskor Philippe Leclerc, Gevrey Chambertin, olika lägen och årgångar.
6 flaskor Gaussen, Bandol, Longue Garde, årgångarna 2008, 2011 och 2012. "Reduktiv" producent om man nu gillar "svavelnoter".
6 flaskor röda Tempier, Classique, Migua och Tourtine. 2 flaskor rosé Tempier. Dom röda visserligen samma årgång som tidigare fanns på SB men 2013 fanns ännu inte tillgängligt, men gillar man Bandol så lär väl dessa slinka ner.
1 flaska Beucastel 2012.
2 flaskor Graillot Crozes-Hermitage 2013. Hade nog inte handlat denna om jag visste om augustisläppet, men ändå...
Tja, vi köpte några ytterligare viner men dessa dracks på plats.

(Och ja Mattias vi är hemma i Svedala igen... o_O)
Välkommen hem! Good catch dessutom. Leclerc ser extra smarriga ut. :cigarr:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tyvärr så blev det att returnera månadens forumvin idag då jag såklart fick 10:an istället för 09:an som jag hade beställt. Trist och jäkligt såklart, men jag har svårt att ha överseende med just dessa saker, så av ren princip så kunde jag inte förmå mig att se mellan fingrarna. :(

Desto roligare var det att hämta ut rätt årgång av ett gäng med 2001 Gran Clos Blanco från Priorat som skall bli ruggigt kul att prova. Mycket mognadstoner har jag blivit lovad samt ett allmänt kul och annorlunda vin. Behöver dessutom köpa på mig mycket mer vitt vin rent generellt då det ekar lite väl mycket i den sektionen av min vinkällare (läs garderob). :)

image.jpg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Tyvärr så blev det att returnera månadens forumvin idag då jag såklart fick 10:an istället för 09:an som jag hade beställt. Trist och jäkligt såklart, men jag har svårt att ha överseende med just dessa saker, så av ren princip så kunde jag inte förmå mig att se mellan fingrarna. :(

Desto roligare var det att hämta ut rätt årgång av ett gäng med 2001 Gran Clos Blanco från Priorat som skall bli ruggigt kul att prova. Mycket mognadstoner har jag blivit lovad samt ett allmänt kul och annorlunda vin. Behöver dessutom köpa på mig mycket mer vitt vin rent generellt då det ekar lite väl mycket i den sektionen av min vinkällare (läs garderob). :)

Visa bifogad bild 4469
Den har dykt upp två gånger på våra BYOB:er. Andra gången provade du den :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den har dykt upp två gånger på våra BYOB:er. Andra gången provade du den :)
Har jag? Där ser man, minns det inte. Nu blir det att dricka det tre gånger till i varje fall!

Håller tummarna att jag gillade det som tusan, men är det möjligt om jag har glömt det helt. :confused: När var det vi drack det?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Plockade på mig ett par blygsamma flaskor idag: 2012 San Pedro de Yacochuya, Torrontés från Argentinas högst belägna vinregion Salta och en ny, spännande druvsort tycker jag! Provade en annan förra året och blev sugen på mer! Ska blindtestas på föräldrarna imorgon kväll... ;)

Sugen på rött ikväll, så det blev också en 2012 Mendel Cabernet S. Från Cuyo, Argentina och ca 1000 m.ö.h. vilket får anses vara hyggligt i sammanhanget! Återkommer med smaknot under kvällen eller imorgon! :)
Kul att se att du satsar på lite vin från Argentina. Salta är ju lite speciellt. Nu vill vi gärna ha lite smaknoter också!
 

Hipshot

Medlem
Gick en stund och strosade på Vinbanken i går (www.vinbanken.dk). Det har väl aldrig varit någon minutiös ordning på vinerna men igår var det värre än någonsin. Flaskor precis överallt och icke prissatta/katalogiserade viner blandat med det övriga.
Dessutom inser man att hemsidan inte är uppdaterad. Det finns många fler flaskor där än vad som visas på hemsidan, och en del som har sålts har inte tagits bort. Förklaringen var att man håller på att göra en helt ny hemsida med ehandelsmöjligheter. Dvs inom kort kommer man troligen kunna beställa det man önskar även från Sverige (bra nyheter för er ”norrlänningar”)
Igår kom jag ut med fyra flaskor till slut:
Figeac 1970 (895 DKK)
Canon 1970 (495 DKK)
Branaire Ducru 2003 (345 DKK)
Branaire Ducru 2001 (320 DKK)
Jag blir lite ledsen i ögat av att jag kanske aldrig får uppleva detta i Sverige. Hade faktiskt planer själv på att starta upp ett litet vinantikvariat när det kändes som att monopolet höll på att vackla. Men nu känns det längre bort än någonsin.

Nu har de fått upp en ny sida där man kan beställa,
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Gick en stund och strosade på Vinbanken i går (www.vinbanken.dk). Det har väl aldrig varit någon minutiös ordning på vinerna men igår var det värre än någonsin. Flaskor precis överallt och icke prissatta/katalogiserade viner blandat med det övriga.
Dessutom inser man att hemsidan inte är uppdaterad. Det finns många fler flaskor där än vad som visas på hemsidan, och en del som har sålts har inte tagits bort. Förklaringen var att man håller på att göra en helt ny hemsida med ehandelsmöjligheter. Dvs inom kort kommer man troligen kunna beställa det man önskar även från Sverige (bra nyheter för er ”norrlänningar”)
Igår kom jag ut med fyra flaskor till slut:
Figeac 1970 (895 DKK)
Canon 1970 (495 DKK)
Branaire Ducru 2003 (345 DKK)
Branaire Ducru 2001 (320 DKK)
Jag blir lite ledsen i ögat av att jag kanske aldrig får uppleva detta i Sverige. Hade faktiskt planer själv på att starta upp ett litet vinantikvariat när det kändes som att monopolet höll på att vackla. Men nu känns det längre bort än någonsin.
Drack Figeac 1970 i höstas, om din flaska är ens i närheten av hur bra den var så är bara gratulera till det priset.
Tror jag gissa något av toppslotten ev Mouton 82. Fantastisk flaska toppBdx med alla mogna inslag men
med en kärna av klar och ren frukt.
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Danmarksinköp ?
Har druckit både Le cran och Reflet d'Antan men har inte riktigt blivit övertygad.
Nej, privatimport via SB.

De behöver tid! Jag drack Le Cran 2006 för några veckor sedan och den kändes väldigt ung då - men oerhört lovande! Doften påminde en del om Krug och stilen om Selosse.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nej, privatimport via SB.

De behöver tid! Jag drack Le Cran 2006 för några veckor sedan och den kändes väldigt ung då - men oerhört lovande! Doften påminde en del om Krug och stilen om Selosse.
Vad blev det för pris?
 
Toppen